Sony Reader PRS-T2 Zwart Review

Menesis 1 oktober 2012, laatste update op 29 oktober 2012, 3.743 views

Sony Reader PRS-T2 Zwart

Pluspunten

• Schermkwaliteit
  • Gewicht
  • Grootte
  • Ruwe achterkant behuizing (goede grip)
  • Software op de reader

Minpunten

• Geen verlichting

Veelzijdigheid Score: 3
Introductie
Via een prijsvraag van Tweakers.net en Bol.com heb ik deze e-reader gewonnen. In het verleden heb ik wel naar verschillende e-readers gekeken, maar ben nooit tot aanschaf overgegaan. De voordelen van een e-reader bleven echter wel altijd door mijn hoofd rondspoken, vooral als ik weer eens een lange PDF op mijn PC zat te lezen, of met een dik boek zat te worstelen. Dat had tot gevolg dat ik toch wel aardig wat tijd in deze prijvraag heb gestoken, met als hoop deze Sony e-reader te winnen. Dat is gelukkig gelukt*!

Eerste indruk / Hardware
Deze e-reader is klein van formaat, wat gelijk wordt bewezen bij levering: hij past door de brievenbus. Eenmaal uitgepakt ligt er dan een dun en ook opmerkelijk lichte 'tablet' met een evenzo opmerkelijk scherm. Zelf heb ik nooit een e-reader in mijn handen gehad en was positief verrast. Het scherm is helder wit en mat, terwijl het zwart echt donker is, vergelijkbaar met een boek.
Hoewel de reader degelijk aanvoelt, lijkt het scherm wat fragiel. Het materiaal van de behuizing is iets anders dan ik me had voorgesteld. Het oogt mat, maar is toch gevoelig voor vingerafdrukken, zoals sommige 'pianolak'-zwarte producten. De achterkant is iets ruwer, bijna rubberachtig.

Daarna vallen details op. Op de voorkant vinden we 5 knoppen die sterk aan een Android telefoon doen denken, met een home-, menu-, en terugknop, met als extra een 'vorige' en 'volgende' knop. In plaats van een vierkante knop met opdruk betreft het hier knoppen die in de vorm van icoontjes zijn gemaakt.
Onderaan is de 'aan' knop te vinden en ook een micro USB aansluiting en oplaadindicatieLED. Een oplader wordt overigens niet meegeleverd.

Software
De sony e-reader schijnt op een gestripte versie van Android te draaien. Hoewel ik zelf in het bezit van een Android (v2.3)telefoon ben, had ik niet direct door dat de reader op Android draait. De interface van de reader is namelijk niet-standaard en geheel aangepast door Sony. Naar mijn idee is dat zeer succesvol gedaan: alles heeft een minimalistische en vooral rustige indruk. De uitstraling van de interface doet me nog het meeste denken aan de eerste Macintosh computers. De werking is echter natuurlijk anders en de Sony e-reader biedt behalve knop-bediening ook ondersteuning voor touch en stylus invoer.
Het is duidelijk dat de nadruk ligt op het lezen van boeken: het overgrote deel van het startscherm wordt ingenomen door een info box over het boek dat je nu aan het lezen bent met daaronder een rij cover-afbeeldingen van boeken die je het meest recent hebt toegevoegd. Daaronder is weer een rij met 3 knoppen te vinden: bookshelves, more content en applications.
Bookshelves biedt een overzicht van alle op de e-reader aanwezige boeken.
More content biedt een link naar de e-book shop en applications toont een lijst met alle applicaties.

De volgende applicaties zijn op de reader te vinden:
Browser: dit is een internet browser zoals je die ook op android telefoons vindt. De interacties zijn dan ook hetzelfde (pinch to zoom etc) en de weergave is naar mijn idee prima. Naast de adresbar staat een groot hartje, dat is de bookmark knop. De browser gebruik ik handig om PDFs te downloaden of soms ook om lange online artikelen te lezen.
Vergeleken met het surfen op mijn HTC flyer is het echter allemaal een stuk 'krakkemikkiger'. Alles gaat gewoon een stk minder soepel. Dat heeft te maken met het refresen van het scherm en de minder krachtige hardware.
Verder zijn aanwezig: Periodicals, All Notes, Dictionary, Handwriting, Text-memo, Pictures, Settings, Evernote en Facebook. M.u.v. 'settings' zijn al deze apps extraatjes die ik eigenlijk nooit gebruik.

