Samsung WD0804Y8E Review

FullThrottle 6 september 2012, 3.382 views

Samsung WD0804Y8E

Pluspunten

• Elk programma te tweaken naar eigen inzicht
  • Grote trommelinhoud
  • Zeer goede prijs/kwaliteitverhouding
  • Zuinig met water en wasmiddel
  • Reinigingsprogramma voor de trommel.
  • Wassen en drogen in 1 cyclus
  • Uitgesteld wassen, je kan aangeven wanneer het klaar moet zijn tot 19 uur vooruit
  • Zeer makkelijk te bedienen met duidelijke displays

Minpunten

• Drogen duurt lang
  • Geen pluizenfilter
  • Was komt na drogen er wat gekreukter uit dan bij losse droger.
  • Droogcapaciteit is kleiner dan wascapaciteit. Je kan dus niet de trommel helemaal volgooien wanneer je ook wil drogen.

Droogresultaat Score: 3
Energieverbruik Score: 4
Wasresultaat Score: 5
Al geruime tijd ben ik in mijn kleine flatje het droogrek in de gang meer dan spuugzat. Daarnaast was 10 jaar oude Zanussi echt aan vervanging toe. Uiteindelijk voor deze Samsung gekozen omdat de prijs goed was, de bediening zeer duidelijk en de recensies van Samsung machines over het algemeen lovend.

Kort gezegd,.. ik ben zeer tevreden. De was er vies in en na een aantal uur komt het er schoon en droog uit. Een optie die ik veel gebruik is het outdoorkleding programma, speciaal voor die kledingstukken met goretex materialen die ik als fanatiek wielrenner in overvloed heb. Wat ik buitengewoon prettig vind is dat bijna elk programma te tweaken is naar je eigen voorkeur. Standaard katoen programma maar dan met 2 extra spoelbeurten een lagere temperatuur maar wel extra intens wassen met of zonder eco bubble direct gevolgd door een kastdroog droogprogramma,... allemaal in te stellen binnen 10 seconden. Daarnaast is deze machine erg stil wat betekend dat ik zonder probleem s'nachts kan wassen. Met mijn oude Zanussi had ik last van vetluis (besef ik achteraf,.. ik had er nooit van gehoord) in ieder geval heeft deze machine een trommel reinigen programma waarmee hij de boel regelmatig schoon maakt. Helemaal mooi is dat er een lampje gaat branden wanneer het weer eens tijd word om dit te gebruiken (na zo'n 40 wasbeurten).
Wat ik wel jammer vind is dat deze machine minder wasprogramma's heeft i.v.m. de vergelijkbare standaard wasmachine (zonder het drogen dus) de WF0804Y8E die een jeans, donkere kleding, handwas en beddengoed programma extra heeft. Daarvan mis ik het jeans programma (in ruim water) het meest.

In het gebruik valt op dat de wasdroger tijdens het drogen erg warm tot zelf heet bovenop word. Niet zo'n probleem maar ik zal toch oppassen dat ik geen plastic of andere kwetsbare spullen op de machine laat staan wanneer hij moet drogen. De wasdroogcombinatie heeft geen pluizenfilter zoals een standaard droger en pluisjes verzamelen zich in de rubber rand bij de deur. Even met een doekje verwijderen dus. Het droogresultaat is goed mits je je aan het voorschrift houd om de trommel tot het streepje vol te doen anders komt het er vochtig uit. Deze wasdroogcombinatie heeft echter wel de tijd nodig voor het drogen, een complete cyclus wassen en drogen kost al snel 4 uur.

Al met al ben ik op het moment van schrijven ruim een half jaar zeer tevreden met deze machine.

Heb jij ook een Samsung WD0804Y8E?