Specificaties 2.1-set met een totaal vermogen van 110 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Edifier S530D (Zwart) Review

G4H 17 augustus 2012, laatste update op 30 mei 2017, 6.447 views

Edifier S530D (Zwart)

Zeer goed presenterende speakerset. Geluid komt zowel in laag, midden, als hoog erg goed naar voren. Review is geschreven in 2012, in 2017 doet de set het nog steeds net zo goed. Kwaliteit!

Pluspunten

• Prima tot uitstekende geluidskwaliteit;
  • Speakers en subwoofer zijn van hoogwaardig materiaal;
  • Zeer krachtig;
  • Modulair.

Minpunten

• Controlpad en afstandsbediening konden van betere kwaliteit zijn.

Mid- en hoogweergave Score: 5
Basweergave Score: 5
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
16/08/2013 - Update schrijfstijl + ervaringen na lang gebruik

Sommige foto's uit deze review zijn gekopieerd van de officiële Edifier website. Alle rechten voor deze foto's gaan in dat geval naar Edifier.

Deze Edifier set heb ik aangeschaft omdat mijn 7 jaar oude Logitech X-230 set kuren begon te vertonen. Een logische vraag is dan waarom ik ben overgestapt naar dit relatief onbekende merk terwijl mijn vorige set van het vertrouwde Logitech het prima uit heeft gehouden. Dat zal ik hieronder toelichten. Mijn muzieksmaak varieert van hardstyle en hardcore tot trap tot zelfs klassiek of pop. Mijn nieuwe aankoop zou dus op veel genres goed moeten gaan presteren, vandaar het feit dat ik gekozen heb voor deze relatief dure set.

WAAROM EDIFIER?
Het is algemeen bekend dat Logitech geen kleine speler is op de PC-speakermarkt. In zowel mijn directe als indirecte omgeving zie ik eigenlijk niets anders dan Logitech naast een monitor staan. Toch besloot ik voor Edifier te gaan, vanwege het feit dat de S530D als enige overbleef na filtering op de pricewatch. Logitech was verdwenen vanwege het simpele feit dat Logitech (in 2012) geen fatsoenlijke 2.1 sets aanbood - althans, niet in Nederland. Er kwamen nog wel twee andere merken naar voren; Bose en Microlab, maar die sloot ik eigenlijk al vrij snel uit.

Bose ben ik al zolang ik de naam en het idee ken falikant op tegen, aangezien de consument veel beter home cinema materiaal kan krijgen voor minder geld als er wordt gekeken naar losse speakers in combinatie met een receiver/versterker. Ik weiger om zo'n bedrijf te spekken. De set van microlab, de H200, was een designkwestie.

Ik was eruit, het werd de Edifier S530D.

EERSTE INDRUK EN NEERZETTEN
Het pakket is groot vanwege de combinatie van twee bookshelf speakers en een gigantische subwoofer. Mocht je besluiten na het lezen van deze review om te set te kopen, zorg er dan voor dat als je het pakket uitpakt je hulp hebt. Zonder stukschuren (kan niet vanwege een eventuele DOA natuurlijk) krijg je de subwoofer er namelijk niet uit in je eentje.

Niets zit aan elkaar vast; de set is modulair. Gaat er dus één onderdeel stuk, dan hoef je dus ook alleen dat specifieke onderdeel te vervangen en niet alles terug te sturen. Heel prettig.

HET CONTROLPAD
De S530D zul je meestal bedienen met de zogenaamde controlpad. Dit mooi vormgegeven bedieningspaneel kun je ophangen aan de muur (net als de speakers) of neerzetten in een standaard. Je kunt het volgende aanpassen of "tweaken":
  • Volume: 0-50
  • Watt-boost: -10 0 +10
  • Bass: -6 -4 0 +4 +6
  • Treble: -6 -4 0 +4 +6
  • Balance: -9 0 +9
Verder is er een standbyknop aanwezig en kun je de input selecteren, het apparaat dempen en de helderheid van het display aanpassen. Wat me opviel was dat er een mogelijkheid is op het controlpad voor zowel Digital DTS, HDCD, Radio en dB meting. Gek genoeg staat hier niets over vermeld op de website en het is mij nog niet gelukt om deze opties te activeren (zie 16/08/2013 update).

