Dell Inspiron 6400 Review

wokgerecht 10 februari 2008, laatste update op 10 februari 2008, 1.259 views

Dell Inspiron 6400

Pluspunten

• Accuduur
  • Prijs/kwaliteitsverhouding
  • Robuust

Minpunten

• Kijkhoek is niet geweldig

Ik ben nu sinds een maand eigenaar van een Dell Inspiron 6400 met de volgende specs:

Processor: Intel DualCore T2130 (1,86 Ghz, 533 Mhz FSB, 1 MB L2-cache)
Geheugen: 2 x1024 MB DDR2 667 Mhz dual channel
Grafische kaart: Intel GMA 950, t/m 256 MB shared
Harde schijf: 80 GB SATA (7200 RPM)
Geluidskaart: SoundBlaster Audigy Advanced HD
Optical Drive: 8X DVD+/-RW Station
Wireless LAN: Intel Pro Wireless 3945 802.11a/b/g mini-pci-kaart
Accu: 9 cell Lithium-ion batterij (85 W/h)
Scherm: 15,4” WXGA-scherm (1280 x 800) met truelife

Software:

Windows Vista Home Basic
Microsoft Works 8.0
McAfee trial
Roxio Creator DE

Dit alles overigens voor 650 euro, inclusief bezorgkosten en btw.

Reden aankoop

Ik zocht een redelijk goedkoop laptopje voor algemeen gebruik (in feite alles behalve gamen). Sony was me te duur, HP hoorde ik te veel slechte verhalen over, en zowel de kwaliteit als het uiterlijk van Acer stond me niet aan (veel te veel ruimte tussen de toetsen etc, waardoor ze makkelijk los lieten) Ik zag bij een kennis een Dell staan (geen idee welke) en was wel gecharmeerd van de kwaliteit. Ben dus gaan rondneuzen op de Dell website en heb de Inspiron 6400 besteld.

Pre-sales

Bestelling geplaatst op Dell’s website, na wat gegoochel met hun website (het blijft echt een trucje om exact dezelfde laptop voor een flink prijsverschil te pakken te krijgen).

Ikzelf werk bij een Mediamarkt, op de Computerafdeling, dus was vrij op de hoogte van de prijs/specificaties/kwaliteitsverhouding van andere merken. Ik kwam (voornamelijk door de verzendkosten) niet op een acceptabel prijspeil voor de bovengenoemde specificaties. Dan vergeleek ik de prijzen niet met een Acer of zo, maar met HP/Sony/ASUS etc.

Dit probleem was echter snel verholpen door naar een Sales Representative te bellen bij Dell. Als ik kon aantonen dat ik een soortgelijke HP kon krijgen voor minder geld, zou ik een aanbod krijgen van Dell. Bon laten maken bij de Mediamarkt voor een HP (met bedrijfskorting :P) en die als .pdf opgestuurd naar de desbetreffende Sales Representative. Deze schotelde mij dit voorstel voor, wat ik meteen accepteerde.

Na 2 dagen besloot ik de helpdesk te bellen omdat ik me over een ding zorgen maakte; Ik woon namelijk in een vrij groot studentenhuis (18 man), en ik was redelijk bezorgd over het feit dat zomaar iedereen voor mijn laptop zou kunnen tekenen. Ik kreeg een man met een grappig Indiaas accent aan de lijn, die me na een klein misverstand over mijn probleem (hij dacht dat ik bang was dat er niemand thuis zou zijn), mij vertelde dat hij er helaas niet voor kon zorgen dat alleen IK ervoor kon tekenen (logisch ook, dat ligt bij het transportbedrijf) maar dat ik door hem gebeld zou worden zodra hij afgeleverd werd. Indien ik dan thuis kwam en ik zag geen laptop staan, wist ik in ieder geval dat er wat mis was. Dit heeft hij ook stipt gedaan, en was in ieder geval een flinke geruststelling (uiteindelijk heb ik nog zelf getekend, maar je kunt nooit te voorzichtig zijn)

Tevens ging ik TOEN PAS (ja, ik weet het) informatie opzoeken over dit model. Zag er op foto’s beetje plastic uit, en ik vreesde dat ik misschien een verkeerde keuze had gemaakt.

