Intel 330 120GB Review

Deguchi 20 augustus 2012, laatste update op 20 augustus 2012, 1.621 views

Intel 330 120GB

Pluspunten

• Zeer snel
  • vrij goedkoop gezien de snelheidswinst dat ik eruit haal
  • stil (tov een WD Raptor zeker)
  • proper ingepakt + al het nodige erbij

Minpunten

• Migrate data "handleiding" mocht wat uitgebreider zijn en informatie geven over alignement

Het doel van de aankoop van deze SSD was om een Western Digital Raptor schijf van 74Gb te vervangen. De snelheid en geluidloosheid van een SSD waren de belangrijkste punten om de schijf te vervangen.

Tijdens het uitpakken van de schijf was ik alvast zeer aangenaam verrast. Alles is aanwezig in de doos; bracket om in een 3.5" bay te steken, 10 vijzen zodat er telkens een reserve vijs is, een sata kabel en een molex naar sata power converter stukje. Alles dus top in orde.
Verder zit er ook een korte handleiding bij die wat uitleg geeft om een bestaande schijf te migreren naar de SSD. Daar loopt de ondersteuning echter wel wat mis. Omdat ik geen kennis had van SSD's, heb ik eerst de schijf geformatteerd met de Windows Disk Management Utility. Daarna gewoon de data migratie via het programma van Intel laten lopen. Na de vereiste reboot dacht ik eens een benchmark te draaien met AS SSD. Daar schrok ik wel even van de snelheid van de 4K transfer. Deze was eigenlijk helemaal niet hoog. Blijkbaar was de formattering niet gealiŽneerd volgens het 4K principe. Dan dus maar even google erbij gehaald en de schijf opnieuw geformateerd met Diskpart. Daarna was de schijf wel gealiŽneerd en was de benchmark ook in orde.

Tijd dus om er een nieuwe Windows en Ubuntu 12.04 installatie op te smijten en te kijken wat het verschil zou zijn. Eerst volgde de Windows installatie. Deze was zeer vlot en na de installatie merkte ik reeds een wereld van verschil op met opstarttijden van programma's.. Zeker Firefox die vroeger mijn schijf als zot deed ratelen om mijn go-as-you-type adressen aan de vullen startte nu super snel op. Ik merkte ook dat de CPU eindelijk eens wat meer spikes had bij data transfer. De oude Raptor schijf was dus duidelijk de bottleneck. Na ettelijke dagen gebruik en vele extra programma's later is het opstarten nog steeds super snel.
Dan maar eens een Ubuntu in dual-boot erop zetten. De installatie daarvan ging ook zeer vlot. De initiele opstart was belachelijk snel. In een dikke 7 seconden zat ik reeds op de desktop. Ook het opstarten van programma's gaat zeer snel. Maar toch loopt er nog het een en ander fout. Programma's crashen regelmatig zonder reden. Vermoedelijk ontbreekt er ergens nog een driver of iets dergelijks, maar dit heb ik nog niet kunnen uitpluizen. Wat jammer dat dit niet proper out-of-the box werkt. Of het echter ligt aan Ubuntu of mogelijk ontbrekende Intel drivers kan ik momenteel niet zeggen.

Over het algemeen dus zeer tevreden over de schijf. Ze doet wat ik verwacht had, namelijk super snel zijn en onderwijl een paar decibel wegnemen uit mijn kast. Ideaal dus.

Heb jij ook een Intel 330 120GB?

Als je benchmarkresultaten (in de vorm van bijvoorbeeld een screenshot) ook erbij zou zetten, dan zou je van mij al 3 sterren krijgen ipv 2. Nu geef je te weinig informatie over hoe de schijf nu echt is en lijkt het meer op een opsomming van jouw ervaringen. Ook dikgedrukte kopjes toevoegen, kunnen het al veel overzichtelijker maken :) . Alvast succes met aanpassen :P .