Onderstaand stuk was op het moment van het schrijven van de eerste 'druk' van deze review erg subjectief. Een uitgebreide toevoeging na langdurig gebruik vind je onderaan de pagina. Het onderstaande stuk is niet geheel aangepaast maar te subjectieve uitlatingen zijn eruit gehaald.

BOUWKWALITEIT
Ik verwachte een behoorlijke bouwkwaliteit en die is er. Als ik de afstandsbediening en controlpad niet meeneem in mijn beoordeling over de bouwkwaliteit zou deze 5 sterren krijgen. Deze twee zijn van plastic en daar hou ik simpelweg niet van. Om de bookshelfs te beschermen is het gebruikelijke netje voor stof aanwezig en om de conussen zelf zit een mooie metalen afwerking. De frontjes (met het netje) zijn vervangbaar.

Het materiaal van de subwoofer is moeilijk vast te stellen, maar afgezien van het gladde oppervlak "klinkt" deze hetzelfde als de speakers dus ook hier zet ik in op hout (en kunststof). Aan de achterkant zit wat lijkt op een heatsink/radiator om de warmte af te voeren.

Leuk detail: Edifier subwoofers, ook die uit de goedkopere sets, zijn altijd afgewerkt met een magnetisch schild - in tegenstelling tot Logitech subwoofers.

DE PERFORMANCE EN KWALITEIT VAN DE SUBWOOFER
Het eerste nummer wat ik aanzette was de klassieker Benni Benassi - Satisfaction. Meteen viel mij op hoe responsive de subwoofer is. In tegenstelling tot mijn X-230 reageert deze perfect op de beats en de lagere tonen zijn alles behalve overheersend. Na wat langer luisteren merkte ik toch wel dat ik de "dreunen" wat mistte. Ik sloot mijn X-230 weer aan en ging vergelijken. Toen kwam ik tot de conclusie dat die dreunen in feite helemaal niet altijd aanwezig moeten zijn en dat dit ook nooit de bedoeling is geweest van de producer. Waar je bij de X-230 alleen maar dreunen hoort, worden bij de S530D de lagere tonen daadwerkelijk aangepast aan het nummer zelf. Ja, deze subwoofer is krachtig. Behoorlijk zelfs. Maar het belangrijkste is dat hij die kracht pas gebruikt als het nodig is. Zonder beter vergelijkingsmateriaal is het natuurlijk subjectief om te zeggen dat de subwoofer 'perfect' is, maar zo ervaar ik het echter wel.

TOON- EN GELUIDSWEERGAVE VAN DE SPEAKERS
Als je het hebt over toonhoogte en puurheid van geluid, hoor je die eigenlijk te meten in een studio en niet in een slaapkamer waar de akoestiek vast dramatisch is. Ook hoort daar vanzelfsprekend een geluidskaart van propertie bij (deze wordt vanzelfsprekend op een later tijdstip aangeschaft). Toch heb ik het geprobeerd.

Beginnend bij de hoge tonen. Waarbij deze bij mijn vorige set vaak de overhand namen en geluid extreem schel werd, doen de tweeters hier goed hun werk en zijn de hoge tonen niet té erg aanwezig - mits je de treble bijstelt. Het is een smaakkwestie, maar voor mij persoonlijk is de standaardinstelling van 0 net te schel. Een tandje lager en ik heb geen klachten meer.

Ook de middentonen zijn goed afgestemd, hier heb ik verder geen opmerkingen over.
De geluidsweergave, de helderheid en duidelijkheid dus, kan ik pas fatsoenlijk beoordelen na een paar maanden. Deze set krijgt namelijk een inspeeladvies van 220 uur mee. Mijn voorlopige beoordeling is goed tot uitmuntend. Soms hoor ik details die ik nog nooit eerder gehoord heb.

Tijdens games en films presteert de S530D misschien nog wel beter. Gesprekken zijn luid en duidelijk (wel de treble wat omhoog gooien) en explosies blazen je van de bank af. Deze set is eigenlijk ook heel erg geschikt om naast je TV te zetten als je geen plaats hebt voor een home cinema set of een simpele doch zeer krachtige oplossing wilt.