Eerste indruk

Natuurlijk meteen de doos opengemaakt. Het eerste wat ik zag was een stuk plastic folie die normaal gesproken achterop de kap gaat om die tegen krassen te beschermen. Dit gaf een erg slordige indruk. Tevens was de doos met de accessoires erin niet ingedeeld in segmenten, zodat alles een beetje door elkaar lag. Ook dit gaf geen echt professionele indruk op mij. Het schuim waar de laptop zelf in zat was daarentegen erg goed in mijn ogen. Hij zat geheel ingesloten in een vierkante piepschuimen ‘koffer’. Dit vind ik persoonlijk een stukken betere keuze dan 2 schuimen ‘houders’ zoals o.a. Acer en HP ze hebben.

Dan de laptop zelf: Die was vlekkeloos. Geen vlekje, geen krasje, geen niks. Tevens was ik zeer opgelucht dat die plastic look waar ik bang voor was, ongegrond bleek te zijn. Dit is een van de meest stevige laptops die ik ooit in mijn handen heb gehad. De witte rand die de laptop omlijst vind ik persoonlijk wel wat toevoegen. Uiterlijk is echter natuurlijk altijd persoonlijk, dus daar zal ik niet al te veel tijd aan besteden. Toetsenbord typt lekker weg en zit stevig in elkaar. Tevens kan ik rustig achterop het scherm drukken zonder dat dit effect heeft op het scherm zelf.

De installatie zelf vond ik persoonlijk erg schoon, met niet al te veel nutteloze extra’s toegevoegd. Microsoft Works vind ik erg prettig, Roxio werkt prima. Heb slechts 2 programmaatjes eraf gegooid (mcafee en een dingetje van Dell, ben de naam al weer vergeten)

In het algemeen zouden ze in mijn mening iets meer zorg aan het inpakken kunnen besteden, maar de laptop zelf bevalt uitstekend (voor foto’s: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1155874)

In gebruik

Waar ik bang voor was, was dat de snelheid me misschien een beetje zou tegenvallen t.o.v. mijn desktop (AMD X2 5600+, 2 GB RAM en een 7600GT met Windows XP), maar dat valt reuze mee. De keuze ging naar Vista Basic aangezien ik geen media center e.d. zal gaan gebruiken, en ik geen bezwaar had tegen Vista t.o.v. XP op NIEUWE apparatuur. Ik durf zelfs te beweren dat ik op de laptop nooit XP zou zetten, want Vista bevalt me prima.

Reactiesnelheid is over het algemeen gewoon goed.

Toetsenbord typt goed weg, systeemsnelheid heb ik niks over aan te merken. Tot nu toe een prima laptop voor zijn geld! Enig minpuntje wat ik heb kunnen ontdekken is de kijkhoek van het beeldscherm. De beeldkwaliteit zelf is prima…de helderheid ook, ruim voldoende om ook buiten goed beeld te hebben. Je moet er alleen echt recht voor zitten.

Negatief puntje: Ik merk wel dat de mediaknopjes die voorop zitten een erg harde tik geven als ik ze indruk.

Prestaties

Prestatiescore in Vista:

Processor: 4,7
Geheugen: 4,6
Grafisch: 3,2
Grafische weergave voor spellen: 3,1
Primaire vaste schijf: 5,2

Ik heb nog nooit een 5400 RPM harde schijf gehad, dus zie het verschil niet met mijn 7200, maar een score van 5,2 lijkt me zeer prima voor een laptop harde schijf.

Zoals al eerder vermeld, is de reactiesnelheid van het systeem over het algemeen prima te noemen. Ik zou hem oorspronkelijk niet voor games gebruiken (vandaar ook de lage grafische score). Echter was de verleiding toch te groot, en ben ik gaan testen welke spellen op de GMA 950 speelbaar waren. Ik ben positief verrast (ge´nstalleerd en getest: Trackmania Nations, Deus Ex, C&C Generals, Baldur’s Gate 2 etc) Ik zal geen Bioshock of Crysis moeten installeren, maar de prestaties waren in mijn mening ruim voldoende.

