OCZ Petrol SSD 2.5" 128GB Review

KoenPl 7 september 2012, laatste update op 7 september 2012, 978 views

OCZ Petrol SSD 2.5" 128GB

Pluspunten

• PRIJS
  • Goed als update/herstelling voor een (ouder) systeem

Minpunten

• NIET BETROUWBAAR
  • Recente schijf en geen cijfers over betrouwbaarheid (die ik heb)
  • Niet de meest ideale voor in een laptop (energie)
  • Zorgt bij mij voor een meerverbruik van min 5watt.
  • (Het meerverbruik loopt op tot 12watt! wat bijna gelijk is aan mijn hele systeem + Samsungssd)

Waarom kocht ik de schijf?
Ik kocht deze schijf voor mijn oude laptop. Een goedkope en snelle oplossing dacht ik.
Een goedkope schijf heeft misschien meer opslag maar zeker niet die snelheid besloot ik.
Ik draai op deze pc ubuntu en winxp. Dat ging goed voor 2 maanden tot nu. (Juli => September) Ondertussen heeft Ubuntu het laten afweten. Ook verwisselde ik de schijf later door een Samsung.

Toen ben ik de schijf eens gaan testen onder windows.
Daarnet met 2 programma's getest:
HDtune en Speedfan... zonder veel resultaat. => Het systeem gaat er van hangen (Blauw scherm).
(Iemand miss. betere software?)
Ik had mezelf initieel(maar nu is hij toch stuk) ook voorgenomen er niet mee te prullen (benchmarken/testen) om het stabiel te houden.
SSD tweaker heb ik wel gebruikt maar dat doet meer goed dan slecht voor de schijf en dat verklaart mijn inziens niet waarom de schijf het pas na 2 maanden laat afweten.

Ik was initieel nochtans zeer tevreden dat ik een 2e schijf van OCZ(Vertex 4= 5j garantie ipv. 3j bij petrol :? ) heb bijgekocht een week voor dat deze zijn kuren kreeg. (Voor mijn desktop wat te versnellen => SSDsnelheid is verslavend)

Ondervindingen ENERGIEverbruik:
- Algemeen gaat mijn laptop minder lang mee. Afhankelijk van de hoeveelheid schijfactiviteit. Deze SSD verbruikt dus zeker niet minder dan een laptop harde schijf.
(Toevoeging):
Test setting: Energiemeter voor voeding van laptop.
Indien ik HD tune een test laat afnemen komt er een 7 watt bij. Ik 'zie' geen verschil in belasting van processor in taakbeheer. Gezien mijn laptop 19 watt verbruikt zonder dat ik iets doe lijkt me dat toch een groot verschil. Om even te vergelijken heb ik nu het resultaat van een samsung 830 schijf en dan verbruikt mijn laptop slechts 13à14 watt. Wat het meerverbruik is als hij leest schrijft weet ik niet aangezien ik de schijf liever niet stuktest (én het mij niet verder boeit dan dat ik nu >4u batterij heb ;) )

Test opnieuw(petrol): zonder lader: Van 2.55u => 2.10 => 2.50
Ik stel dan vast dat op een korte test mijn batterij serieus daalt.
(lange riskeer ik niet meer => loopt hij vast.. ik gok wel dat hij nog zakt.)
Mijn conclusie is dat dit niet zuiniger werkt. De reden hiervoor kan zeer divers zijn. Maar de specs van de schijf in vergelijking met anderen bevestigen mijn inziens wat ik hierover denk.
Er zijn wel SSD's die verkocht worden zoals vb. Samsung met 0.12w lezen/schrijven en 0.08 idle ... en minder verbruiken volgens de fabrikant als deze 3watt voor lezen/schrijven en 1,65 idle.
Bij een gewone schijf zit dat tussen 0,5=> 1watt idle en 2,4 => 3,8 watt less+schrijven
( http://computertotaal.nl/...ijven-van-2-5-inch/2.html )
Alhoewel ik denk dat als je deze getallen vergelijkt ermee moet rekening houden dat de cijfers van de fabrikant misschien niet cummulatief zijn. (iddle + schrijven = eigenlijk verbruik bij activiteit van schijf).

