Speedlink Strike2 Transparent blue Review

Regeneration 24 augustus 2009, laatste update op 25 augustus 2009, 2.190 views

Speedlink Strike2 Transparent blue

Pluspunten

• Alle knoppen werken goed…
  • Force Feedback
  • Veel knoppen + twee analoge sticks
  • D-pad met linker analoge stick wisselen
  • Lage prijs: ¤ 15 euro

Minpunten

• … behalve de D-pad die is matig
  • Knop 9 en 10 wat moeilijker te bereiken

Review: Speedlink Strike 2 (gamepad)

Voor de PC-games is er zo nu en dan ook de mogelijkheid om die met een gamepad te spelen, maar in die hele berg van PC gamepads, is het soms erg moeilijk kiezen. In deze review probeer ik mijn mening over de Speedlink Strike 2 te geven. Ik had deze in een transparant blauwe kleur er zijn nog een hoop andere kleuren verkrijgbaar. Het is een gamepad met draad en met Force Feedback (FF). En voor een prijs van 15 euro was hij niet duur. Dat ik hem alweer heb teruggebracht voorspelt niet veel goeds, maar dat zou aan een productiefout te verwijten kunnen zijn.

Waarom deze gamepad?
Ik speel vrij veel Pro Evolution Soccer (PES), dat een voetbal game serie is. Ik vind het prettiger om dan met een gamepad te spelen. Wat me eigenlijk heeft overgehaald om deze nieuwe gamepad te halen was eigenlijk het feit dat ik, alweer :P, zonder gamepad zat. Al mijn voorgaande gamepads heb ik weer ingeruild omdat er iets mis was of iets niet meer goed deed (zie eventueel mijn Reviewoverzicht voor de reviews van mijn andere gamepads). Daarnaast lijkt deze gamepad heel erg op een PS2 gamepad en die vind ik (alhoewel misschien een beetje klein) toch wel goed in de hand liggen. Ik ben erg kieskeurig zoals je aan me vorige gamepad-reviews hebt kunnen lezen en dan met name over de D-pad, die is voor mij namelijk erg belangrijk in PES.

De gamepad en wat erbij wordt geleverd
De gamepad (waar ik hem heb gekocht) werd verkocht in een vrij stevig kartonnen doosje met daarin:
- de Speedlink Strike 2
- een handleiding
- een mini CDtje.
De gamepad zat in plastic houder waardoor de gamepad niet kon bewegen in de doos.

Bouwkwaliteit en Ergonomie
De algemene bouwkwaliteit van de gamepad is voldoende te noemen. Hij voelt aardig robuust aan, hoewel je wel wat kraakjes hoort tijdens inspannend gebruik. De knoppen voelen ook naar behoren aan. Hij straalt daarentegen niet eens zo’n goedkope uitdrukking uit, terwijl hij maar 15 euro heeft gekost. De FF werkt goed. Je zou eventueel zelfs de sterkte van de FF kunnen aanpassen in de driverpagina.

Deze gamepad is gevormd naar een PS2 gamepad zowel het uiterlijk als de knoppenindeling. Vind je de PS2 gamepad dus goed in de hand liggen dan is deze dat ook. Hij is misschien iets klein (PS2 formaat dus), maar ik vond hem goed comfortabel in de hand liggen. Verder heeft deze gamepad geen rubber op de delen waar de handen de gamepad vasthoudt. Dat zou voor extra grip moeten zorgen, echter heb ik zelf nooit een gamepad gehad met rubber grip. Ik vind het dus ook niet echt een minpunt. De knoppen zijn over het algemeen goed te bereiken behalve de middenknoppen 9 en 10 (bij PS2: select en start knop), daar zit de analoge pookjes een beetje in de weg. Je went er wel iets aan maar toch blijven de pookjes een beetje in de weg zitten, of je kan ook zeggen dat knop 9 en 10 niet helemaal goed zijn geplaatst.

Deze gamepad is dus niet draadloos, maar heeft een draad waar een USB poort op zit. Of je liever draadloos heb moet je eigenlijk zelf overwegen.

