Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB Review

Perkouw 28 oktober 2011, laatste update op 31 januari 2012, 18.921 views

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Pluspunten

• Snel
  • ''Goedkoop''
  • In mijn geval gelijk de versie met firmware 0009

Minpunten

• geen tot dusver

Logo Crucial

Reden van aanschaf
Zoals velen heb ik lang zitten dubben of ik nu wel of niet een SSD zou gaan aanschaffen. In mijn huidige setup had ik immers 2x500GB in raid 0 wat al aardig rap werkte dus waarom een paar honderd euro neerleggen voor een SSD van net boven de 100GB.

Toen kwam ik deze SSD tegen voor, toentertijd, net geen 160 euro inclusief verzendkosten. De keus was toen snel gemaakt en tot op heden sta ik daar nog voor de volle 100% achter! :)

Specificaties
Hieronder een tabel met de belangrijkste specificaties van de SSD:
MerkCrucial
Sata typeSATA 600
Read500MB/s
Write175MB/s

Verpakking & inhoud
De SSD kwam, wat ik overigens al wist, in een simpele en vooral kleine verpakking. Het komt neer op een kartonnen doosje met hierin de SSD en wat blaadjes met het standaard garantie verhaal. Kortom, wil je de SSD in een 3.5'' slot plaatsen in je pc dan zal je hiervoor een apart bracket moeten bestellen.

Installatie
Voor het gemak som ik gewoon even kort een aantal punten op waar je rekening mee moet houden bij het gebruik van een SSD.

- In het geval van meerdere sata controllers, sluit hem aan op de snelste.
- Zorg er in het bios voor dat de sata mode op AHCI staat en dus niet IDE.
- Installeer Windows pas zodra je deze stappen gedaan hebt. Als je nadien switched van IDE naar AHCI heeft dit helaas weinig zin.

Firmware
Gelukkig kwam mijn SSD al gelijk met de laatste firmware, namelijk versie 0009. Mocht je nog niet de laatste firmware hebben of mocht je benieuwd zijn hoe je de firmware kunt updaten wanneer er weer een nieuwere firmware uit is klik dan op één van de volgende links;

Crucial firmware pagina: klik
Crucial firmware versie 0009: klik
Crucial firmware update guide: klik

TRIM
Een veel besproken term maar wat houd dit nu precies in ? Om de TRIM functie te begrijpen zullen we eerst moeten kijken hoe een SSD nu eigenlijk precies werkt (in hoofdlijnen).

Mijn SSD, de crucial in dit geval, is een SSD wel gebruik maakt van het zogenaamde MLC (Multi Level Cel), dit is een enorme hoeveelheid geheugencellen welke elk meerder bits kunnen opslaan. Een geordende verzameling van deze cellen wordt een page genoemd en is de kleinste eenheid om een bestand op te slaan of terug te lezen in een SSD. De grote van een page is meestal 4KB.

Verder word er gebruik gemaakt van zogenaamde blocks, deze bestaat uit een groep van 128 pages wat dus totaal 512KB aan data kan bevatten. Een SSD bestaat dus uit blocks welke weer bestaan uit pages welke weer bestaan uit een verzameling geheugencellen.

Nu we weten hoe een SSD werkt kunnen we gaan kijken naar de TRIM functionaliteit. Normaliter wanneer je een bestand verwijderd blijft deze nog aanwezig op de SSD, in Windows zie je dat je bestand verwijderd is en komt de ruimte vrij maar echt verwijderd is het bestand niet.

Een probleem hierbij is dat een SSD pages welke delen van bestanden bevatten die niet langer in gebruik zijn niet rechtstreeks kan overschrijven. Een SSD moet eerst blocks inlezen en deze in zijn eigen cachegeheugen plaatsen, omdat gegevens alleen daar verwijderd kunnen worden.

In het cachegeheugen worden de betreffende pages geleegd en dan wordt het hele block met lege pages teruggezet op de SSD, waarna deze pages beschikbaar zijn voor nieuwe gegevens. Dit vertraagd het schrijfproces met een factor drie of meer.

TRIM voorziet hierin in de oplossing. TRIM is niet meer dan een commando welke door Windows naar de SSD gestuurd word met hierin de opdracht om de desbetreffende pages te legen. Op deze manier zijn er dus altijd genoeg lege pages om te voorzien in een optimale schrijf prestatie.

Hoe weet ik of TRIM aanstaat ?
Hier zijn verscheidene oplossingen voor, de snelste en makkelijkste manier beschrijf ik hieronder. Maar je zou dit ook kunnen controleren door gebruik te maken van een programma als bijvoorbeeld HD Tune.

