Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Kobo Touch Zwart Review

- Craig - 10 augustus 2012, laatste update op 17 augustus 2012, 31.751 views

Kobo Touch Zwart

Pluspunten

• Vormgeving (o.a. minimalistisch uiterlijk met maar 1 knop)
  • Boeken erop zetten is zeer simpel
  • Leest prima, ook buiten in de zon, scherm is zeer rustig voor je ogen
  • Zeer instelbaar (diverse lettertype, lettergrootte, marges etc)
  • Kwaliteit en frequentie van de firmware updates
  • Geen vastlopers of andere technische mankementen
  • Accuduur
  • Touchinterface (menu, paginanavigatie etc)

Minpunten

• Schermtechniek van e-reader is even wennen

Veelzijdigheid Score: 4
Ik ben sinds een maand of 4 in het bezit van de Kobo Touch. Omdat er relatief weinig up to date gebruikersreviews zijn heb ik besloten om er een op tweakers te zetten. Daarnaast wil ik, mede omdat ik zelf nog best even getwijfeld heb of zo'n e-reader nou wel wat is, ingaan op wat algemenere overwegingen ten aanzien van de aanschaf van een e-reader.

Overwegingen voor een e-reader
Mijn interesse voor een e-reader is ontstaan bij een kennis die mij vol trots zijn nieuwste gadget, een e-reader, liet zien. In eerste instantie was ik niet zo onder de indruk, waarschijnlijk vooral omdat dit een wat ouder type e-reader betrof. Zo vond ik het uiterlijk een beetje lompig/ouderwets aan doen en kwam de schermtechniek (e-paper) op mij over als een techniek die nog verre van volwassen was. Ik werd echter wel aangesproken door de potentiële voordelen die een e-reader zou bieden:
- geen zware boeken met je vingers overeind houden tijdens het lezen (ik lees geregeld wat omvangrijkere boeken);
- meerdere boeken op één apparaat, wat me vooral op vakanties een uitkomst leek (geen gesleep met/beschadigingen aan boeken).

Zorgpunten m.b.t. e-readers in het algemeen
Toen ben ik me eens gaan verdiepen in de wereld van de e-readers en hierbij kwamen er, na het lezen van wat reviews en forums, drie vragen bij mij op:
1. Leest zo'n e-reader in het kader van vasthouden of langdurig naar zo'n schermpje staren nou echt wel fijn?
2. Is het scherm wel geschikt om ook buiten (in de zon) te lezen? Hierover hoorde ik namelijk veel mensen klagen op diverse fora i.v.m. het plaatje van glas welke voor het feitelijke scherm zit.
3. Zijn er e-readers op de markt die er (naar mijn mening) niet lomp/ouderwets uitzien.

Om deze punten maar meteen te behandelen:
1. Ja een e-reader leest daadwerkelijk erg fijn (inmiddels meer dan 2000 pagina's gelezen). Het scherm is door de gebruikte techniek heel rustig, e-paper hoeft als een pagina is opgeroepen namelijk niet meer te refreshen. Het beeld staat dus stil en is net zo rustig als gewoon papier aan je ogen. Hierbij moet ik wel opmerken dat de Kobo Touch gebruik maakt van het type e-paper, E Ink Pearl. Wat inhoudt dat het om een relatief nieuwe iteratie van e-paper gaat die een aantal voordelen biedt ten opzichte van oudere typen.
2. Mijn grootste zorgpunt was het wel of niet last hebben van zonlicht. Ik heb afgelopen vakantie op de reader gelezen op een bijzonder zonnig strand in Frankrijk en kan concluderen dat dit geen enkel probleem vormt. Het scherm spiegelt niet, enkel als de zon er toevallig recht op staat kun je lichte hinder ervaren. Maar dan volstaat het om de e-reader een tikkeltje van hoek of houding te veranderen.
3. Ja er zijn inmiddels e-readers op de markt die wat moderner zijn vormgegeven.

Waarom een Kobo Touch?
Tijdens het zoeken naar een e-reader kwam ik al vrij snel tot de conclusie dat het voor mij een keuze tussen twee modellen zou gaan worden. De Kobo Touch (zwarte uitvoering) en de Sony Reader Touch Edition PRS-T1 (zwarte uitvoering). Deze selectie is gebaseerd op de vormgeving, naar mijn mening steken de Kobo Touch en de Sony PRS-T1 op dit vlak met kop en schouders boven de meeste andere e-readers uit, en de prijsklasse (100 a 120 euro). Daarnaast had ik twee eisen op het technisch vlak waaraan de e-reader moest voldoen, een touchscreen met bijbehorende touchinterface en een scherm van het (eerder genoemde) nieuwere type 'E Ink Pearl' gezien de voordelen ten opzichte van oudere typen e-paper (groter contrast etc).

