Specificaties Tower, 8 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Lian Li PC-V1020B Review

Amayii 26 september 2012, laatste update op 27 september 2012, 1.339 views

Lian Li PC-V1020B

Pluspunten

• Bijzonder degelijk en strak uiterlijk
  • Even degelijk en opgeruimd innerlijk
  • Goede koeling en stevige airflow
  • Bijzonder stil
  • Genoeg ruimte voor uitbreidingen en/of waterkoeling
  • Een Rolls Royce onder de computerkasten

Minpunten

• Prijskaartje van een Rolls Royce onder de computerkasten
  • Geen zijkant met raampje verkrijgbaar

Voorwoord

Om te beginnen zou ik willen opmerken dat dit mijn eerste review is die ik schrijf op Tweakers. Over mijn meest recente aankoop ben ik echter dusdanig tevreden dat ik hier toch eens de tijd voor neem. Hopelijk hebben jullie er wat aan! :)

Introductie

Al geruime tijd was ik opzoek naar een nieuwe computerkast. Sinds een jaar of zeven gebruikte ik een Lian-Li PC-60B Plus als behuizing voor mijn computer. Begin dit jaar heb ik mijn CPU, mobo en geheugen geupgrade, van een eerste generatie Core 2 Duo naar een tweede generatie Core i5 (zie specs). Ik heb toen gewacht met het upgraden van mijn grafische kaarten (2x ATI HD4870 in Crossfire), om de kosten wat te spreiden en te wachten op een nieuwe generatie kaarten van AMD of Nvidia zodat de upgrade ook werkelijk een merkbare vooruitgang zou zijn.

Bij het inbouwen van mijn nieuwe onderdelen vermoede ik echter al snel dat mijn huidige kast waarschijnlijk te klein zou zijn om de nieuwste generatie kaarten in te bouwen. Bovendien had ik het gevoel dat mijn huidige grafische kaarten nu al te weinig koele lucht kregen.

Omdat ik al jaren met genoegen een Lian-Li kast gebruikte, kwam ik al snel weer bij hen uit. Helaas loop je dan ook snel tegen een redelijk groot prijskaartje aan.. Jeetje wat zijn die kasten duur! 8)7 Na er echter een tijd geen aandacht aan geschonken te hebben, ben ik weer eens gaan kijken op verschillende websites. Omdat de prijzen van mijn favoriete kasten wat waren gedaald, en mijn inkomen wat gestegen (werkende student), heb toen besloten toch weer voor een Lian-Li kast te gaan. Alhoewel het prijskaartje slikken is, blijven deze kasten in mijn optiek qua uiterlijk, koeling en kwaliteit superieur.

Competitie

De andere kasten waar ik voornamelijk na heb zitten kijken zijn de Lian-Li PC-A77F, PC-A71F en PC-A70F. Dit zijn drie kasten die qua features, zo ver ik heb kunnen ontdekken, vrijwel identiek zijn. Hierbij vond ik de PC-A77F duidelijk het mooist, maar was voor mijn gevoel erg wel overpriced. Het prijsverschil tussen de PC-A77F en PC-A70F is namelijk meer dan ¤100,- terwijl eigenlijk alleen het frontje anders is. Bovendien zijn deze kasten wel erg groot in vergelijking met mijn PC-60B Plus waardoor ze bij elkaar imho niet genoeg meerwaarde hadden voor mij om de hoge prijs te verantwoorden. Ook heb ik zitten kijken naar kasten in het hogere midden segment van Corsair omdat deze veel features hebben en bovendien redelijk strak ogen.

Op een gegeven moment kwam ik echter de Lian-Li PC-V1020B tegen in de Pricewatch. Deze was mij om de een of andere reden nooit echt eerder opgevallen. Waarschijnlijk omdat de V Serie meestal nóg net wat duurder is als de andere, toch al dure, kasten van Lian-Li. (Ookal staat de "V" bij Lian-Li voor de nogal misleidende term "Value".)

Deze kast is echter behoorlijk wat goedkoper geworden (oorspronkelijk ¤350,-) en ging bij het moment van kopen voor ¤220,- over de toonbank bij Zercom. Hij zat hierbij tussen de prijs van de A70F en A77F.

Features

Omdat een totale opsomming van alle features mij niet zo nuttig lijkt, geef ik hierbij de link naar de website van Lian-Li. Link:Website Lian-Li PC-V1020B (Features)

Wat ik echter wel zal doen zijn de features beschrijven die míj over de streep hebben gehaald om weer voor Lian-Li te kiezen. Met de nadruk op de features die mij over hebben gehaald déze kast te kopen. Hieronder een toelichting per onderdeel.

