Altec Lansing VS2721 Review

Arjan_van_Rees 31 augustus 2012, laatste update op 31 augustus 2012, 625 views

Altec Lansing VS2721

Pluspunten

• vormgeving
  • geluidsniveau
  • weergave hoge tonen op laag volume
  • overall sound van de lage tonen

Minpunten

• lage tonen overheersen vrij snel
  • weinig aansluitmogelijkheden
  • geen geluidsaanpassing mogelijk

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 2
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 3
Ik heb deze set nu ongeveer een jaar en vond het tijd om een review te maken.

Featureset:
Dit onderdeel heb ik met slecht beoordeeld. Zo is er slechts een analoge aansluiting voorhanden, je kunt ze niet digitaal aansluiten en dus zitten er ook geen decoders in de versterker unit ingebakken. Het is een basic analoog versterkt speakersetje eigenlijk. Ook viel het me tegen dat er slechts 1 driver in de speakers zit ondanks dat het uiterlijk doet vermoeden dat het een 2 weg speaker is. Hoeft niet per se nadelig te zijn, maar ik ervoer het als een stukje besodemieteren van de klant. Tevens kun je de sterkte van de lage en hoge tonen niet via de set be´nvloeden. Dat moet je dus al op de bron doen. Wel een pluspunt aan de featureset is de mogelijkheid om op de controle unit een audio-invoer apparaat en/of hoofdtelefoon kunt aansluiten.

Bouwkwaliteit en afwerking:
De set is zeer degelijk afgewerkt, hij staat absoluut niet wankel en het gefineerde hout van de subwoofer zit stevig en degelijk in elkaar. Gewoon goed.

Vormgeving:
Het punt waar ik als eerste op viel bij deze set. De vorm van de speakers is naar mijn menig zeer goed. Ik houd niet zo van het opzichtige glanzende plastic van bijvoorbeeld de reguliere logitech setjes. De stofkapjes geven de speakers een wat luxere uitstraling.

Geluidskwaliteit muziek:
Ik heb het nu nog voldoende gegeven, maar dat zou zomaar om kunnen slaan naar een slecht. De verhouding tussen lage tonen en midden en hoog is namelijk ver te zoeken. De bas is dusdanig overpowered dat het storend wordt. Ik moet er wel bij zeggen dat de subwoofer bij mij, zoals het hoort, niet op het bureau te vinden is, maar eronder, in de hoek. Vandaar genereert hij een gebulder waar de speakers gewoonweg niet tegenop kunnen. Het stereobeeld is beperkt, om het echte stereo gevoel te krijgen moet je de speakers veel verder uit elkaar zetten dan je normaal doet op een bureau. Ik heb al een tijdje een EQ via m'n geluidskaart ingesteld die de bass flink afzwakt, nog steeds is hij af en toe in staat om te overheersen.

Geluidskwaliteit games:
Ik speel vooral voetbalspellen en 1st person shooters. In dat genre is het nadeel bij de muziekweergave eigenlijk een versterkende factor. De EQ heb ik daar nog steeds wel aan staan, maar met die EQ aan is het geluid precies goed om volledig op te gaan in het spel. Het volume dat het setje er met zijn magere watt's uit kan persen is ook indrukwekkend en omgeeft je dus met het game geluid. Films kijken doe ik bijna niet op m'n PC, en dan meestal met een koptelefoon omdat de TV in gebruik is (tja...). Daarover; de koptelefoon versterking via de front uitgang is prima voor films en games, maar voor muziek lijkt het wel alsof er geen volume uit te halen valt. Ik heb hem meerdere keren omgezet naar de uitgang op mijn pc zelf. EQ eraf en het geluid was beter dan ik uit de set kreeg met koptelefoon (Sennheiser HD 500 serie)

Midden en hoge tonen:
Voor het vermogen van de set komt er een sterk en delegelijk midden en hoog gebied uit. Wel merk je dat wanneer het volume omhoog gaat, het midden gaat overheersen. Hoog is nooit schel, midden nooit te dof. Gewoon goed als je normale volumes aanhoudt. Bij lage volumes is hoog nog steeds goed aanwezig.

Basweergave:
Zoals gezegd, overheerst vooral. Veel te sterk. Klank wel goed. Subwoofer blaft niet, maar geeft een nette toon, zelfs bij wat hogere volumes. Driver krijgt het zwaar te verduren op dat moment, maar zorgt niet voor extra trillingen in de behuizing of hinderlijke resonantie o.i.d. Als het volume laag is, blijft de bas overheersen. Gaat het volume omhoog, dan zijn de verhoudingen helemaal zoek.

Prijs:
Gewoonweg geweldig. Een bult geluid en een mooi setje op je bureau voor weinig. Niets op aan te merken.

Toch ga ik hem vervangen. Waarom? Voor mij is de overheersende bas een irritatie aan het worden. Zelfs met EQ erop blijft de weergave krom. Zolang je de set gebruikt voor gamen gaat het echt nog wel, maar aangezien ik nu veel game met m'n PS3 en dus de PC meer gebruik om even wat muziek te luisteren, grijp ik vaker en vaker gewoon naar m'n koptelefoon en daar wil ik vanaf. Dus bedenk goed waar je hem voor koopt, of ga hem eens beluisteren bij bijvoorbeeld de media markt. Je zult in eerste instantie versteld staan vanwege het formaat en de prestaties, maar luister verder en kijk of je het geluidsbeeld mooi vind. Uiteindelijk is dat toch hetgeen je iedere keer weer tevreden moet stellen.

Heb jij ook een Altec Lansing VS2721?