Ander positief pluspuntje is de kwaliteit v/d wireless chip. Met mijn desktop pc heb ik slechts 1 streepje ontvangst (sitecom PCI kaart), met mn laptop 3. Wireless is tevens stabiel, nog geen enkele keer uitgevallen.

Geluidskwaliteit

De ingebouwde speakers zijn me echt enorm meegevallen. Ik weet uit ervaring dat die meestal niet veel is. Ik durf zowel de kwaliteit als volume ruim bovengemiddeld te noemen.

Grootste pluspunt ondervond ik echter bij mijn keuze om de Audigy te pakken, i.p.v. standaard onboard. Als ik hem op mijn versterker aansluit om muziek te beluisteren merk ik een hoorbaar verschil tussen mijn laptop en mijn desktop pc (met onboard geluid) een puntje waar ik zeer over te spreken ben!

Accuduur

De accuduur is (voornamelijk door de 9 cells accu die ik heb gekozen) uitstekend te noemen! Bij normaal gebruik (met wifi, schermhelderheid op 50% haal ik met gemak 5 uur) Bij maximaal gebruik (alles aan, energieschema maximale prestaties, en schermhelderheid op 100%) haal ik de 3 uur. Als ik mijn best doe, weet ik 8.5 uur uit de batterij te persen!

Koeling

De laptop blijft lekker koel (alleen een beetje warm aan de onderkant), ongeacht hoe lang hij aanstaat. Tevens is de koeling nooit hoorbaar.

Kijkend naar de overige laptops in dit prijssegment, durf ik te zeggen dat dit een zeer goede keuze is als je budget onder de 700 euro ligt.

Samenvatting

In zijn totaal gewoon een prima laptop. Prijs/kwalitatief UITSTEKEND te noemen. Voor onder de 700 euro kon ik op mijn werk rustig een betere vinden i.v.m. personeelskorting.). Ik heb uiteindelijk TOCH voor de Dell gekozen, en heb er geen seconde spijt ervan gehad! Robuust, lange accuduur, goede geluidskwaliteit, exact de dingen die voor mij van belang zijn!

Heb jij ook een Dell Inspiron 6400?

Hele nette en complete review, petje af !!
Mn eerste review, dus op of aanmerkingen zijn welkom!
goeie revieuw! ik heb ook deze laptop, alleen andere accu (de 6 cells), en geen truelife, ook vista was bij mij meegeleverd maar ik vond de opstart tijd veel te lang, daarom xp ernaast geknald (eerst vista eraf, xp erop, vista er weer op) en merkte dat ik 2x zo lang doe met mn accu op xp! daarom heb ik een paar weken geleden definitief vista eraf gegooid, en gebruik dus nog alleen nog maar xp, xp is ook veel makkelijker om in je netwerk op te nemen, en je krijgt van dell drivers voor zowel vista als xp :D

ook moet je bij de aanschaf erop letten dat je een aantal acties meepakt! verzendkosten zijn al 90 euro, die ik gratis kreeg, net als 36 maanden anti-virus software!
Inderdaad altijd lastig die prijzen bij DELL. Wat ik me nu afvraag: Jij hebt 650 euro betaalt voor het beestje, omdat je een mooie korting hebt weten af te dingen bij DELL. Wat was de prijs geweest als je dit niet voor elkaar had gekregen?
Ik zou met verzendkosten en btw 800 euro kwijt zijn geweest.
ik had voor mijn werk een inspirion 6000 (voorganer van 6400 die ook precies zo uitzag als de 6400) gekocht en geconfigureerd.
wat ik erover kan zeggen is dat het werkt en dat is ook het enige. dell gebruikt geen kwalitatief hoogwaardige materialen hiervoor. na een jaar intensief gebruik zag ik al bij een aantal laptops zwarte vlekken rondom de touchpad en de muisknoppen (zilver lak slijt erg snel).
Daar heb ik uiteraard dan nog geen ervaring mee. Uiterlijk stoort mij echter helemaal niet. Als hij het maar blijft doen, mag de lak rustig verslijten.