Edifier S2000 2.0 Studio Speakers Review

DjVe 21 januari 2013, laatste update op 12 februari 2013, 7.139 views

Edifier S2000 2.0 Studio Speakers

Pluspunten

• Zeer compleet
  • Uitstekende afwerking
  • Goed verpakt
  • Gunstige prijs
  • Klinkt goed
  • Losse versterker met DAC met aardig veel vermogen
  • Verschillende inputs
  • Tweakbaar!

Minpunten

• Tweeteris een tikje agressief en moet lang inspelen om de scherpte eraf te halen
  • Frontjes zijn niet erg fraai
  • Geen hoofdtelefoonaansluiting (hebben de concurrenten ook niet)
  • Waardeloze afhandeling van garantie (1 jaar)

Geluidskwaliteit Score: 4
Eerste update: 18-2-2012
Tweede update: 29-3-2012
Derde update: 21-1-2013
Vierde update: 16-5-2013

De S2000 is top of the line 2.0 systeem van Edifier. Naast twee luidsprekers, levert Edifier er ook een DAC/versterkermodule bij waar je meerder bronnen digitaal en analoog op aan kan sluiten.

Specificaties en features:
• Power output: RMS 40W x 2 (THD=10%)
• Signal-to-Noise Ratio (Amplifier): >=85dBA
• Input Impedance:20Kohm
• Input Sensitivity: 450mv
• Input Sockets: Stereo RCA, Coaxial, Optical
• Frequency Response: 48Hz -20kHz
• Speaker Impedance: 6 ohms - Power Handling: 40 Watts Nominal
• All MDF wood enclosure
• 5.5” Long-Throw HSCC (High Strength Cotton Composite) woofer.
• 1”Soft dome tweeter Ferro fluid cooled, magnetically shielded.
• High Current Toroidal Transformer Power Supply.
• Front panel controls for Volume and separate Bass, and Treble level adjustments.
• Dedicated infrared Remote Control
• Burr-Brown PCM DA/DAC PCM 17XX processing chip for Digital sources.
• LM3886 amplifier IC

Keuze en concurrenten:
In mijn zoektocht naar een stel hoogwaardige PC speakers heb ik meerdere opties overwogen:
• AudioEngine A5
• AudioEngine A2
• Adam A3X
• Adam Artist 3

Uiteindelijk heb ik de knoop door gehakt de Edifier besteld. Een losse versterker met digitale en analoge ingangen, heeft voor mij een aanzienlijke meerwaarde. Daarnaast hebben meerdere vakbladen van onze oosterburen, deze set als zeer goed beoordeelt.

De set
De S2000 bestaat uit twee delen en komt in een enorme doos binnen. Wat meteen opvalt, is de extreem goede verpakking. Veel karton en schuim en de gelakte delen zijn keurig afgewerkt met folie. De gehele set weegt ongeveer 15KG.

De versterker/DAC module is behoorlijk zwaar, wat waarschijnlijk te wijten is aan zijn zware voeding. De boven en onderkant van de versterker zijn afgewerkt met geborsteld aluminium platen. Zowel de boven als de onderkant zijn vast gezet met een viertal schroeven (imbus). Edifier levert siliconen stickers mee om de onderste schroeven om te toveren naar voetjes. Het is ook mogelijk om de versterker verticaal te plaatsen, echter wordt er maar één setje siliconen stickers meegeleverd. Er worden behoorlijk veel kabels bij geleverd, zoals een optische en coaxiale digitale kabel en een tweetal analoge kabels (RCA -RCA en 3.5 mm jack -RCA). Tevens geven de dames en heren van Edifier je ook een mooi stuk dikke luidsprekerkabel en een doekje om al die glanzende onderdelen te poetsen.

Als we de versterker horizontaal plaatsen zien we aan de bovenkant een aantal knoppen om te muten (stand-by gebruikt hij te veel energie volgens Europese regelgeving, dus is het een muteknop geworden) een input te kiezen en om de equalizer te omzeilen. De keuze wordt aangegeven met LED die in het chassis zitten. Om de LEDjes te zien heeft men de zijkanten van een transparant donkere kunststof gemaakt. Het voelt erg degelijk aan. Naast de knoppen zitten een tweetal draaiknoppen om de bass en treble te kunnen veranderen en een gemotoriseerde volumeknop.

