Asus Transformer Pad Prime 32GB Goud Review

thijsken 29 september 2012, laatste update op 29 september 2012, 3.690 views

Asus Transformer Pad Prime 32GB Goud

Pluspunten

• Goede accuduur
  • Snelheid
  • Goed dock

Minpunten

• Afhankelijk van de softwareversie erg varierende prestaties
  • Kleine toetsen op het dock

Asus Transformer Prime met Jelly Bean

De aanleiding voor deze review is het uitkomen van de Jelly Bean update voor de Asus Transformer Prime. Dit is ondertussen al de derde uitgave van het Android besturingsysteem dat op deze tablet beschikbaar komt. De Transformer Prime met Android 3.2 was op zijn zachts gezegt nog niet af. De update naar ICS verholp een hoop problemen maar was toch nog te instabiel naar mijn mening. Zo werkte de browser niet naar behoren, waren overklaarbare reboots, het scherm flikkerde afentoe willekeurig en crashte app's zonder verklaarbare reden. Daarnaast, wertke de e-mail client niet goed icm met Windows Live(nu Outlook.com).

Mijn stille hoop was dat al deze kinderziektes verholpen zouden worden. Want voor een tablet van 599 euro(ik heb de 64gb versie) vond ik dit absoluut niet kunnen. Bovendien heb ik het dock nog los gekocht, dus ik heb behoorlijk wat geld uitgegeven aan deze tablet. Gezien het feit dat ik deze tablet alleen gebruikte voor email, wat games en wat tekst verwerking is het ook echt de enige computer die ik gebruik. Daarom was het des te meer frustrerend dat een dergelijk duur apparaat niet naar behoren werkte door gebrekkige software. Eigenlijk had ik de hoop al een beetje opgegeven, maar ik ben blij verrast nu ik de Jelly Bean update heb kunnen uitproberen.

Futureset
De Asus Transformer Prime zonder dock is een tablet zoals vele andere wat betreft ports en slots. Hij beschikt over een Micro-SD slot, en een HDMI out. Aan de onderzijde zit de connector voor het opladen, die tevens gebruikt kan worden voor het aansluiten van een extra GPS dongle. De tablet wordt aangedreven door een NVIDIA Tegra 3 chip. Dit is een quadcore processor op 1,3 ghz, met een 5e kern voor het uitvoeren van lichte taken als de tablet niet zwaar gebruikt wordt. De tablet beschikt over 1 gb werkgeheugen en mijn model heeft 64gb aan flashgeheugen waarvan 56,8gb vrij te gebruiken is voor de opslag van bestanden.

Met het dock aangesloten heb je natuurlijk allereerst een fysiek toetsenbord. Het typt aardig nadat je er een tijde aan gewend bent. De toetsen liggen namelijk redelijk dicht bij elkaar en de travel van de toetsen is matig te noemen. Asus heeft bovenaan het toetsenbord een lange rij met allerlei functietoetsen gestopt, maar die had ik persoonlijk liever wat kleiner gezien, zodat de lettertoetsen wat groter hadden kunnen zijn. Ik heb zelf niet zulke grote handen en ik ben ondertussen goed gewend geraakt aan het toetsenbord(ik schrijf ook deze review op mijn Transformer Prime), maar ik kan me voorstellen dat met grote vingers dit toetsenbord verre van ideaal is. Naast de toevoeging van het toetsenbord is er een extra USB port beschikbaar en is het toetsenbord volgestopt met extra accu's waardoor je aanzielijk langer gebruik kunt maken van je tablet. Leuk detail is, dat wanneer je je tablet actief hebt(lees, wanneer je scherm aan staat) de USB port actief voeding kan voorzien aan bijv. een telefoon of externe HDD. Ik laad regelmatig mijn telefoon via mijn Transformer Prime op en kijk vaak films vanaf een externe 2,5'' HDD, die zonder voeding het gewoon doet op mijn Tablet. Ideaal, voor een aparaat dat toch ook bedoeld is als media device.

