Specificaties Socket 2011 met Intel X79 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P9-X79 Review

LCP 13 september 2012, laatste update op 14 november 2012, 1.975 views

Asus P9-X79

Pluspunten

• UEFI Bios User Interface
  • Snelheid van booten icm Windows 8(.1)
  • Layout
  • Lange ondersteuning van de fabrikant (BIOS en driver updates)

Minpunten

Layout Score: 5

Met het verschijnen van Windows 8 werd het tijd om te upgraden. Op zich had ik niet eens zo'n verouderd systeem (Intel Core i7 920 met Asus P6T-SE en 6GB Corsair RAM) maar je bent een tweaker of je bent het niet ;)

Mijn keuze zou zowieso uitgaan naar een bord met een UEFI BIOS, gezien Windows 8(.1) daar volledig compatible mee is en het bootproces daar sneller door wordt. Mijn jarenlange, zeer goede ervaring met Asus borden heeft mij uiteindelijk doen besluiten de Asus P9X79 aan te schaffen in combinatie met een Intel Core i7 3820 en een extra set van 8GB Corsair RAM.

Unboxing

In de doos vind je, naast het bord, een aantal SATA kabels, o.a. de manual, de backplate en de support CD met drivers, diverse utilities en handleidingen. Kortom, het noodzakelijke en geen overige, onnodige zaken.
Zoals we gewend zijn van Asus zit het bord netjes in een anti-statische zak om ESD te voorkomen.

Features

De P9X79 bevat een groot aantal features, maar ik zal het beperken tot de meest belangrijke:
  • UEFI BIOS - Full-scale performance tuning met easy BIOS Interface
  • 2 x SATA 6Gb/s port(s)
  • 4 x SATA 3Gb/s port(s)
  • Raid 0, 1, 5, 10
  • ASMediaŽ ASM1061 controller:
  • 1 x Power eSATA 6Gb/s port(s)
  • 1 x eSATA 6Gb/s port(s)
  • 4 x USB 3.0 port(s)
  • 14 x USB 2.0 port(s)
Kortom, een lange lijst met up-to-date features die het leven van een Tweaker behoorlijk aangenaam maken :)
Voor de complete lijst, zie de site van Asus.

Layout

De layout van het bord is naar mijn mening zeer netjes. Er passen 8 DIMM's in en twee PCIe grafische kaarten.
Ook een "oud" PCI slot is nog aanwezig en twee PCIe 1X slots voor diverse uitbreidingskaarten.
Met mijn Intel Core i7 3820 heb ik een CoolerMaster Hyper 212 EVO koeler gekocht, gezien Intel geen standaard koelers meer levert bij hun CPU's.Ik was even bang dat deze koeler niet zou passen, gezien het enorme formaat, maar niets was minder waar; de koeler past zonder problemen en laat genoeg ruimte over voor uitbreidingskaarten en DIMM's. De aansluitingen voor PSU en SATA zitten op een plaats waar je het verwacht en zorgen in mijn CoolerMaster Centurion 5 kast niet voor ruimte gebrek.

P9X79 Layout

Het BIOS

Het bord bevat een UEFI BIOS, wat staat voor Unified Extensible Firmware Interface Het is in principe een klein OS die communiceert met de firmware en het OS. Het grote voordeel ervan is dat het BIOS met een User Interface in te stellen is. Dus geen blauw/wit scherm die met je toetsenbord ingesteld moet worden, maar gewoon lekker klikken met je muis in een mooi vormgegeven interface die in 1 oogopslag diverse info over je bord geeft, zoals CPU temperatuur, fansnelheid etc.

UEFI Bios Simple mode

Het initiele scherm wat je ziet als je het BIOS in gaat, is ' EZ Mode' Hierin kun je wat basis aanpassingen maken aan de instellingen.
  • De bootvolgorde wijzigen d.m.v. Drag-and-drop
  • Systeem performance aanpassen door te kiezen voor Performance, Quiet of Energy Saving.
Voor de uitgebreidere settings, dien je Advanced Mode aan te klikken. Hierdoor kom je in de geavanceerde modus, waar je meer gedetaileerde settings kunt maken zoals overclocking, onboard devices etc. Hier vind je ook Asus Ai Tweaker, een uitgebreidere status monitor en tools om het BIOS te upgraden en te herstellen.
Het instellen van het BIOS is een fluitje van een cent. De User Interface is prettig en is overzichtelijk en geeft je meer info dan een traditioneel BIOS. Zelfs voor de Die-Hard overclockers zal de UEFI UI een verademing zijn. Voor de minder ervaren Tweakers onder ons die toch wat extra uit hun systeem willen halen, biedt Ai Tweaker een simpele manier om over te clocken d.m.v. diverse presets.
Zelf overclock ik mijn bord/CPU/RAM nooit omdat ik die extra procent niet nodig heb, dus ik kan daar helaas niets over delen.