Aan de achterkant vinden we naast twee analoge RCA ingangen voor analoge audio, ook een tweetal digitale ingangen in de vorm van één optische en één coaxiale ingang. Deze ingangen zijn te benaderen via de drukknoppen op de voorkant. Tevens vinden we twee paar speaker terminals om twee luidsprekers op aan te sluiten. Opvallend daarin is de mogelijkheid om direct gebruik te kunnen maken van bananen-pluggen, aangezien dit volgens Nederlandse niet toegestaan is wegens de gelijkenis met onze netvoeding stekkers. Normaliter stoppen fabrikanten dopjes in die aansluitingen. Ik had toevallig nog wat QED kabel liggen met wat pluggen eraan, dus de keus was snel gemaakt.

Om het geheel een “hifi” uitstraling te geven, heeft men geprobeerd een soort voor- en eind-versterker design te geven. Alles zit vast aan elkaar, maar het lijkt alsof de bovenste module echt als voorversterker dient en de onderste als eindverstreker. Het heeft natuurlijk geen doel, maar het ziet er geinig uit. Door de vier schroeven aan elke kant los te draaien, kan je de metalen plaat verwijderen en krijg je een indruk van de binnenkant. Aan de onderkant vinden we de voeding:

Waar een groot deel van de ruimte (en het gewicht) wordt ingenomen door een flinke ringkernvoeding. Het zwakke punt van dit soort miniversterkers, is veelal de geluidskwaliteit op hoog vermogen. Meestal is dit te wijten aan een slechte voeding die niet het vermogen kan leveren, waar de componenten om vragen. Het is duidelijk dat dit bij de S2000 dik voor elkaar is!

De bovenkant is gereserveerd voor de elektronische componenten. Ik heb weinig kennis van dit soort zaken, maar het ziet er prima uit!

Een kleine close-up geeft de Atmel microcontroller (linksbovenin), de eindtrappen daaronder en de DAC IC van Burr-Brown (rechtsmidden) weer samen met heul veul kleuige dingetjes die vast hele interessante dingen doen met stroompjes ;)

Deze set heeft geen hoofdtelefoonaansluiting, wat ik voor een set met versterker DAC en losse speakers, vreemd vind. Je koopt deze set juist vanwege de interne DAC, dat er geen mogelijkheid op zit om een koptelefoon op aan te sluiten is jammer. Het is tevens ook niet mogelijk om een hoofdtelefoonversterker aan te sluiten op de interne DAC, je mist namelijk een stel analoge uitgangen.

Als ik de directe concurrenten ga bekijken, dan zie ik ook daar geen hoofdtelefoonaansluiting. Nu kan ik dat voor een AudioEngine A5/2 begrijpen, aangezien die ook geen DAC aan boord hebben, maar ook de veel duurdere Adam Artist 3 met USB DAC, heeft hier geen mogelijkheid voor. Het lijkt dus een bewuste keuze in dit segment.

De speakers zijn van MDF en zijn met zwarte hoogglans lak afgewerkt. De voorkant waar de units in huizen heeft een wit lakje gekregen. Het geheel is keurig in de lak gezet en geeft de set een hoogwaardige uitstraling. Standaard heeft men er al voetjes onder gezet tegen krassen. De frontjes kunnen er simpel vanaf gehaald worden en zijn in tegenstelling van de luidprekers zelf, niet van bijster goede kwaliteit. Het is niet heel mooi getrokken en het is gewoon niet echt mooi doek. Jammer, maar je kunt niet alles hebben in deze prijsklasse.

Achter het frontje vind je een twee tal units. Een 1”dome tweeter die er goed uit ziet. Ik kan geen type/naam/producent vinden op de tweeter, maar ik gok dat deze uit eigen stal komt. De 5.5”woofer is behoorlijk zwaar en draagt het logo van Edifier aan de onderkant, maar mist net als de tweeter een typenummer.

Intern in de kast zien we naast een pak demping een behoorlijk filter, wat er op het eerste gezicht goed uit ziet. Ik ben geen kenner van elektrotechnische componenten, maar het is keurig afgewerkt. Opvallend is het gebruik van dikke koperen kabels voor de interne bedrading, chapeau!

