Thecus N5550 Diskless Review

dwadj 12 september 2012, 838 views

Thecus N5550 Diskless

Pluspunten

• Prestaties

Minpunten

• Niet zo stil (ventilator)
  • Firmware lijkt nog niet af te zijn
  • Houders voor HDD niet zo stevig
  • Beperkt aantal modules

Kwaliteit voeding Score: 4
Op zoek naar een Nas
De digitale wereld staat niet stil en dat geld ook voor onze collectie van bestande/media/....
Ik was dus op zoek naar een NAS met minimum 4 bays om onze toch al 7TB grote collectie in onder te brengen
Na heel wat lezen op www.smallnetbuilder.com, was het eigenlijk duidelijk het wordt een Qnap of een Synology.
Even snel de prijzen bekijken en dan kom je toch al gauw aan 500 ¤ tot 700 ¤ zonder schijven.
De aankoop was niet veraf en toen kwamen de gasten van IBood toch wel met een fantastische aanbieding de allernieuwste N5550 voor toch wel een spotprijs.
Voor je het weet zijn die dingen uitverkocht dus snel ook eentje besteld.

Pakketje onderweg ...
Tijdens onze vakantie wordt het pakketje keurig afgeleverd.
Helaas dus nog 2 weken wachten...

Terug thuis... uitpakken en installatie
Het pakketje staat mooi op de keukentafel bij aankomst.
Lang duurt het niet voor de NAS uit de verpakking wordt gehaald, hij is trouwens keurig verpakt is.
Ondertussen zijn ook 4 WD RED 3TB schijven verschenen en kan er begonnen worden met de installatie.
De kast kan je makkelijk openvijzen en de 4 Red's worden geïnstalleerd.
De Nas wordt gestart en helaas heeft deze nog de Firmware met het FAN Beep probleem.
Gelijk dus even updaten naar de nieuwe FW.
Dit wordt natuurlijk via de eenvoudige interface gedaan.
Het moet gezegd de interface is een beetje basic maar uiteindelijk kan je wel alles terugvinden.
De Raid array wordt geconfigureerd naar Raid-5 en ook worden enkele modules geïnstalleerd ...
Hier krijgen we reeds een eerste probleem: Twonky media server module wilt niet installeren.
De NAS wordt gereset en nu wil Twonky wel erop.

Snelheid
Via samba share worden zo'n 15.000 media bestanden gekopieerd.
De gemiddelde snelheid bedraagt 92 MB/s met af en toe wel eens een piek van 104 MB/s (Megabytes dus hé)
Deze snelheid werd behaald op het bekabelde deel van het netwerk, als ik via wireless transfers doe dan zijn deze natuurlijk een pak minder maar haal ik toch nog een behoorlijke snelheid van 14 MB/s.
De router die het verkeer regelt is de Netgear WNDR3700.

Voorts worden ook nog Transmission (BT Client) en WebDisk module erop gezet.

Verbruik
Ik heb volgende verbruik gemeten met een BrennenStuhl energiemeter:
Volledig uit: 0 Watt
Uit maar hoofdschakelaar achteraan op 'on': 0,6 Watt
Uit maar Wake on lan actief: 1,6 Watt
Idle (HDD in sleep): 25 Watt
HDD spinning: 43 Watt

Voor een 5-bay Nas niet overdreven hoog verbruik maar dit heeft ook veel te maken met de WD Reds.

Problemen
Zoals reeds vermeld had ik al een probleem met het installeren van Twonky.
Op 25/8/2012 is er weer een nieuwe firmware 2.03.04 uitgebracht welke nog het één en ander zou verbeteren.
Helaas moet ik hierbij wel vermelden dat met deze firmware de NAS niet zo stabiel is.
Bij lange tijd streamen met Twonky loopt de NAS vast.
Enige wat help is een reset.
Hiervoor heb ik momenteel een ticket geopend bij thecus....

Thecus heeft met de nieuwe Vision reeks N2800, N4800 en N5550 wat betreft hardware zeer mooie toestellen afgeleverd. Gelijkaardige toestellen van Qnap, Synology zijn een pak duurder.
Aan de andere kant heb ik het gevoel dat de firmware nog niet helemaal klaar is en Thecus hier dus nog wel flink wat werk heeft om op het niveau van de andere 2 te komen.
Ook zijn de modules eerder beperkt en is de installatie net iets minder makkelijk dan bij de concurrentie.
Hardware matig dus een top NAS maar niet voor een Rookie.
Prijs/prestatie is goed, heb je hem via Ibood dan is de Prijs/prestatie onovertroffen.

Heb jij ook een Thecus N5550 Diskless?

Het deze NAS ook, met name gekocht voor HDMI output en XBMC module. Laatste werkt voor geen meter. Problemen met framedrops en pakt veel modules niet. XBMC module is als 3rd party geplaatst (vermoedelijk wel bij Thecus ontwikkeld) dus geen support. HTPC veel betere optie. Mijn conclusie: prima NAS, waardeloze mediaplayer.