Specificaties 4,3" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One S Zwart Review

Robemo 21 augustus 2012, 2.649 views

HTC One S Zwart

Pluspunten

• Stevige en toch lichte metalen behuizing.
  • Dunne behuizing
  • Snelle processor, dus soepele bediening
  • Android ICS
  • Bovengemiddelde accuduur
  • Goede telefooneigenschappen

Minpunten

• Zwarte laklaag laat zomaar los, ook bij zorgvuldig gebruik en beschermhoes.

Een fraaie dunne body van degelijk lichtmetaal. De zwarte uitvoering wordt door HTC zelf geadverteerd als keihard. De laklaag zou harder zijn dan staal. Hoe anders is de praktijk. Na 2 maanden licht gebruik, waarbij het toestel altijd in een stevige beschermhoes wordt geplaatst, begint de zwarte laklaag op de scherpe randen zowel onder als boven los te laten. Dus al na 2 maanden begint het high-tech design toestel eruit te zien als een oude versleten 'el-cheapo' bakkie. Iets om rekening mee te houden. (op internet staan meer soortgelijke bevindingen, dus het is geen incident)

En hoe reageert HTC? Die wil geen antwoord geven op de vraag of HTC dit normaal vindt en of ze er iets aan willen doen. Het moederbedrijf stelde dat de problemen zouden worden opgelost, maar in de praktijk zegt HTC in Nederland gewoon stuur hem maar naar Dynafix of naar een Vodafone-shop met in-shop repair faciliteiten (lijkt me leuk als KPN-klant). Zoek maar eens op internet wat er dan met je toestel gebeurt. De dramaverhalen zijn verschikkelijk, waarbij je toestel meestal nog slechter terugkomt, dan het was. Mij niet gezien dus.

Maar goed, de rest van het toestel. Eigenlijk verder een fijne telefoon. Het toestel ligt fijn in de hand, lekker licht, stevig en dun. In de winkel vergeleken met alle toppers, maar deze ligt echt prima in de hand, niet te groot, niet te klein voor iemand met gemiddeld grote handen. Als je niet die grote topmodellen wilt, zoals ik, dan is dit een lekker formaat.

De processor is lekker vlot. Bediening gaat super soepel zonder maar één hakkeltje. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt. Ook de accuduur is beter dan ik had verwacht. Bij vorige telefoons als de Sensation en de Desire HD lukte het me regelmatig om de accu binnen een dag leeg te krijgen met stevig gebruik. Met de One S kom ik tot nu toe met de gemak de dag door, soms wel twee.

De echte verrassing was voor mij de camera. Foto's zien er erg goed uit, niet alleen op de telefoon, maar ook op de PC. En video is helemaal super. Tijdens de vakantie zelfs vrij veel met de telefoon opgenomen en in de vakantievideo gemonteerd naast beelden van een digitale reflex (video) en van een topmodel videocamera. Omdat ik weet wat met welke camera is opgenomen, zie ik soms het verschil. Maar de kijkers van de film niet. Die vinden de beelden prachtig. Natuurlijk alleen bij goed licht. Bij weinig licht winnen de 'echte'camera's. Afspelen van zelf gemonteerde video's in HD speelt de One S probleemloos en zonder stotteren af.

En het scherm? Tja, oled, dus wel een tikkeltje dik aangezette kleuren, maar daardoor best spectaculair. Super scherp en kleurrijk. Gelukkig niet die hele sterke blauwzweem die je soms bij andere merken ziet die oled-schermen gebruiken. Die discussie over pentile schermen laat ik een beetje aan mij voorbij gaan. We hebben het tegenwoordig over schermen van minder dan 5 inch met een resolutie die nauwelijks meer onder doet voor de platte PC beeldschermen van nog niet eens zo lang geleden. Maar die waren wel 15 of 17 inch. Met die kleine 4.3 schermpjes wordt het echt 'pixel-peepen' door sommige reviewers. Op normale kijkafstanden is het scherm van de One S echt prima, scherp en met goed leesbare tekst. Met een loep erop zie je ech wel verschillen met andere telefoons, soms iets 'beter', soms iets 'slechter', maar nooit het verschil tussen onleesbaar en leesbaar. En, zoals gezegd, op kijkafstanden al helemaal niet.

De telefoonfuncties doen het goed, goede verbindingen, 3G, wifi en de gesprekskwaliteit is ook dik in orde. Muziek via de speaker is wat iel, maar hoe kan het ook anders. Belangrijker is, dat het geluid via goede dopjes of via bluetoothspeakers bovengemiddeld goed is en ook weer beter dan bij vorige HTC modellen.

Het geheugen van 16 Gigabyte lijkt veel, maar in de praktijk is er al veel geheugen opgesnoept door Android ICS en systeemsoftware die zich niet laat verwijderen. Je hebt maar 10 Gb over. Op zich genoeg, maar je hele foto-, film- en muziekcollectie gaat er echt niet op. Helaas kan je niet meer simpel geheugen erbij prikken zoals bij vorige modellen. Dus voor de multi-media fanaat misschien behelpen.

O ja, en natuurlijk een micro-sim, dus als je de oude sim uit je vorige telefoon wilde gebruiken, dat gaat niet lukken. Voor 2 tientjes een nieuwe halen.

Eigenlijk niets te klagen .... behalve die kaal wordende kastranden dan. Toch een beetje jammer.

Heb jij ook een HTC One S Zwart?

Reviews door de redactie

ga voor de grijze variant, echt een aanrader deze telefoon!!
ik heb niks geen coating problemen etc..
ik heb de zwarte, had hetzelfde probleem. bovendien bleef mijn home button de hele tijd hangen. Eerst naar de vodafone winkel gegaan. Het zou gaan om een software probleem, en die plekken was mijn eigen schuld. Toch maar gebeld naar htc, toestel werd opgehaald. Twee dagen later heb ik een gloed nieuwe!! super service, en geen last meer van beide voorvallen!
het is niet netjes idd, maar de problemen met de zwarte versie zijn alom bekend en stond nota bene in de Tweakers.net review.

Maar om meer in topic te gaan: Dit is geen review, maar een 'klacht verhaal'. Schrijf een degelijke review, of hou het bij een korte punten beoordeling zonder verhaal zou ik zeggen.

edit: Ik zie dat je wat hebt aangevuld. Goede punten, wordt gelijk meer een review. Komt er ook uit dat het best een goed toestel is, op jouw lak-versie na natuurlijk :(.

Hoe is het met het 'pentile' verhaal? Zie je pixels op webpagina's of onscherpe randen op de tekst?

[Reactie gewijzigd door dipje2 op 21 augustus 2012 01:50]

Wat betreft die micro-sim: Je kan een gewone sim eenvoudig op maat knippen tot micro-sim formaat. Dat komt niet eens zo heel precies. Heb ik ook gedaan met mijn T-mobile sim in afwachting van mijn nieuwe kaartje, en dat werkt prima.

Verder hoop ik dat ik de lakproblemen die jij beschrijft niet, of iig minder, ga meemaken. Het toestel bevalt mij ook uitstekend!
Hoe kon meneer dat weten? Alstublieft zeg, alsof jij meteen weet dat die zwarte problemen geeft. Denk aub eens na voor u reageert,

OT: Vreemd van de HTC Service, ik ken iemand met een Desire die altijd meteen goeie service heeft gehad..
Maar wel een leuke telefoon ja,

Nog een tip, dit is meer een klachtbrief dan een review, natuurlijk zijn het jouw bevindingen maar.. Het positieve komt te weinig aan bod