Ga naar start, type in cmd en druk op enter. Voilá je hebt een command prompt schermpje. Nu hoef je alleen nog maar onderstaand command in te tikken en je weet of je TRIM aan of uit hebt staan.

Command
fsutil behavior query disabledeletenotify

Resultaat
DisableDeleteNotify = 1 (Windows TRIM commands are disabled)
DisableDeleteNotify = 0 (Windows TRIM commands are enabled)

Trim aan/uit zetten
Indien TRIM uit staat of juist aan en je wilt dit veranderen kan dat door gebruik te maken van één van de onderstaande commands.

Enable TRIM
fsutil behavior set disabledeletenotify 0

Disable TRIM
fsutil behavior set disabledeletenotify 1

Prestaties
Het meest interessante deel van de review lijkt mij, de prestaties! Zelf heb ik, helaas, nog een moederbord (Gigabyte GA-EX58-UD5) met alleen maar SATA 300 aansluitingen, houd er dus rekening mee dat de prestaties vele malen hoger liggen wanneer er gebruik gemaakt word van een SATA 600 aansluting.

Daar er veel gesproken word over snelheidsverlies wanneer de SSD bijna volstaat als ook wanneer deze een langere tijd gebruikt word heb ik een aantal weken gewacht met het schrijven van deze review. De SSD stond op het moment van de review voor ongeveer 75% vol met data.

De volgende tools heb ik gebruikt om de SSD eens aan de tand te voelen, voor zover dat mogelijk is met een SATA 300 aansluiting. ;)
  • HD Tune Pro - Versie 4.16
  • CrystalDiskMark - Versie 3.0.1 (x64)
  • SSD Life - Versie 2.1.36
Als eerst beginnen met we met het kijken naar de tests en bijbehorende resultaten van HD Tune Pro. Om het overzicht een beetje te kunnen bewaren werk ik met thumbnails, klik dus op zo'n thumbnail voor de volledige en dus grotere versie van de afbeelding!

HD Tune Pro - Versie 4.16

HDTune Pro

Korte opsomming van de cijfers tot dusver;

- Gemiddelde leessnelheid van 264.8 MB/s
- Accestime van 0.098ms

Een schrijf snelheid heb ik met HDTune niet getest omdat de schijf hiervoor leeg dient te zijn, daarentegen heb ik dit dan wel weer kunnen doen met de tool CrystalDiskMark waar we dan ook gelijk mee verder gaan.

CrystalDiskMark - Versie 3.0.1 (x64)

Hier word de schrijfsnelheid duidelijk van zo'n 184.6 MB/s al met al een prima prestatie naar mijn idee!

SSD Life - Versie 2.1.36
Nu we de snelheidsresultaten hebben gehad kijken we met behulp van SSD life naar de ''levensverwachting'' van de SSD. Zoals hieronder te zien is heb ik deze tool 2 maal gebruikt met een tussenperiode van net geen 2 weken.

SSD Life

Nu weet ik zelf niet hoe betrouwbaar deze tool is maar erg apart vind ik het toch wel dat de Estimated lifetime ineens van 8 jaar, 5 maanden en 20 dagen is veranderd naar 8 jaar, 4 maanden en 2 dagen en dat allemaal binnen 2 weken.

Zoals ik net al aangaf weet ik niet hoe serieus ik deze tool moet nemen maar het is toch wel even 1 maand en 18 dagen welke foetsie zijn. Niet echt iets waar ik wakker van kan liggen, maar toch ga ik over een paar maanden kijken of deze verwachting word bijgesteld zodra ik de tool weer run en in hoeverre dit dan word bijgesteld.

Extra vergelijkingsmateriaal
De PC waar de SSD in zit beschikt over een moederbord met 2 controllers en 2 RAID-0 clustertjes naast de SSD. Deze zijn als volgt geconfigureerd:

Intel controller : SSD + 3x1TB (Raid-0)
Gigabyte controller (JMicron JMB322max 133mb): 2x500GB (Raid-0)

Vervolgens heb ik op beide Raid-0 setjes de tool CrystalDiskMark - Versie 3.0.1 (x64) losgelaten met als resultaat onderstaande grafieken!

Sequentiele Leessnelheid in MB/s (hoger is beter)
3x1TB (Raid-0) 284.1 MB/s
Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB 279.1 MB/s
2x500GB (Raid-0) 124.4 MB/s

Sequentiele Schrijfsnelheid in MB/s (hoger is beter)
3x1TB (Raid-0) 246.7 MB/s
Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB 184.6 MB/s
2x500GB (Raid-0) 114.4 MB/s

De SSD is, wat mij betreft, de beste SSD welke je op het moment kan kopen zowel qua prijs/kwaliteit verhouding als wanneer je op zoek bent naar een extreem snelle SSD.