Uiterlijk en afwerking

Over smaak valt niet te twisten. Menigeen zal het er echter over eens zijn dat Lian-Li kasten er erg degelijk en strak uitzien. Voor mij geld dit zeker en de ontwerpers van Lian-Li hebben met deze kast weer een mooi stukje werk geleverd. Het dikke zwart geborstelde aluminium (dubbel zo dik als bij de PC-60B Plus), de afgeronde hoeken en degelijke afwerking zijn top. Ook de voorkant met gaatjes en ronde hoeken aan de boven- en onderkant zien er imho prachtig uit. De kast doet hierbij een beetje denken aan de oude Apple Mac Pro kast.

Het enige wat ik enigszins jammer vind is dat er geen bijpassende zijkant met raam verkrijgbaar is. Ook de standaard fans aan de voorkant met blauwe leds vond ik ietwat goedkoop aandoen en heb deze dan ook direct vervangen door exemplaren van BeQuiet. Hierop kom ik later terug.

Inbouwmogelijkheden

Alhoewel de PC-V1020B in absolute maten niet eens zo heel veel groter is dan mijn vorige kast, is de kast een heel stuk slimmer ingedeeld. Een van de voornaamste dingen hierbij is de hardeschijfkooi die 90 graden is gedraaid. Hierdoor steken de sata en molex stekkers niet meer direct tegen de PCI-E stroomstrekkers van mijn grafische kaarten. Bovendien zijn de kabels die naar de schijven lopen hierdoor mooier weg te werken. Het enige minpunt van de hardeschijfkooi is dat er een kleine riggel zit, die nét in de weg zit van de sata en stroom kabels. Dit is niet echt een probleem maar voorkomt het gebruik van sata stekkers met een hoek van 90 graden. Dat er verder in totaal 7 hardeschijven passen in de kast vind ik redelijk absurd alhoewel er vast wel iemand zal zijn die dit vol krijgt. Het ziet er in ieder geval indrukwekkend uit.

Een van de andere aspecten die mij erg bevalt is de indeling van de kast waarbij de voeding onderin de kast in een apart compartiment is bevestigd. Dit levert enerzijds een stuk ruimte op waardoor de stroomkabels een stuk beter weg te werken zijn, anderzijds merk ik dat de voeding een behoorlijk stuk minder warm word. Dit komt doordat hij geen hete lucht van de cpu en grafische kaarten meer binnenkrijgt.

Andere punten die erg goed zijn uitgewerkt zijn de relatief grote ruimte tussen de achterkant van de kast en de moederbord tray. Hierdoor kan je alle kabels goed wegwerken zonder dat je iets moet forceren of in de knel komt. Ook de uitneembare moederbord tray is een ondergewaardeerde feature die je tegenwoordig niet meer zo vaak ziet. Het allerbelangrijkste hierbij is dat de moederbord tray bevestigd en verwijderd kan worden, zonder dat ik mijn Scythe Mugen 2 Rev.B hoef te verwijderen. Iets wat het nut van een moederbordtray te niet zou doen.

Koeling en geluid

Doordat de kast beter is ingedeeld is er ook meer ruimte aan de onderkant van mijn moederbord. Hierdoor krijgt de onderste grafischekaart veel meer koele lucht binnen, wat praktisch een temperatuurs daling van 10 tot 15 graden oplevert. Wat hierbij ook flink meehelpt zijn de twee grote 140mm fans aan de voorkant van de kast, en de 140+120mm fans aan respectievelijk boven en achterkant van de kast. Mede doordat de kast er erg gemakkelijk te cable managen is krijg je een goede en stevige airflow door de kast.

Standaard levert Lian-Li alle vier de fans bij de kast. Dit mag je verwachten voor deze prijs maar is wel zo fijn. Toch heb ik deze fans direct vervangen door extra stille exemplaren van BeQuiet (BeQuiet! Silent Wings 2, 120 & 140mm). Enerzijds omdat ik de kast eleganter vind zonder blauwe leds aan de voorkant, maar voornamelijk omdat deze BeQuiet fans bijzonder stil zijn, waardoor ik zo nu en dan echt goed moet luisteren of mijn PC überhaupt wel aan staat. Handig daarbij te vermelden is dat ik de stock koelers van mijn grafische kaarten heb vervangen door stillere exemplaren van Arctic Cooling. Ook worden alle mechanische onderdelen van de kast (fans, hardeschijven, etc.) bevestigd d.m.v. een rubberen ophanging. Hierdoor is zelfs mijn ratelende Samsung F1 schijf bedwongen en niet meer te horen.