Prestaties
De prestaties zijn sterk afhankelijk van het besturingsysteem waarop je draait. Waar het bij ICS naar mijn mening simpelweg nog niet ''af'' aanvoelde, heb ik met Jelly Bean voor het eerst het gevoel een solide product in handen te hebben. Alles loopt soepel, het blijft niet meer constant hangen en ik heb nog geen enkele app gehad die er plotseling mee op hielt. Je zou het eigenlijk een beetje kunnen vergelijken met het verloop van Windows XP naar Windows 7. Waar je vaak met XP nog aan het klooien was met drivers, was dat bij Vista al wat beter, maar pas bij Windows 7 had je echt het gevoel met een solide product te maken te hebben. Wat merkbaar is aan Jelly Bean is het zogenaamde Project Butter. Google is hard aan de slag gegaan met wat aanpassingen onder de motorkap, waardoor de hele interface nu (bijna) constant met 60fps gerenderd wordt. Daardoor voelt de hele interface veel vloeiender aan. Hoewel ik het niet had verwacht is het verschil is duidelijk merkbaar. Naast de toevoeging van Project Butter is de e-mail client aangepakt. Voorheen stond je hele inbox vol met losse berichten, nu zet hij alle e-mail die bij elkaar horen in een grote conversatie. Heeft Henk bijvoorbeeld een lange emailwisseling met Piet, dan staat er in je inbox slechts 1 e-mail met daarbij een nummer van het aantal e-mail dat daar aan vooraf ging. Klik je op de e-mail, dan krijg je aan de rechter kant een lijst te zien met de e-mails die eraan vooraf gingen. Erg handig!

Het browsen is ook een stuk verbeterd. Hoewel Flash van Adobe niet meer wordt ondersteund in Jelly Bean(het is echter nog wel te installeren als je over de losse APK beschikt) is de hele gebruikers ervaring stukken beter. Ik hoef niet meer 4 of 5 seconde te wachten voordat mijn imput eindelijk een keer wordt geregistreerd en ook het openen van pagina's en de imput van text verloopt sneller en beter. Ik heb Adobe Flash later via een losse APK geinstalleerd en het werkt perfect. Ook de Flash playback is ironisch genoeg verbeterd, ondanks het feit dat het niet meer wordt ondersteund.

Beeldkwaliteit
De Asus Transformer Prime heeft een IPS scherm. Asus zelf noemt het IPS+ wat eigenlijk inhoud dat het scherm extra helder zou moeten kunnen. Dat is ook zeker het geval. Ik kan zonder problemen buiten gaan zitten werken zolang ik het scherm op de hoogste helderheid heb. Het probleem met mijn exemplaar is echter dat ik rechts in de bovenhoek behoorlijke lichtlekkage heb. Ik moet mijn tablet nog voor RMA sturen, maar daar is het nog niet van gekomen. Ook de kleurweergave is goed. Een uitzondering is dat wanneer ik de tablet op energiebesparing zet, de kleuren wat verbleken. Waar dat aan ligt weet ik niet, maar irritant is het zeker. Gevolg is dat ik namelijk de energie spaarstand niet meer gebruik.

Bouwkwalteit
De tablet voelt zeer solide aan. De behuzing bestaat uit aluminium en er is eigenlijk niets op aan te merken. Het scherm echter, vertoont bij mijn exemplaar op twee plekken licht lekkage. Daarnaast zit er bij mij links bovenin bij de bazel wat speling tussen het scherm en de behuizing. Ik heb volgens mij een beetje pech gehad met mijn exemplaar, en kan hem ook laten repareren. Probleem is dat ik de tablet zo veel gebruik dat ik hem eigenlijk niet kan missen.

Als de tablet in de dock zit ben ik niet altijd te spreken over de stevigheid van het dockmeganisme. Het scharnier voelt zeer solide aan, maar er zit naar mijn mening net wat te veel speling tussen het scherm en het klik meganisme waardoor het scherm heen en weer kan wiebelen als je typt wanneer de tablet niet op een tafel of vlakke ondergrond staat. Niet een deal braker, maar wel vervelend.

Ergonomie
Zonder dock ligt de tablet zeer goed in de hand. Hij is stevig en aan de linker kant net wat dunner waardoor hij voor rechtshandige mensen erg lekker vast houdt. Met dock geld eigenlijk hetzelfde, behalve het naar mijn mening wat te kleine toetsenbord. Maar er valt over te discusieren of je wel wat mag verwachten van een 10.1'' tablet toetsenbord.

