Intel Core i7 3770T Boxed Review

ShaiNe 17 september 2012, laatste update op 17 september 2012, 3.977 views

Intel Core i7 3770T Boxed

Pluspunten

• Snel (4 cores + HT + TB tot 3,7 GHz)
  • Energiezuinig (25-80 Watt volledig systeem)
  • Koel (minimale koeling voldoet)

Minpunten

• Zeer moeilijk te vinden
  • Relatief duur

1. AANKOOP

Ik wilde een processor, die aan de ene kant 24u als server moet draaien en daarom energiezuinig moet zijn, maar aan de andere kant ook in staat moet zijn om zonder problemen VM’s te draaien. Tot voor kort had ik een AMD Athlon X4 615E met 8 GB ram, maar die bleek moeite te hebben met de VM’s die ik draaide en daarom zocht ik naar een beter alternatief.
Mijn eerste keus was een i5-3570K die ik zou downclocken, maar omdat mijn budget het toeliet kreeg ik al gauw interesse in de i7-reeks die Hyper Threading bezit en zo 8 threads ter beschikking heeft.
De Ivy Bridge i7-modellen kennen onderling weinig verschillen. Enkel de kloksnelheden verschillen en als gevolg hiervan hebben ze een verschillend TDP. In idle zullen ze echter allemaal op 1,6 GHz draaien en even zuinig zijn, maar in load is dat dus anders:

De vraag is nu; Is een i7-3770T zinvol als je een gewone i7-3770 kan downclocken tot dezelfde kloksnelheden als een i7-3770T?
Op diverse fora las ik echter dat de warmteontwikkeling van een i7-3770T beter zou zijn dan een i7-3770(K) op gelijke kloksnelheden en dat zou nodig zijn om de Turbo Boost op zijn maximum te krijgen. Enkel als de warmteontwikkeling binnen de perken blijft, zal de processor over zijn TDP-waarde gaan om zijn Turbo Boost kloksnelheden te halen. Nu heeft de i7-3770T een wel erg hoge Turbo Boost kloksnelheden in vergelijking met zijn basis kloksnelheid, met name een verschil van 0,6 GHz (4 cores) tot 1,2 GHz (1 core). Ik heb helaas nergens kunnen vinden hoe deze Turbo Boost 2.0 kloksnelheden berekend worden en wat er aan verandert als je de processor overclockt/downclockt.

Ik zocht een M-ITX bord met veel Sata-aansluitingen en verder met zo weinig mogelijk “extra’s” om zo het energiegebruik van het moederbord binnen de perken te houden. Uiteindelijk koos ik voor een Asus P8H77-I moederbord, omdat het 5x Sata + 1x E-Sata aansluitingen had en omdat het goedkoper was dan de concurrentie. Het grote nadeel van het Asus bordje is dat je de CPU in het BIOS helaas niet hardwarematig kan undervolten (het voltage kan enkel naar boven ingesteld worden). Ik was even aan het twijfelen om toch voor dit Intel moederbord te gaan omdat Intel in vergelijking met Asus een betere reputatie heeft wat energieverbruik betreft.

De i7-3770T is enkel als OEM te verkrijgen en daardoor erg moeilijk te vinden. Ik heb hem hier gevonden voor 298,84 euro all-in. Het grote risico van zo'n aankoop is natuurlijk de garantie, want die heb je gewoonweg niet. Maar eenmaal hij werkt, dan weet je dat een processor niet snel kapot gaat en zal hij je jaren van dienst zijn.

2. SPECIFICATIES

Door omstandigheden had ik ook een Xeon E3-1265LV2 liggen, die bijna identiek is aan de i7-3770T. Enkel een Turbo Boost van 200 MHz lager en ondersteuning van ECC-geheugen maken het verschil.

3. PRESTATIES

De i7-3770T heb ik vergeleken met de Xeon E3-1265LV2 op dezelfde hardware.

3Dmark Vantage

Cinebench 11.5

SuperPI 1M

Windows Experience Index

Xeon E3-1265LV2

Wat opvalt is dat de GPU in de Xeon E3-1265LV2 en Core i7-3770T erg verschillen van elkaar, terwijl ze volgens Intel dezelfde Intel HD (P)4000 Graphics zouden moeten hebben (zie 2. specificaties). Als ik echter op de site van CPU-World kijk, zie ik dat de E3-1265LV2 daar een tragere Intel HD P2500 Graphics heeft en naar het verschil in prestaties vermoed ik dat CPU-World het bij het rechte eind heeft. GPU-Z gaf geen uitsluitsel want hij herkende de GPU niet.
Dit allemaal heeft natuurlijk niets te maken met de i7-3770T, maar ik laat het toch even weten.

4. ENERGIE- EN WARMTEVERBRUIK

Een processor die in het OEM-circuit aan de man wordt gebracht, wordt als tray geleverd en heeft dus geen koeler. Daarom gebruikte ik een Scythe Ninja Mini als koeler, waarbij ik met OCCT de temperaturen gemeten heb in twee situaties: Actief gekoeld met een 140 mm PMW Thermalright TR-TY140 fan en passief gekoeld zonder verder enige luchtcirculatie in een weliswaar open kast (zie foto's onderaan).

i7-3770T actief gekoeld

i7-3770T passief gekoeld zonder enige airflow

Het is duidelijk dat de processor met een minimale luchtcirculatie weinig warmte produceert. Deze minimale luchtcirculatie kan je bekomen met een actieve cpu-koeler of met een passieve cpu-koeler + casefans die voor de luchtcirculatie zorgen. Het is een hele prestatie dat de i7-3770T zonder enige luchtcirculatie en dus volledig geluidloos kan werken onder aanvaardbare temperaturen, maar onder load heb je toch een minimum aan luchtcirculatie nodig (OCCT stopte met stresses bij 85°C).

