Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB Review

dikkevingers 5 februari 2008, laatste update op 29 januari 2012, 684 views

Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB

Pluspunten

• Stil

Minpunten

• Warmte
  • Prestaties benchmark

Jarenlang heb ik een systeem Pentium III gehad met een 14GB HDD (Seagate Barracuda ST314220A - ATA 7200RPM). Dit werd later uitgebreid met 32GB (Capacity Limited Maxtor 80GB ATA). De bios was dermate oud, dat ik de volledige 80GB van de schijf niet kon benutten. Aangezien ik de bios niet wilde flashen, heb ik dit voor lief genomen. Het besluit een nieuwe computer aan te schaffen, betekende voor mij eveneens een fikse uitbreiding van de HDD’s.

De nieuwste techniek was op dat moment SATA-II. Na lang zoeken op Tweakers.net kwam de Seagate Barracuda voor mij als beste uit de bus.

Features en specificaties
De schijf heeft verscheidene features, waaronder Native Command Queue (NCQ) en SMART. De NCQ kun je uitschakelen, maar hiertoe heb ik nog geen poging ondernomen. Het zou sneller moeten zijn om lees en schrijfacties uit te voeren. Ik heb echter geen vergelijkingsmateriaal en kan er dus weinig over zeggen.
SMART is voor het uitlezen van de verschillende fysieke gegevens. Deze feature is erg handig om de conditie van de HDD te monitoren.
De cache is aanzienlijk 16 MB. De schijf zou behoorlijk snel moeten zijn voor wat betreft snelle schrijfacties.

Prestaties
De prestaties vallen me enigszins tegen. De leessnelheid en schrijfsnelheid zijn redelijk. In een artikel is te lezen dat er verschillende varianten in omloop zijn. Van de ene schijf die ik momenteel beschrijf, betreft het een variant met AAE firmware. Voor meer info lees dit artikel.
De gemiddelde snelheid komt net boven de 50MB/s uit en dat is vrij mager voor een schijf die 78MB/s zou moeten kunnen. Dit is overigens mijn primaire schijf. De andere twee staan in Raid 1 en halen een gemiddelde van een ruime 60MB/s (voor zover dit te vergelijken valt). Mijn vermoeden is dat deze schijven eveneens firmware AAE hebben.

Warmte
Een groot manco is de warmteproductie. Idle heeft de HDD een temperatuur van 40 graden Celcius. Ik koel de HDD’s niet actief, ik heb geen fans of koelers gebruikt. Stressed heb ik ze nog niet getest.

Geluid
De schijven zijn bij elke schrijfactie hoorbaar. Het is overigens niet echt een luid geluid. Idle draaien ze fluisterstil. Het geluid is voor mij niet hinderlijk. Ik heb de case zonder sidepanels in gebruik en vind de schijven stil genoeg.

Gebruik
Ik heb de HDD’s nu bijna 2000 uur aan het draaien en HDtune vertelt mij dat de schijf fysiek nog in goede conditie verkeerd. Dit had ik overigens ook niet anders verwacht.

Momenteel heb ik de twee van drie HDD’s in Raid 1 draaien. Ik neem aan dat de mirror goed draait (ik heb de ene schijf nog niet los getest van de andere). Mijn moederbord ondersteunt native SATA Raid 0, 1 en 5. Of deze raid opstelling hardware- of softwarematig is, durf ik niet te zeggen. Ik kan de controller in de bios benaderen en ik zie vervolgens onder Windows XP slechts een SiImage device in mijn computermanagement/schijfbeheer staan.

De HDD’s worden te warm en de prestaties zijn niet schokkend. De HDD’s zijn naar mijn mening hoofdzakelijk bedoeld als opslagcapaciteit.

Heb jij ook een Seagate Barracuda 7200.10 ST3320620AS, 320GB?

Aan welke controller heb je je hdds hangen? Ik heb namelijk dezelfde disks, maar ik haal toch echt wel meer dan die 50MB/s (meen dat de mijne rond de 70MB/s zaten). Mijn disks hebben overigens de AAJ firmware erop zitten en heb ze aan een ICH8R hangen.
Mijn MB is een Abit AW9D-max en die heeft een Intel 975X / Intel ICH7R Express Chipset. Mijn primaire HDD hangt aan deze controller. De Raid 1 opstelling hangt aan Silicon Image 3132 controller.

Ik weet niet of het verschil tussen de ICH7R en de ICH8R die 20MB/s verklaart.
je kan beter alles aan die intel controller hangen ook de raid, is stukken beter dan die sil :)
40 graden is niet zo schokkend hoor, en als je 3 schijven in 1 rekje bij elkaar hebt zitten is het zelfs nog best netjes.