Sony Reader PRS-T2 Rood Review

Varengas 27 september 2012, laatste update op 27 september 2012, 1.375 views

Sony Reader PRS-T2 Rood

Pluspunten

• Batterij gaat zeer lang mee.
  • Duidelijk leesbare tekst, ook in volle zon.
  • Zeer licht en compact.

Minpunten

• Achterkant heeft last van vingerafdrukken.
  • Geen plaats voor stylus.

Veelzijdigheid Score: 4
Ik heb het geluk gehad dat ik deze reader mag gebruiken dankzij de actie van bol.com en tweakers.net.
Dit is tevens mijn eerste e-reader die ik ooit in bezit heb gehad, dus kan ik moeilijk vergelijken met andere modellen.

Ook is dit mijn eerste review, dus als ik iets vergeet of er is iets onduidelijk laat het dan maar weten.

Toen ik de e-reader ontving zat hij in een kleine, stevige doos. Die bevat een snelstartgids in een hele reeks talen, een mini-USB kabel, een stylus en de reader zelf.
Op de reader zelf staat een uitgebreide handleiding.

Uiterlijk & bouwkwaliteit
De reader is zeer licht en compact. Omdat hij slechts 167 gram weegt dacht ik eerst dat het een slechte bouwkwaliteit ging zijn. In tegendeel: de voorkant is een zeer stevig, glanzend, materiaal, de achterkant heeft een matte rubber achtige textuur die voor betere grip op het toestel zorgt. Op de plaats waar dat de 2 kanten samenkomen zitten er geen uitstekende of scherpe randen. De 2 lagen passen dus perfect op elkaar.
Enige minpuntje voor mij is dat de achterkant een magneet is voor vingerafdrukken.
Qua grootte past hij in mijn broekzak en is net even dik als een balpen van Bic.

Helaas heeft de reader geen plaats voor de stylus in op te bergen.

Gebruikersinterface & knoppen
*Zie afbeelding 1 onderaan*
Aan de voorkant zitten 5 knoppen. (De meeste acties kan je ook via het touchscreen doen).
Knop 1 en 2 gebruik je voor te veranderen van pagina.
Knop 3 is de home toets om naar de homepage te gaan waar je boeken kan kiezen.
Knop 4 is de 'back' toets om terug te gaan naar het vorige scherm. vb van boek naar bookshelf.
Knop 5 roept de menuitems op die je op de pagina waar je je bevind kan gebruiken.

Knop 6 (aan de onderste rand) is de aan/uit knop. Deze is ook de knop die je moet gebruiken voor uit slaapstand te komen.

Opslag
Intern heeft de reader 2gb aan opslag, maar dit kan makkelijk uit worden gebreid door middel van een MicroSD kaartje.
Het gleufje is zichtbaar op de foto onderaan. (aan de rechterkant)

Prestaties
Het opstarten van de reader gaat zeer snel, in een 20-tal seconden is het volledig opgestart.
Dit is wel leuk, maar ik zie mezelf het niet echt helemaal uitschakelen.
Als het toestel uit slaapstand komt is hij in een seconde of 2 terug gebruiksklaar.
Na de reader dagelijks te gebruiken gedurende twee weken is de batterij nog altijd 5/5 opgeladen.
Volgens Sony gaat de batterij twee maanden mee, en ik geloof het gerust.

Beeldkwaliteit
Dit is toch wel een zeer belangrijk punt bij dit toestel.
De reader heeft een 6" e-ink touch scherm die 16 grijstinten kan weergeven. perfecte grootte voor een boek te lezen.
De letters staan heel scherp op het scherm. Je kan zelf het contrast instellen als het nodig is bij bijvoorbeeld afbeeldingen.
Wat ik wel soms als storend ervaar is de ghosting. Bij het wisselen van pagina's veranderd alleen de tekst, niet heel het scherm wordt dus ververst. Dit zorgt er soms voor dat de tekst van de vorige pagina's nog wat te zien is. Als er een afbeelding op een pagina staat ververst de reader wel heel de pagina en is er niets meer van te zien.
Een ander klein minpuntje is dat je sneller als met een gewoon boek het licht moet aansteken. Bij schemerlicht kan je bijvoorbeeld nog makkelijk een boek lezen, bij de e-reader daarentegen wordt de tekst onleesbaar.

Ook zijn er een aantal instellingen die ik echt wel handig vind om te hebben.
Zo kan je bijvoorbeeld de marges aanpassen van een boek. Een boek met grote marges kan je dus aanpassen zodat er meer tekst op het scherm kan.
Ook kan je lettertypes en grootte van de tekens aanpassen.
Er staan een 7-tal fonts op, en je hebt keuze tussen 8 groottes. Dit gaat van bijna onleesbaar klein tot zo groot dat er maar een 20-tal woorden op het scherm passen.

Features
De reader bevat een hele reeks aan features. Sommige hebben te maken met het lezen van boeken zelf, anderen staan daar los van.
Omdat het toestel Wi-Fi kan ontvangen kan je rechtstreeks van de reader boeken kopen en ontvangen.
Echt veel staat dat hier wel niet aan omdat ik altijd mijn pc gebruik voor dergelijke zaken.
Ook is er Facebook en Evernote integratie. Je kan zo bijvoorbeeld stukken tekst rechtstreeks op facebook plaatsen.
Over Evernote kan ik niets zeggen omdat ik het nog nooit heb gebruikt.

Een handige functie is de ingebouwde woordenboek. Als je in een tekst een woord een seconde geselecteerd houdt krijg je namelijk een kadertje met de uitleg van het woord.

De reader bevat ook een webbrowser, alleen weet ik niet waarom je die ooit zou gebruiken. Vele websites zijn namelijk niet echt makkelijk te bekijken op een 6" scherm met 16 grijstinten.

De reader doet perfect wat hij moet doen met hier en daar een paar extra's.
Problemen heb ik nooit ondervonden en de bugs die hier en daar worden vermeld (png's die niet goed worden weergegeven en vreemde zinsafbrekingen) ben ik nog niet tegengekomen.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T2 Rood?