Panasonic Viera TX-L47WT50 Review

KleineAap 2 september 2012, laatste update op 2 september 2012, 2.053 views

Panasonic Viera TX-L47WT50

Pluspunten

• Uitgebreide mogelijkheden.
  • Solide constructie.
  • Beeld na instellen goed.
  • Probleemloze connectiviteit.

Minpunten

• Prijs.
  • Slechte fabriekswaarden.
  • Niet over details gedacht.

Introductie
De high end televisie lineup van Panasonic voor 2012 omvat twee vlaggenschepen, een Plasma en een LCD televisie, respectievelijk de VT50 en de WT50. Via Tweakers werden deze ter beschikking gesteld aan een groepje testers, dat zich had kunnen inschrijven via de website. Ik hoor bij een van de gelukkige die de LCD twee weken lang thuis kregen om hem aan een stevige test te onderwerpen. Deze review is een bloemlezing van mijn bevindingen.

Achtergrond informatie

Specificaties
Zoals je bij een high end televisie mag verwachten liegen de specificaties er niet om. De volledige specificaties vind je op de product pagina bij Panasonic, ik besteed alleen even aandacht aan de meest opvallende:
  • Panel: IPS LED LCD. Een drie afkortingen van drie letters, even een korte beschrijving van alle drie; IPS ofwel In-plane Switching is het type paneel dat er in zit. Voor zover ik weet is ieder IPS paneel automatisch een LCD paneel, er wordt namelijk altijd gebruik gemaakt van Liquid Crystals (en de D is natuurlijk voor Display). Ik zal later de voordelen van IPS nog afzonderlijk behandelen als ik wat dieper op het paneel in ga. De LED staat voor het type backlight dat in de televisie gebruikt wordt, dit zijn namelijk geen CCFLs (vergelijkbaar met TL buizen), maar veer kleinere, compactere en energie zuinigere LEDjes. Ook hierover later meer.
  • Contrast: Infinite Contrast. Een mooie marketing kreet; er is natuurlijk geen oneindig contrast te halen. Een feitelijk contrast nummer wordt nergens door Panasonic genoemd, maar zoals tweakers.net zelf aanhaalt in hun review is het contrast teleurstellend en komt het feitelijke contrast uit rond de 795:1. Beduidend minder dan het oneindige contrast dat door de marketing van Panasonic geclaimed wordt.
  • Refresh rate: 1,600 Hz backlight scanning. Weer een vreemd gespecificeerde eenheid, hoe Panasonic bij dit nummer komt is door het feit dat ze hun backlight in 8 fasen verversen. Dat is niet het hele beeld, maar slecht een stukje van een backlight. Omdat het paneel 200 Hz is kom je dan logischerwijs uit op 1600 Hz. De door Panasonic toegepaste truuk werkt goed, maar de 1600 Hz is natuurlijk vooral een lekker makertje, uiteindelijk is het paneel gewoon een 200 Hz paneel.
Vergelijkingsmateriaal (of, mijn huidige setup)
Op het moment bevinden zich bij mij thuis twee televisies in huis, beide van Samsung. In de woonkamer prijkt een recent model, namelijk de UE46D8000 welke uit de high end lijn komt van 2011 en in de slaapkamer bevindt zich een veel oudere LE32R71 uit 2009. Vooral de D8000 is een mooie vergelijking met de Panasonic, immers beide komen uit de high end lijn van twee gerespecteerde televisie makers en ook al is de Samsung een jaartje ouder, het zal leuk zijn om te kijken hoe deze zich tegenover elkaar verhouden. Voor meer informatie over de D8000 kun je overigens terecht bij de uitgebreide review hier op tweakers.net.

Uiterlijk

Een gigantische doos
Daar staat de koerier dan op de stoep, of ik even mee kan lopen want de televisie alleen naar binnen tillen wordt lastig. Geen probleem, en bij het openen van de koerier bus zie ik direct wat hij bedoelde. De doos waarin de WT50 zit is gigantisch, een stuk groter dan je verwachten zou bij een 50” televisie. Ik heb met een lege doos even getest, maar in een Alfa Mito is er geen scenario te verzinnen waarin ikzelf en de doos in de auto passen (en waarbij ook nog eens gereden kan worden).

