Specificaties Radiogestuurde muis en 800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless Review

Bor 17 oktober 2008, laatste update op 3 april 2009, 12.629 views

Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless

Pluspunten

• Features
  • Looks
  • Draadloos
  • Free flight scrollwiel en duimwiel

Minpunten

• Bouwkwaliteit
  • Erg korte accuduur
  • Bloated drivers
  • Snelle slijtage van de glides

Algemene beoordeling
Wegens de vervanging van mijn vorige muizen heb ik 2 MX Revo's aangeschaft . Als algemene beoordeling heb ik een slecht uitgedeeld. Hieronder worden enkele eigenschappen van de muis weergegeven, toegespitst op enkele aandachtspunten. De slechte beoordeling komt o.a. door de bouwkwaliteit, ergonomie, accuduur en prijs. Al vind ik de MX Revolution niet de muis zoals deze in advertenties naar voren komt.

Verpakking
De MX Revolution komt verpakt in een grote overdoos waarin naast de muis ook de oplader, de usb receiver en een cd met drivers is te vinden. De verpakking is luxe. De bovenste kant van de doos kan worden opengeklapt waarna je de muis en de usb receiver ziet zitten achter beschermend dik plastic. Op zich handig gezien je tot op zekere hoogte al kunt uitproberen hoe de muis in de hand ligt. De muis zit stevig in de verpakking en is goed beschermd.

Eenmaal uitgepakt vinden we de volgende hoofdonderdelen:

Bij mij zat er natuurlijk een adapter met een Europese stekker in

Ergonomie
Logitech zet deze muis als ergonomische muis in de markt. Verrast was ik na een aantal uur gebruik door het gevoel dat de muis helemaal niet zo ergonomisch is als hij er in eerste instantie uitziet. De linkerduim moet gekromd worden gehouden om het duimwiel niet te raken, de pink sleept naast de muis over het oppervlak en ook is een kleine kromming in de vingers nodig om de muisknoppen soepel te bedienen. Al met al een voldoende maar zeker geen uitblinker.

Functionaliteit
Wat betreft functionaliteit zit het hier goed. Het free flight scrollwiel (zie ook bouwkwaliteit) is handig, het duimwiel in sommige toepassingen (photoshop zoom bv) ook. Ism Uberoptions is de muis compleet naar eigen inzicht in te richten. Voor de rest doet de muis wat hij moet doen, is vrij zwaar maar weer net niet TE zwaar.

Voor de die-hard gamers onder ons is deze muis wellicht wat minder geschikt. De muis gaat na een korte periode van inactiviteit in een slaapstand en heeft even tijd nodig om hier weer uit te komen. Bovendien "tracked" de muis ook nog wanneer je hem een eindje optilt van het oppervlak. Hoe erg dit is is eigenlijk aan jezelf om te beoordelen. De ene persoon gamed prima met deze muis en de andere vind het een stuk minder.

De uitknop op de onderkant is een welkome functie. De draadloze ontvanger dient redelijk in zicht te liggen van de muis anders zal de muis niet goed reageren.

De draadloze ontvanger:

Precisie
Wat betreft precisie niets te klagen. De muis presteert goed op de meeste oppervlaktes en weet prima resultaten op dit vlak neer te zeggen. Mijn beoordeling is " goed " gezien de muis eigenlijk min of meer doorsnede presteert in vergelijking tot andere moderne muizen.

Vormgeving
Over de vormgeving kan ik redelijk kort zijn: ik vind de muis er prima uitzien. De muis oogt ergonomisch (zie ergonomie) en heeft een zakelijk zwart uiterlijk. Om de omvang goed weer te geven van de muis hieronder een foto met enkele andere bekende muizen. Op de foto is ook goed het verschil in omvang te zien tussen de MX Revolution en zijn kleinere broertje de VX Revolution.

Enkele foto's die de vormgeving van de MX Revolution nog extra duidelijk laten zien:

Bouwkwaliteit
Over de bouwkwaliteit ben ik absoluut niet te spreken. Het free flight scroll wiel loopt na verloop van tijd aan waardoor de free flight mode eigenlijk totaal nutteloos word. Dit euvel heb ik nu bij alle MX revo's gehad die ik in gebruik heb (gehad). Al met al heb ik om deze klacht de muis 3x omgeruild voor een nieuw exemplaar. De huidige geeft inmiddels dezelfde klachten. De skates op de onderkant van de muis krassen wel erg snel. Gelukkig levert Logitech (wanneer men op de e-mail reageert want ik heb nu al meerdere malen meegemaakt dat dit niet gebeurt) kostenloos een paar nieuwe skates. Bij gebruik van de muis op een hard oppervlak lijkt dit probleem eerder op te treden. Kortom: erg snel krassende en slijtende skates en een probleem waardoor de free flight mode binnen afzienbare tijd minder tot geheel niet meer bruikbaar word.