Over ruis en vervormingen op luide volumes zou ik het eigenlijk niet mogen hebben, daar is simpelweg geen enkele sprake van (zie 16/08/2013 update); dat mag ook absoluut niet bij een set van deze prijs. Zelfs op het maximale volume (zonder geluid af te spelen) is er geen spotje ruis te horen, ook niet vanuit de subwoofer. Tot nu toe durf ik de set niet harder te zetten dan 35/50, aangezien je op zo'n volume zelfs in een andere kamer last hebt van je oren. En op dat moment was er geen enkele sprake van vervormingen of andere vreemde zaken. Deze set kan echt snoei en snoei hard.

Verder moet ik wel vermelden dat je goed moet nadenken óf je een dusdanig krachtige set wel nodig hebt. De S530D is de tussenoplossing van de S330D en de S730D. Ik kan me moeilijk voorstellen hoe krachtig de S730D zal zijn, maar geloof me dat je met de S530D al behoorlijk na moet gaan denken over de relatie met de buren indien je hem harder dan 15/50 zet.

CONCLUSIE
Ben je op zoek naar een nieuwe 2.1 set met een ruim budget en een grote kamer, en sta je open voor een nieuw Chinees merk dat in opmars is om Europa en omstreken te veroveren? Dan zit je met de Edifier S530D meer dan goed.

-----------------------

UPDATE 16/08/13
De set bevalt nog steeds erg goed, ik heb geen moment spijt gehad van mijn aankoop. Toch ga ik een paar wijzigingen doorvoeren en een aantal zaken toevoegen, vanwege het feit dat ik nogal een roze bril ophad toen ik de set kocht.

WAAROM EDIFIER?
-> Edifier is niet langer een onbekend merk. Ik zie het steeds vaker voorbijkomen en ben mede hierdoor steeds meer overtuigd van het merk. Verder functioneerde een meegeleverde kabel niet helemaal goed; deze is direct vervangen door de Nederlandstalige (!) support van Edifier.

EERSTE INDRUK EN NEERZETEN
-> Niets op aan te merken, het blijft een enorm grote set. Zoals ik hierboven al aangaf: kabeltje stuk? Unpluggen, nieuwe aanvragen, klaar. Dat is het voordeel van een modulaire set.

HET CONTROLPAD
-> Het achtergrondlicht kan niet uitgeschakeld worden en is hinderlijk tijdens het kijken van films. Ook ben ik me meer gaan ergeren aan het plastic, maar dat is echt persoonlijk. Overigens begint de tekst op de knoppen van de afstandsbediening langzaam los te laten. Erg jammer. Juist omdat het wijzigingen van instellingen veel gemakkelijker gaat via de afstandsbediening. Verder ben ik er ook nog steeds niet achter hoe ik de ontbrekende opties in deze paragraaf aan moet zetten. Volgens mij kan dat simpelweg niet.

BOUWKWALITEIT
-> In de comments sprak iemand over een loszittende ring op de sub. Deze is bij mij erg goed vastgelijmd en ik denk toch echt dat het daar ging om een fabrieksfout. Verder niets op aan te merken na langdurig gebruik, de speakers en sub zijn van erg goede kwaliteit.

DE PERFORMANCE EN KWALITEIT VAN DE SUBWOOFER
-> Niets op aan te merken na langdurig gebruik. Ik blijf bij mijn uitspraken uit de eerste druk.

TOON- EN GELUIDSWEERGAVE VAN DE SPEAKERS
-> Na het inspeeladvies van 220 uur heb ik hier echt een aantal toevoegingen. Er is weldegelijk ruis te horen als je de set harder zet dan 20/50. Ik heb hierover contact gehad met Edifier en zij raadden mij aan om een geluidskaart te kopen. Dat heb ik nog niet gedaan, maar dan weten we in ieder geval waar het aan ligt. Zodra ik de set heb getest met een geluidskaart zal ik de review nogmaals updaten. De treble is na het inspelen minder schel geworden; de standaardinstelling van 0 is nu prima. De set blijft erg krachtig en ook op 38/50 (hardste wat ik hem tot nu toe heb gehad) treedt er geen vervorming in het geluid op.

Bovenstaande update meegenomen heb ik de bouwkwaliteit van 5 naar 4 sterren gezet, vanwege de 'mwoah'-kwaliteit van het controlpad en de afstandsbediening. Verder ga ik nu geen aanpassingen doen. Als ik een geluidskaart heb geïnstalleerd zal ik de geluidskwaliteit opnieuw beoordelen.