Gebruik
Dan over het gebruik. De hoofdfunctie van de e-reader is natuurlijk lezen. Ik kan daar kort over zijn: de reader leent zich hier uitstekend voor.
Tijdens het lezen van een boek kunnen bepaalde zaken worden aangepast, zoals lettergrootte en lettertype. Het enige dat hier ontbreekt is het aanpassen van de regelafstand. Via een kleine hack (zie topic op GoT) kun je echter een CSS file aanpassen, waardoor je controle krijgt over regelafstand en ook marges van tekst tot schermrand. Ik zelf heb echter niet de behoefte om alles zo ver te tweaken, ik ga niet verder dan het aanpassen van de lettergrootte.

Op ergonomisch vlak voldoet de reader ook goed. Zoals gezegd is de schermkwaliteit uitstekend, maar ook de grijppositie van de hand is fijn te noemen. Ter vergelijking: ik heb ook een HTC Flyer. Als je deze voor langere tijd vasthoudt merk je dat het gewicht en de gladheid van de achterkant erg nadelig zijn bij het vasthouden met n hand. Dit zijn precies twee dingen waar je met de Sony reader geen last van zult hebben: hij is erg licht en de achterkant is extra ruw. Wat wel opvalt is dat de rand rond het scherm bij de HTC Flyer wat breder is, dit heeft tot gevolg dat je iets meer mogelijkheden hebt mbt het plaatsen van je duim. In mijn geval was de rand van de Sony reader te dun, waardoor mijn duim over het scherm zou vallen.
Vergeleken met een normaal boek heeft de reader alleen maar voordelen: hij is (meestal) dunner en onthoudt waar je gebleven bent. Daarnaast kun je met de reader eindelijk op je zij in bed lezen, zonder dat je het boek vervelend moet vasthouden op zijn kant (beetje lastig uitleggen: wat ik bedoel is dat als je in bed op je zij leest de ene helft van een boek altijd fijn te lezen is, terwijl je bij de andere helft het boek heel onhandig omhoog moet houden). Dat probleem heb je niet bij de e-reader, simpelweg omdat er geen linker of rechter pagina's zijn.
Een groot nadeel dat deze e-reader en boeken delen is het gebrek aan verlichting. Het is jammer dat je bij zo'n redelijk hi-tech apparaat toch weer met een leeslampje aan de gang moet om in het donker te kunnen lezen.

Conclusie:
Al met al ben ik zeer positief verrast door deze Sony E-reader. Al heb ik geen e-readers ter referentie, ik merk gewoon dat Sony zijn best heeft gedaan om lezen zo aangenaam mogelijk te maken. Verder heeft de reader enkele toeters en bellen, zoals wi-fi en een browser, die ik wel kan waarderen. Het enige grote gemis is in mijn ogen het gebrek aan verlichting.

Edit: UPDATE 29/10/'12:
Nu ik het apparaat enkele weken in bezit heb kan ik eindelijk echt mijn algemene indruk schrijven. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het een top apparaat vind. Ik lees er heerlijk boeken op weg en heb eigenlijk nog nooit zoveel gelezen in mijn leven. Ik vind de ergonomie t.o.v. een normaal boek zoveel beter! geen omkrullende bladzijdes, veel lichter van gewicht, beter hanteerbaar, alle boeken in 1x bij je. Daarnaast helemaal geen problemen met de sotware gehad ondanks het niet bijwerken van de firmware. Ja, facebook zou dan niet werken, maar daar heb ik dat ding niet voor :D

Wat me ook opvalt is dat het touchscreen anders is dan mijn android telefoon. De PRS-T2 ziet simpelweg lk object als touch, dus i.t.t. een mobiele telefoon kun je de prs-t2 met alles bedienen (handschoenen bijv.). De bijgeleverde stylus is dan ook niet meer dan een plastic staafje dat is afgerond, er zit verder niets speciaals is.

* Mijn inzending op Youtube.

Heb jij ook een Sony Reader PRS-T2 Zwart?

je kunt er een hoesje voor kopen en in dat hoesje zit een ledlampje verwerkt.
Ik heb de voorganger van dit apparaat, ook erg tevreden over. Als je nog op zoek bent naar een simpel beschermhoesje: bij de Hema verkopen ze voor 5 euro een universele hoes waar de reader precies in past.
Onderstaande site heeft meerdere hoesjes voor de prs-T2 en ook met een leeslampje.
Bedankt voor de reacties! Ik wil inderdaad nog een mooi hoesje kopen, al heb ik nog geen tijd gehad om een keuze te maken. To be continued zullen we maar zeggen! ;)