Het hele systeem heeft het volgende energieverbruik (gemeten met een Voltcraft Plus 3000):
  • Uit: 1,1 Watt
  • Slaapstand: 1,9 Watt
  • Idle: 22,8 Watt
  • Stressed met OCCT: 80,3 Watt
Mijn vorige server met AMD Athlon X4 615E + 8 GB ram + SSD + PicoPSU verbruikt in idle iets meer en in load ongeveer even veel. De prestaties van deze AMD processor vallen echter in het niet in vergelijking met de i7-3770T. Dat wil dus zeggen dat de prestaties/Watt van de i7-3770T ronduit schitterend zijn.
Op zich is mijn PicoPSU van 150 Watt zelfs overkill voor mijn hardwareconfiguratie, maar bijvoorbeeld een AMD HD7750 (55 Watt TDP) er bij zetten, is toch te veel gevraagd. De 12V lijn wordt dan instabiel.
Extra harde schijven (2 x 2 TB in raid 1) aansluiten is dan weer geen enkel probleem.

5. CONCLUSIE

De Intel Core i7-3770T is een fantastische processor voor wie hoge prestaties wil combineren met energiezuinigheid, zonder daarvoor zijn processor te moeten tweaken. Met de overstap naar het 22 nm productieprocédé met Tri-Gate transistors heb je op moment van schrijven met deze processor de kroon in handen wat betreft prestaties per Watt.
Helaas is deze processor niet op de retail-markt te vinden en moet je dus wagen aan een zoektocht op het internet. Gelukkig bestaat er ook de Xeon E3-1265LV2 die bijna identiek is aan de i7-3770T en wel gewoon op de Nederlands/Belgische markt te vinden is.
De geringe warmteontwikkeling zorgt ervoor dat deze processor zonder problemen in kleine, afgesloten server/HTPC-kasten kan huizen.
De prijs van 300 euro is niet weinig en dus moet je je afvragen of je een i7-3770T wel nodig hebt. Als je geen compromissen wil sluiten en je budget het toelaat, kan ik deze processor van harte aanbevelen. Indien prestaties/Watt geen topprioriteit is, raad ik aan om uit te kijken naar een andere processor die prijs/kwaliteit beter scoort (vb. Intel Core i5-3570K).

Heb jij ook een Intel Core i7 3770T Boxed?

K modellen hebben toch geen virtualisatie ondersteuning op de i7 ?

Uit een bericht op tweakers: Nee deze zal i7-2700 heten, net als bij de 2500 en 2600. Deze hebben wel de virtualization features enkel de K modellen niet. Precies de reden dat ik de 2500 voor mijn servertje genomen had en niet de 2500K.

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 14 september 2012 15:32]

jawel, maar enkel VT-x, geen VT-d (link). Met VT-x heb je genoeg om VM's te draaien.
Wat is dat voor ding waar je je moederboard op hebt staan (screenshot 2)
Prachtige review, even kort een taalfout in meteen de eerste zin:
"Ik wou een processor..."

Wou bestaat eigenlijk helemaal niet, het is een contaminatie van zou willen en wilde. Het moet dus hier "wilde" zijn.
Bedankt voor je reactie. Ik heb het aangepast. Hier in Vlaanderen wordt "wou" en "wilde" door elkaar gebruikt en niet als fout aanzien. Zie ook hier.
Als je nou iemand corrigeert, moet je het wel zeker weten......
Het slaat echt nergens op wat je zegt.

EDIT: /LOL, ik had het antwoord van ShaiNE nog niet gezien.... dezelfde link. Maar waarom dan toch aangepast??/

Erg mooie review, mooie opbouw, niet extreem lang (wat mij nooit lukt :p) en toch heel veel info.
Complimenten.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 18 september 2012 01:18]

mooie review!

Erg leuk om te lezen. Ik ben altijd wel benieuwd naar deze proccessors.
Tip voor wie hem zoekt: gemakkelijk in Duitsland te vinden!
Ik heb hem nu zelf ook gekocht en zit idle op rond de 30-45 Watt (afhankelijk of enkele van de storage schijven al dan niet volledig in rust zijn). Er zitten maar lieftst 6 harde schijven en 32 GB RAM in! Voor ik de extra schijven er in stak kwam ik ook rond de 20 watt uit, samen met een Z77 PRO4 moederbord van ASRock.

Ik kan alleen maar beamen: voor een ZUINIGE 24/7 maar toch retesnelle alleskunner is dit naar mijn mening de ideale CPU. Games speel ik niet, dus de ingebouwde HD4000 is meer dan voldoende voor eender welke filmmateriaal ik er tegenaan gooi.

[Reactie gewijzigd door jGS op 17 januari 2013 21:28]