De skates zijn goed te zien op onderstaande foto. Hier zie je ook duidelijk de aan en uit schakelaar als ook de oplaad rails en de laser opening

Accuduur
De MX Revolution houd het op een volle accu nog geen week uit. Een tegenvaller gezien mijn oude muis het langer vol hield op een paar simpele batterijen. Bij intensief gebruik doe ik ongeveer 2 a 3 dagen met een compleet opgeladen muis. De muis begint overigens slecht te reageren wanneer er alleen nog voldoende lading is om het onderste indicatie lampje te laten branden.

De muis zoals deze op de oplader geplaatst moet worden:

Drivers en ondersteuning
De meegeleverde drivers voldoen prima voor het normale gebruik van de muis. Wie echter de muis compleet naar zijn hand wil zetten doet er beter aan om naast de Logitech drivers ook Uberoptions te installeren waardoor je elke muisknop naar eigen inzicht kunt indelen. Hoewel de Logitech drivers prima werken zijn ze groot en log. Een meer lean and mean design was beter geweest in mijn ogen. Al met al heb ik een goed gegeven.

De drivers voorzien van uberoptions:

Over de prijs ben ik minder te spreken. In mijn ogen krijg je niet geheel waar voor je geld gezien de gebreken van de muis en de toch hoge aanschafprijs (bijna 100 euro toen ik hem kocht). Ik heb een voldoende uitgereikt omdat de prijs inmiddels gezakt is naar een meer acceptabel (maar nog steeds te duur) niveau.

Update:

Inmiddels heb ik een paar vervangende glides gekregen van Logitech die ik straks zal proberen. Hopelijk slijten deze exemplaren minder snel dan de glides die standaard onder de muis zitten. De glides lijken er iets anders uit te zien (minder glimmend).

Update 2:

De adapter waarmee de dock van spanning word voorzien begint erg te piepen / fluiten. Een typisch geval van een geluidmakende spoel helaas. Binnenkort zal ik contact met Logitech gaan opnemen om te kijken of hier iets aan te doen is. Het geluid is namelijk vrij irritant en goed hoorbaar als ik achter mijn bureau zit als de omgeving iets rustiger is (bv 's avonds laat).

Update 3:

De adapter is inmiddels omgeruild bij de winkel waar ik de muis gekocht heb. De nieuwe adapter begint echter ook alweer te piepen / fluiten. Het typische geluid van een spoel is wederom hoorbaar.

Heb jij ook een Logitech Mouse MX Revolution Laser Cordless?

Mooie review,

Ik heb alleen nog een aanvulling: Als je gamed met deze muis zijn er veel spellen die de scrollwiel niet herkennen. Zoals gamers weten is dit wel een redelijk belangrijke tool als je bijvoorbeeld een schietspel speelt. Misschien ligt het aan mij maar ik vind dit wel een kwalijk punt aangezien het naar mijn idee toch wel een doelgroep is voor deze muis.

Voor de rest, topmuis! De software kan wat beter vind ik, maar ik ga nu die Uberoptions uitpoberen, dank voor de tip nog! :P
volgens mij moet je de scrollwiel als Middelste Knop functie geven in het control panel, dan werkt het volgens mij wel.
Ik heb deze muis nu ook een paar weken in gebruik maar ik vind hem tegenvallen.
Hij voelt veel 'slomer' en minder precies aan dan mijn oude muis, de G7.
Ik heb de ontvanger al op het bureau staan maar dat helpt daar niets aan.

Daarbij vind ik de slides ook niet lekker glad aanvoelen.
Beetje stroefjes.
De G7 glijd wel heerlijk over mijn steelpad.

Scrolwieltje is wel fijn maar in games weer wat minder.
Ik gebruik het altijd om wapens te wisselen en zelfs als het wieltje in klik modus staat is het lastig om 1 klikje op of neer te gaan. Gaat gewoon te soepel.
je bent ook je 3e muisknop kwijt (als je op het wieltje drukt zeg maar).
Als je daar op drukt, wissel je namelijk tussen hyperscroll en klik-mode van het scrollwiel en een wapen wisselen met het wiel in hyperscroll modes is niet echt handig.

