Sony Reader PRS-T2 Rood Review

Hariama 25 september 2012, laatste update op 26 september 2012, 1.633 views

Sony Reader PRS-T2 Rood

Pluspunten

• Batterijduur is immens lang.
  • Helder scherm, waaronder een grote selectie voor contrast aanpassingen.
  • Maakt gebruik van een simpele UI die zeer goed te bedienen is met touch-screen.
  • De 'internet-browser' doet z'n werk, meer kan je niet verwachten van een e-ink display.
  • Uitbreidbaarheid van opslagruimte met een SD kaart.

Minpunten

• Het loopt technologisch (en in beeldkwaliteit) achter doordat het nog steeds gebruik maakt van het E Ink Pearl display en geen backlighting heeft zoals de Kindle Paperwhite.

Veelzijdigheid Score: 3
//Dit wordt eigenlijk mijn eerst review ooit, dus bied ik op voorhand m'n excuses aan als het er vooralsnog een beetje knullig uitziet allemaal. Commentaar is altijd welkom!

Enkele weken terug heb ik de vruchten geplukt van een samenwerking tussen bol.com en tweakers, en was ik één van de (volgens forum-posters gedoodverfde) winnaars van een Sony PRS T2. Om dit toestel eigen te maken zat er echter wel een addertje onder het gras, namelijk dat ik binnen de drie weken een review moest schrijven op de reeds voornoemde websites. Nou, zogezegd, zogedaan, en vandaag, op een niet zo héél verloren dag begin ik er eens aan.

In de doos
>foto invoeren
In de doos zelf zijn terug te vinden:
*De Sony PRS T2
*Het garantieboekje
*Een quick-start-guide
*Een usb-kabel waarmee men het toestel aan de PC kan opladen (tegenwoordig is het gewoonte op een AC-connector achterwege te laten bij Ereaders om de prijs te drukken. In het geval dat je hem toch wil opladen aan het stopcontact, kan je een verlengstuk-stekker kopen in de online store)

De eerste indruk
>foto invoeren
Wat me bijzonder opvalt bij de eerste keer wanneer je het toestel in handen hebt (die overigens in een mooie, minimal kartonnen doos wordt geleverd), is hoe licht het aanvoelt. Met zijn 164 gram is het 6 gram lichter dan de Kindle 4 WiFi die ikzelf gebruik (de Sony PRS T2 heb ik ondertussen aan m'n vriendin gegeven). Dit verschil lijkt en is natuurlijk minimaal, doch lis het altijd mooi meegenomen. De behuizing is van plastic, en zit degelijk in elkaar. Je hebt op geen enkel moment het idee dat het uit elkaar zou vallen bij een kleine stuiter op de grond. Op de achterkant bevindt er zich een dunne, ruwere laag van rubber, zodat je het toestel lekker stevig in je greep kan houden. Verder is de voorkant voorzien van een glossy finish, wat jammer genoeg een vingerafdrukkenmagneet is, en op een zeer zonnige dag wel eens voor afleiding zou kunnen zorgen tijdens het lezen. Voor zover de eerste indruk van de buitenkant van het toestel.

Het gebruiksgemak en ervaring
>foto invoeren
Zoals ik al eerder zei beschik ik over een Kindle 4 WiFi, die zelf niet over een touchscreen beschikt (je wisselt tussen de pagina's a.d.h.v. knoppen, en dat vind ik wel lekker zo). Het was dus even aanpassen, maar al snel, nadat ik de systeemtaal naar Nederlands had gezet, zwiepte ik de ene virtuele pagina na de andere van rechts naar links (dat kan men overigens ook andersom instellen moest dit nodig zijn). Enkele Epub's op het toestel plaatsen ging makkelijk genoeg door ze er manueel op te slepen via de computer, maar een iets nettere en functionele manier is misschien toch wel Calibre. Op het toestel zelf wordt de ebook-bibliotheeksoftware van Sony zelf meegeleverd, maar hier heb ik nog geen gebruik van gemaakt.
Het lezen zelf gaat zoals je bij touch-screen ebookreader zou verwachten: je opent het boek door er één keer op te tikken in de boekenkast, of bij de 'meest recente' sectie, en begint er doorheen te bladeren met de vingers. Het toestel is hierbij zeer responsief. Helaas is de 'refresh-rate' waarbij het volledige scherm wordt ververst niet naar smaak in te stellen en echt wel beperkt. Zo heb je de keus het hele scherm per pagina te verversen, wat een lezer uit zijn concentratie zou kunnen halen. Het toestel kan ook slechts gedeeltelijk verversen, waarbij slechts de tekst vervangen wordt. Hierdoor blijf je helemaal bij de verhaal, was het niet zo dat er na 6 á 7 pagina's een waas achter de letters verschijnt. Pas bij de 9de pagina treed er dan een volledige schermverversing op.
Verder kun snelle notities maken bij een tekst doormiddel van het onscreen toetsenbord, bepaalde woorden opzoeken in enkele van de meegeleverde woordenboeken (= EN, SP, FR, NL, DE), misschien snel eens iets opzoeken op het internet met de browser; het werkt allemaal zeer degelijk voor wat een single-purpose device een ebookreader eigenlijk hoort te zijn. Daarbovenop is na 2 weken van intensief gebruik de batterij nog maar voor een kwart gebruikt, wat toch zeker een goede indicator is voor de batterijduur van dit toestel.

Ikzelf vindt de Sony PRS T2 zeer adequaat, met een mooie en vooral degelijke vormgeving. Het doet wat je van een ereader zou verwachten, namelijk boeken helder en vooral gebruiksvriendelijk aan de lezer ter beschikking stellen. Toegegeven, in prijs/kwaliteit-vergelijking met de Kindle Paperwhite (betere resolutie, beter contrast, backlight) grijpt de Sony PRS T2 naast het net, maar desalniettemin lees je er bijzonder lekker boeken op, en dat lijkt mij toch wel net waar het om gaat.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T2 Rood?

Ik weet niet veel van e-readers af, maar ik vind dit een prima review, waar ik uitstekend mee uit de voeten kan. Zeker omdat je het nog vergelijkt met de Kindle Paperwhite.