Zotac ZBOX AD04 Review

qbix 5 augustus 2012, 1.765 views

Zotac ZBOX AD04

Pluspunten

• mooi ontwerp
  • degelijke afwerking
  • formaat
  • stil
  • div. mogelijkheden om te plaatsen en te bevestigen

Minpunten

• hoewel openELEC eenvoudig te installeren is het wel even puzzelen om alles goed te krijgen. Maar Tweakers en internet zijn behulpzaam.

Enige tijd ben ik al opzoek naar een HTPC.
Uiteindelijk is me oog gevallen voor de ZOTAC ZBOX AD04.
Prima apparaat met alle aansluitingen die nodig zijn incl. afstandsbediening.

Voor je verder leest even een spoiler; deze review is geschreven voor hij (of zij) die opzoek is naar een HTPC met XBMC maar niet weet waar te starten. Deze update is dus niet geschreven voor men die alle ins en outs wil weten over hoeveel GHz etc dit apparaat behuisd dan wel voor de ervaren Unix fanboy.

Het assembleren van de hardware is eenvoudig, zie ook de bijgevoegde. foto.

De software installeren en configureren is met onderstaande stappen ook net zo eenvoudig:
OpenELECgeinstalleerd en XBMC draaien, dat is heel eenvoudig zie dit filmpje.
Wel was het even puzzelen om het systeem met mijn NAS te laten werken. Hiertoe ben ik als volgt te werk gegaan:
1. Bouw een SSH naar de XBMC met bijvoorbeeld Putty
2. Inloggen met :
Login: root
Password: openelec

3. navigeer naar: ~/.xbmc/userdata/
4. open met cat sources.xml het bronbestand waar XBMC naar media zoekt
5. start met vi sources.xml de tekst editor (VI) en open de insert modus met 'i '
6. voeg in de XML file de bron toe waar jouw video/muziek staat:
<source>
<name>~[mijn Video]</name>
<path >smb://user:password@nasadres</path>
</source>
7. eindig de VI met ESC en druk :wq om het bestand op te slaan en te sluiten
8. als je een foutje hebt gemaakt eindig je met :q! om te sluiten zonder op te slaan
9. KLAAR, nu staat je NAS in XBMC onder sources erbij

Heb jij ook een Zotac ZBOX AD04?

Ik moet helaas scharen bij de rest van de comments; dit is geen review maar hoogstens een verkapte "blog" dat je een AD04 hebt gekocht en OpenELEC hebt geinstalleerd.

Paar puntjes van verbetering:
  • Het filmpje wat je linkt is niet recent en hoeft dus niet te gelden voor de AD04.
  • Het Unix-stappenplan staat in de blogs van OpenELEC, copy/paste gedaan zonder enige nette opmaak.
  • Je geeft geen info over de hardware; het is ons niet bekend hoe goed jij OpenELEC aan de praat hebt gekregen met onbekende hoeveelheid RAM en onbekende HDD/SSD.
  • Juist de nieuwe specs van de AD04 zijn er interessant om te weten aangezien video's steeds zwaarder worden qua bitrate/codec en oudere HTPC's hier soms niet goed meer mee omgaan.
Hardly; er zijn tientallen bedrijven of hobbyisten die kant & klaar XBMC op een machine leveren; die sites (met bijbehorende kosten) zijn sneller gevonden dat jouw review.

Helaas, voorlopig krijg je 1 ster voor je review; voel je vooral geroepen om me een DM te sturen als je een volledige review af hebt zodat ik mogelijk mijn waardering kan herzien.
Dit heeft niets met een review te maken, hoe handig de informatie ook is die je geeft. Dit is meer blog materiaal of iets voor in een bestaand topic op het forum. Je vertelt niets over het apparaat zelf, over de prestaties, het verbruik, de verpakking, de looks en features. Ik kan daarom niet meer geven dan 1 ster.
Stappenplan hoe je iets in Linux geregeld kan krijgen... }:O

Geef mij maar een echte review! :Y)
Ik vind het nuttige informatie. Mensen die overwegen een ZOTAC ZBOX AD04 aan te schaffen gaan hier zeker naar kijken. Maar zou inderdaad wat meer doen qua reviewing.