Ik heb nu mijn oude G7 er maar weer bijgehaald om mijn games mee te spelen.

Verder vind ik de muis wel lekker in de hand liggen en het duimwieltje gebruik ik eigenlijk nooit.
Hey iedereen,

Ik weet niet of deze discussies nog enigzins actueel zijn, maar goed.

Ik heb deze muis ook, uit het combinatie pakket van de MX5500.

De muis werkt lekker etc etc. Alleen er is 1 puntje waar ik gewoon maar niet uitkom:
Zoals jullie weten heeft de mousewheel de normale modus en de free spin. Leuke uitvinding, alleen ik gebruik het vrijwel niet omdat de free spin te inaccuraat is imho. Daarom heb ik de free spin ook uitgeschakeld in setpoint.
Verder gebruik ik altijd Firefox en hl soms IE, als Fox niet goed ondersteund wordt bijvoorbeeld.
Nu is het zo dat als ik IE opstart, he wheel automatisch in free spin gaat en daar ook in blijft. Zodra ik weer uit IE tab of iets dergelijks springt hij gelijk wel weer terug, maar ik kan er maar niet achterkomen waarom dit gebeurd.
De functie is uitgeschakeld, er zijn al nieuwe versies van Setpoint geinstalleerd noem het maar op.
Iemand een idee?
Hallo iedereen,

ik bezit een nieuwer model van de MX Revolution. Het muiswiel bij de duim ontbreekt (dit vind ik alleen maar positief-) en er wordt een Unifying "micro-USB-receiver" meegeleverd die slechts 3 MM uitsteekt.

Opladen gaat door middel van een USB kabel die je aan de voorkant van de muis inprikt. Doordat deze onder een lichte hoek is gemonteerd, kun je de muis tijdens het opladen als een "cord-mouse" gebruiken. In het rubberen gedeelte waar je duim rust zit een knop verwerkt die als "application-switcher" fungeert en er zit een "zoom" knopje.

Onder het muiswiel zit ng een knopje verwerkt waarvan ik nt ontdekt heb dat het de "one-button search"-knop is. Die hadden ze wat mij betreft weg mogen laten. Zo te zien werkt die enkel met Internet Explorer en die ga ik toch van mijn leven niet meer gebruiken.

De accu in dit model is een enkele AA-NiMH accu met een capaciteit van 2000mAH (1,2V) en kan vervangen worden door een standaard penlite of een accu met grotere capaciteit (indien nodig). Duracell levert AA-accu's van 2700mAH en ik heb accu's van een ander merk op Amazon.com gezien; zelfs al met 3000mAH. Het opladen duurt dan wel wat langer.

Wat mij betreft heeft Logitech wel zeker geleerd van hun fouten. Hoe de glidepads het doen zullen we wel zien; ik heb 2 jaar garantie op deze muis dus voorlopig hoef ik me geen zorgen te maken. Heb een stoffen muismat met polssteun dus ik denk dat het slijtage wel mee zal vallen. Daarbij is Logitech ook buiten garantie erg coulant met dit soort zaken (mijn ervaring dan-).
Je hebt de muis al 3x omgeruild voor een nieuwe...had ik niet gedaan, na 2x had ik al een ander type muis genomen omdat je weet dat de problemen steeds het zelfde zijn.

Ik heb nu ruim 2 jaar de MX-518 en behalve dat de verf van het Logitech merkje afgaat, heb ik nog nooit problemen gehad...
Zelfde hier, en m'n skates zijn ook nog mooi glad. Maar dat komt wss omdat ik hem vooral op 'n stoffen muismat van Steelseries gebruik. (Heb 'm wel een maand op 6 gewoon op m'n bureau gebruikt)
Op het forum zijn meer meldingen te vinden van andere mensen die precies hetzelfde probleem. Als ik hetzelfde probleem nergens anders had kunnen vinden had ik het iets anders in de review gezet.

Voor de rest heb je weinig keuze: Logitech bied alleen het omruilen aan van de muis voor een nieuw exemplaar, niet voor een andere muis.
In nederland sluit je gelukkig een koopcontract af met de winkel waar jij je muis koopt en niet met Logitech.

Mijn broer had precies 't zelfde probleem, is 'm n keer om komen ruilen voor dezelfde muis, de tweede keer heeft ie een nieuwe (andere) muis meegenomen, kreeg ie nog 20 euro terug ook voor een muis die toch bijna anderhalf jaar in gebruik was :) (@ MediaMarkt btw)
Ik heb al vaker gehoord dat de boel zou aanlopen bij deze muis, toch moet ik zeggen dat ik al een half jaar lang deze muis gebruik (4 exemplaren hebben we in totaal) op mijn stage en dat ze nog perfect werken.