Advanced BIOS

Prestaties en stabiliteit

Over de prestaties kan ik kort zijn: die zijn gewoon goed, erg goed. Ik gebruik het bord in combinatie met Windows 8.1 Professional x64 RTM en opstarten duurt, vanaf het indrukken van de Power knop, tot aan het Start Scherm nog geen 10 seconden. Dat is deels te verklaren omdat ik een twee Crucial M4 SSD's gebruik in RAID 0 als boot disk maar ook zeker door het feit dat het bord geen lange Post cyclus hoeft te doorlopen zoals met borden zonder UEFI BIOS het geval is. Dit zorgt ervoor dat je in principe alleen heel kort het Asus logo ziet en vrijwel binnen luttele seconden daarna, het Windows startscherm al ziet verschijnen. Rebooten is zelfs nog sneller, je ziet dan niet eens het Asus logo, maar binnen 5 seconden al het Windows 8 Start scherm. Niets anders dan positief kan ik hierover zijn.

De stabiliteit van het bord is uitstekend. Geen rare verschijnselen of driver crashes gehad tot nu toe. Ook de driver software en de Asus utilities draaien snel en soepel. Meer daarover in de volgende alinea.
Het enige punt van kritiek is dat de UEFI Fast Boot optie soms niet direct terug keert na bijv. een BIOS update. Oftewel, tijdens het booten komt er een soort van Post alvorens door te starten naar Windows. Ik heb nog niet kunnen ontdekken waarom dit is. Ook de Secure Boot optie heb ik tot op heden nog niet aan de praat kunnen krijgen. Dit kan natuurlijk gewoon aan mij liggen, maar het is niet erg logisch waarom dit is.

edit:
na installatie van BIOS v.3102 werkt de Secure Boot functie inmiddels wel.

Ten tijde van dit schrijven is BIOS versie 3102 4608 als laatste versie te downloaden van de Asus site. Tot op heden heb ik geen problemen ondervonden met het bord. Ook de interface van het EFI BIOS is op de schop gegaan en ziet er een stuk strakker en cleaner uit.

Bijgeleverde software

Op de MB Support CD vind je diverse software waarvan het meeste onnodig is, zoals Adobe Reader, Antivirus, WinZip, DirectX en Google Chrome. Deze tools zijn immers gratis te downloaden.
Wat wel een zeer handig pakket is, is Asus AiSuite II. Dit is een verzameling tools waarmee je in een Windows omgeving je bord kunt beheren en updaten. Afhankelijk welke tools je installeert, kun je in AiSuite diverse settings maken en de status van je systeem in de gaten houden.

AiSuite II

De tools die beschikbaar zijn:
  • TurboV EVO
  • CPU Frequency
  • ASUS Update
  • MyLogo
  • EZ Update
Een handige set tools die je de mogelijkheid bied om in een centrale applicatie je volledige systeem te beheren. Sommige tools zijn handiger dan de ander, maar tools zoals ASUS Update (BIOS update vanuit Windows), EZ Update (Updaten van de AiSuite tools) en TurboV EVO (1 click overclock) zijn zeer bruikbaar.
Het is overigens aan te raden om de meest recente versies te downloaden van de Asus site, omdat de meegeleverde versies op de MB Support CD niet allemaal compatible zijn met Windows 8.1.

Zoek je een betrouwbaar, goed te configureren bord met UEFI, dan is de P9X79 een geschikte kandidaat. De User Interface van het BIOS is zeer prettig en overzichtelijk en de feature set is uitstekend. De bijgeleverde software is een mooie aanvulling en de snelheid van booten in combinatie met Windows 8(.1) is super. Dikke aanrader!

edit:
momenteel (19-02-2014) in gebruik i.c.m. 2 SSD's in RAID 0. Dit werkt eveneens als een tierelier en is makkelijk te configureren via de toetsencombinatie ctrl+i tijdens het starten.

typo's

Heb jij ook een Asus P9-X79?

Mooi systeem heb je, zelf nog in het bezig van ook een i7920 en Asus P6T deluxe.
Mijn systeem loopt nog steeds prima naar al die jaren, maar ik mis sata 600 t.b.v. SSD, is de overstap naar een X79 chipset echt de moeite van het geld waard, ik wordt soms een meetje moe wat je allemaal leest op de diverse sites, dus ik vraag het liever aan een gebruiker, naar zijn praktijk ervaring.

Een vriendelijke groet,
Pana
Volgens de specs heeft dit bord toch sata600 ondersteuning?