Warmte en geluid
De tablet kan bij grafisch intensieve taken wat opwarmen. Met de nadruk op wat want eigenlijk is het alleen maar prettig voor je handen omdat de aluminium behuizing dan niet zo koel aanvoelt. Warm is hij nooit geworden. Wat dat betreft ben ik erg onder de indruk van Nvidia's Tegra 3. Als je ziet wat deze apu eruit perst zonder warm te worden vraag ik me af waar ze alle warmte laten.

Mobiliteit en Accuduur
De draagbaarheid en accuduur waren naast de Tegra 3 chip voor mij de doorslag. Met dock, werk ik gemakkelijk 10 uur op een accu. En dan staat alles gewoon aan. Wifi, scherm op in ieder geval 70% helderheid en energie stand op normale snelheidmodus(tevens de hoogste). Ik laad te tablet ongeveer 1 keer in de 3 dagen op. Het is eigenlijk het eerste mobiele aparaat dat niet stopcontact verslaafd is en dat vind ik erg prettig.

Dit is een beetje een lastig punt. Voor de Jelly Bean update vond ik de tablet zeker niet zijn geld waard, maar erna? Eigenlijk wel. De software is dusdanig verbeterd dat ik kan zeggen dat ik voor het eerst sinds febuari echt blij ben met mijn tablet. Het heeft even geduurt, maar dan heb je ook wat.

Het is leuk te zien dat ondanks alle goede hardware toch de software uiteindelijk doorslaggevend is in de gebruikerservaring. En die is nu eindelijk sinds Jelly Bean volwassen.

Heb jij ook een Asus Transformer Pad Prime 32GB Goud?

Misschien dat je een voorserie exemplaar hebt :?
Vanwege alle gebreken?
Ja :) Ik heb er verder geen vestand van, maar lijkt er wel op :?
Die conversatie optie is in gmail al lang mogelijk en dus ook op de prime met ics in de gmail client. Maar misschien bedoel je in een andere standaard mail app van android. Ik laat alles naar mijn gmail doorsturen dus deze heb ik niet nodig. Verder heb ik nauwelijks last van crashes en dergelijke en vind ik de prime ook met ics zeker fij om mee te werken. Ik ga nog even verder kijken of ik de update naar jelly bean doe.
Fijn dat de jelly bean update bij jou zo fijn uitpakt. Afgelopen weekend was deze update ook voor mijn transformer prime (64GB) beschikbaar. De eerste twee dagen was mijn gebruikservaring identiek aan wat jij beschrijft. Eindelijk soepel, stabiel en snel en eindelijk zijn hoge prijs waard. Momenteel kijk ik er helemaal anders naar want vanaf afgelopen maandag begon de spontane reboot ellende. (Ik heb dit met Android op min SGS2 ook veel gehad maar sinds ICS is dit bijna helemaal weg.) Hij start gedurende de dag zeker tien keer per dag opnieuw op, ook als ik geen app actief heb, als ik alles via taakbeheer afgesloten heb ook. Zojuist heb ik het apparaat terug gezet naar de fabrieksinstellingen en ben benieuwd hoe dat uitpakt.
Ik zou willen zeggen, juich niet te vroeg. Helaas.
Misschien een beetje late reactie van mijn kant, maar ik had dit probleem ook onder ICS had ik helemaal geen last van random reboots totdat ik Jelly Bean geinstalleerd had.
Ik kreeg steeds meer het vermoeden dat de reboots kwamen wanneer mijn TF201 in de slaapstand ging dit gebeurde steeds om de 2 minuten.
Nu heb ik de automatisch slaapstand uitgezet en heb sindsdien totaal geen last meer gehad van de reboots. En ik let er goed op dat ik mijn Tablet handmatig met de aan/uit knop of via het toetsenbord in de slaapstand zet om accu te sparen (niet dat dit eigenlijk nodig is want TF gaat heel lang mee op de accuᷰs).
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. :)
@Ronski71 us het bij jou in de docking (toetsenbord) of ook zo. Heb het idee dat het bij mij alleen bij het toetsenbord is. Heb al een cold reset gedaan. Nog niet tijdens gebruik gereset maar als hij stil op de tafelstaat ??
Hoe is het nu nadatje alles weer er op nieuw hebt opgezet?
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.