Sony Reader PRS-T2 Zwart Review

Redfoox 23 september 2012, laatste update op 23 september 2012, 676 views

Sony Reader PRS-T2 Zwart

Pluspunten

• Snel, mooi formaat, goed scherm.

Minpunten

• Geen stylus opbergmogelijkheid.

Veelzijdigheid Score: 3
Algemene beoordeling
De Sony PRS-T2 voelt goed aan, zoals de bouwkwaliteit en ligt lekker in de hand. De reader is vlot in opstarten en bladeren. Ik had zelf al een Kindle 3 (met keyboard) en vind de Sony PRS-T2 toch wat fijner van formaat en gebruiksgemak is beter. Een van de redenen dat ik de Sony wou is dat deze EPUB formaat ondersteund en een touchscreen heeft. Al met al een prima reader en een goede vervanger van mijn Kindle.

Scherm en leesbaarheid
Het scherm is een 6”mat die goed te lezen is onder verschillende lichtomstandigheden. De letters zijn scherp en goed te lezen. Je hebt keuze uit verschillende lettergroottes en lettertypen, dit is erg fijn zodat ieder een prettig leesbaar scherm heeft. Er zijn nog meer aanpassingen mogelijk zoals contrast, witte randen langs tekst verkleinen enz. maar heb deze nog niet echt gebruikt. Het touchscreen is een gevoelig scherm, het reageert op iets wat op het scherm valt of gaat zitten (een vlieg). Dit heb tot nu toe trouwens nog niet als vervelend ervaren. Ik vind de touchscreen een groot voordeel ten opzichte van de Kindle want het komt het gebruiksgemak ten goede. De reader heeft ook pinch to zoom wat vooral makkelijk is voor pdf's.

Accuduur
Ik heb de ereader nog maar één week en de batterij houdt het met gemak uit, hij heeft een paar keer aan de computer gelegen om wat boeken erop te zetten. Ik zie nu nog niks veranderen aan het batterij icoontje en gebruik hem toch redelijk intensief dus dat zit wel goed.

Features
De Sony heeft een groot aantal woordenboeken aan boord, maar voor mij zijn vooral Engels en Engels Nederlands belangrijk. Ook beschikt de ereader over een Evernote en Facebook applicatie. De Facebook feature heb ik niet gebruikt en zal ik denk ik ook niet snel gebruiken. De Evernote feature vind ik wel leuk, je kunt notities naar Evernote sturen van een boek of gewoon een notitie om later te bekijken.

Design
Ik vind de ereader een mooi design hebben. De knoppen vind ik er mooier uitzien dan de Sony PRS-T1 en de zwarte matte behuizing is super. Hij is net wat kleiner dan de Kindle dus is makkelijker mee te nemen. Doordat de behuizing wat stroef (rubberachtig) aanvoelt heb je niet het gevoel dat hij makkelijk uit de hand valt. Dit kan natuurlijk altijd gebeuren dus ik zou een hoesje aanraden zodat je stylus ook meteen een vaste plek krijgt.

De bibliotheek
Ik gebruik hiervoor Calibre. Dit is een opensource ebook management programma. Hier kan ik al mijn boeken makkelijk ordenen en naar de Sony PRS-T2 sturen zoals ik dat wil. Al mijn boeken komen op de ereader in de juiste collectie en volgorde te staan. Dit doet de Sony stukken fijner/beter dan mijn Kindle dit doet. Aan opslagruimte heb ik niet snel te kort, dit is ongeveer 1,4GB. Mocht dit te weinig zijn dan kan dit makkelijk uitgebreid worden met een micro-SD kaart.

Bediening
De Sony PRS-T2 heeft een gebruiksvriendelijk menu. Boeken zijn gemakkelijk te benaderen en de sorteerfuncties zijn uitstekend. Het startscherm laat bovenaan je laatst gelezen boek zien en daaronder de nieuwste boeken die erop zijn gezet, daaronder weer staan drie knoppen van links naar rechts. Links je boekencollectie, hier kun je al je boeken vinden en sorteermogelijkheden. In het midden de boekenwinkel, dit brengt je naar BOL.com, dit is een webbrowser variant. Ik kan hier niet veel over vertellen omdat ik dit nog niet gebruikt heb. Rechts zit de applicatieknop, hier kun je een webbrowser openen (niet heel erg prettig op een ereader maar werkt goed), je notities terugvinden, de woordenboeken, wat losstaande aantekeningen die je kunt maken en kun je een aantal instellingen van de ereader vinden.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T2 Zwart?