Specificaties Socket FM1 met AMD A75 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock AMD A75 A75 PRO4-M Review

Gosse_W 6 augustus 2012, laatste update op 6 augustus 2012, 1.115 views

ASRock AMD A75 A75 PRO4-M

Pluspunten

• Weinig poespas

Minpunten

• Geen usb-3 headers voor frontpanel
  • VGA poort erg slap
  • Native frequentie van ddr3 niet standaard goed herkend/ingesteld
  • Rare keuzes voor headers (geen IDE, wel parallel/serieel/IR)

Layout Score: 4
Dit moederbord heb ik een weekje in bezit. Op zich een goede koop met weinig bijzonderheden te melden (vandaar meeste beoordelingen "goed"), maar er zijn een paar dingen die me negatief opvallen. Zo wordt er op de doos en in de handleiding volop geschermd met "usb 3.0", terwijl ze niet eens de moeite hebben genomen om er een usb 3.0 header op te bouwen voor het frontpanel. Wel zijn er nog IR-, parallelle en seriŽle poort-headers maar dan weer geen IDE-poort (voor 'noodgevallen'). Ietwat vreemde keuzes.. Verder valt me nog op dat de d-sub poort wel erg slapjes op het moederbord zit, je moet er van de achterkant tegenaan drukken als je er een vga-kabel in plugt.

Ook wordt niet standaard de optimale geheugensnelheid geselecteerd in het bios: er zitten 2x 4gb Corsair Vengeance ddr3-1600MHz op maar het bios herkende dit als 1333 MHz. Vervolgens is er in het overklok-menu wel te kiezen voor de hogere snelheid, maar ik vind dat een moederbord geheugen gewoon standaard op de native frequentie moet klokken.

Ook worden de koelribben van de chipset opvallend warm als de pc het 'druk' heeft waardoor ik overklokken van mijn Black Edition A8-3870K processor nog even uitstel tot ik zeker weet dat de boel stabiel draait. Tot nu toe wel, dus ben ik aardig tevreden

Er zijn genoeg uitbreidingsslots om over een paar jaar wat geheugen of een snellere videokaart bij te prikken en verder ziet het bord er prima uit.

Installatie mbv bijgeleverde cd liep vlekkeloos in windows 7, voor "stabiliteit&betrouwbaarheid" en "ondersteuning fabrikant' heb ik nog niet genoeg ervaring met mijn exemplaar.

Heb jij ook een ASRock AMD A75 A75 PRO4-M?

Ik zie 5 IDEpoorten erop zitten in de vorm van SATAaansluitingen. Waarom zou je er meer willen op een bordje als deze? Of wil je PATA? Dat is echt al jaren antiek, dus waarom zou je daar nu nog mee willen werken?. Je kunt hiervoor ook altijd nog een convertje pakken, zo duur zijn die niet (het is en blijft immers IDE, dus zo heel spannend is het niet).
Op zich een prima review.

Over de USB3 header: Je hebt een punt.
Maar helaas hebben nog maar weinig moederborden dit.
Daarnaast is dit geen high-end moederbord, dus vind ik het niet vreemd dat ontbreken.
Je kunt altijd nog een los USB3.0 kaartje er bij kopen,
maar daar zie je ook nog maar weinig van met een USB 3.0 header.

Dan over de IDE port die mist.
Dat is toch wel heel normaal tegenwoordig, dat er geen parallel IDE poort meer op zit.
Waar denk je het voor nodig te hebben?
Een SATA DVD-ROM drive kost 15 euro.
Een oude PATA harde schijf aansluiten?
Er zijn USB (2.0) naar PATA converters... of SATA naar PATA converters...
Ja, jullie hebben inderdaad gelijk. Maar in het verleden heb ik nog wel eens niet zonder mijn pata-ide aansluiting gekund, weet niet meer precies waarvoor (zal het terughalen zijn van instellingen of documenten van een oudere windows-installatie ofzo)
Maar over antiek gesproken, een serieel/parallel header is ook niet meer zo courant toch (alsof je daar geen usb adaptertjes voor hebt).

En dan van die usb 3.0 headers: dat wist ik niet, maar ik vind het toch wel zo ingeburgerd inmiddels dat ik er wel eentje verwacht had..
Korte review, aardige gebruikers ervaring.
gezien de prijs en chipset keuze had je misschien voor de Asus variant kunnen gaan. A75-M

Deze heeft wel een interne usb3 header voor de front i/o en herkent tevens wel correct DDR3 1600Mhz geheugen. iets dat ik uit ervaring (3x build met zelfde bord) kan bevestigen.

En idd .... waarom wil je nog pata als backup?!
Daarnaast horen heatspreaders warm te worden ... daar zijn ze voor gemaakt :)
De ruimte op zo'n moederbord is ook erg beperkt, en een IDE/PATA aansluiting is groot...wie gebruikt er nou nog PATA/IDE
Als je een USB3 header wou, had je een bord met USB3 header moeten kopen. Ik vind het dan ook geen negatieve eigenschap van dit bord.

1333MHz is de standaard van JEDEC. Het bord laat je geheugenlatjes dus op de maximale snelheid draaien. Wil je 1600MHz moet je een XMP/DOCP profile (timings, voltage, etc zitten daarin) instellen, die optie is snel te vinden en krijg je ook zonder probleem van AsRock. Negatief punt omdat jij vindt dat het automagisch moet gebeuren? Sterk overdreven.

Legacy aansluitingen. Again, dat zijn optie die je zelf verwacht van het bord, terwijl die er niet opzitten volgens de specificaties. Wil je dat, moet je een ander bord kopen met deze opties. Het zijn sowieso legacy opties, waar je tegenwoordig nog amper iets aan hebt.

Om maar te zeggen dat je negatieve punten imho zwaar overroepen zijn.
_/-\o_ lekker offtopic maar damn: perfect verwoord =)