Al bij al maakt mijn PC qua geluid in het slechtste geval een zachte "Woesj" en is in idle stand echt nauwelijks te onderscheiden van het omgevingsgeluid. Dat de kast hierbij óók nog bijzonder koel is, vind ik uitmuntend. Wie heeft er nu nog waterkoeling nodig? :D

edit:
Hieronder kun je het verschil in temperaturen zien tussen mijn Lian-Li PC-60B Plus (oud) en Lian-Li PC-V1020 (nieuw). De temperaturen zijn opgenomen uit Aida64 en zijn gemeten na het driemaal draaien van 3DMark Vantage. Merk op dat de fans ook langzamer draaien en dus minder geluid produceren.

[edit] In de comments wordt terecht opgemerkt dat ik geen omgevings temperatuur heb vermeld. Deze heb ik destijds helaas niet opgenomen, ik kan me echter herinneren dat het redelijk warm was. Hierdoor is mijn temperatuur meting niet heel nauwkeurig maar geeft het wel een indicatie van het koelingspotentieel van de PC-V1020. Voor een betere vergelijking verwijs ik naar de review van Bit-Tech.

Temperaturen Lian-Li PC-60B Plus (Omgevings temp: ± 25 graden)

Temperaturen Lian-Li PC-V1020B (Omgevings temp: ± 21 graden)[

Gimmicks

Een goede nerd wil uiteraard net iets meer dan de standaard features die je in andere kasten ook kunt vinden. Deze maken de prijs van de kast niet helemaal goed maar verzachten de pijn en helpen enorm voor het gevoel dat je hier een echt kwaliteitsproduct in handen hebt.

In mijn geval waren dit de moederbord duimschroeven, de degelijk aan/uit- en resetknop, stevige mechanisme voor het bevestigen van de zijplaten, de rubberen ophanging van alle mechanische onderdelen en de wieltjes aan de onderkant van de kast. Vooral de wieltjes vind ik erg handig en voorkomen heel wat gesleep met de kast. Ook levert Lian-Li twee zwart aluminium geborsteld plaatjes voor je CD/DVD/BR mee die de voorkant er erg opgeruimd en uniform uit laten zien.

Waterkoeling en modding

Iets waar sommigen wellicht toch in geïnteresseerd zijn is waterkoeling. Alhoewel ik altijd van mening ben geweest dat je met stevige en stille luchtkoeling een minstens, al dan niet beter, resultaat kan halen, heeft waterkoeling zeker een hoog 1337 gehalte. Uiteraard heb ik wel even gekeken of dit mogelijk is en zeker nu ik de kast heb kan ik zeggen dat er meer dan genoeg ruimte zal zijn voor een flinke 2x140mm radiator. Hiervoor zal je echter wel de hardeschijf kooi voor moeten verwijderen. Dit gebeurd door drie duimschroeven aan de voorkant en één duimschroef aan de achterkant. Je kan hierna je hardeschijven bevestigen in de 5.25 inch bays en één SSD bevestiggen op de bodem van de kast.

De beste voorbeelden hiervan heb ik op de volgende website gevonden: Lian-Li Fanatics. Hier staan ook mooie voorbeelden van andere gemodde PC-V1020's.

Zoals je hebt kunnen lezen ben ik behoorlijk positief over deze kast. Voor vrienden en familie heb ik vaak met CoolerMaster, Corsair en andere kasten gewerkt. Deze weten op afzonderlijke punten wel het niveau van een kast zoals deze te halen, maar weten toch nooit over de volledige linie zo compleet en goed afgewerkt te zijn. Uiteraard heeft deze kast een aantal details waarop het iets beter zou kunnen maar die wegen niet op tegen de algemene hoge kwaliteit van deze kast. Je merkt goed dat hier iemand 'met liefde' aan heeft zitten werken. Een pijnlijk punt blijft de aanschafprijs en de kast zal dan ook zeker niet voor iedereen weggelegd zijn. Ben jij echter iemand met een voorliefde voor perfectie en details, wil jij een kast die zowel stil als koel is en kan jij de prijs betalen; Dan is deze kast misschien wel de beste in zijn klasse.

- Roelof aka Amayii

P.S. Foto's en meetresultaten zal ik later toevoegen.