Hebben wij dan gewoon geluk, of gebruik je die 'functie' heel vaak waardoor het toch wat sneller slijt??
Ik gebruik de functie weinig, misschien is dat het juist wel.
Ik heb zelf ook een MX Revolution die ik al een dik jaar gebruik. In die tijd is de 'free flight' scroll mode slechts n keer gaan aanlopen. Oplossing: Even het scrollwiel schoonmaken, en hij draait alweer maanden perfect (ik gebruik hem bijna 75% van de tijd in free flight scroll, dus zwaar gebruik ligt het geloof ik ook niet aan).

- Slecht reageren begint bij mij pas als het rode indicatielichtje aan gaat.
- Muis past perfect in m'n hand, maar ergonomie is nog steeds vrij persoonlijk vind ik.
- Bouwkwaliteit is erg goed naar mijn mening, muis is al meerdere keren gevallen en nog geen krasje
- Skates zijn slechts een klein beetje afgevlakt na een ruim jaar met gemiddeld 6-8 uur intensief gebruik per dag :P

Mooie review verder, hoop dat je dit niet opvat als commentaar dat je hele review niet klopt ofzo, maar ieder heeft zo z'n eigen ervaringen (zal misschien zelf nog wel een review maken :) )
Waar zit jouw pink bij het gebruik van de muis? Daar is bij mij echt geen plek voor waardoor de pink over de muismat heen sleept. Heb je misschien kleine handen? De skates zijn hier (en bij vrienden overigens ook) echt op na een half jaartje intensief gebruik.
Ik gebruik zelf een Icemat als muisplatform. Daarbij krijg je een soort plakspul dat wl goed hecht, en de muis lekker laat lopen op de glasplaat. Dat vind ik best een aanrader voor alle intensieve muizers. Een goed oppervlak nemen, en die tape erop plakken (soort van teflon tape is het ofzo).
Nette review. Ik zie wel wat herkenbare punten.

Ik heb een jaar geleden van Logitech een MX Revo gekregen ter vervanging van m'n overleden MX1000. Leek me wel een goed alternatief, maar de eerste maand daarna heb ik serieus overwogen toch nog ergens een MX1000 te gaan bestellen... deze MX Revolution is totaal niet te vergelijken en ik was er gewoon niet zo happy mee.

Tja, na een jaar gebruik ik hem dan toch nog. Ben er nu aan gewend geraakt, en tijdens het gebruik van deze kwam ik erachter dat ik nu weer enkele functies zou missen als ik terug zou gaan naar een MX1000.

Kwalitatief zit de MX Revolution wel goed in elkaar. Voelt degelijk aan, geen gekraak en ik zie geen gebruikssporen na een jaar (gemiddeld 5u per dag).
De slides zijn hier nog als nieuw, maar ik gebruik dan ook een bijna burovullende 'muis'mat.

Accuduur is hetzelfde hier: 2 a 3 dagen bij veelvuldig gebruik. Wat me opvalt t.o.v. de MX1000 is dat de indicator bij deze veel sneller afloopt, en vervolgens lang op 1 blokje en alleen groen batterijtje blijft staan.
Ontvangst is geen probleem hier, al scheelt het wellicht dat ik de usb ontvanger in de usb poort van m'n toetsenbord (G15) heb geprikt.

Free scroll gebruik ik niet, vind het irritant werken.

Wel een uitkomst vind ik het zijwieltje. Daarmee bedien ik volume, en indrukken is 'next' functie in mediaplayers. Erg handig als je ingame muziek aan hebt staan.

Volledig eens ben ik het met het 'pink verhaal'. Die kan ik ook niet lekker kwijt. Heb er geen hinder van, maar als ik erop let sleept die inderdaad over de muismat.
Ik vindt dit toch erg appart. ik hem de mijne nu ruim een jaar en hij wordt zeeeer intensief gebruikt en hij is gewoon in nieuwstaat, geen enkele visuele of mechanische slijtage en de accu gaat toch nog wel een week mee (bij 6 uur per gebruik ofzo).

Het enige waar ik me erg aan stoor is dat de setpoint software regelmatig in de war raak en allerlij settings "vergeet" als ik het dan herstart werkt alles weer prima.
Weer een aardige update. De review is voorzien van een groot aantal foto's om de tekst te verduidelijken. Als er requests zijn voor info voor in de review kun je dat altijd aangeven.