Sony Reader PRS-T2 Zwart Review

Exar 24 september 2012, laatste update op 17 november 2015, 1.472 views

Sony Reader PRS-T2 Zwart

Pluspunten

• Zeer lange batterijduurDuidelijk leesbaar scherm met goed contrastWoordenboeken zijn zeer nuttige toevoegingPast in binnenzak jas of eventueel zelfs in broekzak of kontzak

Minpunten

• Geen ruimte om de stylus op te bergenZelfs de officiele Sony-hoesjes hebben geen voorziening voor de stylusKnopjes voelen een beetje goedkoop aan

Veelzijdigheid Score: 3
Algemeen
Dit is mijn review van de Sony PRS-T2, welke mijn allereerste e-reader is. Ik had nog nooit een e-reader in mijn handen gehad, dus wellicht zullen delen van mijn review ook op e-readers in het algemeen slaan en kan ik niet vergelijken met andere modellen.
Inmiddels heb ik deze e-reader bijna twee weken en ik kan niet anders zeggen dan dat ik er nu al zeer tevreden mee ben. Er zijn zeker wel wat dingen op aan te merken zoals ik verderop in de review zal beschrijven, maar ik denk dat Sony met de PRS-T2 een zeer degelijk en goed werkend product aflevert.

In de doos
  • De Sony PRS-T2 e-reader
  • Stylus pennetje
  • Quick-start handleiding
  • USB-kabel (volgens mij gewoon een standaard micro-USB kabeltje)

Uiterlijk en formaat
Wat me als eerste opviel toen ik de e-reader ontving, was dat het apparaatje zo dun en vooral licht is! De verpakking met daaromheen nog een extra stuk karton (verpakt door Bol.com) bleek geheel door de brievenbus te passen (handig als je zoals ik niet vaak thuis bent). En het apparaatje zelf is dus lekker licht, wat fijn is om bijvoorbeeld in bed op je rug of zij te kunnen lezen zonder een dik boek te hoeven vasthouden. Het mat zwart vind ik persoonlijk erg mooi, maar dat is natuurlijk nogal afhankelijk van je smaak.

Het schermformaat van 6" lijkt in eerste instantie wat klein (het is wat kleiner dan de bladzijde van een standaard boek), maar daardoor past het apparaatje in je binnenzak of zelfs in je broekzak of kontzak (al lijkt het me niet verstandig er mee te gaan zitten). De e-reader neemt dus ook een stuk minder ruimte in dan een boek in je koffer als je op vakantie gaat.

Aansluitingen
Aan de zijkant van de reader zit een klepje, met daarachter het microSD slot. Mocht je dus aan de 2GB opslag die het apparaat al heeft niet genoeg hebben, dan kun je eenvoudig de opslagcapaciteit vergroten.
Aan de onderkant zitten de resetknop (in te drukken met een dun voorwerp), de micro-USB aansluiting voor het opladen van de reader het en overzetten van boeken, en een knop om de reader in standby te zetten of juist weer wakker te maken.

Wat opvalt is dat er geen ruimte is voor de stylus, die je dus snel kwijt kan raken. Als je dan gaat kijken naar de beschermhoesjes die Sony voor deze reader aanbiedt, dan blijk dat ondanks dat die hoesjes redelijk aan de prijs zijn, deze ook geen ruimte hebben om de stylus op te bergen! Onbegrijpelijk dat Sony zo'n simpel te voorkomen probleem niet weet op te lossen.

Leesbaarheid
De boeken die worden meegeleverd ben ik meteen enthousiast gaan lezen. Het blijkt direct heel aangenaam om van een e-reader scherm te lezen. Het beeld flikkert niet en is dus heerlijk rustig voor je ogen, in tegenstelling tot het lezen van een monitor, tablet of ander scherm. Ik heb gelezen in het forum dat sommige mensen klagen dat het wit achter de letters niet echt wit is, maar wat mij betreft is dat echt geen probleem. Het is inderdaad niet spierwit, maar dat geldt voor de meeste van mijn papieren boeken ook. Bovendien is het contrast echt zeer goed te noemen, van mij hoeft de achtergrond dus echt niet witter te zijn.

