Specificaties Tower, 8 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Antec Three Hundred Two Review

TheNephilim 29 september 2012, laatste update op 30 september 2012, 1.525 views

Antec Three Hundred Two

Pluspunten

• Stil
  • Goedkoop
  • Mooi om te zien
  • Kabelmanagement
  • Plek voor twee SSD's
  • Plek voor extra fans

Minpunten

• Ventilatieroosters steken uit
  • Rubber mist bij gaten voor kabelmanagement
  • Geen speaker voor de POST piepjes
  • Rooster aan de achterkant verstoort airflow

Antec Three Hundred Two

Voor mijn zusje en haar vriend heb ik een PC samengesteld en daarbij kwam deze kast naar voren. De prijs van de kast was goed, de features compleet en hij ziet er ook nog goed uit. Een review leek me wel op z'n plaats, gezien de twee PC's die ik in elkaar gezet heb in de Antec Three Hundred Two.

Verpakking

De verpakking ziet er prima uit, strak en sober. Het valt me meteen op dat het gele op de verpakking niet terug komt op de kast zelf. Een aantal gaten baarden mij wel zorgen, deze kun je ook op de onderstaande foto's zien. De bezorgers en sorteerders bij PostNL moesten eens wat voorzichtiger doen, maar dat terzijde. Gelukkig geen beschadigingen gevonden, op beide kasten niet.
De verpakking is overigens prima in orde, een schuimblok onder en boven en verpakt in plastic.

In plaats van een zakje met silicium bolletjes, trof ik in de kast een papiertje aan waar op stond dat het een vochtvretend papier is. Geen verkeerd idee, een groter oppervlakte kan meer vocht sneller opnemen.

Exterieur

Strak en sober is ook aan de buitenkant troef. De voorkant is grotendeels bedekt met mesh en links en rechts zijn twee uitstekende plastic randen. Het plastic is gewoon mat en dus niet echt heel vatbaar voor bijvoorbeeld vette vingers. Aan de onderkant vinden we het logo op en aan de bovenkant twee USB 3.0 aansluitingen en een aansluiting voor een microfoon en koptelefoon. Hier is niet veel ruimte voor vrij gemaakt, simpel en doeltreffend.

De bovenkant is voorzien van een 140mm ventilator en twee met rubber beklede gaten voor externe waterkoeling. Aan de onderkant vinden vier rubber pootjes, die overigens niet zo heel goed vast zitten. Gelukkig kon ik hem er zo weer op drukken, maar een beetje slordig is het wel. Ik kan me voorstellen dat bij het schuiven over een vloer, wat overigens sowieso lastig is, ervoor kan zorgen dat een pootje weer los laat. Ook zit er een stoffilter voor de voeding aan de onderkant, die er overigens makkelijk uit te halen is.

Aan de rechterkant (van voorkant gezien) zit ter hoogte van de CPU een ventilatierooster waar eventueel een 120mm ventilator geplaatst kan worden. Hij steekt iets uit en dat is wel jammer, het doet afbreuk aan de strakheid van de kast. De linkerkant is ook voorzien van een ventilatierooster waar ook een 120mm ventilator in past. Ook hier steekt het ventilatierooster een stukje uit, jammer!

De achterkant is misschien wel net zo spannend bij een nieuwe kast al weet je vaak precies wat hier te vinden is. Als er iets over te zeggen is over de achterkant, dan zijn het wel de roostertjes die er nog zitten. Ik denk dat deze een boel valse lucht aanzuigen en zo de luchtstroom door de kast verstoren. Dat kunnen we misschien ook zeggen van de ventilatieroosters links en rechts, omdat er geen ventilator in zit die de juiste airflow afdwingt. Op de onderstaande foto's zijn ook goed de uitstekende ventilatieroosters te zien.

Interieur

Om nog even in te haken op het interieur, het is van binnen niet echt een mooie kast om te zien. Hij is bijvoorbeeld niet geverfd, maar dat kunnen we eigenlijk ook niet verwachten voor dit geld. Zeker omdat er geen window in de zijkant zit, heeft dat zelfs geen nut.

De afwerking aan de binnenkant is redelijk. Randen en dergelijke zijn niet vlijmscherp, maar je kunt er nog wel je vingers aan open halen als je een beetje pech hebt. Verder ziet de kast er wel stevig uit, weinig over te zeggen.

Inbouwmogelijkheden

Als er iets belangrijk is bij een kast, dan is het wel wat je allemaal kwijt kunt. We hebben 12 'brackets' gekregen om harde schijven te bevestigen, dat betekend dat we dus 6 harde schijven kunnen monteren. Daarnaast vinden we vier tie wraps en een zakje met schroeven.