In mijn geval zal de SSD alleen nog maar sneller worden zodra ik overstap naar een moederbord met SATA 600 poorten dus wat dat betreft kan ik de komende jaartjes nog wel even voorruit!

Changelog

28-10-2011: Extra vergelijkingsmateriaal toegevoegd.
25-10-2011: Review gepost, wachtende op feedback...vragen/opmerkingen stel ze gerust!

Heb jij ook een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB?

SSD Life werkt redelijk eenvoudig en je maand 'life' in een paar dagen foetsie is ook heel eenvoudig te verklaren.

Voor de levensduur wordt eenvoudig berekent aan de hand van gemiddeld gebruikt hoe lang het duurt voordat alle cellen 10,000 keer beschreven zijn. De firmware zorgt er voor dat alle cellen evenredig beschreven worden, dus tenzij er een defect optreedt is het redelijk nauwkeurig te voorspellen hoe lang het gaat duren voordat alle cellen 10,000 beschreven zijn. Resultaat is 8 jaar en blaat maanden.

Het feit dat er ineens een maand af gaat komt doordat je loopt te benchmarken. Er wordt een onevenredige hoeveelheid data naar je SSD geschreven en dit resulteert in kortere levensduur. Echter komt die tijd er gewoon weer bij als je daarna weer 'normaal' doet omdat de relatief korte piek in schrijf akties tijdelijk was en SSD Life ziet dat.

Dus als SSD Life z'n werk goed doet en er netjes bijgehouden kan worden hoe je je SSD gebruikt kan tie redelijk betrouwbaar aangeven hoe lang tie nog mee gaat.

Ik heb mijn SSD ondertussen al weer bijna 2 jaar en mijn 'Life' is nog bijna 9 jaar :O. Dit komt omdat ik voor zover mogelijk alle schrijf akties verhuis naar andere volumes. Zo staat de pagefile op een gewone harddisk, hibernate uit, user profiles, temp folders en alle programdata en program files op een aparte volumes. Schrijf akties zijn dus beperkt tot OS gerelateerde zaken en er staat buiten het OS vrijwel niets op geinstalleerd aan programma's. Van de 74GB totaal beschikbaar heb ik er na een jaar gebruik (ik herinstalleer nog wel eens) nu nog 37GB vrij.

Verder leuke review en nog leuker te zien dat m'n ouwe vertrouwde Intel X-25 G2 nog redelijk goed mee komt. Ik zie voorlopig nog geen reden om te upgraden, ik denk dat het verschil te klein is om goed merkbaar te zijn.
Beetje "vreemd" natuurlijk om al je schrijfacties naar andere schijven/volumes te verhuizen. Ik heb enkel de WinRAR tempdir en per game de savegames verplaatst naar een andere schijf. Savegames worden wel vaker overschreven en als je 6 games doet en 10000x savet dan loopt het wel op :) Ook niet zo heel handig als je een 45G film ingepakt hebt met rarfiles om dan tijdelijk op de SSD te schrijven en vervolgens weer weggooit.....dat zijn in mijn ogen de soort schrijfacties dat je best kunt moven.
Hibernate, indexing en defragmentation staan default uit op een SSD indien je Windows 7 hebt. Ik heb 8G RAM, dus pagefile gaat gewoon uit.
Ik vind het van de zotte om system-variabelen en temporary internetfiles te verhuizen. Waar heb je anders een SSD voor? Juist dat soort programma's zoals Firefox, Adobe Lightroom/photoshop (die je dus veel gebruikt) lenen zich uitstekend om compleet via de SSD te draaien. Kortom: minder zorgen maken en meer genieten van een SSD waar die ook voor bedoeld is ;)

[Reactie gewijzigd door Deathchant op 28 oktober 2011 13:56]

Zelfs je savegames hiervoor op een aparte disk zetten is eigenlijk onnodig.

Stel je saved 50 keer per dag, dag in dag uit en die savegames zijn 10MB (gokje). Op een SSD van 128.000MB kun je dus 12800 keer saven. Gedeeld door 50 is dat 256 dagen. Dan heb je je SSD 1 keer volledig beschreven. Dit kun je voor de levensduur 10.000 keer doen, dus in 2.560.000 dagen is je SSD versleten, als je niks anders zou doen dan saven. Dit is ruim 7000 jaar.

