Specificaties Socket FM1 met AMD A75 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus F1A75-M Review

dmvdberg 21 juli 2012, laatste update op 3 september 2012, 2.695 views

Asus F1A75-M

Pluspunten

• goede layout voor kabel managment
  • 2x intern USB2 voor 4 poorten
  • 2x pic-e
  • 4x DIMM
  • aanwezigheid PS2 back I/O
  • EZ bios Flash

Minpunten

• grafische bios slecht te gebruiken met draadloze muizen
  • I/O shield vereist geweld voordat het past
  • Geen heatspreaders rond cpu socket
  • net één fancontroller te weinig

Layout Score: 5
Wat meer toelichting over mijn review. Dit is (nog altijd) geen grote review omdat ik zelf niet dagelijks met dit bord werk.

Tot nu toe DRIE keer in een systeem gebouwd voor vrienden en heb er zelf naast het samenstellen van de pc's een aantal uren mee kunnen spelen.

Wat zit er in de doos?
- Het bord zelf
- 2x high end SATA3 kabels waarvan de koppen in een hoek van 90graden staan en standaard. Ideaal voor krappe kasten
- DVD
- I/O shield
- saaie boekjes

Montage:
Bij beide keren samenstellen was er wat werk nodig om het I/O shield recht te buigen. Ook de metalen strips die om de poorten heen horen willen nog wel eens je poort blokkeren. Een beetje toegepast geweld is op dit vlak geen luxe. Het is misschien geen duur bord maar dit had beter gekund.

#sidenote.
De kasten waar ik dit bord in heb gezet zijn:De fractal gaf mij de minste issues met het I/O shield.

De µATX layout is ruim opgezet en je kunt overal goed bij. Kabel managment is dan ook heel goed te doen. Een kast aanschaffen waar dit makkelijk kan is aan te raden want het bord komt toch nog een eind je kast in. Alle front I/O poorten zitten iig netjes onderaan, de 12V kabel voor de CPU keurig links boven en de SATA poorten staan in een 90graden hoek. Aansluiting van de SATA kabels zit dan een evt high end video kaart ook niet in de weg. Iets dat PUREOC heel netjes laat zien:

De front connectors op het bord zijn overigens goed te lezen. Alle powerLED, Reset etc heb ik in 1 keer kunnen aflezen. Best fijn om een keer niet de boekjes erbij te hoeven pakken.

Een erg fijn aspect aan dit bord is de aanwezigheid om drie casefans te kunnen aansluiten. Naast de 4pins voor de cpu koeler is er een 2e 4pins en een standaard 3pins aanwezig. Deze zijn te vinden achter de audio poorten.

Op de achterkant zit een scala aan poorten, hierbij is de aanwezigheid van een HDMI poort absoluut luxe.
Het maakt het bord iig geschikt om ook als media center basis te dienen (wat vriend A ook gaat doen naast desktop gebruik) Update: inmiddels hangt er een 42" Full HD 3D TV aan en stuurt de build via HDMI BluRay 3D films uit. Zowel APU als plank houden zich zeer stabiel.

Installatie:
Windows7 liet zit beide keren vlot installeren. De AMD A8-3870K draait geweldig in combi met dit bord en er waren ook geen driver updates voor nodig om alles aan de praat te krijgen. Uiteraard wel de nieuwste drivers geďnstalleerd na win7 install.

Standaard krijg je van Asus uiteraard een dvd mee met drivers. Voor de eerste uurtjes is deze prima (aangezien 1 pc op een internet loze locaties is samengesteld) en dit maakt de feature set van het bord al functioneel. Er zat geen noemenswaardig verschil tussen de release datum van de drivers op de dvd en de nieuwste van de Asus website.