Mijn conclusie: .
- Bij Petrol: een half uur minder batterij (tov. gewone schijf) = 2.50u (MAX!)
- Bij samsung > een half uur meer batterij (tov. gewone schijf) = 4u
(en stabieler in afname bij normaal werken = logisch => zie specs)
Nu kan ik terug in de zetel zitten zonder er uit te moeten voor de film gedaan is. :z

-- Bedenkingen:--
- Hardware waar je normaal een SSD voor koopt verbruikt sowieso meer als mijn oudere laptop en dan is dit irrelevant. (=> Als je een performant systeem gebruikt, verbruikt de rest vaak ook meer dat het aandeel van de ssd laag is)
- De samsung ssd is ook zoveel duurder(ocz ook wat gunnen).
(De ecofreaks zullen meteen opmerken dat een verschil van 5 watt na 2 jaar tijd de prijs doet omslaan.
5watt * 365 dagen * 24 uur :X * 22ct/Kwh(wiki) = +/- 10 euro/j)
- Ik weet ook dat er in een pc heel wat meer meespeelt wat betreft verwerking (vb. geheugen,...)
Wat ik wil meegeven is dat het gebruik van een ssd niet per se zuiniger is en zich dat in mijn geval vertaalt in minder batterij.

Deze schijf niet meer kopen?
Je kan een gokje wagen (=garantie?).. Misschien komt er een verbetering/update. Ik ben zeer benieuwd naar objectieve cijfers. Volgens: http://tweakers.net/produ...722/ocz-petrol-128gb.html was dat 8 op 8 uitval. De winkel waar ik deze schijf kocht verkoopt ze alvast niet meer.
Zonde! Een goede prijs en daarom een leuk alternatief voor dit systeem waarvoor ik het gebruik.
Onbetrouwbaar lijkt me het wel. Misschien is het zo dat een update iets goed maakt maar ik vraag mij af wanneer ik daar vertrouwen in ga hebben. Ik wil niet om de 2 maanden tot de constatatie komen dat ik de boel terug moet herinstalleren. Dat kost mij meer aan werkuren/frustratie dan aankoop van een andere schijf. Nadat ik mijn samsung heb gekocht zou ik deze aanraden ipv. Petrol hierbij zat ook makkelijke software waardoor je niet moet staan sukkelen met tools als ssd tweaker of dat zelf handmatig moet gaan zoeken. Voor dat je deze schijf koopt zou ik eerst even op zoek gaan naar een exemplaar dat wel langer dan 2 maanden heeft gewerkt.Dan kocht ik meteen! DUS: Zijn er succesverhalen? Oplossingen?

• Fujitsu Siemens Laptop
  • Windows XP

Heb jij ook een OCZ Petrol SSD 2.5" 128GB?

Reviews door de redactie

Ik denk dat het slimmer was geweest de andere reviews over deze schijf te lezen voor je de Petrol had gekocht. pricewatch: OCZ Petrol 128GB
Het leuke is dat ik deze had gelezen. Maar ik was er van overtuigd dat het merendeel toch moest werken of het product in het merendeel van de situaties toch zou werken. Als een producent weet dat zijn product allemaal stuk is gaat hij dat toch niet verkopen?.. maar blijkbaar verkopen ze het al niet meer in de winkel waar ik het gehaald heb.. vreemd :?
Ik dacht: "je zal wel minder succesverhalen lezen dan deze van gefrustreerde mensen zoals mij ;)"
Helaas hebben deze SSD's erg veel last van uitval, met name het probleem dat deze niet meer herkent word door de BIOS.
Heb je een idee of de vertex 4 dat ook heeft? (ik wacht wel even af)

[Reactie gewijzigd door KoenPl op 2 september 2012 22:21]

Ik heb er ook 2 gehad. Helaas dezelfde problemen. Exemplaar 1 was na 2 weken kapot, exemplaar 2 was een DOA...