Er zijn acht uitbreidingssloten te vinden, die overigens bedekt zijn met een extra plaatje die je er eerst af moet schroeven voor dat je een videokaart kunt monteren. Wat het nut hiervan is, is me een raadsel, wellicht kan iemand hier meer over vertellen.
SSD's hebben een speciaal plekje gekregen in deze kast. Je kunt er twee kwijt; één op de onderplaat van de kast, naast de voeding en één aan de achterkant van de moederbord tray.
5.25" drives aan de voorkant zijn ze niet vergeten, we kunnen er drie kwijt zonder een schroef aan te raken.

Voeding

Het inbouwen van een voeding kan helaas niet zonder een tang ter hand te nemen. Het uitstekende flapje wat de voeding moet tegenhouden, steekt iets te ver uit waardoor je de voeding er niet goed in krijgt. Even een beetje bijbuigen lost het probleem op.
Kabelmanagement helemaal hot tegenwoordig en ook deze kast bied je deze feature. Er zijn verschillende gaten en er is voldoende ruimte tussen de moederbord tray en de kastdeur. Jammer is echter dat er géén rubber in de gaten zit waardoor kabels makkelijk beschadigen. Vooral de sleeving van kabels wil door deze randjes gauw kapot gaan, het metaal is zo dun dat het altijd scherp blijft.

Moederbord

Het moederbord is na het aanbrengen van de 'ophoogbusjes' niet zoveel werk. Wat echter meteen opvalt is dat het moederbord al snel over de schroefgaten van de SSD zit. In de bovenstaande foto zie je nog twee gaten aan de rechterkant, die aan de linkerkant zitten achter het moederbord. Niet echt handig als je SSD kapot is, of als je er juist een wil plaatsen.

De kabels die je op het moederbord moet aansluiten zoals de USB aansluitingen op de voorkant en de aan/uit knop zijn lang genoeg. Met een beetje creatief kabelmanagement is het best netjes te maken. Achter het moederbord tray heb je redelijk wat ruimte, zeker als je de kabels weer in de 3.5" kooi stopt, maar het blijft daar een wirwar van kabels.

Niet geheel onbelangrijk om te vermelden, is dat ik niks aan kon sluiten op het SPEAKER stekkertje van het moederbord. Er zit blijkbaar geen speakertje voor de bekende piepjes van het moederbord in de kast. Soms zit er bij het moederbord zelf een los klein speakertje, maar normaal hoort deze in de kast te zitten. Lastig als je PC niet boot en het moederbord geen status LED's of LCD'tje heeft.

Optische drive

Na het eruit halen van één van de plaatjes aan de voorkant, is er ruimte voor een optische drive. Dat eruit halen moet met beleid, anders breken de klemmetjes af. Het is van heel zacht plastic.
De dvd brander/speler hoef je er alleen maar in te drukken en hij valt in de klemmetjes die al bevestigd zijn. Geweldige oplossing!

Harde schijf en SSD

Na het bevestingen van de klemmetjes is de harde schijf gewoon in de kooi te klikken. Hij zit goed vast en het lijkt aardig tril vrij.
De SSD is, op twee plekken te plaatsen. Zoals gezegd achterop de moederbord tray of onderin, naast de voeding. Achter de moederbord tray is wel mooi, maar niet handig als het moederbord er al zit. De plek naast de voeding heeft twee nadelen; met de aansluitingen naar het moederbord zit je met de kabels, met de aansluitingen richting de deur is erg krap. Het lukte mij net om de kabels er tussen te drukken, maar makkelijk was het niet. Dat was overigens bij de andere kast, waarbij ik vergeten was de SSD te plaatsen. Toen het moederbord al zat, kon ik niet veel anders dan hem maar naast de voeding te plaatsen.

Videokaart

Bij het plaatsen van de videokaart viel op dat de uitbreidingssloten niet helemaal lekker aansloten op de videokaart, de schroefgaten komen niet overeen. Hieronder enkele foto's om te proberen dat te illustreren. De kast aandrukken en dan de videokaart vastschroeven is een optie, maar echt een fijn idee is het niet. Verder is de kast is groot genoeg, je kunt videokaarten van ruim 30cm kwijt.

Koelprestaties en geluid

Er zijn twee ventilators aanwezig; één bovenin van 140mm en één van 120mm achterin. Je hebt de mogelijk om twee ventilators van 120mm voorin te plaatsen. Daarnaast kun je er nog één van 120mm aan de beide zijkanten plaatsen. De twee ventilatoren die standaard in de kast zitten, zijn voorzien van een fancontroller met de standen high en low. De fans aan de voorzijde zijn overigens wel lastig te monteren, je moet de hele voorkant van de kast eraf halen.

Om de prestaties te meten heb ik 3DMark 11 gedraaid en Guild Wars 2 gespeeld. Echt heel goed meten lukt natuurlijk niet zonder apparatuur, ik heb de CPU en GPU als meetpunt gepakt, dus daarmee kun je in ieder geval een idee krijgen van de prestaties op koel gebied. De ventilator aan de bovenkant staat op high en die aan de achterkant staat op low. Op deze manier is de kast bijna niet te horen en dat lijkt me een goede setting om te meten.

