Sharkoon QuickStore portable USB 3.0 2,5" Zwart Zwart Review

Opinion 24 september 2012, laatste update op 24 september 2012, 3.476 views

Sharkoon QuickStore portable USB 3.0 2,5" Zwart Zwart

Pluspunten

• USB 3 voor een schappelijke prijs
  • Zonder gereedschap open en dicht
  • Power via USB-poort
  • Geborstelde alluminium bovenkant

Minpunten

• Geen geluidsdemping

Intro
Enige tijd geleden was ik op zoek naar mobiele opslag van meer dan 64GB voor zo min mogelijk geld. Toevallig had ik nog een Western Digital Caviar Blue 2,5" hdd van 320GB liggen die niet meer in gebruik was, wat de zoektocht meteen richting gaf. Op zoek naar een 2,5" externe hdd case dus!

Keuze criteria
Om tot een keuze te komen had ik de volgende criteria in gedachte:
- USB 3 aansluiting, wat de prestaties van de hdd beter zal benutten
- Voor open/dicht maken geen gereedschap nodig
- Power via USB-poort
- Vriendelijke prijs

De Sharkoon Quickstore portable USB 3.0 2,5"
Met het zoeken in de Pricewatch kwam de Sharkoon Quickstore portable USB 3.0 2,5" al gauw naar boven. Voor ongeveer ¤ 15 exclusief verzendkosten werd aan mijn eisen voldaan én zit de case esthetisch gezien ook goed (hoewel dit natuurlijk smaakgebonden is).

De bovenkant is gemaakt van geborsteld alluminium. Hierop staat het merk en de productserie vernoemd in witte letters. Zowel de zijkanten als de onderkant zijn gemaakt van rigide kunststof.
Aan de voorzijde bevind zich een backup-knop met blauwe LED-indicator (hierover later meer) en een micro-USB3 aansluiting. Bij de case wordt overigens een blauwe male USB3 naar micro-male USB3 kabel meegeleverd.
Aan de onderzijde bevinden zich kleine ronde uitsteeksels, welke als voeten fungeren en zo krassen op de onderkant moeten voorkomen.Aan de achterzijde is een open/dicht sleuf. Als je deze op open zet, kan de onderkant eraf geschoven worden.

De hdd schuif je in de SATA300-aansluiting, welke gelukkig stevig vast zit zodat je niet het gevoel hebt je case te slopen als je niet voorzichtig genoeg bent.

Warmte- en geluidsontwikkeling
Door de alluminium bovenkant kan de hdd zijn warmte goed kwijt. Ik heb de temperatuur niet met apparatuur gemeten, maar als je je hand op de hdd legt, wordt deze ook bij lang gebruik niet of amper warmer dan lichaamstemperatuur. Dit zal per schijf nog wel verschillen.
De behuizing is redelijk dun, wat er voor zorgt dat deze niet veel groter is dan de hdd zelf, maar heeft geen enkele vorm van geluidsdemping. Dit was ook geen keuze criterium maar had uiteraard mooi geweest.

Backup-mogelijkheden
Bij aanschaf wordt standaard een CD meegeleverd met daarop een backup-programma dat de backup-knop aan de voorzijde aanstuurt. Hiermee moet het mogelijk zijn met één druk op de knop een backup te starten. Persoonlijk ben ik nooit zo gecharmeerd van dit soort software toevoegingen dus heb ik ik hier geen ervaringen mee en kan ik hier dus verder niets over vertellen.

Heb jij ook een Sharkoon QuickStore portable USB 3.0 2,5" Zwart Zwart?

Deze is niet te verkrijgen met ingebouwde usb kabel(tje)? Is dat nog een nadeel?
Deze is voor zover ik weet inderdaad niet met ingebouwde kabel verkrijgbaar. Ik denk dat het persoonlijk is of je dat een nadeel vindt. Heb er zelf niet echt moeite mee om zo'n kabeltje mee te nemen.