Acer Aspire One 756-877B2kk Review

Maartenre 28 augustus 2012, laatste update op 17 november 2015, 8.481 views

Acer Aspire One 756-877B2kk

Pluspunten

• Goede prestaties voor een netbook prijs
  • Licht en redelijk plat
  • Upgradebaarheid
  • Bluetooth 4.0 (niet op alle modellen!)
  • Koptelfoon en microfoon plug in een

Minpunten

• Glossy scherm en glimmend deksel
  • Beroerde geluidskwaliteit (Echt heel slecht)
  • Geen USB 3.0
  • Verticale kijkhoeken
  • Koptelfoon en microfoon plug in een

Dit is mijn eerste review, dus alle feedback (op welke manier dan ook) is van harte welkom.
Het model dat ik hier behandel is een vergelijkbaar model, maar niet precies het model in de pricewatch. Het model dat ik hier beschrijf is een: AO756-987BCkk met een Pentium 987 processor en Bluetooth 4.0 dat geleverd wordt zonder Windows besturingssysteem. De Netbook wordt met drie verschillende processoren geleverd, maar alleen die met de Celeron 877 is tot nu toe leverbaar in Nederland.

Op zoek naar thin & light
Voor mijn werk was ik op zoek naar een lichte en liefst dunne notebook, maar niet voor een ultrabookprijs (Max ¤600,-). Ik gebruik hem uitsluitend voor relatief lichte office applicaties, maar vind het wel fijn als de computer snel opstart en reageert. Het liefst had ik een Ivy Bridge gehad, maar er zijn tot nu toe alleen nog dure i5 Ivy bridge notebooks leverbaar in het kleine formaat. De gloednieuwe Dell Vostro 3360 met i5 3317 was net te duur, en de Acer Aspire V3 met i5 3210 was echt te zwaar en bovendien slecht leverbaar.
Ik had mijn twijfels over de prestaties van het Brazoz platform van AMD (ookal hebben die een relatief goede videochip aan boord). Ook de Lenovo X121e met een i3 2367M processor was me te duur voor wat je er voor krijgt), dus ik kon lang geen beslissing maken. Toen stuitte ik op deze nieuwe serie van Acer, met de nieuwe Sandy Bridge Celeron Processor. Na enig zoekwerk kwam ik erachter dat dit model in Duitsland ook met Pentium 987 geleverd werd, voor een lagere prijs. Ik las ergens dat dit een gedowtunede i3 2367 zonder Turbo Boost en helaas ook zonder HD3000 is. Dit model wordt weliswaar zonder Windows geleverd maar dat vond ik helemaal geen nadeel. Dat Duitse toetsenborden een andere indeling hebben realiseerde ik me pas op het moment dat hij binnen was (faal!).
Update 14-08-2012: Sinds de Samsung 5 Series ook met de Low voltage Trinity APU's worden geleverd is de voordeligste versie ook een interessante concurrent voor onder de ¤600,-. Vooral vanwege de bouwkwaliteit en grafische rekenkracht verantwoordt dit model zijn meerprijs .
Update 20-08-2012: Hoewel de Asus X301A-RX079A geen ULV Chip heeft is de voordeligste versie ook een interessante concurrent voor onder de ¤500,-.
Update 28-08-2012: De Acer Aspire V5-171 is gebaseerd op dezelfde laptop, maar dan niet in de markt gezet als Aspire One. Deze wordt in Nederland geleverd met een Core i3 2367M Sandy Bridge ULV processor voor ¤450,-. Daarvoor krijg je 2GB extra geheugen, USB 3.0 en een snellere processor en grafische chip. Verder lijkt hij identiek te zijn. In de VS wordt dit model voor 550 USD geleverd met een Ivy Bridge Core i5 3317U processor en HD4000 videochip.

