×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties Tower, 6 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Nexus Prominent R Review

Borromini 7 augustus 2012, laatste update op 8 augustus 2012, 1.482 views

Nexus Prominent R

Pluspunten

• Zo goed als volledige toolless montage mogelijk
  • Waaier aan aansluitingen vooraan (USB 3, USB 2, eS-ATA, S-ATA dock)
  • Uitstekend cable management
  • Inbouwmogelijkheid voor SSD's/2,5" HDs in alle 3,5" drivebays
  • Geluidsdempende matten in zijpanelen

Minpunten

• Plastic drivebays zijn iets te flexibel om echt stevig te zijn

Ondanks mijn goede ervaringen met Antec-kasten (ik heb ondertussen al een P180, een P180 Mini, een P182 en een Super Lanboy gebruikt om systemen mee te bouwen) vond ik dat het tijd was voor iets anders. Er zijn weinig kasten die vooraan eS-ATA-aansluitingen aanbieden. Dat was één van de vereisten. Daarnaast moest het een stille kast zijn, en ze mocht niet te groot zijn (de modellen in de Antec Performance One serie zijn stuk voor stuk bakbeesten). Het uiterlijk mocht ook niet te protserig of te opvallend zijn - en ook hier voldoet de Nexus perfect: een strak, sober, no-nonsense ontwerp.

Prijszetting en features

De Nexus Prominent R is een erg democratisch geprijsde kast voor wat je krijgt. Er zit standaard één fan in, de zijpanelen zijn met geluidsdempende matten uitgevoerd, en de voor- en bovenkant bestaat uit fijn zwart gaas met de nodige 3,5" en 5,25" uitsparingen. Daarnaast zijn de aansluitmogelijkheden vooraan gewoon royaal te noemen. Twee USB 2.0-poorten, een sneller USB 3.0-broertje, en ook een eS-ATA-aansluiting. Daarnaast de vaste waarden: een in- en uitgang voor het geluid. Als toemaatje een verzonken S-ATA-dock - niets is handiger dan gewoon een harde schijf erin schuiven om even snel gegevens over te zetten (of te backuppen). Om een kast te vinden met een vergelijkbaar scala aan aansluitingen moet je al in een hogere prijsklasse gaan zoeken.

Inbouw

De inbouw van de componenten verliep voorspoedig. Er is voldoende ruimte om het moederbord vlot te monteren, al is het wel wijs om eerst de optische stations te monteren en pas daarna het moederbord. Eén van de 5,25" bays heeft een verloopstukje voor 2,5" schijven of SSD's gemonteerd dat alleen maar te demonteren valt als het moederbord niet geïnstalleerd is. Ik wou oorspronkelijk daar de SSD in installeren (en zo één voedingskabel gebruiken om zowel de SSD als de DVD-brander mee te voeden) maar omdat het niet meer te demonteren is zonder het moederbord uit te bouwen (althans, voor zover ik kon zien) heb ik de SSD in één van de conventionele hard drive bays geïnstalleerd. Die bays werken met sledes, wat heel handig is - je monteert de schijf en schuift de slede klikvast in de daartoe voorziene sleuven. De sledes zijn wel niet enorm stevig - ik neem aan dat zij onder normale omstandigheden hun stevigheid ontlenen aan de 3,5" schijven die erin zitten, maar met een SSD/2,5" schijf is dat dus niet het geval en lijken die uiteinden wat alarmerend te zwalpen. Geen erg voor een SSD, die heeft immers geen bewegende delen, maar verre van optimaal voor een 2,5" HD (al zullen weinig mensen dit tegenwoordig nog gebruiken in een desktop, nu SSD's zo makkelijk verkrijgbaar zijn).

Wat er bij de Antec-kasten altijd ontbrak was cable management, en dat heeft Nexus fantastisch opgelost. De kabels zijn volledig achter de bevestigingswand van het moederbord weg te werken en dat heb ik dan ook gedaan. De stroom- en datakabels verdwijnen netjes in de uitsparingen die rond het moederbord voorzien zijn, en komen weer te voorschijn waar ze nodig zijn.

Geluidsproductie
De Seasonic-voeding en de Big Shuriken zijn allebei erg stil. Gelukkig lijkt de GTX 560 Ti ook bescheiden qua geluidsproductie. Onder load (Prime95 en Furmark) is er een duidelijk hoorbare luchtverplaatsing maar geen irritante bijgeluiden. De kast is stevig gebouwd, geen losse eindjes. Ook in rust is het systeem 'aanwezig' maar er worden geen hinderlijke bijgeluiden geproduceerd. Fluisterstil zoals een Performance One 180 is het nu ook weer niet, maar da's dan weer een andere prijsklasse.

Edit 11/6/2013: Blijkbaar heeft de parser van Tweakers niet door dat een rechthoekige afbeelding een korte en een lange zijde heeft, dat onding klaagt dat drie van de vier afbeeldingen 'te hoog' zijn (ze zijn alle vier 960x720). Voor deze afbeeldingen dienen lezers hun hoofd dus 90° te draaien. Mijn excuses, maar GIMP is zo al niet happig op de foto's (Debian, don't ask). Excuses voor de matige kwaliteit, zijn telefoonpics.

Heb jij ook een Nexus Prominent R?

Graag wat eigen foto's toevoegen!
foto van het resultaat? :)
Mooie review iig!
Bedankt, foto's volgen.
Hhhhhhm, waar zijn die foto`s dan, verder wel een mooi review. :)
BTW, er zitten volgens de producent en foto`s op tweakers toch echt 2 fans in....

[Reactie gewijzigd door martinineter op 11 juni 2013 19:59]

Foto's geüpload, sorry. Er zitten inderdaad twee fans in, één voor, één achter.