Nokia Asha 202 Wit Review

htpclover 27 september 2012, 1.545 views

Nokia Asha 202 Wit

Pluspunten

• prettig touchscreen
  • dual SIM
  • goede gesprekskwaliteit
  • Veel "bang voor je bugs", (fm, internet, dual sim, etc)

Minpunten

• Ontgrendelknop is zo slap dat hij in jas/broekzak continue ontgrendeld wordt.
  • Geen wifi.
  • Wordt niet geladen via usb maar via aparte nokia lader.

Uitgangspunt; Ik wilde een simpele telefoon waar je mee kan bellen. Internet heb ik altijd bij de hand dus dat doe ik via de pc. Ik heb dan ook geen data abonnement bij dit toestel. Na een heleboel toestellen bekeken te hebben en alle "features" met elkaar vergeleken te hebben gekozen voor de Nokia Asha 202 witte uitvoering.

Dit is de eerste review die ik schrijf met name omdat er een grote fout aan het toestel zit waar ik voor wil waarschuwen. De ontgrendelknop aan de zijkant van het toestel. Deze is zo slap uitgevoerd dat hij bij een strakke spijkerbroek of wat dan ook in je broek/jaszak het toestel continue ontgrendeld wordt. :(

Ik heb dit toestel nu twee weken en ik wordt er echt knettergek van. De toetstoon heb ik op max moeten zetten zodat ik hoor wanneer hij per ongeluk ontgrendeld wordt (15 keer per dag). Wat ik me afvraag is hoe het mogelijk is dat een ervaren bedrijf als Nokia zo'n blunder kan begaan. Ik heb 60 euro voor het toestel betaald en het kan in feite direct de prullenbak in, wegens een dom ontwerpfoutje. (heb overigens op de nokia site bij support gezocht maar kan niks vinden over het uitschakelen van deze knop). Waarom zou je deze knop uberhaupt plaatsen want als je op de "verbreken" knop drukt dan kun je hem via het touchscreen ontgrendelen.

Goed; mocht je na dit nog overwegen om het toestel te kopen. De rest is piekfijn in orde. De touchscreen reageert goed en de cijfertoetsen hebben precies de goede weerstand.
Met mijn vorige toestel had ik nog wel eens verbindingsproblemen met mijn parrot CK3100. De Nokia heeft tot nu toe geen keer de connectie gemist. Ook ben ik beter te verstaan als ik via de handsfree in de auto communiceer.

Deze telefoon heeft Dual Sim en ook dit werkt prima. Je kunt instellen of je per keer de juiste SIMkaart wilt selecteren of het bel en sms verkeer standaard via een van de simkaarten wilt versturen.

De accuduur valt wat tegen. Drie dagen en dan aan de oplader. Moet ik wel bij vermelden dat bluetooth altijd aanstaat. Er is een Micro-usb ingang voor connectie met de pc. LET OP; Deze ingang wordt niet gebruikt om het toestel op te laden. Hiervoor heb je nog steeds de Nokia lader nodig met 2mm plug.

De telefoon heeft geen Wifi mogelijkheden.

Heb jij ook een Nokia Asha 202 Wit?

Apart joh, dat die unlock knop zo slap is.
Heb je niet toevallig een maandag ochtend model gekregen? of hebben meer mensen hier last van?
Qua design heeft Nokia toch vrij vaak goede modellen geďntroduceerd, dus ik zou het wel spijtig vinden als die knop bij iedereen zo slap zou zijn.
Het nadeel van het probleem lijkt me inderdaad erg hinderlijk. Wat ik niet begrijp is waarom je voor dit enkele punt de algemene beoordeling gelijk op 'zéér slecht' zet. Immers je noemt ook positieve punten. Opmerkelijk vind ik ook dat je gebruiksgemak op zeer slecht zet terwijl het naar mijn idee een tekortkoming is in de bouwkwaliteit.
Wat mij verder niet duidelijk wordt uit het verhaal is of je er bij stil gestaan hebt of het mogelijk een defect is of dat de knop werkelijk naar behoren functioneert? Je geeft immers zelf al aan 'Wat ik me afvraag is hoe het mogelijk is dat een ervaren bedrijf als Nokia zo'n blunder kan begaan'. Mogelijk gaat het hier dus om een defect?
@t.struik
Heb inderdaad nog niet aan een defect gedacht. Zal eens contact opnemen met Nokia.
Aangaande de zeer slecht beoordeling. Als het geen defect is (wat ik eigenlijk niet verwacht) dan vindt ik gezien de bruikbaarheid van het toestel de beoordeling terecht. Ondanks dat er veel positief is aan het toestel is het door dit "defect/ontwerpfout" onbruikbaar geworden. Een auto zonder wielen kan een mooi interieur hebben maar je kan er niet meer rijden.