Logitech X-240 Review

dirkjesdirk 29 februari 2008, laatste update op 2 maart 2008, 8.443 views

Logitech X-240

Pluspunten

• best aardige vormgeving
  • kleine omvang speakers en sub
  • extra line-in

Minpunten

• matige bouwkwaliteit
  • matige geluidskwaliteit speakers tov de X-230
  • nutteloze 'dockingstation'

Mid- en hoogweergave Score: 3
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 3
Muziekweergave Score: 3
Let op: dit is een vergelijkende review met de X-230 speakers!
Zie voor mijn review van de X-230 deze link: http://tweakers.net/produ...(21-2x-6w-20w-zwart).html
Mijn conclusie is dat je beter de X230 kunt kopen. Onderbouwing hieronder.

Aankoop
Een paar maanden geleden heb ik deze X-240 speakertjes gekocht.
Ik had al een X-230 setje waar ik erg tevreden over ben. Deze speakers hebben een hoger nummer en ik dacht dus dat dit de opvolger was. Een beetje dom natuurlijk. Higher is natuurlijk niet altijd better :+

Een andere aankoopreden lag in het feit dat de X-240 een aparte extra-line in heeft die ik wilde gebruiken voor mijn oude Sony discman/mp3 speler op aan te sluiten. Die line-in ontbreekt bij de X-230. De stereo is inmiddels de deur uit.

Features - Vormgeving - Bouwkwaliteit
De vormgeving is op zich prima. De speakers van de X-240 zijn wel een stuk kleiner. In tegenstelling tot de X-230 is de speaker van keihard plastic met een metalen rooster aan de voorzijde, daar waar de X-230 speakers een wat hoogwaardigere indruk maken met nette tweatertjes en een soort strakgespannen netje daarvoor. Zoiets in ieder geval. De X-240 speakers geven een wat Fisher-Price achtig gevoel: veel goedkoper en plastic-achtiger aan dan de X-230. Wel stevig, zoals Fisher Price betaamt ;) Maar bij de X-230 heb je toch het gevoel voor best goed spul in handen te hebben, vooral gezien de prijs. Bij de X-240 voelt het allemaal een stuk goedkoper aan.

Er uiteraard genoeg aansluitkabels. Probleem is alleen altijd dat de kabels tekort zijn. Dat geldt voor beide sets overigens. Voordeel is wel dat bij de X-240 Verlenging zonder de kabel eerst door te knippen :/ wel mogelijk is.

Tot slot heeft de X-240 nog een - nogal onzinnig - houdertje om een iPod of Zen op te zetten. Nogal knullig met erg breekbaar plastic uitgevoerd en nog een paar andere brackets. Op dat docking station (veel te duur woord eigenlijk voor dit plastic ding) zitten verder de power knop, de volume control, de genoemde line-in en een koptelefoonaansluiting. En das weer wel handig.

Geluidskwaliteit
Daar gaat het natuurlijk om :)

Om eerlijk te zijn: de X-240 valt tegen, vooral als je de behoorlijke kwalileit van de X-230 gewend bent. Hoewel de bas minder overheersend is als bij de X-230, zijn de speakers simpelweg te klein en dat merk je: de klank is veel minder 'vol' en ieler en scheller. Niet dat het heel slecht is, maar je hebt gewoon veel meer het gevoel dat dit een goedkope set is. Op zich klopt dat ook wel (30 euro in de pricewatch), maar de X-230 is voor een tientje meer gewoon de veel betere deal. Ik heb de geluidweergave toch wel een voldoende gegeven, mede vanwege de lage prijs. Uitteindelijk is het wel in lijn met de concurrentie in deze prijsklasse. De kwaliteit van de sub is gezien de prijs zelfs wel meer dan voldoende, dus heb ik die gewaardeerd met 'goed'.

De X-230 klinkt gewoon stukken beter. Tuurlijk, geen high end, maar wat wil je voor setje van 40 euro. De bas is m.i. het zwakste punt, die is namelijk veels te overheersend, maar gelukkig kan de regelaar helemaal naar links; dan is het te doen. De hoge en middentonen van de X-230 zijn echter gewoon prima. Perfecte weergave van muziek en films, zonder al te veel vervorming, ook op hogere volumes. De speakertjes zijn ook redelijk zwaar met twee tweaters en dat merk je. De X-240 heeft er maar 1.