Afbeelding 1: Glossy boven, mat onder

Belangrijkste Specs
  • Intel Pentium Dual Core 987 (geen Celeron 877)
  • Intel HD Graphics (Vergelijkbaar met HD2000)
  • 11.6" CineCrystal Led Backlit 16:9 1366*768
  • 500 GB HDD (WD500LPVT)
  • 4GB Intern (PC3-8500 (DDR3-1066)) Maximaal 8 GB
  • Bluetooth 4.0 (niet bij ieder model)
  • 4 Cell 2500MAh Accu (37Wh)
  • 1.38 Kg, l*b*h = 202*285*27,4mm
Aansluitingen
  • 3 * USB 2.0
  • 1 * HDMI
  • 1 * VGA
  • 1 * Gigabit ethernet
  • 1 * 3.5mm Audio (Koptelefoon en microfoon in een)
  • 1 * Kensington lock
  • 1 * 2 in 1 cardreader
Notebook of Netbook?
Lichte laptops zonder ODD die geen ultrabooks zijn, maar wel een beelddiagonaal kleiner dan 12.5" hebben en niet te veel kosten zijn in mijn ogen Netbooks. Ook op de website van Acer valt hij in de Netbook categorie. Vanwege de hardware (meer dan 1 of 2GB en geen Atom of Brazos) vindt een aantal mensen dat dit geen Netbook is. Het is mij om het even.

Omdat dit model bij Amazon.de slechts ¤349 moest opbrengen vond ik het wel de moeite om hem meteen een upgrade te geven. De harde schijf werd geüpgraded naar een SSD (Samsung 830 - 128GB) en ik heb er meteen 4GB intern geheugen bijgeprikt. De enige concurrent (correct me if I'm wrong) met vergelijkbare of hogere prestaties is de eerdergenoemde Thinkpad X121e en die moet liefst ¤300,- meer opbrengen. Omdat ik op marktplaats ¤50,- terugkreeg voor de 'oude' HDD was ik in totaal ¤460,- kwijt, inclusief een simpel hoesje van CaseLogic (Helaas kwam mijn laptop zonder sleeve en muis in tegenstelling tot bij deze review). Voor de prijs scoort hij 5 sterren.

Upgrade
De onderkant van de Laptop komt heel makkelijk los, één schroefje en je kan de hele plaat naar beneden schuiven. Zoals bij de meeste notebooks was het bijprikken van het geheugen een fluitje van een cent.
De harde schijf bleek een 6.8 (lees 7) mm model met één platter te zijn, en als ik de reviews mag geloven nog een relatief goede ook. Dat betekende dat ik de meerprijs van ¤20 voor niets had uitgegeven aan een Samsung 830 mét Notebook Upgradekit (omdat de 7 ->9.5mm spacer dus niet nodig was).
Het demonteren kostte niet al te veel moeite. Eerst een kabeltje loshalen, en vervolgens de HDD met 'minibracket' eruit liften. Prima te doen.
Er zit een flinke schuimsticker (waarschijnlijk voor demping en stevigheid) op de HDD geplakt. Bij het loshalen van de sticker beleven allemaal plakresten over op het metaal, niet echt handig. Die sticker heb ik overgezet op de tevens 7mm dikke Samsung 830, maar tot mijn verbazing was het vervolgens behoorlijk lastig om de backcover weer dicht te krijgen, het geheel leek net iets te dik. Achteraf gezien had ik het misschien eerst zonder de sticker moeten proberen, maar omdat de HDD/SSD niet met schroeven wordt vastgezet leek het me toch wel handig hem wat extra stevigheid mee te geven. Toen de onderkant er eenmaal op zat was er gelukkig geen bolling o.i.d. zichtbaar, het zit dus allemaal mooi vast.

Afbeelding 2: De onderkant zonder cover, zonder accu, zonder HDD of SSD, maar met twee reepjes geheugen, dus na de upgrade. Ook de speakers zijn te zien.

Featureset
Dit is in mijn ogen het sterkste punt van deze notebook. 4GB geheugen, een goede processor en Bluetooth 4.0 (niet op alle modellen). Het enige dat ik mis is USB 3.0, maar een groot probleem is dat ook niet. Aangezien ik dat qua featureset het enige kritiekpunt vind krijgt hij ook hier 5 sterren.

Vergelijking met andere processoren
Omdat de processoren bij netbooks soms te wensen over laten, vergelijk ik hier een aantal processoren die allemaal een TDP van <35W hebben. Ik gebruik passmark scores omdat dit de enige cijfers zijn die ik ook van de Celeron 877 en deze Pentium 987 kan vinden:Windows Experience Index mét 8GB Intern geheugen en Samsung 830 128GB SSD
Totaalscore (Bepaald door de laagste subscore): 4.9
  • Processor 5.1
  • Geheugen 7.5
  • Grafisch 4.9
  • Grafisch voor spellen 5.7
  • Primaire HDD 7.9
Ter vergelijking: de HD2000 scoort voor graphics een 5.2.