Uiteindelijk ben ik voor de Kobo Touch gegaan omdat ik erg gecharmeerd ben van de vormgeving. De e-reader is netjes afgewerkt en maakt een chique indruk. De achterkant is voorzien van een soort ribbels die erg prettig zijn bij het vasthouden van de e-reader. Daarnaast vond ik het minimalistische karakter van de bediening (één knop aan de voorkant en een aan/uitschuif aan de rechter bovenkant) een pre tegenover andere e-readers en dus ook de Sony. Mijn verwachting was dat knoppen om pagina's om te slaan en menu's te benaderen niet meer nodig zouden zijn met een touchscreen. Na het gebruik van een aantal maanden is deze verwachting ook meer dan uitgekomen. Als laatste was het glanzende design van de Sony ook een reden om voor de Kobo Touch te kiezen. Na beide apparaten vastgehouden te hebben viel het me namelijk op dat de lampen van de winkel behoorlijk reflecteerde op de glimmende randen van de Sony. Dit was bij de Kobo niet het geval daar deze een matte afwerking heeft.

Een belangrijk punt voor mij buiten de vormgeving om was de mening op de diverse forums dat Kobo (het achterliggende bedrijf) erg fanatiek zou zijn met updates van de Kobo Touch. Inmiddels kan ik dit beamen, er zijn de nodige verbeteringen doorgevoerd. Iets om te onthouden bij het lezen van reviews op basis van de eerste versie van de firmware. Recent is firmware 2.0 uitgebracht en over met name één feature van deze laatste update ben ik erg enthousiast. De fonts zijn namelijk 'verbeterd' wat er voor zorgt dat de letters smoother en duidelijker op het scherm verschijnen. Net of de resolutie met een factor anderhalf omhoog is gegaan.

Gebruik van de Kobo Touch
Het gebruik is mij zover bijzonder goed bevallen. Inmiddels heb ik 4 boeken uitgelezen op de Kobo Touch. Het apparaat werkt naar behoren, ik heb nooit een vastloper of iets dergelijks gehad. De interface werkt (zeker) na de updates goed en intuïtief. Er wordt onthouden waar je was in het boek zodat je na het aanzetten meteen weer verder kan. De batterijduur is zoals beloofd (dankzij de gebruikte schermtechniek) bizar lang vergeleken met andere 'mobiele apparten' zoals smarthphones en tablets. Ik haal daadwerkelijk met redelijk intensief gebruik meerdere weken tot een maand zonder opladen. Verder is de e-reader 'vieze vinger' proof, d.w.z. vlekken van chips of andere snacks zijn er makkelijk af te vegen. Hiermee doel ik trouwens vooral op de onder- en achterkant van de e-reader, waar je hem vasthoud. Het scherm zelf vertoont in tegenstelling tot smarthphones en tablets helemaal geen vingerafdrukken, ook niet na het omslaan van honderden pagina's. Om de e-reader mooi te houden gebruik ik er trouwens een opberghoesje bij die ik ergens in een webshop gekocht heb voor 10 euro. Doordat er redelijk wat e-readers zijn die min of meer dezelfde formfactor hebben als de Kobo Touch is de keuze op dit vlak trouwens groter dan ik had verwacht.

Wat ik ook moet noemen zijn instelmogelijkheden van de Kobo Touch. Alle voor het lezen relevante zaken zijn in te stellen, voorbeelden hiervan: diverse lettertypen, lettergrootte, marges en regelafstand etc. Daarnaast is het navigeren door een boek erg intuïtief, je kan vanuit de inhoudsopgave navigeren maar je kunt ook snel door hoofdstukken of meerdere pagina's tegelijk scrollen. De daadwerkelijke leesinterface werkt heel simpel, tik je ergens op de linkerkant van het scherm dan ga je een pagina terug, tik je in het midden dan roep je het instellingen/navigatie menu op, tik je rechts op het scherm dan ga je een pagina verder. De (enige) fysieke knop brengt je te allen tijden terug bij het beginscherm van de Kobo Touch. Hier kan je op eenvoudige wijze tussen de diverse boeken scrollen op basis van auteur, titel en dergelijke zaken, waarbij per boek onthouden wordt waar je gebleven was.

Het toevoegen van boeken aan de bibliotheek van een Kobo Touch werkt super simpel, het is een kwestie van het apparaat aansluiten op een pc en dan in de Explorer bestanden slepen. De Kobo Touch kan trouwens overweg met ePub bestanden dus wat dit betreft heb je een hoop vrijheid. Bijkomend is het ook mogelijk om het populaire Calibre te gebruiken om je bestanden te beheren. Maar uiteraard is het ook optie om het ingebakken (aankoop)systeem te van Kobo te gebruiken. Met dit laatste systeem heb ik echter geen ervaring en hier kan ik dus weinig over zeggen. Vanuit mijn forumonderzoek kan ik wel melden dat mensen hierover overwegend positief zijn, ik heb in ieder geval geen structurele klachtenregen gezien. Daarnaast zag ik die keren dat ik de bijbehorende desktop software van Kobo aan had staan (voor het updaten van de firmware) dat er recente titels in het Nederlands voorbij kwamen. De shop is dus in ieder geval afgestemd op de Nederlandse markt. Je kan trouwens ook boeken rechtstreeks (draadloos) kopen op je e-reader via Wifi, maar ook hier heb ik geen ervaring mee.

Ook heeft het apparaat wat leuke extra's zoals een schetsbord, simpele internet browser, tijdens het lezen in een boek woorden vertalen (handig bij het lezen van Engelse boeken, Frans wordt ook ondersteund) en het maken van aantekeningen. Als laatste is er zelfs nog een soort achievements systeem (zoals o.a. terug te vinden op de Xbox 360 of de zogenoemde trophy's op de PS3) waarbij de mogelijkheid bestaat om het behalen van deze achievements te delen via Facebook. Ik gebruik dit laatste niet (het is ook uit te zetten) maar toch een grappige feature.

Geen nadelen?
Ik besef dat het zover een bijzonder positief verhaal aan het worden is. Eerlijk gezegd heb ik zover geen echte nadelen ervaren. Ik ben zeer tevreden met deze e-reader en maak er veel gebruik van. Het apparaat doet wat het moet doen, loopt niet vast of iets dergelijks en zover is er ook op het materiële vlak niets te klagen (geen krassen of losse knoppen etc). Hooguit wat ik zou kunnen noemen is het wennen aan de schermtechniek. E-paper werkt zoals eerder aangehaald wat anders dan de gebruikelijke schermen van smartphones en tablets. In het begin vergt dit enige gewenning, het scherm lijkt zich bij een nieuwe pagina heel apart blokkerig en relatief traag (fractie minder snel dan een LCD scherm) 'op te bouwen'. Mijn ervaring is dat dit na een pagina of 50 echter helemaal niet meer opvalt, het leest prima weg.

De conclusie van mij is tweeledig. Ten eerste moet ik na een aantal maanden concluderen dat e-readers perfect geschikt zijn voor het lezen van boeken. Ik had niet verwacht dat het zo fijn en intuïtief zou werken, ik vind het eigenlijk gewoon fijner lezer dan een 'echt' boek. Zo'n e-reader houd fijn vast en is lekker licht waardoor bijvoorbeeld op je zij in bed lezen geen marteling voor je vingers/polsen meer is. Ten tweede ben ik bijzonder tevreden met de Kobo Touch. Hij doet wat hij moet doen, is goed leesbaar in zonlicht, mooi vormgegeven (naar mijn mening) en het bedrijf erachter timmert fanatiek aan de weg met firmware updates die ook daadwerkelijk goede verbeteringen doorvoeren of nieuwe features introduceren. Iets om in het achterhoofd te houden bij het bekijken van exemplaren in de winkel die waarschijnlijk nog op de oudere firmwares draaien.

Heb jij ook een Kobo Touch Zwart?

Geen negatieve punten? Onze ervaring is anders. Bijv in vergelijking tot de Bebook Neo:

- gemis van fysieke knoppen
- vette vingers op touchscreen
- opent niet automatisch met je laatst gelezen boek
- lettergrootte wijzigen beetje omslachtig
- je moet boekenkasten aanmaken op de reader zelf en handmatig toevoegen. Dit gaat
veel makkelijker op de Bebook, kan je alles met pc doen.

Plus:
-Beeldscherm is beter/duidelijker
-Lichter (>100g) en kleiner
-Goedkoop

[Reactie gewijzigd door tinoz op 10 augustus 2012 14:24]

Ik besef dat er weinig negatieve punten in de review staan. Ik heb ook zitten denken wat ik als negatief ervaar maar dit is oprecht erg weinig. Je reactie is daarom erg nuttig, waarvoor dank. Op je negatieve punten wil ik dan ook graag even in gaan:

- gemis van fysieke knoppen: dit had ik me niet gerealiseerd, veel mensen die al langer e-readers gebruiken zijn waarschijnlijk gewend aan het hebben van fysieke knoppen. Ikzelf heb juist heel bewust gekozen voor zo min mogelijk knoppen. Persoonlijk vind ik de fysieke knoppen de vormgeving bij de meeste e-readers niet ten goede komen. Maar dit is uiteraard heel persoonlijk en ik kan me voorstellen dat iemand die eerder met fysieke knoppen heeft gewerkt ze zou kunnen missen. Ikzelf geef echter sterk de voorkeur aan enkel een touchscreen, welke erg fijn werkt naar mijn beleving. Eigenlijk is dit punt een beetje net zoals de discussie 'van toen' tussen smarthphones met enkel een touchscreen of ook met een toetsenbordje, net wat je fijner vindt.

- vette vingers op touchscreen: dit punt herken ik niet, in de 4 maanden tijd heb ik mijn scherm nog geen enkele keer schoon hoeven maken. Ik heb de Kobo Touch er nog eens bij gepakt maar ik kan oprecht geen vingervlekken ontwaren. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld mijn smarthphone.

- opent niet automatisch met je laatst gelezen boek: dit punt herken ik ook niet, als je een boek leest en je zet vervolgens je Kobo Touch uit dan gaat hij naar een standbye scherm waarbij de voorkant van het boek getoond wordt. Pak je later de e-reader weer en zet je hem aan dan opent het boek zich direct weer op de plek waar je gebleven was.

- lettergrootte wijzigen beetje omslachtig: zou je nader kunnen verklaren wat je hierin als omslachtig ervaart? Met twee keer op het scherm tikken ben je bij deze optie en dan kun je een slider gebruiken. Hierbij kan je zowel schuiven als met een pijltje terug en vooruit het in stapjes aanpassen. Dit ervaar ik persoonlijk niet als omslachtig.

veel makkelijker op de Bebook, kan je alles met pc doen:
deze optie gebruik ik niet en ik ken de Bebook niet dus hier kan ik weinig over zeggen. Wel kan ik zeggen dat ik in de bibliotheek met de mogelijke zoekopties, zoals ook aangegeven in de review, al mijn boeken prima terug kan vinden. Daarnaast zijn boeken als favoriet aan te vinken waardoor ze op een shortlist komen. Je laatste vijf geopende boeken verschijnen trouwens ook op het startscherm van de Kobo Touch Dit zijn voor mij genoeg sorteer/zoek tools.

- scrollen gaat makkelijker met Bebook (stapje terug makkelijker met aparte back knop): ik neem aan dat je scrollen door de menu's bedoeld? Ik denk dat dit dan weer aanhaakt bij de touchscreen vs. fysieke knoppen discussie vanuit je eerste punt. Op de Kobo Touch zitten in de menuschermen zover ik weet gewoon pijltjes om een stapje terug te gaan.

[Reactie gewijzigd door - Craig - op 10 augustus 2012 14:45]

Mooie aanvulling op een mooie review! Ben de aanschaf daardoor nu serieus aan het overwegen.

Aanvulling mijnerzijds: best getest consumentenbond februari 2012... leuk verkoopargument voor grootmoeders? ;)
- opent niet automatisch met je laatst gelezen boek (indien je de reader UIT hebt gezet) Vanuit standby komt hij wel in het laatst gelezen boek.

- lettergrootte wijzigen beetje omslachtig: de schuifbalken werken niet praktisch. Dit komt door het niet capacitieve touchscreen, wat gewoon minder nauwkeurig werkt.

We zijn de reader aan het testen voor de schoonouders, maar vinden het nu niet gebruiksvriendelijk genoeg. Hopelijk komen er nog een paar updates aan die e.e.a. verbeteren. Technisch gezien is het verder een prima apparaat.
- opent niet automatisch met je laatst gelezen boek. Ook ik zet de kobo nooit uit. Als je hem uit wilt zetten en toch laten onthouden waar je bent, moet je volgens mij eerst vanuit het boek terugkeren naar het hoofdscherm. Zelf heb ik hem altijd in stand-by staan en met wifi uit kan ik ongeveer drie boeken a 500 pagina's uitlezen. Dit komt met mijn settings neer op tussen de 3000-4000 page turns. Tijd tussen twee oplaadsessies is ongeveer 5 weken.

- lettergrootte wijzigen beetje omslachtig: Het niet hebben van een capacitief touchscreen is juist een van de voordelen van de Kobo en de Sony. Daardoor missen ze een laag voor het scherm wat het contrast ten goede komt. Met updates zal dit nooit verholpen worden.

Heb de kobo ook voor mijn moeder gekocht, die toch echt wel een digibeet is. Heb in het begin geholpen met wat instellingen, zoals lettertype, grootte en marges en sindsdien doet ze er alles zelf mee. Het lukt haar zelfs om boeken met Calibre op de Kobo te zetten. Wat willen we nog meer. Ik heb dus niets te klagen over de gebruiksvriendelijkheid van het apparaat.

edit:
tinos: Zie net dat je wel ervaring hebt met een BeBook. Hilarisch, want mij moeder kon dus absoluut niet met dat ding omgaan. Veel te veel knopjes en dingetjes waardoor ze in de war raakte. Dat is het mooie van maar 1 knop hebben en die gebruikt ze alleen om een nieuw boek te kiezen als ze er eentje heeft uitgelezen (als het volgende boek niet op het startscherm staat).

[Reactie gewijzigd door Lt-Crash op 15 augustus 2012 17:29]

hahah nou ja, misschien is het een kwestie van smaak.
Ah zo bedoel je, ja dat klopt. Ikzelf zet de e-reader nooit uit eigenlijk. Mede omdat het scherm eigenlijk geen stroom verbruikt en ik nagenoeg dagelijks lees (al kost stand-by staan van het apparaat als geheel uiteraard wel een klein beetje stroom). Dan vind ik het fijner om meteen te kunnen lezen als ik het apparaatje pak. Hiermee haal ik een paar weken zonder opladen. Ik heb trouwens wel WiFi uitstaan, wellicht nog een tip, ik kan me namelijk voorstellen dat dit wel wat verschil maakt. Zeker als de reader telkens net wel/net niet contact kan maken.

Klopt ik moest ook wel even wennen aan het (infrared) touchscreen van de e-reader, zeker in combinatie met de e-paper schermtechniek. Maar na wat gewenning werkt het in mijn ogen prima. Los van alles, hoe vaak zal het voorkomen dat je lettertype en grootte etc aanpast. Ikzelf heb dit één keer ingesteld en hierna heb ik er niets meer aan gewijzigd. Toch valt niet te ontkennen dat het inderdaad niet zo gevoelig is als een capacitief touchscreens, maar aan die laatste techniek kleven in combinatie met e-paper nog wel wat nadelen momenteel geloof ik. Het zou in ieder geval het leesplezier niet ten goede komen (minder scherpe letters, reflecties etc). Neemt niet weg dat er wel e-readers op de markt zijn die een resistief/capacitief/Wacom scherm hebben.

Succes met het verder testen van de e-reader!

[Reactie gewijzigd door - Craig - op 13 augustus 2012 15:24]

Eigenlijk herken ik me ook niet in deze negatieve punten. je eerste punt, het gemis van fysieke knoppen, dat is iets heel persoonlijks :)

Vette vingers heb ik nog nooit gehad. Een klein tikje (doe ik met de platte kant van mijn nagel) is al voldoende. Sterker nog, ik heb al een paar keer gehad dat de pagina al omsloeg voordat ik het scherm daadwerkelijk had aangeraakt (iets te zacht willen tikken, dus eigenlijk te vroeg mijn vinger weer weggehaald).

Het laatste boek staat altijd netjes voor me klaar, ik kan zo weer verder lezen. Je moet natuurlijk niet de knop aan de voorzijde indrukken als je wilt stoppen met lezen ;)

Lettergrootte aanpassen is misschien iets lastiger, maar dat gaat bij mij nog steeds vrij vlot.

En even een bladzijde terug gaat ook net zo makkelijk, doe ik ook regelmatig.

Er zijn wel degelijk nadelen, maar die liggen eigenlijk meer bij de functies die niet direct met het lezen te maken hebben.
[quote] - gemis van fysieke knoppen
- vette vingers op touchscreen
U hebt toch zelf gekozen voor een reader zonder fysieke knoppen. Dat wist u van tevoren. Het is dan dus niet fair om dit als minpunt op te noemen.
Vette vingers zijn afkomstig van uw eigen huidsmeer. Elk touchscreen dat u aanraakt zal dus vingers vertonen.
Boekenkasten aanmaken is niet een must het is allen makkelijk zoeken als je boeken in een boekenkast indeelt.
Bijna Al de "ongemakken" die u opnoemt had u van tevoren kunnen weten als u naar specificaties had gezocht voor het aankopen.
Kun je hier nu ook PDF's, office bestanden en andere aanverwante artikelen lezen?
Ik moet namelijk voor mijn stage een hoop PDF,s e.d. lezen en aangezien ik van lezen op een laptop moeie ogen krijg lijkt dit me een uitkomst.

(tevens zal mijn vriendin hem vast wel willen gebruiken om boeken mee te lezen)
Ik heb deze e-reader ook, hij leest pdf, maar eerlijk gezegd vind ik pdf's lezen op de e-reader even irritant als op m'n computer scherm. Ik heb het idee dat pdf als soort "foto" word geopend, Ik gebruik hem dan ook niet voor pdf's.

Doc's kan hij denk ik niet openen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.

Ik denk dat het voornamelijk voor boeken een interessant tool is.
Bij de mediamartk heb ik naar de sony en de kobo gekeken. De glanzende randen van de sony was een drama. De lampen weerspiegelden daar vervelend in dus dat punt herken ik.

Wat mij tegenviel bij de kobo zijn de woordenboeken die geinstalleerd zijn. Een vertaling van engels naar nederlands was niet aanwezig. Een engels woordenboek, wat ook voldoet, was ook niet aanwezig. Zo'n woordenboekfunctie, die de sony wel heeft, vind ik nou juist een voordeel van een e-reader maar de kobo slaat daar de plank mis.
Een tweede nadeel vind ik dat je de header niet kunt uitschakelen. Onderin een pagina zie je al het paginanr en de boeknaam. De ruimte bovenin de pagina wil ik kunnen gebruiken voor de paginatekst zoals bij de sony. Ik heb geen optie kunnen vinden om dat uit te schakelen.
In één van de vele updates is dat nu wel perfect mogelijk :) maar standaard zal de software wat ouder zijn in de winkel.
Nog even een korte reactie:
@ eL_Jay, ik heb gelezen dat je er PDF's mee kan lezen, office bestanden weet ik niet. Ik heb zelf geen ervaring met PDF's, wel heb ik gelezen dat PDF's bekijken kan maar dat het niet hetgeen is waar de ereader het beste in is (ebooks lezen).

@eisbaer, je eerste minpunt is verholpen in een update. Je kunt nu gewoon het nederlandse woordenboek gebruiken en zelf allerlei aanvullende installeren etc. Je tweede punt herken ik niet . Mijn scherm is helemaal gevuld met tekst, alleen onderin staat de eigen pagina indeling van de e-reader voor het specifieke ebook zelf. Wellicht ben je geholpen met de optie onder Leesinstellingen en dan de tweede pagina? Daar kun je in ieder geval de pagina nummering in de zijkant uit zetten. Anders wellicht nog even spelen met de marges en overige instellingen.

[Reactie gewijzigd door - Craig - op 19 oktober 2012 18:44]

Kun je met deze ereader ook de fontgrootte instellen als je PDFs aan het lezen bent?

Heb ooit een andere e-reader gebruikt (was een budget ding en al 2 jaar geleden, dus ongetwijfeld een simpeler model dan wat vandaag de dag de norm is) en daarbij kon ik de fontgrootte wel instellen bij ePUB en txt files, maar niet bij PDFs. Ik dacht toen dat het kwam omdat PDFs wat minder flexibel zijn qua opmaak.

Bijvoorbeeld een PDF waarvan de pagina's zijn opgedeeld in 2 kolommen. Bij een groot font "flowt" (herschikt) hij de opmaak van de tekst niet in leesvolgorde, maar beide kolommen naast elkaar als geheel.

En inzoomen op de pagina als geheel is natuurlijk super onhandig, want dan moet je steeds naar rechts en naar links scrollen om een zin te lezen.
Nog een andere vraag, zitten hier nog DRM restricties op of kan ik gewoon iedere willekeurige PDF, ePub, txt, doc, html, enz erop zetten?

En kan het gewoon als USB device, of heb ik dedicated software nodig (hopelijk niet) om de content erheen te copyen?
Sommige pdf's kunnen mogelijks extra beschermt zijn, maar ik ben nog niks tegen gekomen dat er niet op wil ! (pdf, epub, txt) (html en doc-x- niet geprobeerd)

Je kunt hem als usb device gebruiken; Er is software bij die dient voor update en gekochte boeken te transsferen.