Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 32GB Zwart Review

Opinion 22 september 2012, laatste update op 22 september 2012, 7.207 views

Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 32GB Zwart

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Stevige prestaties in real-life scenario's

Minpunten

• Hogere prijs ten opzichte van andere USB 3 sticks, maar de prestaties zorgen ervoor dat de prijs-kwaliteit absoluut goed is

Reden van aankoop
Na het verliezen van mijn vorige USB 3 stick (Transcend Jetflash 700 16GB) besloot ik een nieuwe USB stick aan te schaffen. Van tevoren had ik enkele criteria:
- USB 3: aangezien mijn laptop over USB 3 poorten beschikt en de snelheidswinst in de praktijk absoluut verschil kan maken, moest de USB stick ook over USB 3 beschikken
- Opslagcapaciteit van 32GB of meer: aangezien mijn USB stick als het ware mijn Zwitserse zakmes is als het neerkomt op softwarematige computerproblemen, moet al het nodige voor een clean install en data rescue er op passen. Met 16GB is dit ook nog wel mogelijk maar wordt het krap

Beslissingsweg
Met het maken van mijn beslissing heb ik uiteraard gebruik gemaakt van de Tweakers Pricewatch en stuitte ik op de review van TheNephilim. Deze USB stick voldeed aan mijn keuze criteria, de genoemde prestaties spraken mij aan en voor § 36,90 leek de prijs-kwaliteit mij erg goed.

Real-life prestaties
Bij binnenkomst heb ik de USB stick meteen geformatteerd. Bloatware heb ik namelijk geen interesse in. Om te testen wat de prestaties van de USB stick zijn heb ik enkele films gekopieerd en wat kleinere bestanden. Vanaf een met Bitlocker geŽncrypte harde schijf (2,5" 7200 RPM Western Digital Black) werden films met 80MB/sec gekopieerd en de kleinere bestanden met 50MB/sec. Gezien de omstandigheden was de snelheid hierbij behoorlijk stabiel en rap te noemen. Een DVD5 binnen 1 minuut kopieŽren vind ik zeker acceptabel.
Het werd pas echt leuk toen ik vanaf mijn niet-geŽncrypte SSD (2,5" Crucial M4 64GB) bestanden ging kopiŽren! Films werden met 130-150MB/sec gekopieerd en kleinere bestanden met 100-120MB/sec. Dit betekent dat je de hele USB stick in ongeveer 4 minuten vol kan schrijven met films.

Benchmarks
Nieuw voor mij is het draaien van benchmarks voor reviews. Ik heb de Sandisk Extreme onderworpen aan Crystalbenchmark 3.0.1. x64. Voor de USB 3 prestaties heb ik 5 rondes gedaan ŗ 1000MB.

Om het contrast met de USB 2 prestaties aan te tonen heb ik dezelfde test van 5 rondes gedaan, maar hierbij met een grootte van 500MB.

De USB stick beschikt overigens over een blauwe status LED, maar ik heb bij normaal omgevingslicht driemaal moeten kijken om deze te ontdekken: het is nogal zwak licht. De USB stick zelf wordt overigens niet voelbaar warm tijdens normaal gebruik, hoogstens dat de connector richting de 40 graden Celcius gaat maar dat is normaal.

Bouwkwaliteit
De kers op de taart is de bouwkwaliteit. Het is een compacte USB stick die lekker in de hand ligt en een uitschuifbare aansluiting heeft. Ook dit voel erg degelijk aan. Daarnaast is ook het gewicht erg laag, maar dit is redelijk standaard tegenwoordig.

De prijs is relatief hoog voor een 32GB USB stick met USB 3, maar gezien de prestaties ben ik erg tevreden met mijn keuze.

Edit 22-09-2012: foto's, benchmarks en stukje over status LED & warmte ontwikkeling toegevoegd
Edit 02-04-2013: correctue op status LED

• Dell XPS 1502x (i7 2630QM / 4GB 1333MHz DDR3 / 1GB NVIDIA GeForce GT 525M)
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 32GB Zwart?

Goed om te horen dat mijn review nog iemand geholpen heeft! :D
Mij ook, waarvoor dank.

Groeten uit Antwerpen
Hij heeft een blauwe statusled onder het schuifje bij het usb3 logo.
Ik heb zojuist nog gekeken, maar ik kan geen blauwe statusled ontdekken.
Vreemd want in een andere review van dit product wordt er toch echt een LED indicator vermeldt :P
Vandaag ook 1 besteld met een beetje geluk heb ik hem
morgen in huis. Bedank voor je revieuw !!
Zit er een cord bij om hem bijv. aan je sleutelbos te bevestigen?
Nee er zit geen koord mij, maar die is wel met zo'n sleutelbos ring te bevestigen aan je sleutelbos volgens mij
Vandaag mijn bestelde Extreme 32GB USB3.0 binnengekregen. Het blijkt dat SanDisk een nieuwe verpakking heeft gemaakt. Op zich niet heel spannend, maar nu staat er 'up to' 245 MB/s leessnelheid (was 190 MB/s) en 'up to' 100 MB/s schrijfsnelheid (was 110 MB/s) op de verpakking.
De usb-stick bevat wel een statusled en er is geen koord bijgeleverd.

[Reactie gewijzigd door DREK op 8 januari 2014 15:49]