Prestaties
De laptop wordt niet voor zware softwarepakketten gebruikt en er zullen ook geen spellen mee worden gespeeld. Afgezien van de Windows Experience Index ga ik verder ook geen benchmarksoftware draaien. Met Windows 7 Pro SP1 geïnstalleerd loopt alles, mede dankzij de SSD zeer gesmeerd. Chrome of Word op je bureaublad toveren gaat bijna instant (minder dan 1 seconde). Ook het opstarten (28 Seconde tot aan bureaublad, waarvan ongeveer 5 seconden voor de bios) en het afsluiten (5 sec.) gaat zeer snel. Ook van en naar standby gaat in ongeveer 5 seconden. Dat geeft een gebruikerservaring van een veel duurder apparaat, en daar ben ik zeer over te spreken. De videokaart laat wel te wensen over, maar daar heb ik gelukkig weinig last van.
Vanwege de zeer acceptabele score en de grote verschillen met zijn concurrenten krijgt hij 4 van de vijf sterren.

Beeldkwaliteit
  • Resolutie Een resolutie van1366*768 op een 11.6" levert een redelijk scherp beeld op met een PPI van 135. Dat komt qua scherpte redelijk overeen met een 15.6" scherm met 1920 * 1080: 141 ppi. Ter vergelijking: 1366*768 op een 15.6" scherm, nog steeds de meest voorkomende resolutie, is slechts 100 ppi. Ik ben zeer tevreden over de scherpte.
  • Helderheid Met 200 Nits is dit scherm geen hoogvlieger. In deze prijsklasse is het in mijn ogen wel acceptabel. Je kan met dit scherm dus beter niet buiten in de volle zon gaan zitten, vooral omdat het een glanzend scherm is en je ook veel last van reflecties zult krijgen.
  • Kijkhoeken De horizontale kijkhoeken zijn voor een TN paneel in deze prijsklasse helemaal niet slecht. De helderheid neemt natuurlijk wel af als je van een grote hoek op het scherm kijkt, maar al met al is het best acceptabel, je kan dus prima met een paar mensen foto's kijken. De verticale kijkhoeken zijn wel slecht. Een graad of vijftien beide kanten op gaat nog wel, maar anders blijft er niets van de kleuren over.
  • Kleurechtheid De kleuren zien er mooi en realistisch uit, maar ik heb geen getraind oog, dus veel meer kan ik er niet over zeggen. Ik beschik helaas niet over kalibratiehardware, dus ook een gamut analyse zit er niet in.
  • Ghosting Heb ik niet waargenomen. Ik speel geen spellen, dus voor mij is dit niet van groot belang. Bij het afspelen van video's heb ik ook geen ghosting waargenomen.
Vanwege de mooie kleuren, de respectabele helderheid en horizontale kijkhoeken krijgt hij 4 sterren voor beeldkwaliteit. Het kan natuurlijk veel beter, maar in deze prijsklasse verwacht ik dat voorlopig niet.

Bouwkwaliteit
Op dit punt kan men niet verwachten een Zenbook binnen te halen. Er wordt op alles bezuinigd om een notebook in deze prijsklasse aan te kunnen bieden. Toch merk je dat niet als je de Aspire One uit de verpakking haalt. Het kunststof van de behuizing is mooi matzwart en voelt stevig aan. Ook de dikte van de notebook is flink teruggebracht ten opzichte van vorige modellen. Het tordeert allemaal wel een beetje als je een punt optilt en de rest tegen houdt. Daaraan merk je dat hij helemaal van kunststof is. Niets kraakt en het voelt solide aan. Je kan hem ook prima aan een punt oppakken, of bij het scherm.
De deksel en de bezels zijn van glimmend kunststof en daar ben ik geen fan van. Dit ziet er helaas goedkoop uit, maar erger nog is dat het een stof en vingerafdruk magneet is. Ook het deksel kan torderen, dus het is allemaal niet heel stijf, maar gezien het lage gewicht is dat ook een minder groot probleem. Het kraakt niet en alles sluit goed aan waardoor het voelt als een redelijk robuust geheel. De accu is wel een beetje te bewegen, maar daar merk je in het dagelijks gebruik niets van. De backcover zit ook goed vast, zeker na de upgrade :p Het ledje van de aan/uit knop zit bij mijn model niet op de plek waar er in de toets rekening mee is gehouden, daardoor is hij overdag slecht te zien. Omdat deze notebook boven zijn concurrenten in dezelfde prijsklasse uitstijgt, krijgt hij 4 van de 5 sterren.