Edit 1: Meetresultaten toegevoegd
Edit 2: Kleine tekstuele wijzigingen en toevoegingen
Edit 3: Omgevingstemperatuur toegevoegd op aanraden van Marcel87

Referenties
Hieronder een aantal websites die ik heb bekeken bij mijn onderzoek naar deze kast.

Heb jij ook een Lian Li PC-V1020B?

Reviews door de redactie

Bedankt voor je reactie en beoordeling Marcel! Ik was al bang dat het een te lang verhaal was en dus niet gelezen zou worden ;)

Ik ben het op zich met je eens dat het jammer is dat de binnenkant van de kast niet zwart is. Aan de andere kant vind ik dat niet ècht belangrijk. Zeker omdat er toch geen raampje in zit valt het niet op en opzich vind ik het ook wel een mooi contrast geven met de rest van de onderdelen. Alhoewel een zwarte binnenkant wel iets meer bad-ass zou zijn.

Je draagt overigens een goed punt aan met het ontbreken de omgevingstemperatuur. Deze heb ik destijds met het meten van de temperaturen in mijn PC-60B Plus niet opgeschreven. De meting heb ik gedaan nadat ik de Arctic Grafische kaart koelers had bevestigd. Dit is eind Mei geweest en ik kan me herineren dat het een redelijk zonnige dag was. Ik vermoed dat het daarom een graad of 25 is geweest op mijn kamer. Voor nauwkeurige resultaten verwijs ik daarom ook naar de review van Bit-Tech.
Intressante samenvatting :
alleen een te veel geld voor zon dingetje

Uhh Marcel 87
kan aan mij liggen , maar in de edit comment staat wel degelijk een omgevings temp vermeld. nl 25 en 21 Grd C.

oe dan ook, een dure kast Ja maar met een goed kopere coolermaster HafX heb ik vergelijkbare data, alleen dan met eev 100 % belaste CoreI7 er in ( 3.4Ghz) max payload
De omgevingstemperaturen heb ik later op aanraden van Marcel toegevoegd ;)

Ook zijn de temperaturen gemeten onder full load bij het draaien van 3DMark Vantage.
Leuke review van een mooie kast! Jammer inderdaad dat er geen window bij zit of los bij te bestellen is, want daar heb ik ook eens naar gekeken, plus dat de binnenkant niet zwart is. Dat vond ik een jaar terug één van de grootste minpunten voor een kast van die prijs.

Wat ik even mis is wat de omgevingstemperatuur was bij het meten van de temps, dat is misschien nog wel handig voor een goede vergelijking als je die toevallig hebt gemeten. Enerzijds jammer dat je niet de temps hebt vergeleken met dezelfde fans en toerentallen, maar nu valt wel meer op dat in deze kast het sowieso koeler is, zelfs met lagere toerentallen. En ik las nog ergens 1 typo: Arctic is het, dat typ ik ook wel eens verkeerd.

Voor de rest een prima leesbare review. Foto's zal de leesbaarheid nog wel goed doen, maar ik las dat die nog kwamen. Voor nu van mij: 3,5*=4 sterren. :)

Thnx voor die Lian Li moddingsite, die kende ik nog niet, er staan mooie builds tussen!
Heej Amayii
Danke voor je expertise in deze. Mijn "oude" LianLi kast (alweer 8 jaar oud en 16 stellans overleefd...), is aan vernieuwing toe.... Ik neigde even over te stappen naar de concurrentie, maar je verslag heeft me over de streep getrokken. Ik blijf bij Lian Li....
Jammer dat er maar 7 hd's in kunnen, want je weet dat ik er 8 heb... ;) Maar als er ruimt egenoeg is vallen de ssd's wel ergens anders te plaatsen denk ik zo.
... Spreek je nog live denk ik...... 8-)
Ha Wislo!

Jouw kast is inderdaad beroemd en berucht ;) Enige kast van de concurentie die mij echt heeft doen twijfellen is de Corsair 800D, maar die vond ik toch wel erg over de top en niet de klasse hebben van een echte Lian-Li.

Bij de rest van de competitie zit er toch wel veel plastic tussen. Je moet Vikkie ook maar eens vragen naar zijn ervaringen met de CM Cosmos II... (Niks met kroonsteentjes echter deze keer).

Misschien is de grote broer van de PC-V1020 wat voor jou: De Lian-Li PC-V2120. Wees wel bereid er een nier voor te verkopen. :lol: