Specificaties 460W (80 Plus Gold), volledig modulair - Bekijk alle specificaties

Seasonic X-460 Fanless Review

Falcon31 8 augustus 2012, laatste update op 11 november 2012, 1.835 views

Seasonic X-460 Fanless

Pluspunten

• kwaliteitsprodukt
  • stil vanwege fanless

Minpunten

• De kabels met meerdere connectors minder efficient bij plaatsing voeding onderin de kast.

Ik ben bezig een stil systeem te bouwen voor fotobewerking. Stil betekent voor mij stiller dan mijn huidige Antec Sonata Plus 550 kast. Ik meet voor voor dit systeem 28 dB met een niet gekalibreerde Galaxy S op oorhoogte als de kast onder mijn bureau staat.
Mijn huidige kast heeft een modulaire voeding, maar met 4 HDDs en een SSD is het toch een kabelrommeltje van binnen en wat krapjes. Een modulaire voeding (en een grotere kast) is dan ook een eis voor mijn nieuwe systeem. Verder hoeft er geen supersnelle videokaart in dus een voeding met meer dan 600 W is niet nodig, wel een beetje marge tov. een verwacht max systeemverbruik van 250-300 W, daarom minimaal 400 W. Een zuinige voeding vond ik een goed idee, en het moest gezien het overweldigende aanbod aan voedingen dan maar meteen een 80+ gold/platinum worden.

Mijn belangrijkste eisen waren daarmee: tussen 400 W en 600 W, minstens 80+ gold en modulair. Met deze input ben ik bij de Seasonic X-460 Fanless voeding uitgekomen.
Er is ook een 400 W versie van die 10 Euro minder kost, maar die extra 60 W is me wel 10 euro waard. De Cooler Master Silent Pro Gold 600W is ook 10 Euro goedkoper en voldoet aan mijn eisenpakket, maar toen ik zag dat dit een fanless model is en daarmee absoluut geen herrie maakt was ik verkocht.
Er zijn daarnaast ook niet-modulaire voedingen die de helft kosten van de Seasonic en ook als stil bekend staan (oa. BeQuiet), maar die vallen buiten mijn wensenlijstje.
Dit is daarmee niet de goedkoopste voeding (119 Euro vs. min 109 Euro) binnen mijn eisenpakket, maar wel een met voor mij een fanless feel-good factor. Ik heb geen problemen met deze prijs, maar zeer prijsbewuste tweakers zullen waarschijnlijk een niet-modulaire voeding kiezen en ook heel tevreden zijn.

De kast is een Antec Performance One P280 geworden omdat die ook zeer stil genoemd wordt, een beter kabel mgt heeft en ik de afwerking van mijn oude Antec kast goed vond.

Ik heb de voeding net binnen gekregen en ben mijn nieuwe systeem aan het configureren.
De eerste indrukken zijn zeer positief. Bij het openmaken van de verpakking krijg ik het gevoel met een kwaliteitsprodukt van doen te hebben. De bijgeleverde snoeren zitten zeer netjes verpakt in een 'luxe' tasje en de voeding zelf is in een 'satijnen' zakje verpakt. Niet dat het de performance van de voeding verbetert, maar het oog voor details helpt zeker om het kwaliteitsgevoel te versterken. Ook de kabels zijn zeer netjes afgewerkt met kousjes over de draden met aan de uiteinden van de kousjes krimpfolie EN lijm. Hieruit spreekt weer het oog voor details dat een kwaliteisgevoel oplevert. Bij mijn Antec voeding zaten de kousjes los over de bedrading heen, ook heel netjes maar dit is luxer. Deze oplossing blijft zeker langer goed dan de economische levensduur van m'n nieuwe systeem.

Er zijn meer dan voldoende kabels bijgeleverd met alle gebruikelijke aansluitingen. Na inbouwen van 2x SSD + 2x HDD + DVD is ongeveer nog de helft over.

Wat wel opvalt is dat de orientatie van de voedingsconnectors aan de kabels uitgaan van het inbouwen van de voeding boven in de kast, met lager gelegen SSD/HDDs. In mijn P280 wordt de voeding onderin de kast geplaatst en dan zijn de kabels met dubbele connector ineens minder efficient.
Ik sluit steeds 2 SSDs of HDDs met een voedingskabel aan en de eerste connector moet steeds in de bovenste (verst van de voeding verwijderde) SSD of HDD aangesloten worden. Als de connectoren omgedraaid zouden zitten kan steeds de onderste (en dichtst bij de voeding geplaatste) SSD of HDD met de eerste connector aangesloten worden en kun de de kabellengte tussen de eerste en tweede connector benutten om de verder gelegen SSD/HDD te bereiken. De kabels zijn hierdoor wat aan de korte kant en ik moest mijn HDDs helemaal onderin de kast plaatsen om met een korte kabel aan te sluiten.
Er zit ook een lange kabel met 3 connectoren en die had ideaal geweest voor mijn 2x SSD en DVD, maar ook hier moet eerst de verwegst gelegen DVD aangesloten worden om dan door te kunnen lussen naar de 2 SSDs. De kabel is hier simpelweg te kort voor en al was de kabel wel veel langer geweest, dan nog had de kast roet in het eten gegooid. De kast heeft namelijk een apart compartiment voor de 2 SSDs en dat verhindert doorlussen.
Ik heb gedacht om de SSDs en HDDs omgekeerd in de kast te hangen, wat het 'probleem' ook oplost, maar ik krijg geen goed gevoel bij een omgekeerd geplaatste HDD. Hier heb ik dan ook vanaf gezien.

