Sony Reader PRS-T2 Zwart Review

Schaapje82 19 september 2012, laatste update op 19 september 2012, 2.509 views

Sony Reader PRS-T2 Zwart

Pluspunten

• reageert snel, helder beeld, licht, lange accuduur

Minpunten

• vlekgevoeligheid behuizing, een aantal bugs, geen plek voor de stylus

Veelzijdigheid Score: 3
Algemene beoordeling
Een stevig, licht apparaat dat goed doet waar het voor bedoeld is. Hoewel ik redelijk kritisch tegenover de Readers van Sony stond, vind ik het uiteindelijk toch een erg fijn product. Ik heb vernomen dat er wel een aantal bugs in zit (png’s die niet goed worden weergegeven en vreemde zinsafbrekingen bij boeken die gemaakt zijn met de nieuwste versie van XHTML) maar deze bugs heb ik zelf nog niet ervaren.

Hoewel de PRS-T2 iets prijziger is dan een aantal andere apparaten, denk ik dat de prijs wel in orde is. Vergeleken met veel van deze goedkopere opties, krijg je bij de Sony toch wel een stuk meer. Of je deze features ook nodig hebt is natuurlijk aan jou zelf.

Featureset
Het geheugen van het apparaat is in principe voldoende voor de gemiddelde lezer. Wil je er toch meer op kunnen zetten, dan is dit uit te breiden door middel van een microsd-kaartje. Het apparaat heeft een scherm van 6 inch, wat naar mijn mening precies goed is voor een ereader. Groter resulteert in een groter apparaat dat minder makkelijk mee te nemen is, kleiner zorgt ervoor dat je vaker je bladzijden moet omslaan. Het instellen van wifi om verbinding te maken met internet leverde geen problemen op en ook de instellingen op de ereader zelf waren goed te doen. Ik vind zelf de ondersteuning van Facebook en Evernote geen meerwaarde hebben, maar ongetwijfeld zijn er mensen die dat wel geweldig vinden. De stylus om via het beeldscherm het apparaat mee te bedienen (kan ook gewoon met je vingers) vind ik onhandig. Het kan niet in het apparaat zelf worden opgeborgen, dus de kans is groot dat je het gauw kwijtraakt. Waarschijnlijk biedt een hoesje/cover voor de PRS-T2 wel uitkomst, maar dat heb ik niet kunnen proberen.

Prestaties
Belangrijk bij het ereaden is dat het scherm goed is (komt zo aan de orde) maar vooral ook dat het apparaat vlot reageert. Hoewel het kort lijkt, is een wachttijd van een seconde bij het omslaan van een bladzijde eigenlijk al te veel. In vergelijking met mijn aan vervanging toe zijnde Bebook Neo, is dit zo veel beter geworden dat ik alleen daarom al het apparaat gelijk in zou ruilen. Daarnaast start hij lekker vlot op, zodat je snel kunt beginnen met lezen. Het beheren van de collecties op de Readers van Sony was waar ik het meeste tegenop zag. Ik was de simpele boomstructuur van Bebook gewend, en zag er weinig in om met de collecties te gaan werken. Echter, met de hulp van wat 3rd party software (Calibre) was ook deze hobbel genomen. De boeken staat precies zoals ik ze wil hebben en bijna zoals ik eerder ook had.

Beeldkwaliteit
Sony heeft goed rekening gehouden met de verschillen tussen mensen. De ene leest graag met een hoog contrast, de ander juist met een laag, de ene heeft een behoorlijk oogafwijking en leest normaal alleen grote-letter-boeken en de ander vindt zelfs puntgrootte 6 nog te groot. Al deze personen zullen tevreden zijn met de PRS-T2. Zowel lettergrootte als contrast is in te stellen. En bij de letters kun je niet alleen kiezen uit klein, middel en groot, maar er zijn we acht verschillende groottes in te stellen. Ook het lettertype is aan te passen. Hoewel ik het idee heb dat dit niet perfect werkt. Bij Verdana krijg ik een schreefloos lettertype en bij Palatino een letter met schreef, maar het verschil tussen Univers en Verdana is wat minder duidelijk. Een leuke optie dus, maar de keuze tussen alleen met schreef of zonder schreef zou naar mijn mening voldoende zijn geweest.
Voor het instellen van het contrast kun je uit een aantal vaste opties kiezen, maar ook zelf met een brightness- en een contrast-schuifje aan de gang. Ik heb er even mee geëxperimenteerd, en het werkt best goed (soms schuif je schuifje twee ook mee als je schuifje één selecteert, maar met de stylus gaat dit beter) maar ik vind de standaard instelling prima. Het scherm is helder en het contrast is goed. Ter illustratie heb ik een foto gemaakt van de twee ereaders die ik nu in huis heb.
Naast deze twee opties, die mij op zich al bekend waren en die ik ook wel verwachtte. Heb je ook nog de mogelijkheid om je de bladzijde bij te snijden. Soms kom je boeken tegen met marges die wat te veel lijken voor een 6 inch scherm. Met de optie om je bladzijde bij te snijden, kun je deze witte jongens eraf snijden en op die manier meer scherm overhouden voor de woorden.