Gebruiksvriendelijkheid
De PRS-T2 heeft duidelijke menustructuren en is gemakkelijk te bedienen. Tijdens het lezen kun je pagina's omslaan met de pijltjesknoppen onderaan het apparaat of door de pagina te swipen (dit laatste voelt wat mij betreft heel natuurlijk). Instellingen zijn eenvoudig aan te passen en ik heb nog geen vervelende problemen met de bediening ervaren.

Het in standby zetten en uit standby halen gaat zeer snel. Alleen het opstarten als de e-reader echt uit is geweest duurt wat lang, maar als het goed is zet je het apparaat toch niet vaak echt helemaal uit.

Extra funtionaliteit
Wat me al snel erg blij maakte toen ik een Engelstalig boek las, was de mogelijkheid woorden op te zoeken in een van de ge´nstalleerde woordenboeken. Er staan een stuk of tien woordenboeken op de reader, maar degene die ik heb ingesteld als standaard woordenboek is het Van Dale Pocketwoordenboek Engels-Nederlands. Het is bijzonder handig dat je tijdens het lezen een woord dat je niet kent gewoon met het touchscreen kunt selecteren en dan aan de onderkant van het scherm de vertaling te zien krijgt.

Behalve in het woordenboek kan je een woord ook opzoeken op Wikipedia, Google, of in de rest van het boek dat je aan het lezen bent. Voor Wikipedia en Google zul je eerst even wifi moeten instellen. Overigens gaat de wifi verbinding vanzelf op standby als je deze een tijdje niet gebruikt, en dat lijkt me prima om de batterij te sparen (zo vaak gebruik je wifi niet als je gewoon wilt lezen).

Wat ook handig is, is dat je bij elke pagina in een boek de rechterbovenhoek kan omvouwen en eventueel een aantekening kan opslaan via een touch toetsenbordje. Het is zelfs mogelijk om met de stylus bij je boek te krabbelen of zinnen te onderstrepen of iets dergelijks. Zeer handig dus als je hier studieboeken op zou lezen! Overigens is het ook mogelijk om in een aparte applicatie (aan)tekeningen te maken, maar hier moet je je niet teveel van voorstellen. Leuk dat het kan en als je onderweg bent en geen papier en/of pen bij je hebt dan kan het wellicht zelfs handig zijn om snel een memo op te kunnen schrijven.

De PRS-T2 bevat ook de mogelijkheid teksten te uploaden naar Facebook en notities te synchroniseren met Evernote. Ik heb echter nog niet de behoefte gevoeld deze functionaliteiten uit te proberen (ik heb niet eens een Facebook account en ik moet nog uitzoeken wat je nou precies aan Evernote hebt).

Degelijkheid
De e-reader zelf voelt, ondanks dat deze zo licht is, best solide aan. Het scherm is vast relatief kwetsbaar, maar ik heb het aangedurfd de reader zonder beschermhoesje in mijn kontzak te dragen. Het klepje voor het microSD slot lijkt me een kwetsbaar punt, maar waarschijnlijk gebruik je die toch niet zo vaak (als je al een SD kaartje nodig hebt dan laat je die er waarschijnlijk gewoon in zitten). Wat wel jammer is, is dat de knopjes wat goedkoop aanvoelen, ik hoop dat deze desondanks een hoop klikjes kunnen verwerken voordat ze de geest geven.

Ik ben zeer tevreden met de Sony PRS-T2 e-reader. Op de paar kleine puntjes na (ik snap dat van de stylus dus echt niet) is de reader echt prima te gebruiken als vervanger van een papieren boek. Ik zal in de toekomst dan ook echt steeds meer digitale boeken gaan lezen.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T2 Zwart?