Sony Reader PRS-T2 Zwart Review

drsyat 26 september 2012, laatste update op 26 september 2012, 1.575 views

Sony Reader PRS-T2 Zwart

Pluspunten

• Gemaakt om boeken mee te lezen dus:
  • Rustig scherm
  • Goede kijkhoeken
  • Ook in zonlicht perfect leesbaar
  • Aangenamer geprijsd dan tablets

Minpunten

• Niet gemaakt om mee te scrollen door pdf of websites.
  • Facebook intergratie voegt niet veel toe, betaal je waarschijnlijk wel voor.
  • Ruwe matzwarte behuizing "voelt" minder lekker aan dan zijn gladde oudere broertje.

Veelzijdigheid Score: 3
Introductie: Ik zal beginnen met mijn situatie te schetsen. Ik ben fervent (vakantie) lezer, maar lees
daarbij graag een boekje in het park op een zonnige dag, zelf was ik erg benieuwd hoe het lezen van pdf-
files zou zijn op een E-reader, ik moet voor mijn werk veel wetenschappelijke artikelen lezen en ik zie dat
mijzelf natuurlijk bij uitstek doen in de zon op een terras. Ik heb geen ervaring met E-readers en zal dus
als ‘leek’ kijken naar deze Sony PRS-T2. Ik zal dan ook deze review vanuit mijn oogpunt schrijven en het
kan dus zijn dat ik commentaar heb op features die ‘normaal’zijn voor E-readers. Toch denk ik dat ik een
goed beeld kan schetsen voor mensen die twijfelen of ze willen overstappen op digitaal lezen.

Eerste indruk: Ik heb de zwarte versie ontvangen van de Sony E-reader. Deze wordt geleverd in
een kleine doos waarin een USB-kabel, een stylus en de E-reader zitten, vergezeld van enkele
garantieboekjes in verschillende talen. De E-reader is mat zwart en voelt wat stroef aan bij vasthouden.
Dit heeft zowel een nadeel als voordeel, de grip is goed en de Reader zal dus niet snel uit je handen
glijden. Heb je echter vaak droge (daarmee bedoel ik niet vettige) handen dan kan het soms tot
kippenvel leiden, vergelijkbaar met het krassen over een schoolbord. De reader is 6 inch groot en weegt
160gram wat een prettig gewicht is om de reader in één hand voor een langere tijd vast te blijven
houden. Daarbij voelt de reader stevig en goed gebouwd aan. De stylus heeft bijna het formaat van
een normale ballpoint en houdt daardoor lekker vast. Wat direct opvalt is dat je de stylus nergens
kunt opbergen in de reader, wat het wel weer een onhandige losse accesoire maakt, jammer want het
werken met de stylus is prettig. De USB kabel is van het type micro-USB, kortom mooi compatibel met
mijn galaxy s2.

Gebruiksgemak: Rechtsonder bevindt zich de aanknop waarna de reader zichzelf opstart, dit duurt zo’n
30 -40 seconden. Hierna kom je in het hoofdmenu alwaar je recent gelezen boeken ziet staan. En je de
keuze hebt tussen de boekenplank, de instellingen en … Het laden van een boek duurt slecht enkele
tellen waarbij het touchscreen vlot reageert, zowel met de stylus als met de hand.

Dan het belangrijkste item, het lezen zelf. Ik moet eerlijk zeggen: perfect. Het is ontzettend rustig beeld,
de tekst zeer scherp en met uitstekende kijkhoeken. Gedurende een langere tijd lezen is dan ook geen
enkel probleem. Ebooks zijn van nature op maat gesneden voor deze reader, ik was daarentegen erg
benieuwd naar pdf files. Wat blijkt de artikelen worden passend gemaakt om op het scherm te zijn. Wat
prettig is omdat je niet hoeft te scrollen omdat het artikel te breed zou zijn. Wat je hierdoor wel krijgt is
dat de originele opmaak niet geheeld wordt gehandhaafd, dit is even wennen maar ik moet zeggen dat
ik prettig verrast ben. Ook het aanpassen van de lettergrootte is geen probleem.
Pagina’s omslaan kan met een swype over het scherm of via de fysieke knoppen onder het scherm.
Waarbij de laatste verreweg het makkelijkst werken. Wat ik hinderlijk vind is het kortdurend flitsen
van het scherm bij het omslaan van de pagina. Waarbij de oude pagina een splitseconde in omgekeerd
contrast te zien is.
Eenmaal aan het lezen zou het handig zijn als je het touchscreen op lock zou kunnen zetten. Ik merk dat
ik regelmatig per ongeluk het scherm aanraak en vervolgens in een menuutje verzeild raak. Het scherm
geeft uiteraard geen licht en in de avond heb je dan natuurlijk een externe lichtbron nodig om nog te
kunnen lezen. Overdag bij zonnig weer blijft het scherm uitstekend te lezen. Over de batterijduur kan
ik geen harde uitspraken doen. Vooralsnog heb ik al uren gelezen zonder dat de batterij leeg was. Of de
minimale duur van 2 maanden (In 30min per dag volgens Sony, dus ongeveer 30 uur leestijd) gehaald
wordt kan ik niet vertellen.

Extra features: Natuurlijk is een E-reader primair bedoeld om boeken te lezen. Echter Sony probeert zijn
readers extra aantrekkelijk en extra multifunctioneel te laten zijn door middel van integratie facebook,
wifi en een internetbrowser. Waarom iemand op facebook zou willen delen op welke pagina hij is in
een boek is mij een raadsel maar zolang de basis van het product er niet onder leidt zal het mij ook een

worst wezen. De enige functie die grappig is is de mogelijkheid om direct woorden op te zoeken op
bijvoorbeeld wikipedia, zo heb ik gisteren mijn kennis over het calvinisme opgehaald door in het boek
op het woordje calvinisme te klikken welke daarna werd opgezocht op wikipedia. Wel valt dan op dat de
reader niet gemaakt is om mee te scrollen op internet pagina’s, dit gaat haperig en is moeilijk te sturen.
Kortom voor echte multifuncitonaliteit zit je toch aan een tablet vast. Maar daar staat tegenover dat het
apparaat perfect doet waar hij voor gemaakt is en dat is boeken lezen.

Conclusie: Ik denk dat veel mensen zoals ik zullen twijfelen tussen een E-reader of een tablet. Wil je
enkel boeken lezen thuis of op vakantie dan zou ik zeker voor het goedkopere E-reader alternatief gaan.
Wil je ook internet en magazines met plaatjes lezen dan zou ik toch kiezen voor een tablet. De grote
voordelen van een E-reader zijn: lezen in alle lichtomstandigheden, lange batterijduur, rustig beeld.
Binnenkort ga ik gedurende enkele maanden naar het buitenland. Ik zal na mijn reis een update geven
over het gebruiksgemak buiten de westerse wereld.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T2 Zwart?

Duidelijke review.
Ik heb zelf de oude PRS-T1 en een Samsung Galaxy Tab 10.1 en ga zeker mee in je conclusie. De lange accuduur en lage gewicht van de reader zijn ideaal voor boeken in epub-formaat. Voor mooi gekleurde pdf'jes is de Tab weer veel betere keuze.
Nog een leuke feature van de reader is dat je er ook muziek op kan luisteren (terwijl je een boek leest), handig voor als je je in een luide omgeving bevindt.
Die feature zit helaas niet op de T2!