Sesam open U
Bij het openen van de doos wordt direct duidelijk waarom deze zo groot is uitgevallen; de voet van de televisie is niet alleen een bijzonder grote boomerang, hij is ook nog eens uit een stuk en naast het paneel geplaatst in de doos. Dit maakt de doos grofweg een centimeter of 50 langer dan dat hij zou zijn met alleen de televisie er in. Het is mij een raadsel waarom Panasonic de voet niet uit twee delen heeft laten bestaan die in het midden door een schroef verbonden worden.

Alle onderdelen zitten bijzonder netjes en goed verpakt en het lijkt uitgesloten dat er tijdens transport ook maar iets fout kan gaan door de wijze waardoor de doos is ingeruimd. Voor alle accessoires zijn netjes uitsparing en compartimenten gemaakt in het piepschuim en ook het paneel zit stevig vast met genoeg speling aan de voor en achterkant om eventuele klappen tegen de voor en achterkant van de doos te overleven.

Opmerking bij het uitpakken van de doos is wel goed op te letten dat je niet per ongeluk de 3D brillen weggegooid, deze zitten in ongemarkeerde witte doosjes bovenaan tussen het witte piepschuim, iets waardoor ze mij bij het uitpakken pas op het laatste op vielen toen ik me hard op af vroeg waar de brillen waren. Flashy het woord 3D op de doosjes had niet misstaan.

Op grote voet
De televisie kan aan de muur gehangen worden middels een standaard VESA beugel, maar er kan ook gekozen worden om de voet die bijgeleverd wordt te gebruiken. Deze voet is antraciet metallic gespoten en bestaat uit plastic op een stalen frame. Dat het plastic is in eerste instantie niet duidelijk te zien, dus de voet oogt niet goedkoop. De kleur sluit goed aan bij de achterkant van de televisie al is er wel een klein verschil in tint, vermoedelijk door de verschillende ondergronden waarop de verf gebruikt is.

De voet lijkt om een gigantische boemerang en voelt ook fors aan, ondanks dat de uiteindelijke diepte maar 335mm is. Het bevestigen aan de televisie van de voet gebeurt door een verbinding hoek met een aantal schroeven die allemaal goed passen en het is dan ook een peuleschil om de constructie in elkaar te zetten. Een plastic kapje dekt het geheel af, waardoor het er ook van de achterkant redelijk chique uit ziet.

Na bevestiging staat de televisie solide, het voelt goed aan en zit geen speling op de voet. Ook bied de voet de mogelijkheid om de televisie 15 graden beide kanten op te kunnen draaien. Dit voelt soepel aan en kost niet te veel moeite. Al met al een forse voet, maar wel een die vertrouwen geeft qua bevestiging en kwaliteit.

Voorkant
De televisie is 47”, maar oogt door de dunne rand kleiner dan dat hij daadwerkelijk is (dit is bij de D8000 van Samsung ook het geval). Ook is de televisie omdat er LED als backlight gebruikt wordt lekker dun, zo’n 27mm. De voorkant is een grote glasplaat die wordt omringd door een dunne zwarte rand, welke aan de zijkant afgewerkt is met chromen strips. Dit oogt chique, maar is ook weinig uitgesproken. Hierdoor zal de televisie in geen enkel interieur misstaan, maar ook nooit echt opvallen. De strips sluiten overigens niet in alle hoeken even mooi aan, dit viel me ook al op tijdens de eerste kennismaking op het Tweakers hoofdkantoor, wellicht is het een vorm van transport schade, maar als dat het niet is mag je bij een dergelijke high end televisie toch meer oog voor detail en afwerking verwachten. Deze kleine slordigheden komen trouwens vaker terug...