Update 2017: geluidskaart aanwezig (in dure laptop) en op 50/50 geen enkele ruis.

Heb jij ook een Edifier S530D (Zwart)?

alvast mijn excuses voor het semi de grond in boren van je oordeel... zie het als een nuancering. Ik vind de review zelf goed, maar ik denk dat je hem wat te positief beoordeelt want deze set heeft ook wat nadelen.

Ik heb twee van deze sets gehad. Ze zijn redelijk goed, in mijn ogen sowieso veel beter dan het bassige en niet heldere geluid van logitech. Waar wel rekening mee moe worden gehouden is dat er voor deze set dermate veel geld moet worden betaald dat je ook een mooi hifi set kan kopen en deze kan aansluiten op de computer. Hierbij kun je ook een mooie sub hebben en met een boekenplank luidsprekers is het geluid wat directer (ook bas op oorhoogte) en zeker ook helderder.

ik vind de bouwkwaliteit van de sub bijvoorbeeld niet bijzonder goed. De flowpoort kan relatief makkelijk worden losgetrokken. Dit is vastgemaakt met slappe lijm. Verder vind ik de satellietjes te klinisch. Geluid hoort in mijn ogen warm en vrolijk te zijn. Dit is een beetje schel en ik vind dat je er geen fijne luister ervaring door hebt. Het geluid van de sub vond ik wel vrij goed (Hij stond op spikes) De bas was mooi strak maar dermate goed instelbaar dat je altijd genoeg bas had. Probleem was wel dat de satellietjes niet zo goed mengde met de sub, daardoor vond ik het een beetje goedkoop klinken.

De set is goed voor elektronische muziek waar weinig detail in zit (hardstyle is daar inderdaad een goed voorbeeld van) Wanneer er rock of jazz moet worden gedraaid, valt de set erg hard door de mand. Het schelle komt dan nogal duidelijk naar boven. Dat is iets dat mensen wel moeten weten als ze deze set kopen.

Hoe dan ook, genoeg gal gespuwd. Voor de computermarkt is het een redelijk goede set. Ik denk dat de alternatieven in de HIFI markt of home cinema markt veel beter zijn dan de computersets, maar het is wel iets lastiger aansluiten.

3 sterren voor de review, je verliest er één omdat ik twijfel aan de objectiviteit. De ander verlies je omdat ik het geen perfecte review vind, maar wel een goede. in ieder geval een stuk beter dan hetgeen dat ik tot nu toe heb geplaatst... Mijn vermoeden (correct me if i'm wrong) is dat je een beetje overdondert bent omdat je een keer wat goeds hebt, dat had ik ook bij mijn eerste set die hard kon :P
hoe dan ook, bedankt voor de review, want ik heb hem alsnog met plezier gelezen!
Bedankt voor je feedback, hier kan ik iets mee!

Het is niet dat ik overdonderd ben, dat ben ik namelijk niet zo snel. Het jammere is alleen dat ik vrij weinig vergelijkingsmateriaal heb gehoord en daardoor de kwaliteit moeilijk kan relativeren.

Toch moet ik je melden dat ik twee uitstekende oren heb en van schel geluid absoluut geen last heb. Wellicht is het een veelvoorkomende issue en heb ik net mazzel - aangezien jij twee sets hebt gehad -, maar ook bij Jazz en Blues (luister ik ook af en toe, tijdens 't werken) presteert de S530D prima. Schel geluid wordt alleen een probleem als je de treble op +6 zet, maar dan vraag je er ook in principe om.

Verder is het natuurlijk vanzelfsprekend dat genres die geen elektronische muziek zijn beluisterd moeten worden op fatsoenlijke HIFI/home cinema sets, aangezien daar veel meer detail en diepte bij komt kijken dan bij elektronische muziek; daar heb ik deze set dan ook niet voor aangeschaft.

Dat van de flowpoort ben ik met je eens, maar of dat nou een acuut probleem is betwijfel ik ten zeerste, aangezien de subwoofer vrijwel altijd op de grond staat. Maar inderdaad, voor een set als deze mag het inderdaad niet zo zijn dat onderdelen niet goed vastzitten.

