Creative Zen Stone Plus 2GB Zwart Review

Toolskyn 24 maart 2008, 1.262 views

Creative Zen Stone Plus 2GB Zwart

Pluspunten

• Mooi design
  • Goed geluid

Minpunten

• krasgevoelig
  • beeldscherm traag

Geluidskwaliteit Score: 5
Een heel mooi spelertje voor een hele redelijke prijs. Vooral de extra FM radio en opnamemogelijkheid zijn erg handig. Met recht een steentje dat niet mag ontbreken in je zeldzame stenen verzameling.

Featureset
Het mag dan misschien een heel klein spelertje zijn, maar wat er in zit is toch niet niets te noemen zijn. We vinden natuurlijk een muziekgedeelte dat overweg kan met MP3, WMA (ook inclusief DRM), Audible en AAC (alleen zonder beveiliging). Dus de onbeveiligde nummers van iTunes kunnen afgespeeld worden, maar ook de beveiligde nummers van andere muziekwinkels zijn eventueel af te spelen.

Maar we hebben daarnaast ook nog eens de mogelijkheid voor het opnemen van geluid via de ingebouwde microfoon. Verwacht er natuurlijk niet te veel van (dat kleine gaatje waarachter de microfoon zit verstopt kan natuurlijk nooit perfect geluid opnemen), maar je kan jezelf heel goed verstaanbaar maken op het ding. Daarnaast hebben we ook nog eens toegang tot radio via de FM ontvanger. De ontvangst van radio is heel redelijk en het geluid is natuurlijk prima.

Beeldkwaliteit
Een beetje vreemd om dit bij een speler op te noemen waar het beeld een blauw oled schermpje is. Maar ik wil toch in ieder geval even opmerken dat het beeld altijd goed te lezen is. Het grootste probleem is echter dat het beeld heel erg sloom reageert als je muziek afspeelt met een hoge bitrate. Blijkbaar is de processor in het dingetje niet snel genoeg om zowel het beeld als hoge bitrates af te handelen op hetzelfde moment. Maar de muziek op pauze zetten doet wonderen.

Geluidskwaliteit
Er komt heel goed geluid uit dit kleine dingetje. Natuurlijk is het geen dure set van duizenden euro's, dus voor het geoefende oor zal er vast verschil te horen zijn, maar ik merk het in ieder geval niet. Ik maak overigens geen gebruik van de standaard meegeleverde set, die zoals bij zo ongeveer elke speler niet helemaal top was (al hoewel ook ruim voldoende), maar een EP-630 setje in-ear dopjes.

Bouwkwaliteit en afwerking
Hoewel de speler stevig aanvoelt is het grootste nadeel dat de glanzende laag extreem snel onder de krassen zit. Nu heb ik daar persoonlijk geen probleem mee: het is en blijft een gebruiksvoorwerp, maar wellicht dat het sommige mensen afschrikt. Overigens hebben de siliconen hulsjes die te koop zijn daar ook geen enkele zin bij, omdat ook daar altijd wel een zandkorreltje tussen kan komen.

Ergonomie
Meer dan voldoende. Er is over nagedacht dat de speler soms ook op zn kop aan iemands nek hangt, daarom is er in het opties menu een mogelijkheid om de controls van het dingetje helemaal om te gooien: naar boven is naar beneden en omgekeerd en vooruit is achteruit en omgekeerd. Werkt perfect! Ook het scherm wordt dan omgekeerd zodat alles de goeie kant op staat.

Uitbreidbaarheid en veelzijdigheid
Er is bij creative een veelvoud aan accesoires te koop (al hoewel de prijs er ook naar is), maar de mogelijkheid om van je stone een draagbare radio te maken is er, en ook zijn er allemaal wristbandjes etc te koop.

Mobiliteit en accuduur
De accuduur is voor sommigen misschien wat aan de korte kant. Veel meer dan 7 - 8 uur zal er niet uitkomen, maar het is in principe genoeg voor een werkdagje, dus voor mij is het in ieder geval genoeg (maar ook ik vind dat het niet heel erg over houdt). Verder is het ding natuurlijk heel erg klein, dus mobiel is hij zeker. Extra voordeel is dat hij gewoon als mass storage disk herkend wordt, dus bij zo ongeveer elke computer te gebruiken is.

De prijs is vergeleken met de Apple alternatieven natuurlijk een koopje, maar vergeleken met de echt goedkope niet-merk modelletjes is het natuurlijk vrij duur. Maar goed dan krijg je bij de Stone in ieder geval ook nog wat levensduur ipv. de bekende na een maand vastlopende goedkope spelertjes. Ik vind de prijs (zeker nu deze ook nog eens aan een lichte daling is begonnen) heel erg redelijk als je bekijkt wat je er voor krijgt.

Heb jij ook een Creative Zen Stone Plus 2GB Zwart?

Ben het er wel mee eens, zal ook eens kijken of pauzeren helpt bij het traag reageren. Dat vind ik namelijk het een behoorlijke tegenvaller, je moet vaak zo lang wachten, dat ie alweer bijna terugspringt naar zijn afspeel scherm als je in het menu zit te prutsen.
Ik hoop eigenlijk dat het met een firmware update een keer goed komt, maar ik denk dat de processor idd te traag is.

Nog een pluspunt, hij ziet er lekker uit :)

[Reactie gewijzigd door Prulleman op 6 februari 2008 16:45]