Alcatel SpeedTouch 546 Annex A Review

HvdVen 2 augustus 2012, laatste update op 2 augustus 2012, 683 views

Alcatel SpeedTouch 546 Annex A

Pluspunten

• Het enige pluspunt van de 546 zit aan de adapter.

Minpunten

• Een bekende softwarebug is na jaren nog steeds niet opgelost
  • De webinterface is onnodig ingewikkeld.
  • Zowel de modem als de adapter worden erg heet.
  • Slechte kwaliteit hardware, en daarmee een korte levensduur en een slechte prijs/kwaliteitverhouding.
  • De telefonische helpdesk van de fabrikant is onredelijk duur.

Beheerbaarheid Score: 2
Na een aantal jaren min of meer noodgedwongen met een Speedtouch (tegenwoordig Thomson) 546 Annex A gewerkt te hebben kan ik nu mijn eigen modem keizen, en ik ben tot de conclusie gekomen dat ik van mijn leven geen Speedtouch/Thomson*-modem meer wil. Er zijn namelijk een aantal zaken grondig mis met dit apparaat.

Ten eerste heeft de 546, zelfs in firmwareversie 6-punt-nogwat, nog steeds last van de klassieke NAT table bug. In lekentaal: als je de modem een tijdje gebruikt loopt de lijst met door te schakelen poorten vol en herstart de modem zichzelf. Daarmee is de lijst weer leeg, maar je internetverbinding ligt er ook even uit. Niet handig dus als je een (game)server draait. Speedtouch-modems (en niet alleen de 546) hebben deze kwaal al jarenlang (zover mijn kennis reikt minstens acht jaar!), maar de fabrikant heeft blijkbaar niet de juiste kennis in huis om dit eindelijk eens op te lossen - of het interesseert ze gewoonweg niet.

Ten tweede is de webinterface nodeloos gecompliceerd; je moet nogal wat rondklikken en -typen om daar te komen waar je wilt zijn. Het instellen van bijvoorbeeld port forwarding is bij de meeste modem/routers een koud kunstje (bronpoort, protocol, doel-IP, doelpoort), maar bij de Speedtouch moet eerst een applicatie gedefinieerd worden met alle poortnummers, en vervolgens moet die applicatie toegewezen worden aan een van de aangesloten computers. Na een paar keer heb je dit wel in de vingers, maar het had allemaal een stuk simpeler gekund.

Ten derde wordt het apparaat erg warm, of beter gezegd: heet. Hetzelfde geldt voor de adapter.

Ten vierde is de kwaliteit van de elektronische componenten, net zoals bij enkele andere Speedtouch-modellen, ontzettend slecht. Er zit een jaar garantie op, maar je kunt ervan uitgaan dat een Speedtouch 546 gemiddeld drie tot zes maanden na het verlopen van de garantie kapot zal gaan. Ik ben nu in zes jaar tijd aan mijn vierde modem, en ook deze begint alweer last te krijgen van de inmiddels bekende spontane reboots met onregelmatige tijdsintervallen (vijf minuten tot een halve dag). Voor een modem van deze prijs is de korte levensduur eenvoudigweg onacceptabel.

Ten vijfde kost de helpdesk van Speedtouch (tegenwoordig Technicolor) 70 eurocent per minuut, en met de lange wachttijden hoef je er niet vreemd van op te kijken als een telefoongesprek een tientje kost.

Al met al kan ik een Speedtouch/Thomson-modem alleen maar ten sterkste afraden.

* Speedtouch is de oude handelsnaam; tegenwoordig wordt de handelsnaam Thomson gebruikt.

Heb jij ook een Alcatel SpeedTouch 546 Annex A?

Ik begrijp niet goed dat je het modem zes jaar blijft gebruiken terwijl er betere modems verkrijgbaar zijn voor hetzelfde geld.
Ach ja, ik begrijp het denk ik wel. Er zullen weinig mensen zijn die zelf hun Speedtouch hebben gekocht, het was een goedkope oplossing voor ISPs om aan hun klanten te leveren. Als je dan 'gratis' een Speedtouch hebt en zelf je portemonnee moet trekken om een alternatief modem te kopen (waar je ISP bovendien waarschijnlijk officieel geen support op levert) dan is het niet vreemd dat veel mensen niet overstappen.

Ik ben er zelf ook zo een. Ik heb een Speedtouch van m'n ISP gekregen, hij klapt er ongeveer één keer per week uit en wordt erg warm. Toch doe ik er al vier jaar zo mee.

Ik ben nu pas aan het kijken naar een nieuwe modem. Zeer waarschijnlijk wordt het de Draytek Vigor 120. Ik lees er goeie verhalen over, hij kan volledig protocol transparant bridgen (en dat is zeldzamer dan het lijkt) en heeft standaard ondersteuning voor IPv6. Dat laatste is de reden dat ik nu pas een vervanging zoek. Mijn ISP is native IPv6 voor bestaande klanten aan het uitrollen op dit moment maar dat werkt alleen als je modem het ondersteunt. Mijn oude Speedtouch doet dat niet. Hopelijk ben ik binnenkort thuis eindelijk van NAT verlost...

[Reactie gewijzigd door Maurits van Baerle op 1 augustus 2012 17:07]