Kortom; wel of geen savegames plaatsen op je SSD, maakt geen reet uit. :)
Thanks voor je uitleg m.b.t. SSD Life, toch ben ik benieuwd hoe dit dan gedaan word. Dit mede omdat ik de tool eenmaal geïnstalleerd en gedraaid heb, oftewel 2 weken voor alle tests. En daarna heb ik de tool weer opnieuw geïnstalleerd, ditmaal nadat ik alle testen had gedraaid.

Kan SSD Life terug lezen hoeveel er in een ''x'' periode is gelezen/geschreven waarop het de data baseert of baseert hij deze data op hoe je de SSD op dat moment gebruikt ?

Wat betreft je Intel X-25 G2, houd er rekening mee dat ik deze SSD op een SATA 300 poort heb staan ;)
SSD Life leest S.M.A.R.T. counters uit. Deze counters bestaan onder andere uit hoe vaak er schrijf opdrachten zijn uitgevoerd (Host Writes), hoe vaak de disk is aangezet (Power On Count), hoeveel uur de drive operationeel is (Power On Hours) en zo nog een legio van counters die bij elkaar genomen de 'Life Expectancy' van een disk (en met name SSD's) bij benadering kan worden voorspeld.

Ik begreep inderdaad uit je verhaal dat je hem op een SATA300 heb hangen, de mijne hangt aan een SATA600. In theorie is tie daar niet snel genoeg voor maar hij is toch wel iets sneller dan op m'n oude moederbord. Ik lees ook wel andere reviews en benchmarks en sommige zijn wel heel erg veel sneller maar die zijn dan ook wel weer wat duurder.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat zelfs de duurdere hetzelfde revolutionaire verschil gaan maken dan dat ik destijds had met het vervangen van een gewone 500GB schijf door de Intel SSD. Ik denk eerder dat het verschil in de praktijk nauwelijks merkbaar zal zijn.
Ik zet mijn pagefile en hibernate files juist wel op de SSD. Omdat die juist erg veel baat hebben bij extra snelheid. Programma's ook, alleen media files niet.

Misschien gaat hij dan wel een paar jaar minder lang mee, maar ik denk toch niet dat ik langer dan 2-3 jaar met zo'n SSD doe, tegen die tijd is 'ie te klein, verouderd qua snelheid, en is het systeem waar hij in ziet ook ver op weg naar vervanging.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 26 oktober 2011 20:17]

Ook je internet cache ?

SSD's zijn zeer sterk met kleine bestanden, daar waar de harddisk zeer zwak is. En dat ga jij verhuizen naar de harddisk 8)7

Welke OS gerelateerde taken denk je dat je nog overhoud ?
Ie-Cache, temp en pagefile zijn juist DE taken van je OS. Wat hou je over?
De automatische updates :+
Internet cache zet je natuurlijk in het geheugen, sneller kan het niet.
Ik heb deze SSD ook maar dan de 64GB versie, met de nieuwste firmware 0009. De Crucial M4 is op een SATA2 poort aangesloten op mijn Asus moederbord met een nForce 570sli AMD chipset. Omdat AHCI niet ondersteund wordt is de SATA mode IDE.

Mijn snelheden zijn echt veel lager, vooral de 4k en 4k qd32 write zijn bar slecht:
Eerst had ik een Vertex2 aangesloten in hetzelfde systeem waarbij deze wel goed zijn:

Beide benchmarks zijn met testdata 'default' gedraaid. Weet iemand wat de oorzaak van deze slechte performance is bij mij?

-edit: oplossing gevonden. Ik had de schrijfcache uitgeschakeld naar aanleiding van diverse ssd tweaks, bij de Crucial M4 moet deze ingeschakeld zijn (blijven)!
Snelheden na 2 weken vrij intensief gebruik en schrijfcache ingeschakeld:

[Reactie gewijzigd door nMad op 10 november 2011 14:46]

0309 is uit, voor sommige mensen ook een snelheidsverschil.

Zoek ook even naar het woordje; meoten. Staat ergens in je review.
Maar fijn. Je zegt dat de schijf SUPER SNEL is terwijl je deze niet eens optimaal benut... ... ...
Zelfs als de HDD in RAID 0 sneller hoort te zijn, te lezen vanaf de charts :P ... .. ...
Dank voor je feedback, het woord 'meoten' heb ik aangepast.
Wat betreft de snelheid is deze voor mij inderdaad heel snel, het raid cluster gebruik ik voor data vandaar ook dat deze op raid-0 draait. Mijn OS schijf wil ik niet in raid-0 hebben, maar dat lijkt me duidelijk.

