Panasonic Viera TX-L47WT50 Review

Clock 13 augustus 2012, laatste update op 13 augustus 2012, 1.185 views

Panasonic Viera TX-L47WT50

Pluspunten

• Plat, smalle rand rond paneel, strak uiterlijk
  • Feature rijk (voor mensen die dat zoeken)
  • Overall beeldkwaliteit is dik in orde
  • Full 3D support (werkt lekker)
  • Uitgebreide DLNA implementatie

Minpunten

• TV-voet design
  • Feature rijk (voor mensen die een monitor zoeken)
  • Lagere zwartwaardes
  • Drie manieren van bediening met verschillende mogelijkheden/opties
  • UI kan duidelijker (alleen een issue bij installatie)

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Inhoudsopgave
- Intro
- Wat verwacht ik van een TV?
- De WT50
- Reviewpart 9 –Geluid
- Reviewpart 10 – Android app
- Conclusie

Intro
In samenwerking met Panasonic organiseerde Tweakers.net een testronde voor de twee nieuwe toptelevisies, de Panasonic VT50 en de WT50. Twaalf tweakers werden uitgenodigd om op het hoofdkantoor van Tweakers.net kennis te komen maken met de twee nieuwe modellen van Panasonic. En hoewel ik altijd meeding naar deze acties verwacht je nooit echt te winnen. Tot mijn vreugde was dat ditmaal anders: ik werd uitgenodigd om begin mei een avond langs te komen op het T.net hoofdkantoor in Amsterdam om de TV’s te bewonderen en enkele presentaties van Panasonic bij te wonen. In de maanden hierna werd ik in de gelegenheid gesteld de WT50 2 weken thuis te testen.

Huidige setup
- Medium range Panasonic 42” HD-ready plasma van 2 jaar geleden (TH-42PX80)
- Marantz receiver (SR6005)
- Kef Q300/Q100/Q400b/Q200c 5.1 speakeropstelling
- Panasonic Blu-Ray speler ()
- Popcornhour A-200 netwerkmediaspeler
- Squeezebox Touch muziekstreamer
- Cisco 8485 settopbox met Ziggo HD-tv

Wat verwacht ik van een TV?

Ik vind persoonlijk dat de TV in de huiskamer niets meer moet zijn dan een veredelde monitor. Alle inputapparaten wil ik graag zelf uitzoeken op basis van gewenste kwaliteit/opties/wensen en deze vervolgens ook kunnen upgraden zonder een nieuwe TV te kopen. Al deze apparaten sluit ik aan op de receiver, welke het middelpunt van de gehele installatie vormt en al het schakelwerk voor zijn rekening neemt. De enige functie van de TV voor mij is het weergeven van de output van de receiver (beeld, geen geluid). Voor mij zijn de vele ingangen, uitgebreide afstandsbedieningen en foefjes allemaal niet nodig.

Datzelfde geldt eigenlijk voor de webbrowser op de TV die ineens overal zijn intrede heeft gemaakt. Leuk dat het kan, maar dat doet mijn telefoon/iPad/laptop veel beter. De enige toepassing van internet op een TV is in mijn ogen het updaten van de firmware.

Ik schrijf mijn review ook vanuit de bovenstaande narrow-minded view. Dit betekent weinig tot geen aandacht voor de nieuwe foefjes die de WT50 onderscheiden tov het huidige toestel. Voor mij is beeldkwaliteit dus de voornaamste factor waar ik rekening mee houd bij de aankoop. Helaas heb ik noch de kennis, noch de apparatuur om de beeldkwaliteit van een TV-toestel nauwkeurig en objectief te analyseren. Dit betekent dus dat deze review zich zal focussen op de praktische inzetbaarheid van het toestel binnen mijn setup en een subjectieve beoordeling van de beeldkwaliteit en toesteleigenschappen.

De WT50

Het copy/pasten van de uitgebreide lijst met specs voegt niet bijster veel toe, maar de links naar de specs wil ik jullie natuurlijk niet onthouden:
- Tweakers.net specs
- Panasonic.com specs

Het toestel is het topmodel LCD in de 2012 line-up van Panasonic. In de presentatie gegeven door een technisch-georiŰnteerde productmanager van Panasonic op het T.net hoofdkwartier werd uitgebreid toegelicht welke verbeteringen allemaal zijn doorgevoerd tov zijn voorloper de WT30. Eerlijk is eerlijk: de presentatie was op een technisch hoger niveau dan ik precies kon plaatsen, echter was het wel erg prettig om eens verder te kijken dan alleen de nietszeggende reclametermen waar je normaliter mee wordt doodgegooid (zonder onderbouwing). De Panasonic-man had de kennis en de passie om zijn product uitstekend toe te lichten.

