Specificaties 23" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster S23B550V Zwart Review

Timx2 26 augustus 2012, laatste update op 26 augustus 2012, 3.234 views

Samsung Syncmaster S23B550V Zwart

Pluspunten

• Mooi design
  • Geen 'dode pixels'
  • 2ms reactie tijd
  • Full HD (1920x1080)
  • Weinig last van ghosting
  • MHL gimmick
  • Voelt degelijk aan
  • Kleuren, contrast e.d. voldoende te 'finetunen'.

Minpunten

• Backlight LED bleeding rechtsonder
  • Enig configuren vereist voor juiste instellingen
  • Geen DVI-aansluiting
  • Geen HDMI-kabel meegeleverd

Na het drama met mijn Asus VE248H (http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1512166) heb ik een nieuw beeldscherm gekocht. Omdat ik een nieuwbouwhuis heb gekocht zit een 120Hz scherm er voorlopig niet in ;) Daarom ben ik opzoek gegaan naar een betaalbaar 60Hz scherm dat geschikt is om mee te gamen. Na lang wikken en wegen ben ik terechtgekomen bij de Samsung S23B550V.

Featureset:
Het scherm heeft uiteraard een full HD (1920x1080) resolutie en een 2ms reactietijd. De beelddiagonaal betreft "23 inch. Verder heeft het scherm ingebouwde speakers. Het spreekt voor zich dat deze speakers kwalitatief 'crap' zijn. Verder kun je het scherm alleen diagonaal verstellen (kantelen).
Een leuke gimmick t.o.v. andere schermen is MHL. Deze functie zorgt er voor dat je je smartphone kunt koppelen aan het scherm. Het scherm van je smartphone wordt dan vergroot afgebeeld op je monitor.
Het scherm heeft een kingstonslot aansluiting, 2x HDMI, Audio in/out en een VGA aansluiting. Een DVI aansluiting is niet aanwezig. Dan komen we ook direct bij het grootste nadeel van dit beeldscherm: er wordt geen HDMI-kabel meegeleverd. Je dient deze dus los te kopen. Een veelvuldig probleem met HDMI kabels op pc's is dat de resoluties niet kloppen. Dit geldt dus ook bij dit scherm. M.b.v. CCC (Catalyst Control Center) heb ik de overscan op 0% gezet. Daarna werkt het scherm uiteraard uitstekend!

Kleurweergave:
Voor mij is de kleurenweergave prima. Wel vereist het scherm enige 'fine-tuning' in het menu. Ik zelf prefereer 'magic-color intelligent'. De mogelijkheden zijn divers en ik denk dat er voor iedereen wel iets tussen zit.

Contrast en helderheid:
De kwaliteit van het contrast en helderheid is prima. Ook hier heb ik weer liggen finetunen om het naar mijn smaak aan te passen. De mogelijkheden zijn wisselend en ik denk wederom dat er voor iedereen wel iets tussen zit.
Helaas heeft het scherm een beetje last van Backlight-bleeding. Als ik het scherm helemaal zwart maak is dit te zien rechtsonder in de hoek. Voor mij is dit niet storend maar als je veel met zwart werkt kan dit een issue zijn. Voor de rest is zwart ook 'echt' zwart!

Ghosting:
Bij het aanschaffen van deze monitor heeft ghosting een belangrijke rol gespeeld. Uit recensies en reviews bleek dat je ghosting bij deze prijsklasse altijd zult behouden. Wel kan ik stellen dat de ghosting minder is dan bij de Asus VE248H. Het is er wel degelijk bij FPS-shooters. Maar storend vind ik het absoluut niet.

Pixeldefecten:
Ik heb het beeldscherm getest op 'dode pixels'. Tot op heden heb ik er geen kunnen vinden. Steeds als ik één denk te hebben gevonden betreft het een vuiltje :) Ik heb dit getest met 'Dead Pixel Tester' met de kleuren wit, rood, geel, blauw en zwart.

Bouwkwaliteit en afwerking:
De afwerking is prima. Het voelt zwaar en degelijk aan. De menutoetsen werken als een soort touchscreen. Dit werkt fijn. Daarnaast staat het scherm stabiel. De voeding (adapter) is vrij klein en maakt geen geluiden en wordt niet extreem warm.

Vormgeving:
Het uiterlijk is prima. De foto's die op internet circuleren komen overeen met de werkelijkheid.

Prijs:
Gekocht bij BCC voor ¤189,-. Let op! Deze prijs is zonder HDMI kabel!

Kortom, ondanks de kleine nadelen ben ik zeer tevreden over het scherm. Het voldoet volledig aan mijn verwachtingen.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster S23B550V Zwart?

Mooie review, ben zelf al een tijdje op zoek naar een nieuwe monitor van rond de 23 inch. Ik ben deze nu monitor ook aan het overwegen.
Ik heb deze monitor sinds gister en wil er eigenlijk heel snel weer vanaf als ik het beeld niet heel gauw normaal krijg.
Ik heb voornamelijk zeer vage kleuren en erg veel last van "banding" op CGI materiaal.
Wellicht ligt het aan de bekabeling, dit moet ik nog testen.
Helaas heb ik ook al 1 dode pixel.

[Reactie gewijzigd door Rickyboy op 28 augustus 2012 13:11]

Klopt het dat de monitor volledig zonder voet op te hangen is aan de muur?

En kan je een PC speakerset er op aansluiten als je gebruikt maakt van vga of kan dit alleen als je 'm aansluit met HDMI (dat wil ik met mijn xbox360 namelijk)