Sony Reader PRS-T2 Zwart Review

pipo01 25 september 2012, laatste update op 25 september 2012, 2.831 views

Sony Reader PRS-T2 Zwart

Pluspunten

• Stijlvol vormgegeven
  • Geweldige scherm om te lezen
  • Klein en licht
  • Batterij die tot 2 maanden mee kan gaan
  • Android OS (hetzij meer een pluspunt voor de knutselaars onder ons)

Minpunten

• geen kleurenscherm
  • zit geen losse oplader bij
  • externe lichtbron nodig
  • “trage” scherm

Veelzijdigheid Score: 3
Om gelijk met de deur in huis te vallen, de Sony PRS-T2 is mijn eerste e-reader die ik heb mogen gebruiken (Tweakers.net en Bol.com bedankt!). Lezen op een e-reader is dus een nieuwe ervaring voor mij. Wat ik in mijn productreview onder meer ga behandelen is de hardware, de software en de uiteindelijk een conclusie met een overzicht van de plus- en minpunten van de Sony PRS-T2.

De hardware
Op het eerst gezicht heeft de Sony PRS-T2 geen indrukwekkende hardware. Zo beschikt de e-reader over een 6 inch Pearl-scherm met touch-besturing, 2 GB interne opslag uitbreidbaar door middel van een MicroSD kaartje en heeft het de beschikking over een wi-fi en een micro-USB aansluiting. Gelukkig compenseert een batterij die tot 2 maanden meegaat en het gewicht van 164 gram erg veel. Echter maakt allerlei specs geen fantastische e-reader als deze slecht in de hand ligt en gelukkig stelt de Sony PRS-T2 daarin niet teleur. Vanaf het moment dat je het in je hand neemt en het scherm aanzet, pas dan zie je waarom een e-reader gericht is op het lezen. Doordat de Pearl scherm geen backlighting heeft, net als een echt boek, is het lezen een stuk rustiger voor de ogen. Dit betekent wel dat in het donker lezen onmogelijk is zonder een lichtbron. Lang lezen op de e-reader is zeer goed te doen door de combinatie van het lichte gewicht en de vergelijkbare grootte van een paperback waardoor je de e-reader lang vast kan houden. De bediening van de PRS-T2 gebeurt via aanraking van het scherm en door middel van knoppen onder het scherm. Deze knoppen zijn stijlvol neergezet en doen hun werk prima. Wel kunnen ze ietwat scherp zijn voor de gevoelige vingertoppen, maar gelukkig hoef je de knoppen niet constant te gebruiken.

Wat ik wel erg vervelend vind aan de PRS-T2 is dat er geen losse oplader meegeleverd. Er zit enkel een USB-kabel bij waarmee je het kan opladen via de computer. Mocht je toch via de stopcontact willen opladen, dan kan je bij Bol.com een oplader los kopen voor een “luttele” som van §47,99 (!). Daarnaast zit bij de PRS-T2 een stylus meegeleverd, maar die kan je nergens in de PRS-T2 opbergen met als gevolg dat je het snel kwijt kan raken.

De software
Wat voor mij een grote verrassing was is dat de PRS-T2 Android gebruikt als onderliggende OS. Op dit moment kan je het nog niet gebruiken als een Android apparaat en is alleen de software schil van Sony te gebruiken. Wel is er een connectie met Facebook en kan Evernote gebruikt worden. Alleen als je geen van beide services gebruik maakt, zoals ik, dan is de meerwaarde hiervan nihil. De browser op de e-reader is prima voor de erg basis activiteiten, maar lekker op internet surfen is er niet bij. De bijgeleverde boekenwinkel is van Bol.com, maar je kan ook prima via de software Sony Reader je eigen epub of pdf erop zetten. Tevens kan je ook via Windows bestanden over kopiŽren wat het allemaal erg gemakkelijk maakt. Ingebouwde woordenboeken en een link naar wikipedia maakt het geheel af. Verwacht van de software geen bijzondere dingen of uitbreidbaarheid, maar dit is absoluut niet erg want het doet wat het moet doen.