Reviewpart 1 – Unpack
De TV is prima verpakt en als je de grootte van de doos voor het eerst ziet vraag je je af of je wel een muur in je huis hebt zitten die groot genoeg is voor het toestel. Na het openen blijkt gelukkig (of helaas?) het grootse deel gevuld door lucht en piepschuim.

Meegeleverd:
- Star of the show: De WT50
- De TV-voet (met coverplaatje en schroeven)
- Twee 3D-brillen (bluetooth, actief, laadsnoer)
- Verloopkabeltjes (Scart en YUV)
- Handleiding + safety meuk + CD

Wat ik er graag in had willen zien: HDMI-kabel (haal die scart er dan maar uit) en een USB-netstroomadapter voor het laden van de brillen (net als de mobieltjes, kost 3 euro oid).

Reviewpart 2 – Design

Ik ben lang geleden in de MediaMarkt of een andere soortgelijke electronicazaak al gevallen voor de toestellen met een zo dun mogelijke bezel rond het paneel. De Samsung’s waren de eerste die het randje echt terugbrachten tot een smal streepje en naar mijn mening ziet het er geweldig uit. De WT50 heeft mij op dit punt gelukkig gestemd: een smalle strakke rand om het paneel en een dikte van slechts 27mm maakt het een mooi paneel. De totale grootte (l*b) van de WT50 is kleiner dan mijn huidige plasma. Dit is opvallend gezien het verschil in schermgrootte (47” vs 42”).

De voet kan mij minder bekoren. Ik denk dat de voet van een toestel niet de aandacht op zich moet vestigen (zeker niet met een dergelijk smal en dun paneel), en doordat de vorm van de voet erg breekt met het toestel doet de WT50 dat wel. De gebogen vorm leidt af van het strakke toestel erboven en maakt de voetprint van het toestel onnodig groot. Ik prefereer de simpele en zwarte 90-graden voet op mijn huidige TV (---|). De high-end Sony’s hebben wel een prachtige voet die de aandacht mag opeisen.

Als ik de TV gekocht zou hebben zou ik de voet zo snel mogelijk weghalen door het toestel strak tegen de wand te hangen en de kabels in de muur te frezen. Dat zou een prachtige moderne uitstraling hebben.

De afwerking van het toestel is OK; hier en daar zit er wat ruimte tussen de panelen, maar dat is echt vergrootglas werk. Ook voelt het toestel stevig aan, ondanks de grootte en geringe dikte vormt het een stevig geheel met minimale flex. Het plastic trimrandje met het Panasonic logo+tekst vind ik niet bijster mooi, ik ben meer een fan van een strakke zwarte/aluminium afwerking.

Reviewpart 3 – Aansluitingen
Zoals al genoemd in de inleiding: ik gebruik enkel en alleen HDMI poort 1, het schakelwerk doet de receiver. Voor de goede orde de aansluitingen van het toestel:
- 4xHDMI
- 3xUSB
- Ethernet
- Coax
- Slot voor CI+ smartcard (geschikt voor Ziggo module)
- SPDIF uit, VGA, SCART (verloop), Component (verloop)
- SD-kaart lezer

Alle aansluiting zijn goed te bereiken en hebben genoeg ruimte. Ook als de tv strak tegen de muur wordt gemonteerd. Wel zitten de aansluitingen dicht bij de rand van het scherm, waardoor bij meerdere (stuggere hi-end) kabels ingeplugd er waarschijnlijk kabels buiten het scherm uitsteken. Dit is echter met een tie-rip gemakkelijk op te lossen.

Het toestel is passief gekoeld en maakt geen lawaai. Mijn huidige TV maakt een heel vaag pieptoontje welke ik de eerste 30 seconden na het aanzetten hoor. De WT50 is wat dat betreft (en voor zover ik kan nog alle hoge tonen kan horen) geruisloos.