Koelprestaties
Omgeving 19,5
CPU, idle 26
GPU, idle 27
CPU, max 63
GPU, max 59

De PC stond toch al een poosje aan toen ik de idle temperaturen noteerde. Dus dat ze zo laag waren vond ik erg netjes, vooral de temperatuur van de videokaart. Die blijft overigens ook onder load erg laag. De hoogst gemeten temperatuur was dus 63 graden voor de processor en 59 graden voor de videokaart. De processor is gewoon voorzien van een stock koeler, geen hele beste koeler natuurlijk.

Catalyst Control Center heeft dienst gedaan als ventilator regelaar voor de videokaart. Gewoon de standaard instellingen, waarmee de videokaart niet veel lawaai produceert. In dit geval heb ik de videokaart niet gehoort.

Voor slechts ¤ 50,- is het een koopje! De kast ziet er goed uit, hij is helemaal compleet wat features betreft en ook de koelprestaties zijn niet slecht. Daarnaast is de kast erg stil, hij is bijna niet te horen op de hierboven beschreven instelling. De USB 3.0 poorten aan de voorkant zijn helemaal handig en daarmee is de kast helemaal up-to-date.

Edit @ 29 september 2012: Extra informatie toegevoegd, onder andere over de missende speaker en het interieur.

Heb jij ook een Antec Three Hundred Two?

Maken ze uberhaupt nog kasten met een speaker erin?
Ik heb ze al heel lang niet meer gezien.
Dat is het eerste waar ik ook aan dacht. Ik ben al jaren geen losse speakers meer tegengekomen in losse kasten, niet in budgetmodellen en niet in high-endmodellen.

De mobo's daarentegen hebben wel een speakertje, dat lijkt op een brede elco met een gaatje erin. Volgens mij is dat ook gewoon de de facto standaard, en niet meer los in de kast zoals reviewer beweert.

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 30 september 2012 15:14]

ehm... ik begrijp niet wat je bedoelt. Dit heeft toch niks met een speaker te maken? Het gaat toch over een plaatje om de kast dicht te maken nadat je insteekkaarten (pci, pci-e) hebt gemonteerd?

Er zijn kasten waar het lipje van de insteekkaart (waar het schroefje door gaat) aan de binnenkant van de kast blijft.
Er zijn ook kasten waar de lipjes van de insteekkaarten naar buiten steken. Deze kasten hebben dan meestal een afdichtplaatje net als deze dus.

Ik hoop dat ik te volgen ben?
Mooie review! Doe wat leuks met je 5 sterren :)

wat betreft de negatieve eigenschap "roosters steken uit" ;hier zit logica achter.. De meeste mensen willen lucht uit, maar sommige mensen willen air intake. Dat betekent dat de fan dus omgedraaid met de kant zonder het plastic beschermingrooster in de kast zit, en de blades je kast zouden kunnen raken.

Dit is dus eigenlijk een positieve eigenschap, want het geeft je extra opties!
Ik heb nog geen geen enkele fan gevonden waarvan de bladen buiten de behuizing kwamen.

Ik denk dat het meer te maken heeft met het verstivigen en door het stansen.

Verder een nette review, lekker lang enzo.

Persoonlijk vind ik de kast trouwens er verouderd uitzien met het grijze interieur, het bracketsysteem voor de hdd's en geen rubbertjes voor de kabelgaten. Maar, dat doet niks af aan je review natuurlijk.

Ook wel een hele rare plaats voor die waterkoeling rubbertjes, ziet er toch niet uit?

[Reactie gewijzigd door RobinHood op 28 september 2012 22:12]

Dat de fanbladen bij een air-intake tegen de behuizing lopen heb ik ook nooit meegemaakt. Maar wel dat ze er dichtbij genoeg langs draaien om extra geluid te produceren. Daar zou dat uitbollen wel voordelig voor zijn.
Nette review, 4 sterren dankzij de benchmark :)
De opvolger van mijn kast, persoonlijk vind ik de oude mooier. Deze kast is echter wel duidelijk de betere kast.
Veel betere mogelijkheden voor kabelmanagement en het bevestigen van 3,5/5,25"drives.
Ik vind alleen het koelgat in de rechterzijkant bovenaan raar :S
Jammer dat de plaats van de ssd niet verbeterd is t.o.v. de oude, aangezien de optie achter het mobo crap is:p

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 29 september 2012 02:57]

Je schrijft: "...een extra plaatje die je er eerst af moet schroeven voor dat je een videokaart kunt monteren. Wat het nut hiervan is, is me een raadsel, wellicht kan iemand hier meer over vertellen." (sorry dat ik niet weet hoe je een quote in de juiste opmaak krijgt)

Dit plaatje zie je vaak bij kasten waar het moederbord direct tegen de achterwand zit. Het is nodig om de kast weer dicht te krijgen als je een insteekkaart monteert.
Bij de meeste andere kasten zit het mobo wél een stukje verzonken, daar wordt de achterwand steviger van en je connectors zijn wat beter beschermd.