Luisteren
Omdat deze set uit speakers en een losse versterker bestaat, wil ik naast de bijgeleverde speakers ook mijn speakers in de woonkamer aan deze versterker hangen. Niet omdat ik mijn B&W speakers bij de pc wil hebben, maar puur om beide Edifier onderdelen (versterker/speakers) goed te kunnen beoordelen op haar sterke en zwakke punten.
Ik heb mijn speakers uit de woonkamer naast de Edifier speakers gezet en heb wat favoriete nummers op gezet:

Amatorski – Soldier (320Kbps MP3)
De B&W geeft een mooie soundstage, met veel diepte. Erg gecontroleerd laag, ook op hoge volumes. Tegen het te scherpe aan, maar blijft zuiver. De Edifier klinkt in het begin van het nummer er mooi en zuiver, maar gaat bij de climax van het nummer gaat net over het scherpe randje heen. Het nummer is erg minimaal en een te scherpe weergave verpest het nummer totaal. De hoeveelheid aan detail bij de Edifier is wel goed, je hoort elk kraakje en piepje, maar het is in de drukke momenten niet 100% zuiver.

Ben L'Oncle Soul – Back for you (320kbps MP3)
Bij de intense stukken is het wat rommelig, vooral het crashwerk heeft daar bij de Edifier onder te leiden. Klinkt verder, zoals het klinken moet. De B&W laat wel een verbetering horen, maar laat in kleine mate ook wat steekjes vallen.

Alax Clare - When Doves Cry (320kbps MP3)
Op de B&W speakers is er een mooie zuivere laagweergave die door het hele nummer gecontroleerd uit te speaker komt. Ook het ritme, stem en het echo effect hebben daar niet onder te leiden, het klinkt goed. De Edifier is minder secuur en weet hoge tonen met het stereo-effect niet helemaal lekker uit de speaker komen, ook de rest van het nummer heeft daar onder te leiden. Het klinkt beduidend killer en scherper.

Arcade Fire – We Used to Wait (192kbps MP3)
Ook de wat mindere MP3 bestanden klinken nog aardig op de versterker en de B&W CM1. Ja, het is wat minder gecontroleerd en je merkt dat de afronding van tonen niet zo lekker is als op de 320kbps MP3tjes die ik heb gebruikt. Ook met de Edifier is een heel duidelijk verschil te horen, wat wel wil zeggen dat men geprobeerd heeft een gedetailleerde monitor neer te zetten, waar veel detail in te horen is. De verschillen tussen de B&W en de Edifier zijn minder groot als op de vorige geteste nummers.

John Legend and The Roots - Wake Up Everybody ( Live In Studio Performance ) (320kbps MP3)
Dit nummer is erg mooi opgenomen, maar is zeker niet perfect. Met de B&W speakers komt het nummer wel echt tot leven, de plaatsing van de instrumenten en stem zijn erg fraai. Het nummer is wat doffer opgenomen als de bovenstaande nummers, maar het einde is met veel slagwerk en zang wel lastig om goed neer te zetten. Zowel de Edifier als B&W weten de instrumenten erg goed te plaatsen.

Nirvana – Smells Like Teen Spirit (Remasterd) (320kbps MP3)
Hoewel ik over het algemeen niet kapot ben van remasterd opnames vind ik deze best goed. Het drumwerk is (zoals we gewend zijn van Dave Grohl) enorm opzwepend en ik betrapte mezelf erop dat ik op de Edifier lekker mee zat te drummen in de stoel.

Opgezwolle - Hoedenplank (Rico & Sticks) (256kbps MP3)
Ook nummers met wat zwaardere beats weten de Edifier als B&W speakers prima uit te spugen. Dit heeft geen invloed op de weergave van de “zang”. Je merkt wel dat de Edifier de bekende S en F minder fijn afrond. Dit doet de B&W wel beduidend beter.

Pendulum - Axe Grinder (320kbps MP3)
Lekker snel break beat nummer met mooie oploopjes. De B&W speakers weten de snelle beats erg strak uit de kast te krijgen. Dit is zo’n nummer wat je op flink volume MOET luisteren, dus ik heb bij wijze van test de volumeknop een flinke zwaai gegeven. Het kleine versterkertje blijft moedig alles doorgeven en ik kan hem niet betrappen op het niet kunnen leveren van vermogen aan de B&W speakers. Dat is opmerkelijk, want hoe klein de CM1 ook is, hij smacht naar veel vermogen. Ook het volgende nummer:

