Specificaties Small form factor, 7 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Lian Li PC-Q08 Zwart Review

Rannasha 5 september 2012, 1.448 views

Lian Li PC-Q08 Zwart

Pluspunten

• Stevig & goed afgewerkt.
  • Veel ruimte voor hardware: 6 3.5" disks of 4 disks & een grote videokaart.
  • Ziet er goed uit.
  • Koeling is in orde, ondanks de beperkte ruimte.
  • Redelijk stil, zelfs met 4 harddisks.

Minpunten

• Weinig mogelijkheid tot cablemanagement.
  • Geen stoffilters.
  • Moeilijk om na installatie bij de hardware te komen (onvermijdelijk gezien het kleine formaat).

Introductie
Voor een nieuwe NAS/server was ik op zoek naar een behuizing die compact was, maar toch genoeg plaats bood voor een heel aantal harde schijven. Omdat mijn moederbord-keuze een mini-ITX model was, behoorden de kleine ITX kastjes ook tot de mogelijkheden.

De PC-Q08 zag er goed uit, heeft 6 3.5" slots en kreeg goede beoordelingen. Ondanks een vrij stevige prijs voor zo'n klein kastje, was de keus dus snel gemaakt.

Eerste indruk & uiterlijk
De kast komt in een stevige doos, waar deze met piepschuim op z'n plaats gehouden wordt. Daarnaast zit de behuizing in plastic, wat handig is omdat het aluminium nogal vingerafdrukgevoelig is. Er zit een gebruiksaanwijzing bij in 4 talen, maar het zijn vooral de foto's die duidelijkheid geven. De schroefjes en overige accesoires zitten in een doosje binnen de kast.

De accesoires zijn erg compleet: Er zijn schroefjes voor harddisks, optische drive, voeding, moederbord, enz... Daarnaast is er een tiewrap aanwezig voor cablemanagement, een koppelstukje om de USB3 poorten aan de voorkant op een USB2 connector aan te sluiten (als het moederbord geen USB3 biedt) en een bracket dat gebruikt kan worden in plaats van het onderste hdd-rack om plaats te bieden voor een lange videokaart.

Eenmaal uitgepakt ziet de kast er erg goed uit. Geborsteld aluminium ziet er altijd strak uit. De kast is ook in andere kleuren verkrijgbaar, maar ik kan me niet voorstellen dat die er net zo goed uit zien als de zwarte variant. De kast voelt stevig en solide aan.

Features
Zoals eerder vermeld is de PC-Q08 gemaakt van geborsteld aluminium. Er is plaats voor een mini-ITX moederbord. De plek voeding zit voor het moederbord (gezien vanaf het sidepanel) en er is plaats voor een reguliere ATX voeding. De behuizing heeft 2 fans, een 14cm intake fan (met blauwe leds) onderaan de voorkant en een 12cm outtake die achterin in het bovenpaneel zit. De fans kunnen direct op een fanheader worden aangesloten, maar molex-adapters worden meegeleverd.

Er is plaats voor een totaal van 6 3.5" harddisks. Deze ruimte is verdeeld tussen 2 hdd-racks, het onderste heeft 2 plaatsen, het bovenste heeft er 4. De racks hebben rubberen ringetjes op de plek waar de disks vastgeschroefd worden om trillingen te dempen. Als het onderste hdd-rack weggelaten wordt, is er plaats voor een videokaart tot 30cm lengte. Bovenin is er een 3e rack, waar een 5.25" optische drive in past. Onder de optische drive is er plek voor een 2.5" disk, een SSD of laptop-harddisk. Al met al, kun je een heleboel storage kwijt in de PC-Q08

Aan de voorkant zit een klepje voor de optische drive, de power en reset knoppen (die tevens dienst doen als power en hd indicatoren), 2 USB3 poorten, en audio jacks. Daarnaast wordt het grootste gedeelte van het aangezicht gedomineerd door de blauw verlichte fan. Er zitten veel roosters in de behuizing: bij de beide fans, in het zijpaneel naast de voeding en onderin de kast. Helaas zitten er geen stoffilters achter de roosters, waardoor de kast mogelijk flink wat stof naar binnen kan werken.

Installatie
Het installeren van een mini-ITX kast is wat ingewikkelder dan bij een ATX tower, omdat de ruimte erg beperkt is. Daarom is het belangrijk om installatie op goede volgorde te doen. Bij de PC-Q08 betekent dit dat je eerst de optische drive / 2.5" disk in het bovenste rack moet installeren, want daar kom je achteraf niet goed meer bij. Vervolgens schroef je het moederbord op het sidepanel. De afstandsbusjes zitten al op het panel. Omdat er geen aparte moederbord-tray is, kun je na installatie van het moederbord niet meer dit sidepanel verwijderen zonder vrijwel alles los te koppelen. Hou hier rekening mee als er dingen aan die kant gedaan moeten worden. Vervolgens sluit je alle kabels (USB, frontpanel, fans, SATA kabels voor optisch station / 2.5" disk) aan.

Vervolgens installeer je de harddisks in de racks en zet je de racks terug. Let op bij het installeren van de disks dat hoewel de racks er bijna symmetrisch uitzien, ze echt maar op een manier in de kast kunnen, waardoor je snel de harddisks per ongeluk verkeerd om monteert.

Tot slot gaat de voeding erin. Deze schuif je via de opening aan de achterkant naar binnen, waar hij met het meegeleverde bracket wordt vastgezet. Her en der heb ik gelezen dat sommige voedingen niet goed door de opening kunnen schuiven omdat ze net een fractie te groot zijn. Ik had hier geen last van. Zorg dat je zoveel mogelijk voedingskabels aansluit voordat je de voeding de kast in schuift, want nadat de voeding op z'n plek zit, is er weinig ruimte over. De voeding kan op 2 manieren worden geinstalleerd, de veodingsfan kan naar buiten zijn gericht of juist richting het moederbord. Omdat mijn CPU passief gekoeld wordt, heb ik gekozen voor de laatste optie, om wat extra airflow op het moederbord te krijgen.