Afbeelding 3: De onderkant met cover

Warmte en geluidsproductie
Bij het koud opstarten gaat na de bios de fan uit. De Laptop is dan 100% stil. Helaas gaat na korte tijd dan toch de fan draaien op het zachtste niveau. Je kan ook aan de onderkant voelen dat er wat warmte wordt opgewekt, maar veel is het niet. Als je meer van de processor vraagt dan gaat de fan wel weer een standje harder blazen, maar niet onacceptabel. De warmte wordt goed afgevoerd naar de linkerzijkant van de laptop en zo blijft hij dus heel koel, vooral aan de bovenkant (palmrest en toetsenbord). Als hij bij idlen ook stil was gebleven had hij 5 sterren gescoord, nu 4, maar het scheelt weinig.

Mobiliteit en Accuduur
Volgens de Nederlandse website wordt geadverteerd met 4 uur werktijd en op de Duitse staat maximaal 5 uur. Met wat surfen en film kijken is vier uur prima te halen, maar niet veel meer. Misschien kan je tot vijf komen als je wifi uitzet, en het scherm op zijn minst heldere stand, maar dat heb ik niet uitgeprobeerd. Voor een 4 cells accu met magere capaciteit (2500MAh / 37Wh) is dit een zeer acceptabele score. Het gewicht van 1,38 Kg is netjes. Een 11.6” Macbook Air of Zenbook weegt 300 gram minder, maar dat is dan ook een hele andere (utrabook) klasse. Ook qua dikte kan hij hier niet aan tippen, hij is ruim 27mm dik, maar dat is nog altijd veel dunner dan zijn voorgangers. Hij scoort hier 5 sterren, maar met hakken over de sloot.

Geluidskwaliteit
Van geluidskwaliteit is geen sprake. Er zou eigenlijk hooguit gesproken kunnen worden over geluid. Bij het afspelen van muziek dan is het maximale volume ronduit bedroevend, maar hoorbaar. Bij het afspelen van films wordt het nog veel erger, het geluid daarvan is nauwelijks te horen. Ook de ‘kwaliteit’ is slecht, het is schel en van lage tonen is geen enkele sprake. Nu staan laptops bekend om slecht geluid, en ik ben wat dat betreft ook niet veel gewend van andere laptops, maar dit slaat alles. Ook de plaatsing van de speakers is ook ongelukkig. Ze zitten aan de onderkant en zijn te zien wanneer de backcover wordt weggenomen. Hier kan ik geen sterren voor toekennen, maar als dat wel kon had hij er slechts één gekregen.
Gelukkig is de geluidskwaliteit bij gebruik van oordopjes wel in orde. De 3.5mm jackplug moet overigens gedeeld worden met de microfoon input wat voor sommigen een nadeel zal zijn, maar voor anderen een voordeel.

Touchpad
Het materiaal van het touchpad is fijn, ookal is het aan de stroeve kant. De muisknoppen zijn in de pad verwerkt zoals dat tegenwoordig wel vaker gebeurd. Het hele pad is klikbaar, maar het word alleen geregistreerd als klik indien het onderste kwart van de pas wordt gebruikt om te klikken. Geïntegreerde muisknoppen in de touchpad vergen enige gewenning, ik kan tot nu toe nog niet zeggen dat ik er fan van ben, met name omdat de cursor verspringt als ik mijn vinger op het klikgedeelte leg.
Groter probleem is dat het touchpad in mijn geval willekeurig omgaat met welke gestures wel en welke niet worden geregistreerd. Dat werkt zeer frustrerend. De ene keer werkt dubbel aantikken (dus niet klikken) op de touchpad wel, de andere keer niet. Zo ook met multitouch scrollen, als je op een lange webpagina zit en 6 keer met twee vingers naar beneden scrollt, doet hij het maar twee keer. Dit was voor mij reden om toch maar een externe muis aan te sluiten. Ik hoop dat dit een driver issue is, maar volgens Synaptics heb ik de laatste drivers. Andere reviewers lijken dit probleem niet te hebben, dus ik ga er vanuit dat dit ligt aan mijn model. Als ik het probleem heb opgelost zal ik een update plaatsen.
Update 14-08-2012: Ik heb een oude (HP 'branded' Synaptics) driver geïnstalleerd. Deze lost gelukkig het probleem met het willekeurig registreren van gestures op. Gek genoeg had ik dus problemen met de originele Acer driver, maar ook met de laatste driver van de Synaptics website.
De grootte en plaatsing van het touchpad is wat mij betreft prima. Het zit precies in het midden, en het formaat is vrij groot, even breed als de spatiebalk.

