Specificaties HTPC, 3 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart Review

GroGG 7 augustus 2012, laatste update op 7 augustus 2012, 5.549 views

Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart

Pluspunten

• ATX voeding
  • Kabel Management
  • Mogelijkheid voor 3 interne fans
  • 3.5" bays kunnen 2 * 2.5" drives aan

Minpunten

• Geen tweede Front USB3.0
  • Stock fans
  • Modulaire of SFX voeding is aan te raden

Sinds 2 weken ben ik eigenaar van deze kast.

Voor het geld dat je kwijt bent, koop je een kwalitatief goede kast. Ik ben dan ook zeer tevreden over het eindresultaat van mijn build.

Tijdens de bouw ben ik geen noemenswaardige issues tegen gekomen. Natuurlijk zijn er altijd pro's en con's. Ik heb zelf voor de kast 42 euro excl. betaald. Wat in mijn ogen een koopje is.

Voor deze kast heb ik een SFX 200W voeding gekocht van xilence. Dit levert veel extra ruimte op in de case. Ik heb niet getest met een ATX voeding. Een Anandtech review meldt geen problemen over het inbouwen van een ATX voeding. Case air flow is duidelijk minder met een ATX voeding, dit omdat er minder lucht in de kast zit. Het is mogelijk dat er netto geen verschil is, aangezien een ATX voeding ook meer warmte kan afvoeren via de achterkant.

De videokaart is absoluut niet nodig. De APU kan makkelijk 1080 aan. De pc gaat bij mij als media server, DL client, etc etc (over rdp) fungeren. (Deze computer vervangt mijn huidige Dell Optiplex FX 160) Echter kan ik met de 6450 er in wel Team Fortress spelen. Het enige wat ik nog wel eens speel.

Mijn verdere specs:

GigaByte GA-E350N-USB3 ITX Mobo
Samsung 830 128 GB
MSI Radeon HD 6450 R6450-MD1GD3/LP
Corsair XMS3 8 GB, PC3-10666
Data opslag: 2.5" 320 GB (7200rpm) + 3.5" 1 TB (5400rpm)

Pro's
  • Er kan een ATX voeding in
  • Kabel management is heel goed
  • Mobo headers zijn voldoende lang
  • mogelijkheid voor 3 interne fans
  • Kast sluit goed en is stevig, ook zonder panel
  • De 3.5" bays kunnen 2 * 2.5" drives aan
Con's
  • USB3.0 Mobo header gebruikt intern twee connecties (één volledige USB3 header). Echter zit er op het Front Panel maar één USB3.0 poort
  • Stock fans zijn niet stil. 7 of 5 Volt mod required voor een stille pc
  • Bij het gebruik van een ATX voeding is een modulaire voeding aan te raden
Al met al is het een zeer stil systeem geworden.

Note: De USB kabel op de interne fan is omdat er geen USB3.0 header op het mobo zit. (Mijn enige build fail) Daarom heb ik een USB3.0 Header female naar external USB gekocht. Dit werkt 100% (Cooltek Internal to External USB 3.0 Adapter 2 ports)

• Xilence SFX 200 200 Watt
  • GigaByte GA-E350N-USB3
  • MSI Radeon HD 6450

Heb jij ook een Cooler Master Elite 120 Advanced Zwart?

Mooie review, ga het kastje zelf ook maar halen :) (maar dan met een modulaire voeding)
Bedankt voor de review.
leuke kast en fijne ervaring. wat ik me afvraag is of in deze kast een systeempje te bouwen is op basis van een dikke i7 met een amd 7970 kaart. ik heb namelijk het gevoel dat je met de koeling niet goed weg komt. je hebt 2 slots en de grafische kaart gebruikt die beide en zit de fan tegen de buitenkant aan te blazen..
Volgens meerdere reviews wordt een high end systeem best warm in deze kast.

Ik zou die 80 mm intake fan omdraaien en als outtake fan laten werken, er komt anders meer lucht in je kast dan dat eruit gaat (gezien je voeding als enige outtake werkt op het moment.)

Als je een videokaart heb met een koeler die lucht uit de kast blaast (veelal stock koelers), dan is er nog over te twisten...

Maar toch, ik zou die 80mm omdraaien.

Ik vind het toch wel een mooi Mitx kastje, zeker voor dat geld!

Met een beetje modding en handigheid kan je de koeling nog beter maken.

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 26 september 2012 17:03]

Mooie kast. Ik heb een combinatie gebouwd zoals aangegeven in het blad Hardware Magazine 4/2012. Ik heb alles ingebouwd wat zij daar hebben aangegeven. De kast is nu wel erg vol, vooral met de voeding (CoolerMaster Cooler Master Silent Pro M2 620W) en de videokaart (XFX Radeon HD 7000 Series HD 7850 2GB). De grote kabels heb ik eigenlijk niet goed kunnen wegwerken. Naast de twee grote aansluitingen op het moederbord (Asrock Z77E-ITX moederbord) zijn er ook nog twee aansluitingen nodig op de videokaart. Kortom het is binnenin een grote kluwen van draden.

Enig idee hoe ik dat wat beter kan doen?

Met koeling heb ik trouwens geen problemen. Systeem draait als een tierelier.
Die HD 7850 is een dual slot GPU. Past die makkelijk in de kast erbij? Want GroGG gebruikt een single slot GPU die als ik het goed zie ook bijna tegen de kastwand staat.
Het past....

Maar veel ruimte houd je niet over. Dus ook niet met een 1 slot kaartje

Bij mij is de 6450 kaart er al enige tijd uit overigens. Fannetje op de heatsink maakt nu als enige een klein beetje geluid. Wellicht dat ik deze binnenkort vervang met een 8 cm Noctua die ik nog ergens moet hebben.