In een kleine kast als de PC-Q08 is er weinig ruimte voor cablemanagement. De kabels bij elkaar binden en tegen een rand aanduwen is ongeveer het beste wat je kunt doen. Omdat ik geen videokaart heb geinstalleerd, kon ik de ruimte onder de voeding gebruiken om kabels weg te werken, waardoor de airflow van de fans nauwelijks door kabels wordt beperkt. Maar mooi is het niet.

Koeling en geluid
De kast wordt standaard geleverd met 2 fans, de 14cm intake fan zit waar je deze verwacht, aan de voorkant. Het disk-rack zit hier direct achter. Als je veel disks hebt, beperkt dit de airflow naar het moederbord, maar je hebt wel goede koeling van je schijven. De 12cm outtake fan zit niet op de gebruikelijke plek, het achterpaneel, want daar is geen plek voor. In plaats daarvan zit deze achterop het bovenpaneel. Dit is niet geheel ideaal, omdat het omhoog duwen van lucht meer werk kost dan het zijdelings verplaatsen, maar gezien de omstandigheden is het prima.

Behalve bij de fans, zitten er ventilatieroosters ter hoogte van de voeding in het sidepanel (nuttig als je de voeding met de fan naar buiten gericht hebt geplaatst, anders niet) en aan de onderkant van de kast. Genoeg ventilatieroosters dus, maar helaas zitten er nergens stoffilters, waardoor het interieur snel stoffig kan worden.

Met deze koelopties, wordt mijn AMD C-60 processor (passief gekoeld, 9W TDP) maximaal rond de 60 graden. Dit is niet superkoel, maar nog zeer ruim binnen de marges. Ik kan me voorstellen dat een netbook-CPU als de C-60 in een netbook een stuk warmer wordt. Met een zwaardere, actief gekoelde CPU zal de airflow totaal anders zijn, dus daar kan ik niet over oordelen.

In andere reviews wordt soms gewaarschuwd voor het geluid dat de harddisks maken via trillingen. Hier heb ik geen last van. Zelfs als alle 4 de disks actief zijn, zijn ze niet te horen op 1m afstand. Bij dit soort dingen kunnen kleine wijzigingen in de installatie echter een groot verschil maken, dus your mileage may vary. De fans zijn redelijk stil. Ze zijn zeker te horen, maar geven een rustig gezoem af dat zeker niet storend is.

De Lian-li PC-Q08 is een erg goed uitgeruste ITX kast. Er zijn geen echte grote missers. Het ding ziet er strak uit, is stevig en erg goed gebouwd, heeft alle schroefjes en accesoires die je nodig hebt en kan een breed scala aan hardware huisvesten.

Desondanks zijn er een aantal kritiekpuntjes. Het is jammer dat er geen cablemanagement opties zijn, maar dat is ruimtetechnisch lastig. Het ontbreken van stoffilters is een ander minpunt: de hardware in de kast is niet erg toegankelijk, waardoor het ontstoffen mogelijk lastig wordt. Daarnaast is de grote fan in het frontpanel verlicht met blauwe leds en dit valt behoorlijk op. Persoonlijk vind ik dat dit iets teveel een disco-uitstraling geeft, wat niet goed past bij een strakke high-end kast.

De prijs van de PC-Q08 is niet mild, zo'n 90 euro, maar daarvoor krijg je een hoogwaardige kast voor terug, die op veel punten biedt wat je nodig hebt en ondanks dat hij niet perfect is, geen hele grote minpunten kent.

Heb jij ook een Lian Li PC-Q08 Zwart?

Goede review, informatief over de kast! Ik denk dat foto's toch wel wat toevoegen, dan is de review compleet.

Ik zit er aan te denken ook zoiets te kopen maar dan met een heel goedkoop kastje, weggestopt in het tv meubel. Deze oplossing is fanloos, hetgeen me erg aanspreekt.

Ik ben ook erg benieuwd naar iets uitvoerigere ervaringen met je Asus C60M1-I! Vooral als NAS/server zoals jij hem gebruikt. Was het moeilijk in te stellen? Kun je ook iets over het verbruik vertellen in de setup zoals jij die hebt? De c-60 is in staat ook HD materiaal te decoden dus ik kan me voorstellen dat als je hem als NAS gebruikt er toch wat energie onnodig gebruikt wordt.

Alvast bedankt!
Ik heb pas bedacht om een review te schrijven, nadat ik de kast al volgebouwd had. En eenmaal volgebouwd, is er vrij weinig meer te zien omdat de voeding en de harddisktrays het zicht blokkeren. Zelfgemaakte foto's zouden weinig toevoegen en stock-foto's kan iedereen zelf wel vinden, lijkt mij.
Ik overweeg om binnenkort een review te schrijven over het Asus plankje. Ik gebruik Ubuntu+ZFS, dit was vrij simpel te installeren: Ubuntu kende ik al en ZFS wordt in detail besproken op GoT. Het is niet de makkelijkste methode om een NAS op te zetten, iets als FreeNAS of ZFSGuru zijn nog wat directer.

De C60 doet het decoden van HD materiaal via de Radeon GPU die meegebakken is in de processor. Met GPU-versnelling kan eigenlijk iedere processor wel HD decoden. De C60 heeft een TDP van 9W, dus dat is het maximum dat de processor+GPU samen verbruiken. Hoeveel de rest van het bord verbruikt weet ik niet. Ik heb helaas geen apparatuur om verbruik te meten.