Toensenbord
Zoals gezegd is mijn toetsenbord van het Duitse type (qwertz), dat is niet ideaal. Toch zou ik vanwege de iets snellere processor en het prijsvoordeel nog steeds voor dit model gaan. Voor de rest is het een fijn chicklet toetsenbord, waarbij er vanwege ruimtegebrek veel toetsen aan de kleine kant zijn. De linker shift toets en de return knop hadden van mij groter gemogen en ook de navigatie (pijltjes) toetsen zijn aan de kleine kant. Ze typen wel zeer fijn. Ze geven relatief veel weerstand en een goede feedback. Helaas mist er een ledje voor Caps Lock. Vanzelfsprekend moet dit model het ook zonder toetsenbordverlichting stellen. Stiekem hoop ik dat er over een paar maandjes losse onderdelen beschikbaar komen zodat ik er voor een paar tientjes toch nog een US keyboard op kan monteren.
Omdat ik er vanuit ga dat alleen mijn laptop het touchpad probleem heeft laat ik dat niet te zwaar meerekenen. Het keyboard is ruim voldoende goed, het touchpad voldoende, daarom scoort hij voor ergonomie 3 uit 5 sterren.
Update 05-08-2012: Ik zie nu dat de US layout een normale shift en return toets hebben, daardoor scoort het toetsenbord nu een goed i.p.v. voldoende. Vanwege het touchpad blijft overall score voor ergonomie 3 uit 5 sterren.

Afbeelding 4: Het toetsenbord met de Duitse layout

Webcam en ingebouwde microfoon
De Aspire One is uitgerust met een HD Camera, die prima beeldkwaliteit geeft. In vergelijking met een dedicated webcam is het natuurlijk niet best, maar ik heb een aantal laptops gezien die slechtere beelden voort weten te brengen.
Na de microfoonversterking op maximaal te hebben gezet (36.0 dB) functioneert ook deze naar behoren.

Al met al ben ik zeer tevreden over deze laptop. De prestaties voor een 'netbookachtig' product in deze prijsklasse zijn zeer goed. Hij laat een paar steken vallen wat betreft glossy scherm, glimmende bezels en deksel, en vooral wat betreft geluidskwaliteit. Ook USB 3.0 zou een aangename toevoeging zijn geweest, maar daar staan dan weer andere sterke punten tegenover. Vooral de processor, maar ook het scherm is mijns inziens bovengemiddeld en hij heeft een prima harde schijf (die ik niet heb getest).
Ondanks het toetsenbord zou ik hem opnieuw in Duitsland aanschaffen vanwege de lagere prijs en de snellere processor.

Changelog
Update 05-08-2012: Update over toetsenbord indeling
Update 14-08-2012: Concurrent toegevoegd, update touchpad ervaring.
Update 20-08-2012: Concurrent toegevoegd
Update 28-08-2012: Concurrent toegevoegd
Update 07-09-2012: Concurrent toegevoegd

Heb jij ook een Acer Aspire One 756-877B2kk?

Ik heb hem nog niet op een TV aangesloten, maar met een HDMI kabel is dat een fluitje van een cent. Voor school gebruik is hij ideaal, maar iets maar accuduur is dan geen overbodige luxe.
Wat betreft Internet: wat wil je precies weten? Welke laptop werkt niet fijn met Interernet en waarom niet?
voor het downloaden van dingen?

ik wil deze denk ik kopen en dan gebuiken voor:
school
thuis films kijken
en thuis downloaden
en verder kleinere dingen,

maar daarvoor is ie wel prima denk ik

en als je een usb naar usb kabel er in doe, kan ik dan zo bestanden overzetten?

thanks
Dank voor de uitgebreide review!
Graag gedaan! :)
Zijn er nog dingen onduidelijk of dingen die verbeterd moeten worden?
Paar vragen: heb je deze ook al gebruikt om films te kijken op tv? en zo ja werkt dat fijn? en is deze ook fijn voor bijv. school gebruik? en ook voor internet? alvast bednakt