Bios & Auto Tune:
Hopelijk mag ik hier nog eens wat mee gaan spelen, voorlopig draaien beide 3879K's iig op stock snelheden.
De aanwezigheid van Asus z'n autotune is iig zeer positief.
Persoonlijk minpuntje voor mij: de bios boot standaard naar de grafische interace. Zelf werk ik liever in een toetsenbord omgeving om een bios in te stellen. Beide keren dus een bedrade muis aansluiten anders werkt het niet lekker. Erg snel is de bios iig niet te bedienen met je toetsenbord. Klein ongemak maar dit had beter gekund. Voor de gemiddeld consument echter, niet gek maar de prominente aanwezigheid van Auto Tune had ook onder een menu gemogen bv.

Hier onder iig een voorbeeld van internet af (want ik ben zo lui om 2Km te lopen voor een screenshot ja)

In Conclusie een goed stabiel bord (so far geen klachten of huilende mensen aan de telefoon) en het bord heeft mijn vertrouwen in ASUS + AMD ontzettend verbeteren tav de AM2+ lineup destijds. Aanrader voor de thuisgebruiker die SATA600 poorten wil, stabiele BIOS en ruimte voor uitbreiding in een later stadium.

#Update 21 Juli 2012
Via de EZ Bios update tool heb ik van een nieuwe build met dit moederbord voordat windows geďnstalleerd was eerst de bios van een update voorzien. Een bijzonder goed werkende functie. Letterlijk kwestie van bios file op een fat32 usb disk en in een USB2 poort achterop het moederbord zetten. Voor mij een nieuwe ervaring om het via deze route te doen maar reguliere ASUS gebruikers zijn er geloof ik al langer mee bekend.

Heb jij ook een Asus F1A75-M?

Leuke review! Inderdaad irritant dat de bios direct in de grafische modus opstart, zelf ook een hekel aan!

Paar vragen over het moederbord!
- Weet je misschien, of kun je misschien zien welke "wake on" mogelijkheden dit moederbord biedt?
- Boot dit moederbord snel? Of duurt de POST bijvoorbeeld heel lang, wellicht dat dit in te stellen is?

Misschien wat rare vragen, maar ik zoek een moederbord voor mijn HTPC en ik wil dat deze snel boot! Er komt waarschijnlijk een Crucial M4 SSD bij in. Hoe lang boot dit plankje en kun je tijd van de POST bijvoorbeeld instellen?
Zoals misschien ook al te lezen valt werk ik niet veel achter de pc's waar beide borden in zitten (2x binnen een maand een build met dit bord + zelfde A8-3870K).

Maar wbt boot tijden, ik heb Win7 zo ingesteld dat ie boot op 2 cores & geen grafische meuk. Hiermee is de boottijd zelfs zonder SSD (maar met 7200RPM disk) niet noemwaardig. Doe even een Google actie op --> "top ten things to do Win7 SSD"

Wbt wake on lan .... dat heeft de Pro variant WEL maar deze helaas niet. Maar goed, daar is het prijs verschil ook naar.

Wat dan wel weer een hippe feature is: MEM OK > hiermee kun je met willekeurig ddr3 ram booten.
Ik heb de Asus P8Z77-VL, en he bios is echt wel met mijn draadloze muis te bedienen.
T.w. een Logitech MX1000.
de draadloze muis in kwestie van een Microsoft Arc mouse .. kan niet zeggen waarom die het niet deed maar blijkbaar is het dus mazzel hebben OF je muis de GUI bios kan aansturen.

Overigens heb ik voor de andere twee build een reguliere USB muis gebruikt en dat ging perfect.

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 21 juli 2012 14:56]

Overclocking mogelijk?
Het bord zelf heeft al een aardige 'overdrive' achtige functie, en de A8-3870K laat zich makkelijk overclocken.

Ik kan dit echter niet uitgebreid voor je testen omdat ik zelf niet/nauwelijks/nooit achter een van de drie machines zit waar dit bord in zit (helaas). Als je echter wat rond zoekt kom je al vrij snel dit bord tegen in succes posts over een stabiele overclock.

Een stevige koeling kan ook geen kwaad natuurlijk.