Uiteindelijk heb ik ipv. 3 kabels uit de voeding te laten komen, gekozen voor 2 kabels en met 2 verloop+split stukjes. Het compartiment met het mobo blijft daardoor leger en kan hopelijk iets beter koelen.
Dit is een lang verhaal over een klein detail, maar volgens mij iets dat de fabrikant kan oppikken en verbeteren.

Ik wacht nog op mijn processor en tot die tijd heb ik het systeem nog niet werkend. Als het systeem werkt hoop ik deze review uit te breiden.
Al met al zijn mijn eerste ervaringen zeer positief en geven me het gevoel een luxe voeding aangeschaft te hebben, met een kleine kanttekening.

Update 11- Nov-2012
Mijn systeem draait al een tijdje naar wens en de voeding doet geruisloos zijn werk. Geen "whining" of iets dergelijks te horen.

Nadat mijn processor binnenkwam bleek mijn nieuwe systeem niets te doen. Nu is niets doen vaak minder erg dan het een beetje doen. Ik verdacht de voeding en heb er een andere ingeschroefd. En ja, de voeding was DoA.
SiComputers gebeld en helemaal geen narigheid of moeilijk doen, ondanks dat het product langer van een week geleden was geleverd. Ze accepteerden meteen een DoA. Prima service! De vervangende voeding kreeg ik met een paar dagen in huis.

Voor mijn gevoel is mijn nieuwe systeem veel stiller dan mijn oude systeem. Denk aan het geluid van een airco, die te horen is als het geheel stil is en je erop let. Ik heb het geluidsniveau nu gemeten onder dezelfde condities en kom tot 23- 24 dB. Dit is 4 dB lager, en ruim een halvering van het niveau. Getalsmatig valt het me een beetje tegen, maar voor het oor is het wel fijn.

Zou ik deze voeding weer kopen? Jazeker, het gevoel van een luxe product gekocht te hebben bevalt me prima.
Is deze voeding stiller dan een voeding met fan? Alleen als de fan draait.

Heb jij ook een Seasonic X-460 Fanless?

Wat zegt de handleiding over de installatie? Volgens mij heeft dit ding aan alle kanten gaten en afhankelijk van de plaats in de kast is het handig om hem recht of op z'n kop in de kast te schroeven.

Zelf durfde ik fanless niet aan, heb toen maar een AX750 gekocht, volgens mij bijna identiek aan deze alleen doordat ie een fan heeft mag hij hoger belast worden.
Het antwoord is dat je de kant met de PCB aan de onderkant moet positioneren.
Om de voeding zat een stuk papier met de veelzeggende woorden:

ATTENTION: Install with the ventilation top cover facing UP.

Dat leek mij heel logisch, maar het geeft aan dat het vanwege problemen in het verleden of overdreven Amerikaanse veiligheidsmeldingen noodzakelijk is om te melden.
Je kan hem pas reviewen als je hem hebt gebruikt. Ik heb hem ook en hoewel hij stabiel is, geeft hij een vreselijke hoeveelheid coil whine, irritant gepiep. Ikzelf zou liever achteraf een 800Watt totale overkill psu gekocht hebben, waarvan de fan nauwelijks draait omdat je hem maar 30% gebruikt.
Hoewel de review niet compleet is vind ik dat je toch iets kan schrijven als je je een apparaat hebt ingebouwd.
Bedankt voor de tip over het gepiep. Ik zal de voeding snel aansluiten om te horen of hij ook piept. Dat lijkt me een produktiefout en als dat zo is gaat hij terug. Ik koop geen fanless voeding die toch herrie maakt.
En hoe staat het met het gepiep? Waar ik benieuwd naar ben is of de voeding zo warm wordt/kan worden dat je hem gaat ruiken. Ik al langer een thermaltake fanless voeding, maar een nadeel van die is dat ik kan ruiken dat de PC aanstaat, een beetje stoffige geur. Ook na dat hij binnenin stofvrij is gemaakt. Ik heb het idee dat dit komt omdat hij ontworpen is om goed heet te kunnen worden. De hoge temperaturen en mogelijk toch nog wat stof veroorzaken dan die geur.
Na ruim 2 weken wachten op m'n processor heb ik afgelopen weekend m'n PC gebouwd. Er gebeurde echter niets toen ik hem wilde aanzetten. Oeps, wat vervelend. Na wat testen leek het de voeding zelf te zijn. Gisteren naar een heel aardige PC winkel in Wijchen geweest (totalIT) die ook op zondag voor me opendeed en een andere (tijdelijke) voeding gekocht. Met deze voeding werkt het systeem als een zonnetje.

Korte samenvatting: ik heb een DOA voeding gekregen en ga die proberen om te ruilen. Wordt vervolgd.
En wat is het vervolg? Zeker icm die coil whine?
Mijn X-460 heeft geen coil whine . Het is een erg stil systeem geworden. M'n andere systeem met Antec Sonata kast is daarnaast een serieuze brombeer.