Reviewpart 4 – Remote
De reguliere afstandsbediening lijkt op die van 2 jaar geleden (van mijn huidige toestel) en werkt prima. Het bereik (horizontale + verticale hoeken) is uitstekend en het ding ligt goed in de hand. Een backlight in de afstandsbediening was handig geweest, echter gebruik ik zelf de TV-afstandsbediening maar eenmaal aan het begin (daarna receiver). Het navigeren door de menustructuur van de TV is niet erg intu´tief, de ‘terug’ knop zit ver rechtsboven, waar je die intu´tief linksonder verwacht. Vanuit mijn eigen gebruik van het toestel had ik ook liever gezien dat er harde knoppen voor de HDMI-ingangselectie waren geweest ipv een enkele knop met submenu. Om het toestel aan te zetten op HDMI 1 moet ik nu 3 knoppen indrukken en geruime tijd wachten. Gelukkig doet de Harmony One+ dit normaliter. Het is geen slimme remote (leren van andere AB’s) en hier kan ik me wel in vinden, dedicated all-in-one remotes kunnen dit veel beter. (T.net foto van remote)

De RF-Viera touch pad controller kan worden gebruikt om tijdens het internetten de cursor over het scherm te bewegen. Het zit er leuk uit, maar heeft 1 groot nadeel. Beide remotes op zichzelf kunnen de TV niet volledig besturen. Voor het TV-kijken is de reguliere nodig, voor het webbrowsen de TouchPad. Dit maakt het verwarrend; maak dan 1 alleskunnende oppermachtige remote. Hoewel ik geen groot fan van Apple ben zou de UI en de bediening een vleugje Steve Jobs goed kunnen gebruiken. (T.net foto van touch pad controller)

Reviewpart 5 – UI
Zoals al genoemd: de UI is nog voor verbetering vatbaar. Tekenend hiervoor was de moeite die de Panasonic productmanager af en toe had tijdens zijn presentatie om de features van de TV te laten zijn. Functies staan niet altijd waar je ze verwacht, categorieŰn overlappen soms en naamgeving van de opties zijn soms raadselachtig. Voorbeeld: een submenu genaamd “Instellingen” in een lijst met andere submenu’s die elk eveneens volstaan met instellingen is niet logisch. Ik heb meermaals naar de handleiding moeten grijpen om te kijken wat een functie nou precies deed, dat zou met 47” full-HD ruimte voor on-screen uitleg niet nodig moeten zijn (die uitleg is er dus niet).

Reviewpart 6 – Moderne snufjes
Zoals al ik meerdere keren heb aangestipt: een TV is voor mij een veredelde monitor, geen alles in 1 apparaat. Ik heb dus ook bijzonder weinig aandacht besteedt aan de webbrowser, apps en mediaspeler. Hiervoor heb ik respectievelijk de smartphone/tablet, smartphone/tablet en de Popcornhour.

Over de webbrowser kan ik kort zijn: weergave van sites is prima, snelheid is nog best OK, bediening is ruk. Ik geloof niet dat iemand ontspannen surfen op de WT50 (of elke andere TV) prefereert boven de smartphone/tablet/laptop. De bediening is trager, minder intu´tief en het lezen van stukken tekst is vermoeiender door de grote afstand. Het gemak van het swypen en soepel scrollen waar we de laatste jaren mee zijn verwend komen op en TV-toestel niet terug.

Dan de apps. Er staat een grote hoeveelheid apps in de VIERA market, wat mij positief verraste. De meeste zijn gratis te gebruiken en geven toegang tot de grote (sociale) diensten. Ik heb echter geen app ontdekt die bij het gevoel opwekte van “Dat heb ik nou altijd al willen doen op mijn TV!”. Alleen streaming video kan iets toevoegen, mits het degelijk is uitgevoerd tegen redelijke prijzen en met een uitgebreid aanbod content. En dat is niet het geval, waardoor het op dezelfde hoop komt als de streaming video mogelijkheid van mijn Popcorn en Cisco DVB.

Tenslotte de ingebouwde mediaspeler, welke (redelijk uniek) een behoorlijke support heeft voor DLNA. Zoals bekent maakt DLNA het mogelijk om video, foto’s en muziek van het ene apparaat naar het andere te streamen over het netwerk. De implementatie in de WT50 is uitgebreider dan normaal in een TV te vinden, doordat het toestel 3 rollen van vervullen: DMP/DMR/DMS. Het is dus een Player, Renderer en Server. Vooral dat laatste is redelijk uniek en kan een waardevolle toevoeging zijn in bepaalde situaties. In veel gevallen zal er echter al een DLNA server draaien op een NAS, homePC of console.