Onder het scherm zit een ietwat goedkoop uitziende doorzichtige strip. In deze strip zit een Panasonic logo welke op licht wanneer de televisie ingeschakeld is. Om dit te doen is er redelijk achteloos een witte streep verf onder het logo op de plexiglas rand gezet, iets wat van voor niet duidelijk zichtbaar is maar van dichtbij wel degelijk. Beetje slordig en je vraagt je af of de onderkant van het plexiglas niet gewoon diffuus gezandstraald had kunnen worden.

In de strip zitten ook de IR ontvanger en de standby LED verwerkt. Aan de rechterkant staan er wat logo’s in die duidelijk maken wat de televisie zoal ondersteunt. Dit doet afbreuk aan de strakke vormgeving en is niet per se nodig, of had misschien met stickertjes gedaan kunnen worden zodat de gebruiker deze eventueel zou kunnen verwijderen.

Achterkant
De achterkant is niet iets waar je iedere dag naar kijkt, maar toch belangrijk als we kijken naar de aansluit mogelijkheden en de constructie van de televisie. De achterkant is zoals eerder gezegd ongeveer dezelfde kleur antraciet gespoten als de voet. Deze metalen afdekking bevat wat roosters om de gegenereerde warmte van het paneel af te kunnen voeren en om het geluid van de subwoofer die midden achter het scherm geplaatst is door te laten.

Links vinden we verder wat knoppen waarmee de televisie bedient kan worden (onbereikbaar wanneer de televisie tegen de muur gehangen zou worden). De antennes voor Bluetooth (connectivity met de 3D brillen) en Wifi zitten onderaan achter plastic, vermoedelijk omdat de ijzeren achterkant ook als ESD schild fungeert en anders zouden deze antennes niet goed werken.

De aansluitingen zijn bij elkaar geplaatst in L vorm rechtsonder. Alle aansluitingen wijzen niet naar achter maar naar de zijkant waardoor het plat tegen de wand mounten van de televisie mogelijk wordt. Alle aansluitingen die je op een high end televisie mag verwachten zijn aanwezig; 4 HDMI poorten, 3 USB poorten (die ieder 500mA kunnen leveren) en een SD card reader zijn de meest in het oog springend. De card reader kan ook SD HC & XC lezen, handig voor familieleden die even wat foto’s willen laten zien.

De HDMI aansluitingen zitten naar de zijkant gericht, iets dat je bij veel moderne televisies ziet maar waar ik me altijd het nut van af vraag. HDMI kabels zijn vaak stug en de aansluiting is vrij fors, wat ze niet echt geschikt maakt om direct een bocht naar beneden te maken. De kabels kunnen dus niet altijd helemaal achter de televisie verstopt worden. Kabelmanagement is niet aanwezig, jammer.

Aan de achterkant is ook de VESA mount aanwezig, deze ziet er stevig uit en mooi detail is dat Panasonic netjes de gaten afdicht met rubbertjes die voor plaatsing van de moeren verwijderd moeten worden, dat maakt de achterkant wat strakker maar heeft verder geen praktisch nut voor zover ik kan beoordelen.

Afstandsbedieningen
Bij de televisie worden twee afstandsbedieningen geleverd. De eerste is een standaard afstandsbediening zoals je die bij iedere televisie vind. Hij is redelijk groot uitgevallen met duidelijke grote knoppen. De indeling is logisch en vanzelfsprekend. Wel vind ik het altijd jammer dat bij dit soort televisie uit het top segment niet iets meer aandacht aan de afstandsbediening besteed wordt, het blijft namelijk een goedkoop plastic ding. Waar overigens goed over nagedacht is, is het aanwezige “Light” knopje, deze schakelt de LEDjes in de afstandsbediening in waardoor deze in het donker goed bruikbaar is. Meer afstandbedieningen hebben zo’n knopje maar het knopje op deze afstandsbediening is van glow in the dark materiaal gemaakt en licht dus zwak op in het donker. Simpel, doch geniaal!