Externe reviews
Op internet zijn inmiddels enkele reviews beschibaar moet grotendeels dezelfde conclusies: Subwoofer ok, hoge tonen gaat ook, maar schiet tekort in weergave middentonen.

Techgage: http://techgage.com/artic...1_music_center_speakers/5

Pros:
-Very affordable
-Decent sound quality for the price
-Intelligent electronics
-Integrated music player stand is a thoughtful inclusion

Cons:
- Not particularly detailed reproduction
- Limited bass output
- Cheap-feeling construction

Overclockerclub: http://www.overclockersclub.com/reviews/logitech_x240/6.htm

Pros:
- Compact
- Sound quality at lower volumes
- Attractive looking

Cons:
- Satellite speakers may be a little undersized

Kortom: de X-240 set is qua geluidskwaliteit wat mager. Niet slecht in vergelijking met de concurrentie, maar voor het extra tientje de X-230 set gewoon de betere koop. De line-in van de X-240 maakt het behoorlijk grote verschil in geluidskwaliiteit niet goed. En daar koop je toch in de eerste plaats een speakerset voor :P

NB: ter vergelijk heb ik als laatste een plaatje van de X-230 toegevoegd. De andere 3 afbeeldingen zijn wel van de X-240

Heb jij ook een Logitech X-240?

Toevallig had ik het vanmiddag nog er over met een klasgenoot, die overweegt deze speakerset aan te schaffen. Ter vergelijking bracht ik de X-230 op mijn broer's drumstel naar voren, die naar mijn mening (iets) te hard gaat :p

In ieder geval goed om te weten, ik zou ook denken dan een X-240 iets betere kwaliteit zou geven, blijkbaar niet het geval dus. Gewoon de X-230 aanraden dus? :)

[Reactie gewijzigd door Renegade89 op 1 februari 2008 18:08]

Yep. Zonder twijfel de X-230 nemen of je moet die line-in wel heel hard nodig hebben. Voor een tientje meer heb je simpelwel veel 'meer' geluid. :)
Nee, die line-in zal niet gebruikt worden. Die klasgenoot zoekt enkel een goede speakerset voor in de woonkamer op zijn onlangs aangeschafte PC, geen poespas maar gewoon goed geluid :) Bedankt voor je review :)
Voor de duidelijkheid: alles is relatief he: ik heb ook een Z-4 setje en die is imho voor een prijs van rond de 80 euro weer een goede deal. Voor onder de 50 euro zit je met de X-230 in ieder geval goed. :)
De X-230 klinkt gewoon erg goed. Tuurlijk, geen high end, maar wat wil je voor setje van 40 euro. De bas is m.i. het zwakste punt, die is namelijk veels te overheersend.

Inderdaad, mijn broertje heeft precies dezelfde als jij en de bas is heel hard en overheersend. Maar voor de rest komt er mooi geluid uit met een geluidskaart ge´nstalleerd! Mooie review.
Ik heb ook een Z4 setje. Heb er 60 euro voor betaald, en zit voor mij gewoon een goed geluid in. En aangezien hij in de woonkamer komt te staan is denk ik design ook niet verkeerd.

Ook dan zit je met de Z4 goed. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Groot voordeel vind ikzelf, is de afstandbediening met bass regelaar plus hoofdtelefoon en line-in aansluiting.
de behoorlijke kwaleit van de X-230
Dat kwaleit klopt niet helemaal ;)
Edit: 4 febr.
Kopje externe reviews toegevoegd. met conclusies
leuk om te lezen thx ^^
Heb de X-230 ook.Ongekende prijs/kwaliteitverhouding.
Vond het in de pczaak al goed klinken,op mijn pckamer komt het helemaal goed tot zijn recht. Was aangenaam verrast.
De sub heb ik op een kwart gezet, is zo mooi in balans met de satellieten.
Absoluut een aanbeveling waardig.
Hallo,

Ik heb een vraagje in verband met de x-240. Kan je muziek van de ipod classic afspelen zonder dag je de speakers op de computer moet aansluiten en je pc aanstaat?