De ingebouwde mediaspeler kan de NAS of andere shared storage bereiken en daar media van afspelen. Ik heb enkele MKV’s getest welke prima afspelen, tegen mijn verwachting in. Ik blijf echter de Popcorn (of andere dedicated netwerkstreamer) prefereren omdat deze nou eenmaal veel meer opties/support biedt voor subtitles, audiostreams, basic filemanagement en videoformaten (ISO, FLV, etc). De mediastreamer voegt wel daadwerkelijk iets toe voor gebruikers die nog geen streaming media device hebben staan.

Reviewpart 7 –Beeldkwaliteit

Door een gebrek aan kennis en meetapparatuur is dit oordeel zo subjectief als maar kan. Voor een objectievere analyse van de beeldkwaliteit verwijs ik graag door naar T.net review, AV-forums review en Techradar review. Puntsgewijs mijn bevindingen:

- Het verschil tussen HD-ready en full-HD is groot en absoluut een aanwinst wanneer naar een full-HD signaal gekeken wordt (open deur wellicht). Het iets grotere scherm, de hogere resolutie en twee jaar stappen in de techniek maken het een aanmerkelijke verbetering tov mijn plasma van 2 jaar geleden.

- De kijkhoeken zijn goed, kleuren blijven goed op niveau bij grotere hoeken (thnx to IPS paneel).

- Reflectie van de glasplaat op de WT50 is behoorlijk. Door de positionering in mijn woonkamer valt er overdag zonlicht vanuit het raam onder een loodrechte hoek op het paneel. Reflectie is meer aanwezig dan bij mijn huidige plasma toestel.

- Zwartwaardes zijn vergelijkbaar met mijn huidige oude plasma. Ik had hier meer van verwacht, en in meerdere reviews (met objectieve metingen) blijkt ook dat de WT50 hier niet geweldig op scoort. Natuurlijk heeft plasma hier ook een goede voorsprong wat betreft de onderliggende techniek, maar ik had hier meer van verwacht.

- De verschillende beeld-modi gooien het beeld nogal overhoop en is meer dan een subtiel verschil. In sommige modi vond ik de kleurbalans wel erg verstoord, en uiteindelijk vond ik de true-cinema het prettigst en meest kleurecht om naar te kijken. Wellicht dat de verschillende modi wat subtieler mogen: niemand heeft iets aan een modus die de kleurbalans zo opblaast dat de rode kleuren gaan ‘clippen’.

- De toegevoegde snufjes als dynamische backlight en intelligent frame creation voegen weinig toe en zijn soms storend. Deze technieken zullen ongetwijfeld veel effect hebben in de testbeelden die je soms op internet ziet (op de site van de fabrikant), maar kunnen ook zorgen voor hinderlijke artefacten/aantasting. Ik vond heb deze daarom redelijk snel uitgezet. Ik heb liever een stabiel ‘slechter’ beeld dan een wisselend beter/slechter beeld.

- De overall kijkervaring was een enorme verbetering tov het toestel in mijn bezit. De scherpte, kleurweergave en grootte tilde de TV-ervaring absoluut naar een hoger niveau.

Reviewpart 8 –3D

Om het voor mij nieuwe 3D effect goed uit te proberen heb ik wat goede 3D blu-rays gehuurd bij de videotheek om de hoek (de interne mediaspeler kan geen 3D bluray afspelen..). Op voorhand wist ik al wel dat het 3D effect bij mij niet ten volle zou werken, daar ik een oogafwijking van -2 heb op 1 oog en hier geen bril/lens voor gebruik. Door de techniek met de actieve shutterglasses zal daarvoor 1 van de 2 beelden onscherp zijn, wat het 3D effect deels teniet doet. Maar ik heb mijn vriendin gebruikt als referentie.

De bril is ongeveer dezelfde als de NVIDIA bril van mijn Dell XPS laptop, de werking is identiek. De bril zit prima op het hoofd, is niet te zwaar en past over een bestaande bril heen. Opladen gaat dmv een miniUSB kabeltje. Zoals gezegd zou een oplader hierbij wel meegeleverd mogen worden (al kan het opladen ook aan de TV zelf, maar dan is het even prutsen voor de stekker).

