Sony Reader PRS-T2 Zwart Review

DeadMetal 22 september 2012, 828 views

Sony Reader PRS-T2 Zwart

Pluspunten

• Ligt lekker in de hand, laag gewicht.
  • Matte rand, geen reflecties van licht.
  • Bediening eenvoudig en intu´tief.
  • Geen nabeelden van vorige pagina.

Minpunten

• De stylus kun je niet in/aan de eReader opbergen.
  • Knippert bij het bladeren even naar zwart.

Veelzijdigheid Score: 4
Vooraf
Deze eReader heb ik niet gekocht, maar gewonnen met de gezamenlijke actie van Tweakers en Bol.com.
Dit is mijn eerste eReader; ik blijf toch het meest fan van een papieren boek waarin je kunt bladeren, waar je aan kunt ruiken, wat lekker zwaar in de hand ligt en waar je een bladwijzer tussen legt om te onthouden waar je bent gebleven. Maar, helaas nemen boeken ook ruimte in en op een gegeven moment is die ruimte op. Wat dat betreft vind ik een eReader een absolute uitkomst, met name op vakantie scheelt het een hoop gewicht.
Zoals gezegd, dit is mijn eerste eReader. Ik heb ÚÚn keer een Kindle geleend om te proberen hoe het lezen op een eReader 'aanvoelt', maar verder reikte mijn ervaring hiervoor nog niet.

Lezen
Het allerbelangrijkste maar eerst: het lezen van een boek op de Sony gaat prima. Het scherm reflecteert niet en heeft een prima contrast, de pagina's zien er echt uit alsof je een vel papier bekijkt. Daardoor is het rustig voor je ogen en leest het lekker weg. Waar ik me in het begin wel aan stoorde was dat het scherm bij het bladeren naar de volgende pagina eerst helemaal zwart werd. Inmiddels, na ongeveer 1,5 week, ben ik daar aan gewend en zie ik het eigenlijk niet meer. Volgens de gebruiksaanwijzing voorkomt dit 'knipperen' van het scherm dat er nabeelden op het scherm blijven. Op de Kindle zag ik inderdaad altijd een lichte schim van de tekst van de vorige pagina. Het 'knipperen' is dus wel even wennen, maar het geeft wel een 'schoner' beeld.

Bestandsformaten
Deze Sony kan PDF, ePUB en TXT bestanden aan. Ik heb ze allemaal geprobeerd, maar ik heb ervaren dat het bekijken van een PDF niet altijd even vlekkeloos gaat. Zo had ik een PDF die in zijn oorspronkelijke vorm onleesbaar kleine letters had. Deze kon ik wel vergroten tot een prettig leesbaar formaat, maar toen bleek dat de laatste paar regels van elke pagina 'verdwenen'. Met Calibre heb ik dit bestand toen om kunnen zetten in een ePUB waarna het boek wel prima te lezen was. (Hoewel er tussen alinea's af en toe wel opeens het paginanummer gevolgd door de auteur stonden, maar liever dat dan missende tekst.)
Je kunt ook foto's bekijken op de Sony en deze als een diavoorstelling laten zien, hoewel ik me niet voor kan stellen waarom je dat zou willen. De afbeeldingen zijn uiteraard in zwart-wit en om de (16) grijstinten van een afbeelding goed in beeld te krijgen (ik vermoed tenminste dat het daarmee te maken heeft), 'knippert' het scherm meerdere keren. Dat lijkt mij een nogal vervelende manier om foto's te kijken.
De mogelijkheid om foto's erop te zetten is daarentegen wel leuk als 'screensaver': als je de Sony op standby zet, kun je ervoor kiezen om de cover van het laatst gelezen boek te laten zien of om ÚÚn van de geselecteerde foto's in beeld te zetten.

Het apparaat zelf
Het apparaat weegt weinig en ligt lekker in de hand. Wat ik erg prettig vind is de matte rand. Een kennis heeft de Sony PRS-T1, met een glimmende rand, en zei dat lezen in het zonnetje daarmee niet prettig is in verband met het reflecteren. Met deze matte rand heb je daar geen last van.
De knopjes zien er mooi uit en werken soepel, maar de plek van het doorblader-knopje vind ik niet ideaal omdat hij niet handig met rechts te bedienen is. Dit is misschien alleen een kwestie van wennen en uiteraard kun je ook bladeren door naar links te vegen (of naar rechts, dit is in te stellen bij de voorkeuren).

Touchscreen & bediening
Het touchscreen werkt lekker en reageert goed op lichte aanrakingen. Toen mijn kat een keer met zijn staart langs het beeldscherm zwiepte, kreeg ik zelfs al de volgende pagina te zien. De stylus vind ik echter wel een prettige toevoeging, je kunt er wat preciezer mee zijn wat vooral erg handig is als je een woord wilt markeren of in het woordenboek op wilt zoeken. Wel jammer dat je de stylus niet in/aan het apparaat kunt bevestigen, hij raakt nu makkelijk kwijt. Er zijn uiteraard hoesjes waar je de eReader in op kunt bergen waarin ook de stylus een eigen plekje heeft, deze heb ik wel besteld maar nog niet in huis.
De bediening van het apparaat is heel duidelijk en intu´tief. Toen ik hem had ben ik eerst gaan uitproberen wat ik allemaal al zelf kon ontdekken zonder de handleiding en dat was heel veel. Slechts een enkele truc, zoals het wegsnijden van overdreven grote witmarges en het toevoegen van bladwijzers heb ik daarna nog uit de handleiding gevist. Een helder, overzichtelijk systeem dus.

Applicaties
De Sony heeft behoorlijk wat applicaties, maar ik moet zeggen dat ik er weinig van gebruikt heb en daar ook geen behoefte aan heb. Een eReader is naar mijns inziens niet bedoeld voor internet, Facebook en tekenen; dat werkt veel handiger op een smartphone, tablet of pc.
Wat ik wel handig vind zijn de woordenboeken die erop staan. Ik lees veel Engelstalige boeken en af en toe kom je toch een woord tegen waar je niet (helemaal) de betekenis van weet. Als ik op de Sony zo'n woord tegenkom, klik ik erop met de stylus en houd deze even ingedrukt tot hij geselecteerd is: onderin het beeld verschijnt dan direct de vertaling van dit woord. Heerlijk! Ik hoef niet de spelling te onthouden, het boek uit, het woordenboek in, het woord in te typen en dan weer terug te gaan naar het boek, maar ik krijg direct de vertaling te zien.
En door het woord op dezelfde manier te selecteren, kun je het ook markeren (zodat je het later weer makkelijk terug kunt vinden), naar dat woord zoeken verderop in het boek, een notitie eraan toevoegen, zoeken op Google of zoeken op Wikipedia. Voor de laatste twee moet je natuurlijk wel de WiFi aan hebben staan, maar die kun je heel snel inschakelen door bovenin beeld op de statusbalk te klikken en te kiezen voor verbinden.

Al met al een prima eReader en wat mij betreft een echte aanrader! 8-)

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T2 Zwart?