Bouwkwaliteit en afwerking
Een ereader moet je altijd een beetje voorzichtig behandelen omdat het scherm nou eenmaal vrij gevoelig is. Een hoesje of cover is daarom altijd een goed idee. Afgezien daarvan is het apparaat echter wel stevig. Ik heb niet het gevoel dat het op een goedkope manier in elkaar gezet is. De knopjes op de Sony reageren goed en zien er ook nog eens mooi uit. De behuizing voelt wat rubberachtig, wat maakt dat je er goed grip op hebt. Nadeel vind ik wel dat ik al vrij snel vingerafdrukken erop had staan, maar ja, als dat het enige is…

Ergonomie
Het apparaat is (zeker in vergelijking met de Bebook) lekker licht en er is genoeg rand om het scherm beschikbaar om hem goed vast te kunnen houden. De bladerknopjes had ik persoonlijk liever aan de rechterkant gehad zodat ik hem makkelijk met één hand kan bedienen (met rechts dan dus), maar dat kan op zich met de andere hand ook wel. En vaak genoeg heb ik het apparaat ergens op liggen en blader ik door middel van swipen, dus een probleem is het niet.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid
Een ereader is en blijft bovenal een ereader. Je kunt er niet heel veel meer mee dan dat. Het is leuk dat je ermee op internet kunt via wifi, maar eigenlijk is eInk daar te traag voor en ik gebruik hem daar dan ook niet voor. Voor andere dingen dan lezen heb je een tablet of een telefoon of een pc, maar geen ereader. En dat is ook prima. Tenslotte kun je met een boek ook niet internetten, spelletjes spelen of wat dan ook. Veel lezers willen gewoon lezen en meer niet. Allerlei toeters en bellen zijn dan ook niet echt nodig.

Mobiliteit en accuduur
Ik heb de Sony op het moment van schrijven ruim een week in huis. In die tijd heeft hij zo nu en dan aan de computer gelegen om er boeken op te zetten en de nieuwste firmware-update gelijk al even mee te pakken, maar verder heb ik hem na de eerste laadbeurt, niet meer bijgeladen. Toch al wel een behoorlijke score, voor een ereader met touch screen. De batterij-indicator geeft nog steeds aan dat hij vol is, dus ik verwacht dat hij nog wel een tijdje mee gaat. Ik weet uit ervaring en van verhalen van anderen, dat dit heel wat minder kan zijn bij andere touch screen ereaders.
In een hoes of met een cover is de PRS-T2 eenvoudig mee te nemen. Zonder bescherming zou ik hem niet zomaar in een tas stoppen vanwege de gevoeligheid van het scherm. Dit heb ik overigens niet uitgetest, omdat ik het zonde zou vinden als er wat mee zou gebeuren. De afmetingen zijn goed, het apparaat past er nog bij in een vrouwentas en dat wil wat zeggen.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T2 Zwart?

Mooi, die vergelijkingsfoto's.
Bedankt! Dit is typisch een gevalletje beter iets dan niets!
K'had hem nodig voor iemand, ik denk dat ze deze gaat kopen.
Op jouw foto's ziet de omranding van de sony er mat uit. Is dat in de praktijk ook zo?

Ik was bij de mediamarkt waar een witte sony lag. De wit glimmende omranding was een complete afknapper omdat de verlichting er in spiegelde.
De zwarte is mat, ja. Ik heb geen last van spiegelend licht.