Pendulum Plastic World (Ft. Fats & TC) (320kbps MP3)
Op de B&W klinkt dit fantastisch. Heerlijke diepe beats dreunen vanaf het bureau. De zang door het nummer heen is loepzuiver. Dit soort muziek staat bekend om zijn prominente laagweergave en dat weten de B&W speakers erg plezierig over te brengen.
De Edifier klinkt verrassend ook goed bij dit soort muziek, maar is wel net een stukkie minder warm. Vooral de weergave van de zang en crashes in de drukke stukken is vlakker en minder mooi afgerond. De punch van de bass is uitstekend. En zoals eerder gezegd blijft het detail in het nummer. Het is net die afronding van het hoog, wat net iets minder is. Jammer!

Ik vind het lastig om een oordeel te geven over speakers met versterker in de klasse tot ¤350. Laat ik voorop stellen dat de vergelijking tussen twee B&W CM1 speakers en het meegeleverde Edifier setje, compleet scheef is. Een enkele CM1 is duurder dan deze gehele set, echter mag je van een opkomend merk wel wat verwachten. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik positief verrast ben door budget speakers (Eltax Monitor III bijvoorbeeld). Ik ga mijn conclusie dus opbouwen in drie categorieën:

• Geluidskwaliteit
• Bouwkwaliteit
• Prijs/kwaliteit

Geluidskwaliteit:
Laten we voorop stellen dat deze set gewoon goed klinkt! Concluderend zijn de speakers de “zwakste schakel” in dit systeem. De weergave van de tweeter kan in drukke passages rommelig worden en laat daarop punten vallen. Dit valt natuurlijk op te lossen door een andere tweeter te plaatsen, dit gaat over het algemeen vrij eenvoudig. De bass-weergave is strak en clean, daar is absoluut niets op aan te merken. De versterker/DAC hebben me doen verbazen qua vermogen en geluidskwaliteit. Het is te merken dat Edifier hier het meeste geld in gestoken heeft.

Bouwkwaliteit:
Beginnend bij de speakers. Deze zijn over het geheel gezien, prima afgewerkt. De stofkappen hadden wat mooier afgewerkt mogen. De Lak zit er strak op en het geheel ziet er keurig uit. De kast is inderdaad gemaakt van MDF wat in deze prijsklasse wel uitzonderlijk is. De kast zelf is stevig, maar niet erg dood qua klank. De afwerking aan de binnenkant (filter/demping) zien er prima uit. Het verbaasde me dat ze ook intern gebruik hebben gemaakt van dikke koperen draden. De terminals aan de achterkant zitten goed vast en geven het een luxe uitstraling. De units zelf zijn aardig zwaar uitgevoerd. Al met al wat kleine puntjes, maar dit is echt meer dan dat je mag verwachten in deze prijsklasse.

De versterker is een mooi stukje simpel design. Het doet wat het doen moet en that’s it. Daar is gewoon goed over nagedacht! De aansluitingen zitten stevig op het chassis. De versterker is degelijk en zwaar uitgevoerd. Er zit zelfs een ringkern transformator in, wat je niet vaak ziet in dit soort desktop versterkertjes. De afstandsbediening doet zijn werk, maar is niets speciaals. Hetzelfde geld voor de bediening, het is allemaal ene beetje knullig, maar het werkt gewoon goed! Het enige puntje van verbetering is de volumeknop. Deze is uitgevoerd met een motortje, waardoor met de afstandsbediening ook de knop gaat draaien, echter gaat het handmatig veranderen van het volume wat moeilijk. Er zit net te veel frictie op die knop om hem echt precies op de juiste stand te zetten. Met de afstandsbediening gaat het overigens wel goed. *moest gewoon even inwerken, na enkele maanden gebruik gaat de knop gewoon soepel.

Al met al, een erg mooie set, waar duidelijk over nagedacht is. Alles voelt gewoon stevig aan. En eerlijk is eerlijk, het ziet er niet slecht uit. Het design is simpel, maar functioneel en zo ontworpen om voor de scherpste prijs toch een mooi maar stevig product op de markt te zetten. Niks geen poespas, maar gewoon goed!