Knoppen
De knoppenindeling is (zoals ik al had gezegd) identiek aan de PS2 gamepad. De knoppen werken over het algemeen goed. Ze zijn accuraat met input die wordt geven. Behalve één knop (jawel) de D-pad. Deze registreert soms een “naar links en beneden” als “naar links en boven”, wat ik niet als prettig ervaar. Ook bestaat de D-pad niet uit vier afzonderlijke knoppen zoals ik eerst dacht. De gleuven die in de D-pad zit zijn ook niet altijd even prettig, vooral na een tijdje spelen. Als oplossing daarvoor plakte ik een stukje plakband op de D-pad wat best goed werkte. Ook vond ik de D-pad wat klein. De D-pad was aan de andere kant (afgezien van de problemen) comfortabel te gebruiken, met andere woorden ik kreeg geen pijn in mijn duim ook na langdurig gebruik. De minpuntjes van de D-pad heeft wel mede voor een lagere beoordeling voor de bouwkwaliteit en ergonomie gezorgd. Daarnaast kan ook deze gamepad (net als mijn voorgaande) de functie van de linkanaloge stick met een knop op de gamepad verwisseld worden met de D-pad. Dit kan soms erg handig zijn.

Compatibiliteit en installatie
Ik heb deze gamepad gebruikt met een PC op Windows XP Media Center. Er zit een handleiding bij wat je met bepaalde functie knoppen nog allemaal zou kunnen doen. Echter die extra functie knoppen gebruik ik niet. Het is dus eigenlijk gewoon een plug and play installatie. Mijn PC herkende de gamepad gelijk en hij was binnen een paar seconden te gebruiken.

Ik heb hem gekocht voor 14,99 euro bij de Media Markt. Ook op de Speedlink site staat dat dat ook de richtprijs is. In de PriceWatch is hij echter al vanaf 9,98 euro te koop (op moment van schrijven: februari 2008). De prijs-kwaliteit van deze gamepad met veel knoppen en FF is dus zeer goed te noemen.

Garantie en service
Er zit 2 jaar garantie op deze gamepad. Ik had hem echter (al) na twee maanden teruggebracht. Ik was namelijk niet tevreden over de D-pad. Hij registreerde “naar links en beneden” soms als “naar links en boven”, dit vond ik na een tijdje toch aardig irritant spelen. Na een paar mailtje heen en weer met de support van Speedlink werd me verteld dat het mogelijk een productie fout kon zijn en ik hem gewoon kon terugbrengen. Ook Media Markt deed hier niet moeilijk over. Ik kreeg wel geen contant geld terug maar een Media Markt tegoedbon wat ik ook prima vind. Kortom goede service van Speedlink én Media Markt. :)

Slot
Ik heb uiteindelijk de gamepad dus toch teruggebracht omdat voor mij de D-pad erg belangrijk is. Dat hij “naar links en beneden” soms als “naar links en boven” registreerde was erg vervelend op den duur. Dit zou ook mogelijk een productiefout kunnen zijn, maar verder vind ik de D-pad ook wat aan de kleine kant. Als ik dan verder nog even zeg dat knop 9 en knop 10 niet altijd goed te bereiken is dan zijn eigenlijk alle nadelen al opgenoemd. Deze gamepad heeft namelijk veel knoppen, twee analoge sticks, FF en is goedkoop. Kortom een gamepad met een erg goede prijskwaliteit verhouding, alleen jammer van de matige D-pad.

Opmerking: omdat ik vergeten was nog foto’s te nemen voordat ik de gamepad terug had gebracht heb ik de foto’s van Speedlink site gehaald.

Changelog
09-02-2008
24-08-2009
Review geplaatst. Afbeeldingen toegevoegd. Type foutjes en kromme zinnen verbeterd.
Opmaak wat aangepast. En hier en daar tekstueel verbeterd.

Heb jij ook een Speedlink Strike2 Transparent blue?

ik heb deze ook, maar dan in het zwart, en ik moet zeggen dat ik de problemen met de 9 en de 10 knop helemaal niet heb.
ook vind ik dat je het gedeelte met "geen rubber" aan moet passen want dat kan door vele mensen verkeerd begrepen worden. tenminste op mijn versie zit er op de analoge sticks wel rubber en zo te zien op die van jou ook. er zit op het gamepad dus wel rubber. je zou het misschien het beste kunnen aanpassen naar: er zit rubber op de analoge sticks, die dan ook erg prettig aanvoelen, maar helaas ontbreekt dit op de rest van de knoppen.
Ik heb het stuk van "geen rubber" aangepast. Ik bedoelde namelijk de rubber stukken wat bij sommige gamepad op de delen zit waar de handen de gamepad vasthoudt. Dat zou voor extra grip moeten zorgen, echter heb ik zelf nooit een gamepad gehad met rubber grip. Ik vind het dus ook niet echt een minpunt, maar wilde het wel even noemen. :)
Mooie review :)
De knoppenindeling is (zoals ik al had gezegt)
Is toch met een d ?
Bedankt voor het compliment en het foutje. :)

Edit: en aangepast.

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 19 augustus 2009 18:19]