De tweede afstandsbediening die standaard meegeleverd wordt is meer een gimmick. Deze afstandsbediening is door Panasonic de VIERA Touch Pad Controller genoemd en is eigenlijk alleen bruikbaar als touchpad in de browser van de televisie. Voor dagelijkse bediening van de televisie heb je er niets aan en ik vermoed dat deze remote dan ook snel in een lade verdwijnt. Misschien was het slimmer geweest van Panasonic om het kleine touchpad te integreren met de normale afstandsbediening, ik meen dat bijvoorbeeld Sony dit bij hun nieuwe Google TV remotes heeft gedaan.

Gebruik

Eerste setup
Bij het voor het eerst inschakelen van de televisie wordt je verwelkomt door een duidelijke setup wizard die je door dingen als kanaal instellingen en verbinden met het internet heen loodst. Ik was blij verrast door het feit dat een hoop instellingen out of the box goed werken, en ook door de duidelijkheid van de wizard. Ook mijn 5GHz N netwerk werd direct herkent door de televisie, iets waar andere apparaten wel eens last mee kunnen hebben.

Het zoeken van kanalen en instellen ging vlot, ik gebruik Ziggo en dus de DVB-C ontvanger in de televisie in combinatie met een common interface module. Waar vroeger alle kanalen afgescanned werden hoeft dit bij DVB-C niet en wordt er door de provider gewoon een mooie zenderlijst doorgestuurd. Dit maakt het proces erg snel en pijnloos.

Door de menu’s de opties niet meer zien
Als tweaker ga je na de eerste setup natuurlijk direct een beetje door alle menus bladeren om te kijken of er nog leuke opties zijn die aan, dan wel uit, kunnen. De menu structuur die Panasonic heeft gekozen is duidelijk, maar het kunnen kiezen van opties is dat allerminst. Zo zijn bepaalde opties alleen in te stellen als er aan een andere dependency voldaan wordt. Dit is erg onduidelijk en kan tot frustratie leiden omdat niet duidelijk is waarom een optie niet beschikbaar is.

Verder zijn de menu’s wel bijzonder compleet te noemen en is vrijwel alles aan de smaak van de gebruiker aan te passen. Opvallend is dat er bijzonder veel filters aanwezig zijn die allemaal claimen iets slims met het inkomende beeld te doen, om het nog mooier te laten lijken op het scherm. Ik vraag me altijd af of dit echt nodig is, veel van de filters zijn nooit helemaal uit te schakelen terwijl de bron vaak al goed is. Het toevoegen van veel saturatie of iets dergelijks oogt misschien voor leken mooi, maar als er meer saturatie in had gemoeten had degene die verantwoordelijk is voor de content van het beeld dit wel gedaan.

Beeld
Met de standaard instellingen is de beeldkwaliteit teleurstellend. De zwart waarden zijn niet goed en er is erg veel backlight bleeding waar te nemen. Na even in de menu’s te duiken en het een en ander even goed in te stellen wordt het al een stuk beter, al blijven de backlight bleeding en de zwart waarden een beetje teleurstellend. De kijk hoeken zijn, omdat het paneel een IPS panel is, bijzonder goed.

In de televisie zijn een hoop filters en trucks ingebouwd om eventueel het beeld wat op te krikken. Het is wellicht een beetje een subjectief welke voor de gebruiker wel werken en welke niet, omdat dit door ieder anders ervaren zal worden. Zo is er bijvoorbeeld Dynamic Backlight, waarmee het backlight gedimd wordt in donkere delen van het beeld en lichter zal zijn in anderen. De overgangen tussen licht en donker worden hierdoor gecontrasteerd. Hier komt ook het verhaal van 1200 Hz terug, omdat Panasonic het beeld dus in 8 delen opgebouwd om deze backlight truck te kunnen toepassen. Het resultaat vond ik eerder storend dan het beeld beter maken, omdat het nogal met de botte bijl gaat allemaal. Wederom, dit is subjectief natuurlijk.