Prijs/kwaliteitsverhouding:
Ik ben van mening dat je voor grof gezegd ¤325 tot ¤400 een complete set krijgt met veel mogelijkheden. Er zijn natuurlijk meerdere fabrikanten die een stel boekenplank speakers hebben ontworpen voor bij de PC, maar er zijn er maar weinig die naast twee analoge ingangen ook een tweetal digitale geluidsingangen hebben. Dit maakt de S2000 een erg leuke set voor relatief weinig geld. Daarnaast is het opmerkelijk dat een fabrikant ook daadwerkelijk alle soorten kabels meelevert.

Uiteindelijk oordeel: 85/100

Update 18-2-2012: De hoog weergave is wel lichtelijk verbeterd. Het scherpe bij de F en S tonen begint beduidend minder te worden. Het rommelige in drukke passages blijft wel, maar is door het inspelen wel minder opvallend. Voor elektronische muziek zijn deze speakers echt super! Pyrotek, Hecq, etc klinken echt enorm snappy!

Update 29-3-2012:: Het scherpe is er nu echt vanaf en de tweeter rond nu de S en F klanken keurig af, maar het is en blijft echter een agressief mannetje. Zo nu en dan onvoorspelbaar en wat aan de scherpe kant. Natuurlijk moet een "monitor" ook een eerlijke weergave hebben over het gehele spectrum en in dat vlak ben ik uitermate tevreden over deze set. Plaatsing, diepte en de midden weergave zijn in deze prijsklasse uitmuntend. Ik ga binnenkort eens kijken of Mopads de laag weergave nog iets beter van de speaker krijgt. Ik heb het idee dat recht op een bureau niet optimaal is qua demping en afstraling van de woofer.

De prijs is trouwens weer goed gezakt! Voor minder dan ¤290 euro heb je deze set thuis staan, dat is echt een koopje! Met een Spotify Premium account is dit een set om de hele dag van weg te dromen achter je pc :)

Update 2-5-2012::
De prijs is aanzienlijk gestegen. Aanzienlijk was hij al voor ¤290 euro verkrijgbaar, nu is dat rond de ¤400.

Update 21-1-2013::
Foto's binnenkant versterker toegevoegd

Update 16-5-2013:
vervelende brom in voeding en kraak in volumemeter geconstateerd. Edifier wil hem niet meer onder garantie maken (2 maanden over garantie van een jaar). Webshop heeft wel keurig het aankoopbedrag gecrediteerd. Voor mij in ieder geval geen Edifier meer tot men de kwaliteit en service op orde heeft.

• Bowers & Wilkins CM1
  • Nakamichi Banana-plugs
  • QED Silver Anniversary XT Speaker-cable
  • Sharkwire Optical-cable
  • Gigabyte GA-Z68MX-UD2H-B3

Heb jij ook een Edifier S2000 2.0 Studio Speakers?

Nette review.
Ziet er leuk uit en ben wel geïnteresseerd geraakt. Vooral omdat er een DAC zit ingebouwd.
Ik vraag me alleen af of en ook een koptelefoon aansluiting op zit of enige mogelijkheid.
Ik luister namelijk erg veel met mijn koptelefoon/in-ears. Is er een mogelijkheid om een koptelefoon versterker aan te sluiten?
Je hebt ook vrij weinig verteld over de aansluitingen die eraan zitten.
Nee dat is niet mogelijk! Ik heb dit nu ook vermeldt in de review! Tevens de aansluitingen laten zien en toegelicht.
alleen al omdat Eigen wereld van Opgezwolle in je lijstje staat krijg je 5 sterren!

Voor de review natuurlijk ook! ;)
Waarom is "frontjes zijn fraai" een negatieve eigenschap?
Nette review!

Een vraagje, heb je speakers wel eerst laten inbranden/inspelen voor de luister test? Kon hier zo snel niks over vinden in je review, dus sorry als je het wel vermeld hebt.
Nee, een speaker moet goed klinken vanuit de doos. We hebben het hier ook over een set van nog geen ¤400, dus ik denk dat het inspeel effect verwaarloosbaar is. Mocht dit in de nabije toekomst beter worden, dan zal ik het zeker vermelden.
Naar mijn weet maakt het wel degelijk verschil om in te laten spelen, en geld speelt in deze geen rol. Koptelefoons van 500+ euro moeten namelijk net zo goed in spelen.
Maar ben benieuwd of dat ze over de loop van de week beter gaan klinken! :)