In ieder geval ben ik blij dat de review toch goed ontvangen wordt, want het is namelijk hoog tijd dat mensen inzien dat Logitech ondanks hun monopoliepositie helemaal niet zulke degelijke producten aflevert. En dan gaat het mij er niet eens om dat er specifiek voor Edifier wordt gekozen, maar dat men niet klakkeloos voor de marktleider kiest.
blij dat je het positief opvat:) ik was bang dat je geïrriteerd zou raken. Top!

het schelle is ook een beetje mierenneuken (schrijf je dit zo goed?) hoor, maar het is gewoon een goede poging om goed gedefinieerd te zijn, die in mijn ogen niet volledig succesvol is. aan de andere kant, een willekeurige consument is ook niet het type dat zijn huis vol heeft staan met b&w en dergelijke. Als iemand gewoon een set moet hebben, zal deze in 95% van de gevallen prima voldoen en zoals iedereen al aanstipt, edifier maakt gewoon spullen van betere kwaliteit dan merken als Logitech of creative.

Ben ik wel blij mee, ik volg edifier nu 3 a 4 jaar (ik had al contact met de importeur in Maleisië:P) en ze zijn in een ziekelijk tempo gegroeid, vrijwel iedere mediamarkt of saturn heeft ze tegenwoordig staan, terwijl ze 4 jaar geleden uit Maleisië moesten komen. Toen ik twee weken geleden edifiers in de Kruidvat zag staan was ik al helemaal stom verbaasd. Blijkbaar heeft het merk de fabrieken en transportcapaciteit om supersnel uit te breiden. als het in dit tempo doorgaat zal Logitech in no time een serieuze concurrent hebben. Misschien komen er dan weer goede spullen op de markt van de computer audio...
Ja, dat zijn relatief betere speakers dan wat logitech te bieden heeft. Zijn ook een stuk degelijker! Edifier is overigens geen onbekend merk, alleen worden ze niet overal verkocht!

Als je is zou weten hoeveel aanbod er is, ook op gebied van computer speakers voor betere kwaliteit en minder geld dan wat Logitech te bieden heeft, dan werd dat spul van Logitech haast niet meer verkocht. ;)
Alle waar naar zijn geld, Logitech is natuurlijk wel een stuk goedkoper. En de service van Logitech is ook geweldig!
dat vind ik discutabel.... we gaan het eens uitwerken:)

pricewatch: Logitech Z323
dit is het standaard setje van Logitech, de vuist van hun line-up. De eerste standaard winkels die hem verkopen, verkopen hem voor 40 euro.setje is ongeveer 40W.

pricewatch: Edifier M1380
dat is het eerste enigszins wijdverspreide setje van edifier. De mediamarkt verkoopt deze voor 50 euro. Dit setje is in wattage wat minder krachtig (±30) maar komt qua volume prima mee! Waarschijnlijk is de gevoeligheid wat beter dan de Logitech, heb er geen gegevens van opgezocht.

ik vind 40 of 50 euro niet een bijzonder groot verschil. Edifier moet zich daarnaast bewijzen in de Europese markt en is daarom relatief makkelijk qua service. Op dat punt winnen ze dus ook.

[Reactie gewijzigd door Dynion op 18 augustus 2012 18:58]

leuke review om te lezen als mede hardstyler :)
Ik heb deze set ook. Aangesloten via s/pdif. Het gekke is dat ik bij het afspelen van sommige formaten geluid alleen storing krijg uit de speakers, terwijl daar met de headset niks van te merken is. Ik gebruik total media theatre 5, maar ook met Media player heb ik het bij sommige formaten. Verder echt een top setje!
Kwalitatief veel beter dan merken als Logitech.
Vreemd, daar heb ik geen last van. Wellicht een fout gefabriceerd exemplaar? Ik gebruik verder het liefst VLC Media Player (vanwege .flac), maar ook bij Windows Media Player heb ik geen problemen.
Ik had ook enkel storing bij aansluiting via s/pdif op Xbox 360. Bleek dat Dolby 5.1 aanstond.
Na wijzigen naar Stereo, geen enkel probleem meer.
Ik vermoed dat de formaten waarmee je problemen hebt misschien ook 5.1 geluid doorsturen.
Ben ik de enige die het apart vind dat de subwoofer van 20 - 120 Hz werkt en de satellieten beginnen bij 150 Hz? Dan heb je out of the box al een gat van 30 Hz.

