Alcatel OT-918D Wit Review

mark0203 30 augustus 2012, laatste update op 30 augustus 2012, 1.407 views

Alcatel OT-918D Wit

Pluspunten

• Goedkoop
  • Licht lekker in de hand
  • Goeie speakers (beltoon is zelfs in je broekzak in een drukke winkelstraat te horen)
  • Active dual-sim
  • Android (dus een legio aan apps tot je beschikking)
  • Prima boot tijd (veel sneller dan mijn Samsung GT-I5510)
  • Perfecte prijs-prestatie verhouding

Minpunten

• Te veel core applicaties meegeleverd die je standaard niet kan verwijderen
  • Weinig intern geheugen
  • Typen is best een uitdaging op dit toestel.
  • GPS kan beter
  • Accu maximaal 2 dagen bij weinig gebruik
  • Power/USB aan de linkerkant, dit is niet handig met navigeren als je een houder gebruikt die de telefoon aan de zijkant moet klemmen.

Ik heb deze telefoon nu 1 2 maanden in gebruik en ben er redelijk tevreden over.
Hiervoor had ik een Samsung Galaxy GT-I5510 en die was wat aan de trage kant, maar deed waar hij voor was aangeschaft. Met 2 telefoons op zak lopen (ik had ook nog een Nokia 6700 classic voor prive gebruik) vond ik soms een beetje vervelend, dus de zoektocht naar een dual sim ging van start.
Na wat zoekwerk naar een low-budget android dual sim telefoon kwam ik op deze telefoon uit.
Deze telefoon heeft mij minder dan 100 euro gekost wat ik een prima prijs vind voor wat je er voor krijgt.
Deze review is geschreven met de standaard meegeleverde firmware. Er wordt beweerd dat na het rooten en het plaatsen van een custom rom de telefoon beter werkt. Echter is er geen mogelijkheid om terug te gaan naar de originele firmware dus ik heb dat nog achterwegen gelaten.

Behuizing:
De behuizing ligt lekker in de hand, de achterkant voelt iets rubberig aan waardoor deze niet uit je handen glijd. Het is een mooi formaat, de knoppen komen goed uit, prima geregeld dus.

Scherm
Van het scherm had ik niet veel verwacht, maar deze is beter dan wat ik van de GT-I5510 gewend was.
Voor de prijs een prima scherm om naar te kijken.

On-Screen toetsenbord
Deze vind ik echt waardeloos. Ik heb zelf iets grotere vingers en zeker met het ingebouwde Touchpal toetsenbord is typen een ramp. Ik kan er niet mee overweg. Daar komt nog bij dat het NL woordenboek het gewoon niet doet, anders was het nog enigszins werkbaar geweest. Ik heb inmiddels een tussenoplossing gevonden. Met het toetsenbord ingesteld op de indeling "CooTek T+" valt er redelijk mee te typen (zonder fouten te maken). Een punt of comma blijft een uitdaging omdat deze knoppen veel te klein zijn.

Dual Sim
De telefoon is een active dual sim kaart, wat inhoud dat je met 2 kaarten tegelijk bereikbaar bent. Dit is de reden dat ik deze telefoon heb gekocht. Je kan de sim kaarten apart aan en uit zetten en je kan bij de instellingen ingeven of je 1 kaart als voorkeurskaart wilt gebruiken of dat je elke keer gevraagd wordt met welke je wilt bellen/sms-en/data wilt verbuiken. Per onderdeel kan je dit aangeven.
Het is wel zo dat je slechts voor 1 sim kaart(3G) internet kan instellen, de andere kaart is beperkt (2G).

Apps
Ook wilde ik Skype gebruiken op deze telefoon, echter werkt de nieuwste versie niet (terwijl deze wel te downloaden is in de play store). Dus je bent genoodzaakt om een oudere versie te installeren "Version Skype 2.0.0.43 seems to be working well...." en "2.0.0.45 does not work! (crashes when someone answers your call to them", zie ook de draadjes hier en hier. Het enige voordeel van de oude versie van skype is dat het minder geheugen in beslag neemt (zie volgende kopje)
Verder had ik ook problemen met buienradar, dit is inmiddels opgelost.
De bijgevoegde software door de fabrikant laat zich, zonder het toestel te rooten, niet verwijderen.
Wat ons brengt tot het kopje geheugen.

Geheugen
Door het krappe aantal MB's geheugen loop je al snel tegen problemen aan. Ik gebruik zelf het programma "Advanced Task Killer" Maar zelfs hiermee krijg je (indien de telefoon meer dan een week aan heeft gestaan, d.m.v. opladen en niet uit laten vallen) na iets meer dan een week de melding dat je geheugen vol is (en dan gebruik ik echt nauwelijks apps. Ik had liever gezien dat spelletjes en social media apps er zelf opgezet moeten worden om ruimte te besparen aangezien deze al schaars is.

Accu Duur
Met internet en skype en normaal gebruik gaan de accu een dag mee (iets meer als je zuinig aan doet).
Wordt je niet gebeld, kijk je zelden je mail en staat Skype alleen maar aan, dan kan je 2 dagen halen. (laatst ook getest zonder skype en dan haal je eigenlijk ook niet meer dan 2 dagen met een zeer laag gebruik van je telefoon)
Ik heb auto-synchroniseren van Gmail, Agenda en contacten altijd aanstaan.
Meer dan 2 dagen is echt niet mogelijk tenzij je internet uit gaat zetten. (zelf nog niet geprobeerd).
Zelf zou ik het prettig vinden als ze weer telefoons ontwikkelen die iets zwaarder zijn omdat er een grotere accu in zit, maar die wel langer mee gaan dan 2 dagen (ook met dit soort budget versies)

GPS en WiFi
Bij mijn Samsung telefoon had ik veel eerder een fix van de GPS dan op dit toestel. Pas als ik ook WiFi aanzet vind hij mijn locatie goed, maar dan nog verspringt deze wel eens. De navigatie valt dus een beetje tegen met wat ik gewend was. WiFi werkt goed en doet wat deze moet doen, nog geen problemen mee gehad.

Div.
De power en USB ingang had ik liever aan de onderkant gezien en de aan/uit knop liever aan de bovenkant of ook de onderkant. Puur zodat deze beter in een universele auto houder past, dat is nu een uitdaging (of ik moet een andere houder kopen).

Er is sinds kort ook een opvolger op de markt met een soort Blackberry indeling (scherm+toetsenbord) zie hier en hier. Wellicht dat dit een iets meer gebruikersvriendelijker telefoon is voor mensen die veel typen. Zelf vind ik een groter scherm belangrijker.

Ik zal deze review binnenkort bijwerken met meer informatie. Maar Tot nu toe is de 918D een prima toestel voor minder dan 100 euro. En de dual sim functionaliteit maakt een hoop goed.

Heb jij ook een Alcatel OT-918D Wit?

Heb net het hele verhaaltje bijgewerkt met duidelijkere uitleg (nu 2 maanden in gebruik)