Ook een filter die wellicht een geval van hate it or love it is: Intelligent Frame Creation. Hierbij worden frames tussen bestaande frames door de televisie zelf bij bedacht omdat de verversings frequentie van de televisie een stuk hoger licht dan de 30 frames per seconde die veel streams maximaal bevatten. Het idee is dat beweging soepeler gaat bij gebruik van deze filter, maar ik vond dat er voor mijn gevoel vooral ghosting werd toegevoegd aan het beeld.

Geluid
Het geluid uit deze televisie is goed te noemen. Ondanks de platheid is blijkbaar toch ruimte gevonden voor twee fatsoenlijke speakers en een subwoofer welke zich achter het scherm bevindt. Er komt dan ook een indrukwekkend geluid uit. De televisie stond bij mij ongeveer 10 cm van de muur en of de subwoofer ook werkt wanneer hij plat tegen de muur hangt weet ik niet, maar in mijn opstelling kwam het geluid goed tot zijn recht.

Slimme televisie

Time-shifting
Wanneer er een externe harde schijf aan de televisie aangesloten wordt die vervolgens door de televisie speciaal geformateerd wordt, is het mogelijk om met de televisie te time-shiften. Een programma kan dan op pauze gezet worden, maar ook terug- of doorgespoeld (dat laatste natuurlijk alleen als het programma al verder is dan de gebruiker is met kijken). Ook kunnen programma’s opgenomen worden. Dit is redelijk simpel in te stellen dankzij de goede ingebouwde gids van de televisie. Omdat de televisie maar over 1 tuner beschikt kan er niet naar een ander kanaal gekeken worden tijdens het opnemen, maar dat heb ik volgens mij nog bij geen een televisie gezien.

Mediamonster
Behalve de USB poorten voor time-shiften te gebruiken kunnen er natuurlijk ook allerhande, van content voorziene, mass storage devices op aangesloten worden. Muziek, filmpjes of foto’s, de televisie speelt een groot spectrum van formaten af. Handig als er bijvoorbeeld mensen met hun vakantie foto’s en filmpjes langskomen. Er is ook gedacht aan een SD XC slot, dus geheugenkaarten uit digitale cameras maar ook uit telefoons (met adapter) passen direct in de televisie.

DLNA
Thuis heb een Synology NAS (DS411+II) staan, welke dienst doet als centrale plek voor al mijn media. Persoonlijk is het kunnen afspelen van deze media dan ook een belangrijk selling point punt van een nieuwe televisie en de Panasonic slaagt hier met vlag en wimpel.

Via wifi wordt zonder problemen full HD gestreamed en ook de client op de televisie werkt zoals je zou verwachten, al is deze wel wat summier. Het is niet mogelijk om met de client te zoeken in de film lijst bijvoorbeeld, iets wat soms toch wel handig zou zijn. Ook is de client niet direct na opstarten van de televisie gereed om zijn werk te gaan doen, dit komt vermoedelijk doordat de televisie even nodig heeft om te connecten met het netwerk, maar het was handig geweest als dit wat duidelijker door de televisie zou worden aangegeven, omdat ik de eerste keer dacht dat mijn NAS onbereikbaar was.

VIERA Connect

Browser
Een browser op een televisie, ik vind het zelf vooral een gimmick dat door fabrikanten geimplementeerd wordt omdat de concurrent het ook doet, want in deze tijd van tablets en smartphones is internetten op een televisie onhandig en nutteloos. De browser die Panasonic heeft bedacht werkt ansich goed en laad snel, maar het intypen en navigeren op een webpagina is zelfs met de speciale touchpad controller geen feest.

Panasonic heeft denk ik zelf ook door dat er vooral use cases te verzinnen zijn voor praktisch nut van internet op televisie door het te koppelen aan die tablet en smartphone die de consument ook al heeft. Het is daarom mogelijk om via een app op je mobile device naar een site te gaan en die vervolgens op je televisie te toveren. Dat werkt wel handig, maar wat je eigenlijk wil is dat je het scherm van je tablet of telefoon kan delen op televisie om mensen mee te laten kijken. Dat heeft verder weinig met een browser te maken.