Al is het maar de vraag hoe serieus je die waarden moet nemen natuurlijk. Grote kans dat er gemeten is bij -10 dB aangezien de vervorming (THD) ook aan de forse kant is. Mooi voorbeeld is die 20 Hz van de subwoofer. subwoofers die per stuk meer dan dit setje kosten halen dat net of niet eens.

Verder heb je wel gelijk dat je beter een Edifier in huis kan halen dan een Logitech, kwalitatief is de laatste een stuk minder.

Edit:
Overigens zou ik dat inspeeladvies van 200 uur niet al te serieus nemen. Inspelen moet eigenlijk elke keer weer gebeuren als een speaker uit heeft gestaan. Elke keer zal het rubber weer los moeten komen. Echter is dit binnen no-time al gedaan. Als de set lang op de plank heeft gelegen kan het wat langer duren, maar zeker geen 200 uur. Het inspelen is vooral gericht op het aanwennen van het geluid in jouw ruimte.

[Reactie gewijzigd door FeaR op 18 augustus 2012 01:51]

Inderdaad vreemd, maar ach het zal best aardig klinken :)
Geen idee wat de specs zeggen, maar mijn toongenerator en decibelmeter (die had ik toen ivm onderzoekje) beweerden toch echt dat er wel wat was te horen op 140 herz:) volgende meting was 280 herz en ook daar hoorde ik het goed. Misschien dat de specs het proberen, maar er is echt wel geluid. Het kan natuurlijk zijn dat de toongenerator onzin presteert, maar dat lijkt me onlogischer dan dat de specificaties niet in het geheel kloppen.
Prima review! Het is jammer dat je inderdaad niet echt vergelijkingsmateriaal hebt om de geluidskwaliteit objectief te kunnen vergelijken. Maar wat niet is, kan nog komen :)

Waarom heb je eigenlijk gekozen voor een 2.1 set en niet voor een goede 2.0? Ik denk dat ik jou situatie de S2000 een veel betere keuze was geweest. Ik heb redelijk veel geëxperimenteerd met subwoofers onder/naast/vlakbij bureau's en ik ken geen enkele set die echt lekker klinkt. Dat ligt niet zozeer aan de apparatuur, maar meer aan de plaatsing van de sub en de akoestiek van de kamer. Juist om die reden ben ik voor een Edifier S2000 gegaan en heb daar geen spijt van (lees mijn review maar eens)
Zet de subwoofer op spikes of kegels. Krijg je een mooiere strakkere bas van ;)

[Reactie gewijzigd door desalniettemin op 17 augustus 2012 20:03]

Mooie revieuw. Zit zelf ook te twijfelen om deze set aan te schaffen. Ben alleen een beetje bang dat ik op volume heel veel ga inleveren..
Heb nu nog gewoon 2 boxen via versterker aangestuurd. (2x 80W RMS) en dit kan ik ook gewoon goed gebruiken op een feestje o.i.d.

Is het volume van de edifier daar ook genoeg toe of gaat dat hem niet worden? (hoeft niet zalenvullend te zijn uiteraard..)
een beetje late reactie.

Ik heb zelf 2x B&W 601, een mordaunt-short center en een bijbehorende sub. Versterker is ook krachtig genoeg. Alsnog is het maximale volume maar een heel klein beetje hoger (±125dB SPL) dan de edifier, die meette 110 dB SPL. Dat is een vrij groot verschil, maar beiden knetterhard

hoe het in je oren klinkt als volumeverschil kan ik niet vertellen. Ik had oordopjes nodig om in de buurt te zitten bij mijn eigen set, bij de edifier was oordopjesloos ook niet heel comfortabel

Geen zorgen daarover dus!
Ervan uitgaand dat het op 25/50 al oorsuisend is en er geen vervorming optreedt bij het maximale volume (als je goede kabels + geluidskaart hebt), denk ik dat je op geluid echt niet zoveel zal inleveren.
hoe komt de bas er uit met hiphop/pop muziek? en gaat de bas ook diep?
Prima. De bas is behoorlijk diep, maar alleen waar nodig (zoals de artiest het bedoeld heeft). Niet zoals je bij Beats-koptelefoons wel eens ervaart. Dat de artiest één lage noot laat vallen en je gelijk een halve hersenschudding oploopt. :9