Als je meer wilt weten over burn-in dan is dit een interessant artikel: http://www.audioholics.co...-break-in-fact-or-fiction
Inspelen kan invloed hebben op hoofdtelefoons, maar met normale speakers heb ik dit zelf nog niet meegemaakt. Al mijn vorige speakers klonken vanuit de doos goed. Echter hebben we het dan niet over monitoren die ervoor gemaakt zijn om op korte afstand tot je gehoor te staan, dus wellicht dat je wel gelijk hebt. Ik ben ook zeker niet ontevreden over de speakers, maar de tweeter is de zwakste schakel. Het zou fijn zijn als deze door de week beter gaat klinken in de afronding van klanken. Het rommelige zal er wel nooit uit gaan :)

Maar tweeters zijn wel te vervangen! Echter is de inbouwmaat van 7cm (diameter) vrij ongewoon.
Aangezien ze dicht op je staan (<70cm) is het ook nog van belang hoe de speakers gericht staan, maar aangezien de B&W's op dezelfde afstand staan zal dit probleem niet zo groot zijn. En het probleem klinkt er ook meer naar dat de tweeter gewoon van mindere kwaliteit is.
Ik ben benieuwd wat de conclusie over een tijdje is :)
In iedere geval veel plezier gewenst met de speakers en ik heb je review 4* gegeven!
Dank!

Ik heb wel een tweeter gevonden die qua afmetingen wel moet passen:

Ik ga van de week nog even tweaken met het kantelen van de speakers, zodat ze afstralen naar het gehoor. Wellicht dat ook daar nog winst in zit.
Genot om te lezen. Prima review! Prachtig dat je een vergelijking hebt gedaan met echte hifi speakers.
Mooie subjectieve review met een overzichtelijke layout. Goede foto's ook! 4 sterren.

Edifier is een gigantische Japanse fabrikant. Onlangs hebben ze zelfs Stax opgekocht om zich ook op de electrostatische speaker/hoofdtelefoon markt te kunnen vestigen. Het is echt allesbehalve een "opkomend" merk. :D

Binnen jouw keuzes zou Ik zelf de Adam A3x gekozen hebben. Ik vermoed dat die de puntjes die jij als kritiek aangeeft juist goed doet. Dit is wel gebaseerd op mijn luisterervaring met de A8x.

Een stel passieve boekenplank speakers en een losse versterker geven je nog meer geluidskwaliteit voor je budget denk ik. Een TA2021/TA2050 chip amp en een setje Diamond 9.1/10.1, B.A. A25 of soortgelijk vallen ook onder de 400 euro. :) Als je ze 2e hands koopt heb je zelfs nog geld over voor een DAC (Zero DAC ofzo) of subwoofer.

Dit doet niets af aan je review natuurlijk, ik wilde gewoon even aangeven dat er binnen dit budget nog meer winst te behalen is. :)

[Reactie gewijzigd door Negakinu op 13 februari 2012 10:45]

De A3x is met een fatsoenlijke DAC echt te duur, over de Artist 3 nog niet eens gesproken ;)

Ik had hiervoor ook geen misselijke set van twee SSLA500ED Sony speakers uit het hoogste segment en een flinke Sony QS versterker, dat klonk ook erg goed!
Adam A3x B-stock bij Thomann.de voor 340 euro en een Behringer UCA202 voor 30 euro. :D Je zou ook een 2e hands Tascam USB interface (122L of 144L) van Marktplaats kunnen plukken voor 50 euro.

Ok beetje vergezocht maar het KAN wel als je echt wilt. :)
nog steeds meer dan de ¤325 die ik voor de S2000 heb betaald ;) Maar het was zeker een optie!
geweldige review 5*!
dat je geen hoofdtelefoon erop kan aansluiten lijkt me geen groot probleem als je al zon geweldige speakerset hebt :)
1 klein typotje alleen: echter haat het handmatig veranderen van het volume wat moeilijk
De nadelen (tweeter en frontje) moeten toch eenvoudig op te lossen zijn? Maar met een duurdere tweeter kost de set natuurlijk weer een bak meer....
Een vervangende tweeter met dezelfde maten (moet nog even goed kijken naar de specs, aangezien hier een 6 Ohm model in zit) kosten zo'n ¤20 per stuk. Valt reuze mee dus :)
Toch leuk om te lezen dat "Burn-in"/inspelen wel degelijk verschil heeft gemaakt :)
Weet je ongeveer hoeveel uur ze hebben staan spelen?