Heb nu inmiddels bijna een half jaartje een Adata A510. Was destijds maar 7 Euro duurder, maar véél sneller en stukken betrouwbaarder.
Ik was eigenlijk van plan een Samsung te halen. Die zijn zuiniger (volgens de specs). Dat lijkt me minstens een half uur langer werken op batterij. Helaas wel duurder.
Het is inderdaad vreemd dat deze nog worden verkocht. De Vertex 4 of Samsung is, voor zover ik weet wel ok. Qua batterijverbruik merk je denk ik niet zoveel verschil tussen de SSD's in een laptop. Naar verhouding trekken andere onderdeel wat meer energie.
Ik heb het daarnet even getest. Ik was zelf ook nieuwsgierig naar het verschil. Want wat u zegt zou inderdaad waar moeten zijn(klinkt logisch) alhoewel ik wel degelijk een verschil vast stel.

Het verbruik van mijn laptop zonder dat ik hem gebruik zit tussen de 19 en 25 watt afhankelijk van mijn helderheid. Als ik hd tune laat draaien(om even gek te doen) komt daar 7 watt bij. (De processor wordt amper belast)
7/19 dat lijkt me vernoemenswaardig. Met mijn oudere harde schijf kon ik langer werken op batterij en afhankelijk van hoe je de schijf gebruikt merk je het wel.
Misschien was 'mijn helderheid' in onderstaande tekst ook niet optimaal ;) . Ik heb gewoon een energiemeter voor mijn voeding gehangen. Dat is inderdaad niet absoluut correct, maar ik wil aangeven dat hoe vreemd het ook klinkt er toch ergens een waarheid in zit.

Concreet: ik heb 2.55u batterij.. Ik open HD tune en laat dat bollen en hij zakt tot 2.10u op een heel snelle test (anders hangt hij ..=> hij is stuk) ... HD tune af en hij stijgt weer tot 2.50u
Processorbelasting in taakbeheer blijft hetzelfde/komt niet boven 10% en ik kan niet zien wanneer hij de test gedaan heeft. Dat lijkt me dus niet het verschil.
Vandaar dat ik denk dat ik mijn half uur wel terug kan winnen :)

Mijn conclusie => Dat ding vreet in deze setting wel wat batterij.
... Voor een oude centrino van 7 jaar doet hij het nog altijd goed :)
(en gene zwans hij gaat nog vlot 2uur mee op batterij... maar het is wel een uur minder...
=> Nu kan ik dus maar een halve avond in de zetel hangen of moet ik mijn lader erbij halen)
=> Dat is ook de reden dat ik er nog in investeer in dat oude ding.

[Reactie gewijzigd door KoenPl op 3 september 2012 01:18]

7W is te veel, maar dat kan komen omdat die van jou kapot is.
Volgens OCZ zou het 1,5 - 3 moeten zijn.
Samsung schijf gekocht.. al 2u aan het werken batterij staat op 54% en geeft nog 1.56u aan... jaja!... een toch wel vernoemenswaardig verschil. Zeer tevreden!
Verstandige keuze. Al die ellende is die 2 tientjes niet waard.
Bwa, 25% duurder en er staat niet op de doos: "Dit product zal niet werken". Het verschil aan snelheid merk je niet als je enkel surft, mailt, en office gebruikt.
Ik begin stilaan mijn hoop te verliezen in OCZ. Vandaag zag ik dat die vertex4 op een sata-II controller lager scoort (7.0) dan een samsungschijf op sata-I (7.2) in win7.
Om het simpel te houden alles wijst in één richting :p.
Ah :). Dat zou kunnen. Het is ook het volledige laptop dat stijgt + voeding en alles wat bij die test nog relevant is... Dus dat is waarschijnlijk ook meer dan alleen de schijf.
foutje :p

[Reactie gewijzigd door KoenPl op 3 september 2012 01:19]