Al met al benut ik de schijf in mijn situatie volledig.

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 31 januari 2012 15:25]

Inmiddels is ook firmware versie 000F uit
Leuke review, heb hem zelf ook. Ik schrok even van je lage sequential read, maar je hebt nog geen SATA-600, dus dat is niet zo gek.

Aardig dat je dat SSD-Life er ook in heb staan, ik hoop voor je dat hij inderdaad 8 jaar meegaat, ook al heb je dan waarschijnlijk alweer een andere schijf. Het verschil in lifetime is relatief zo klein dat ik daar maar niet mee zou zitten.

Misschien even vermelden dat het de bedoeling is dat je hem in AHCI-mode gebruikt, dit deed ik namelijk ook fout de eerste keer dat ik de SSD gebruikte. Benches met AS-SSD zijn misschien ook nog wel leuk.

Dan nog even de pietlut uithangen:
In het grijze blok met SSD Life staat nog een verdwaalde "[br]". En "toen der tijd" is toch echt een woord :).

4 sterren voor jou als je die foutjes er uit haalt :9
Thanks voor de feedback, heb het zojuist even aangepast. Wat betreft AHCI-mode zal ik hier nog even naar gaan kijken hoe ik dit er netjes in kan verwerken! :)

update : aanpassingen allemaal doorgevoerd!

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 25 oktober 2011 18:41]

4 Sterren bij deze! :D
edit: ik heb ook pas nadien van IDE naar AHCI geswitched, maar ik haal wel de doorsnee snelheden :P dat terzijde

[Reactie gewijzigd door NinjaTuna op 25 oktober 2011 19:18]

Het is 'toentertijd', niet 'toendertijd'. Verder goeie review :).
Dank voor de feedback, betrap me er inderdaad op dat ik het altijd verkeerd schrijf. Weer wat geleerd, en uiteraard aangepast in de review!
Fijn, eindelijk een 'real life' review met SATA-300 en lekker veel verschillende benchmark-screenies. Van mij ook 4 sterren _/-\o_
Ik vind het alleen wel heel tof dat je deze review plaats omdat je een sata 300 moederbord gebruikt. Bedankt!
Leuke review. Ik heb deze ook op SATA-300 draaien en ben er zeer tervreden over.
Ik heb hem nu al een dikke maand en hij gaat nog steeds even vlot.
Die commands die je geeft, die geven toch aan of Windows op dit moment TRIM kan gebruiken / zou willen gebruiken. Als in, je kan het uitzetten of aanzetten.

Maar het is geen indicatie of TRIM ook daadwerkelijk gebruikt wordt (ook echt werkt) op dit moment geloof ik.
Ik heb zowel beschreven hoe je TRIM aan/uit kunt zetten als ook hoe je kunt controleren of TRIM aan/uit staat. De command hiervoor is ''fsutil behavior query disabledeletenotify'', dit staat overigens ook onder het kopje TRIM in mijn review.

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 28 oktober 2011 12:01]

Die geven dus aan of Windows TRIM commando's stuurt. Of ze ook goed aankomen en werken hangt _ook_ af van chipset, drivers en BIOS instelling.

'deletenotify' (trim), dus 'disabledeletenotify' (geen trim) uit = trim aan. sure, dus Windows suurt TRIM commando's. Hij doet dit ook naar oude HDD's die er toch echt niks mee doen :). Uit doet diet toch ook echt naar SAS controllers die er echt niks mee doen.

Like I said, een goede manier om TRIM daadwerkelijk te testen is er niet. Hoe de reviews het doen is de schijf volschrijven, checken met benchmarks dat de snelheid keldert, en vervolgens dingen deleten en kijken of de snelheid weer toeneemt. Is de enige echte manier.
256gb Nu draaien in mijn systeem, Helemaal Happy :D dan wel aardig wat extra bij werken, want tja, met 14 jaar verdien je niet gek veel, maar was het drie dubbel en dwars waard, goede review trouwens!
Hierbij een testje van de zelfde disk onder Sata 600

Random Read 4KB (QD=1) : 26.952 MB/s [ 6580.1 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 70.490 MB/s [ 17209.5 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 313.055 MB/s [ 76429.4 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 185.065 MB/s [ 45181.9 IOPS]

Test : 1000 MB [C: 25.3% (30.1/119.1 GB)] (x5)
Date : 2011/11/07 20:34:55
OS : Windows 7 Ultimate Edition [6.1 Build 7600] (x64)

[Reactie gewijzigd door twister00004 op 7 november 2011 20:38]