Applicaties
Bij applicaties geldt een beetje hetzelfde als wat ik hierboven ook al van de browser vind. Vanwege het succes van apps op mobile devices moet ineens alles apps hebben, een app als twitter en skype zie ik echter niet echt werken op een televisie (of er zou een webcam en microfoon ingebouwd moeten zitten, dan is het voor bedrijven misschien een optie als video conference), een YouTube of NOS applicatie daarentegen bieden wel nuttige mogelijkheden op de televisie aan.

Over het multi tasken, of liever gezegd switchen tussen applicaties is door Panasonic wel goed nagedacht. Dit werkt goed en vanzelfsprekend en voelt snel aan. Echt multi tasken is het niet, omdat de televisie dit niet ondersteund, het is meer een beetje vergelijkbaar met de manier waarop Apple het doet in iOS, de applicatie state wordt opgeslagen, en er runt uiteindelijk maar 1 applicaties echt tegelijkertijd.

Vergeleken met...

Ik heb op dit moment dus een D8000 van Samsung in de woonkamer staan. Deze valt in dezelfde prijscategorie als de WT50 en levert dus een goed vergelijkings onderwerp op ookal is de Samsung een jaartje ouder.

Wat me vooral is opgevallen is dat voor het gevoel de Panasonic een jaar ouder is dan de Samsung. Menu’s zijn minder goed afgewerkt en voelen minder doordacht aan en veel applicaties op de Samsung voelen volwassener aan. Zo is bijvoorbeeld de fotoviewer of de media player veel beter afgewerkt en bied meer mogelijkheden.

De D8000 voelt veel meer als een high end televisie aan dan de WT50. De WT50 loopt gewoon 2 jaar achter op Samsung op dit moment en dat is jammer omdat Panasonic wel lijkt te investeren in het bij benen maar misschien is het too little too late...

Een beetje gemengde gevoelens over de WT50 na hem twee weken gehad te hebben. Er waren goede dingen, zoals de robuustheid en het afspelen van media wat perfect werkte, maar er waren ook veel kleine missertjes. Probleem van de WT50 is vooral de klasse waarin hij zich wil bevinden. Als je rond de tweeduizend euro voor een televisie moet neertellen mag je veel verwachten. Je mag verwachten dat over details wordt nagedacht en je mag ook verwachten dat je het beste van het beste krijgt. Daar schiet de WT50 tekort & maakt pijnlijk duidelijk waarom het niet goed gaat met de televisie divisie van Panasonic. Ze lopen achter op de concurrentie en hadden misschien deze televisie vooral qua prijs beter in de markt moeten zetten. Een gemiste kans.

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-L47WT50?

Netjes hoor, duidelijk geschreven
Goede review. Ik ben inmiddels eigenaar van deze tv. Ik krijg toch die dlna niet aan de praat. Ook ik heb een synology nas. Weet je nog waar in het menu je dit ingeregeld hebt? En welk stukje is de client op de tv? Snap dat het al weer een tijdje geleden is, maar ik denk misschien weet je nog hoe dit ging.
Kwam deze reactie weer tegen en dacht even updaten. Connecten met de Synology lag natuurlijk aan mij ;-) . Dat werkt allemaal prima. Ik ben nog steeds een zeer tevreden gebruiker van deze tv. Bepaalde features gebruik ik niet, maar vind het echt een fijne tv. Ik kwam hier weer terecht omdat ik de laatste tijd merk dat de tv de bestandenlijst van de Synology niet ververst. Ik zet iets op de NAS en zie het vervolgens niet op de tv in de lijst staan. Erg vaag. Begint te irriteren. Heb jij hier ook last van? Kun je de tv dwingen te verversen op een of andere manier?