Het 3D effect zelf is leuk, geeft extra spektakel en voegt letterlijk een extra dimensie toe. Wel vind ik het vermoeiender kijken en is het effect bij veel films nog ‘ongelijk’ verspreid over de lengte van de film. Sommige scenes zijn echt bedoeld om je achterover te blazen met 3D effect, waarna het weer 10 min wachten is op het volgende hoogtepuntje. Ik denk wel dat 3D films een toekomst hebben, al blaast het mij nu nog niet van de stoel. Ondertiteling is redelijk storend, daar het op een andere dieptelevel zit dan de rest van de film. Ik heb het halverwege uitgezet. Wat het toestel betreft kan deze uitstekend omgaan met de 3D beelden en werkt de sync met de bril goed en intu´tief.

Reviewpart 9 –Geluid
Misschien niet heel netjes, maar dit punt heb ik niet getest. Ik heb een waardevolle receiver+speakerset staan, en hoe die TV speakertjes dan klinken is voor mij niet van belang. Ik heb ook geen referentie omdat ik geen idee heb hoe de speakers mijn huidige TV klinken. Hiervoor verwijs ik jullie door naar andere reviews van de WT50. Wel heb ik vol verbazing gekeken naar de beloftes van surroundsound experiences op de doos en site gekeken, gezien het extreem dunne design waar de speakers ook nog achter gemonteerd zijn kan ik mij hier niks bij voorstellen.

Reviewpart 10 – Android app
Door wat problemen met de TV en zijn toegang tot het netwerk (vage oorzaak, niet echt een fout van het toestel) heb ik niet voldoende tijd gehad om de Android app te testen icm het toestel. Wel heb ik de app bekeken op de smartphone en wat filmpjes van de werking bekeken. Het zal niet verbazen dat ik er niet zoveel van moet hebben. Het werkt allemaal nog wat omslachtig en niet intu´tief. Het maakt het bedienen van de TV onnodig ingewikkeld, en het lijkt meer een “omdat het kan” dan een “omdat het handig is”. Bovendien is het weer een extra apparaat om de WT50 te bedienen die weer anders werkt/andere dingen kan dan de andere 2 remotes => 3 manieren voor het bedienen van een TV..

Tijd voor een eindoordeel! Ik ben erg te spreken over het totale pakket dat Panasonic bij mij in de huiskamer heeft weten neer te zetten. Het tilt het TV-kijken absoluut naar een hoger niveau ten opzichte van mijn oudere Panasonic plasma. Maar laten we eerlijk zijn: dat zou ook moeten na 2 jaar turbulente TV-markt innovatie.

Ik ben het niet eens met de richting die de meeste fabrikanten inslaan: het bouwen van een alles-in-een huiskamer apparaat. Ik denk dat deze snufjes-TV’s heel veel kunnen, maar van alles net niet genoeg. Daarnaast maakt dat ze moeilijk te bedienen doordat het apparaat 10001 functies heeft. Dit blijkt min of meer ook uit het feit dat er 3 verschillende manieren zijn om de WT50 te bedienen welke allemaal verschillen van werking en functies. Ik blijf er bij dat losse apparaten met een specifieke functie het alles-in-een TV concept verslaat qua performance, keuze, upgradebaarheid en wellicht zelfs prijs.

Verder ingaand op de prijs: 1900 euro is een hoop geld. En een dergelijk apparaat mag een hoop geld kosten, mits daar superieure prestaties voor neergezet worden. En naar mijn mening schort de WT50 daar te kort. Het is een prachtige TV, maar het valt net tussen 2 markten in. Het levert geen absolute top-prestaties qua beeldkwaliteit zodat het niet de eerste keus is voor een just-monitor-toestel. Aan de andere kant is de performance van de snufjes zoals internet en mediaspeler nog niet zo goed werkend dat het als volledige vervanger voor alle externe apparaten kan dienen.

Voor mijzelf, op zoek naar een just-monitor-toestel zonder snufjes, zou voor een plasma paneel gaan met alle focus op beeldkwaliteit. Deze kunnen goedkoper zijn dan 1900 euro, en dus voor mij een betere koop. Iemand die een all-in-one oplossing zoekt is beter af bij dit toestel, al moet hij/zij dan wel genoegen nemen met vooralsnog middelmatige performance en is dan afhankelijk van de update-bereidheid van Panasonic.

Eindconclusie: Mooi ogende, goed presterende, feature-rijke maar prijzig toestel.

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-L47WT50?

Fantastische review ! Zo wil ik er wel meer lezen.