E-reader of tablet
Bij het gebruiken van de e-reader komt de onvermijdelijke vraag naar boven of het niet handiger is om een tablet zoals een iPad of Nexus 7 te gebruiken. Zeker gelet op de mogelijkheden van een dergelijke tablet om apps te installeren en video af te spelen. Hierover kan ik kort zijn: wil je echt alleen gaan lezen, neem dan een e-reader. Wil je meer dan dat en is lezen meer iets voor erbij, spaar dan door en neem een tablet.

Na de PRS-T2 een tijdje in gebruik te hebben genomen kan ik niets anders dan concluderen dat het een fantastische apparaat is, maar wel een met beperkingen. Lezen in het donker is niet mogelijk, behalve dan met lampje die je apart erbij moet kopen. De snelheid van het scherm valt tegen vergeleken met tablets en bij statisch beeld is dit niet erg, maar internetten is niet aan te raden. Mocht je echter lekker in een boek willen kruipen en is het mooi weer (of je bent op vakantie in een tropisch oord), dan komen de voordelen van een e-reader goed naar boven. Een batterij die langer duurt dan menig boek en een scherm die bijna leest als papier, daar kan geen tablet tegenop. Voor de boekenwurmen onder ons is de Sony PRS-T2 zeker een aanrader!

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T2 Zwart?

Het is wel te merken dat dit je eerste ereader is. Ik vindt de punten die jij bij negatieve eigenschappen neerzet niet gerechtvaardigd.
Natuurlijk zit er geen kleurenscherm op de ereader, hij is niet bedoelt om films of foto's op te bekijken. Ook is een kleurenscherm op een ereader met E-ink scherm simpelweg (nog) niet mogelijk.
Het feit dat er een externe lichtbron nodig is, is in mijn ogen alleen maar een pluspunt. Een backlight is vermoeiend voor de ogen. En als je dan toch een lampje erbij wil, zijn er genoeg lampjes te krijgen die vastgeklampt kunnen worden.
Het traagheid van het scherm is een eigenschap van het E-ink scherm. Die is de reden dat de batterij zo lang meegaat. En geloof me: er zijn E-ink schermen die nog veel trager zijn dan die van de PRS-T2.

Als je je stoort aan de punten die jij bij negatieve eigenschappen neerzet, moet je geen ereader aanschaffen.

Ik ben het wel met je eens dat de prijs van een oplader wel erg hoog liggen.
Goed verhaal, je noemt toch veel punten waar iemand die niet al twee readers heeft versleten, in de eerste instantie aan denkt.

Ik twijfel al een tijd om een reader te kopen, en kijk met argusogen naar de knoppen. Afgezien van het feit dat ze dus scherp zijn, zit er gevoel (een klik) in? Ik vind de styling van de knoppen toch wel mooier dan van de PRS-T1.

Voor wat betreft het kleurenscherm, het had best gekund want ze zijn er (http://www.eink.com/display_products_triton.html maar voor boeken lezen voegt het niet zoveel toe tenzij er kleurenillustraties in het boek staan.
Het had qua prijs best gekund, want ik vind deze reader best duur gezien zijn specs en bv de beknibbeling op de lader, hoesje e.d. (wat kost dat nou). De prijs is de reden dat ik nog niet naar de winkel ben gerend, daar had je als reviewer mooi geen last van :)
Jammer dat e-readers altijd met tablets worden vergeleken. E-reader is een verbeterde versie van een leesboek en geen multi media apparaat.

Er zijn niet-Sony hoesjes waar je de stylus wel kwijt kunt. Oplader op netstroom kost momenteel rond de 30 euro, had er eigenlijk bij gemoeten. Ook al omdat de e-reader stopt met opladen via USB als je computer in de slaapstand springt.

Als je twijfelt, probeer een e-reader een weekendje te lenen (sommige bibliotheken lenen ze ook uit). Na een bladzijde of 30 lezen, weet je snel genoeg of het de aanschaf waard is.

Heb zelf de PRS-T1 en die bevalt me goed.