Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Razer Lycosa Review

Xelation 31 januari 2008, laatste update op 24 juli 2011, 9.449 views

Razer Lycosa

Pluspunten

• Vormgeving, het is een plaatje!;
  • Touchscreen met media-keys;
  • Mogelijkheid om 'Start-button' uit te schakelen tijdens gamen;
  • Profiel/programmeerbare macro-functies;
  • Anti-slip & anti-ghosting;
  • USB extensie port/audio uit & mic in;
  • 1000Hz Ultrapolling™ / 1ms response-tijd.

Minpunten

• Leds in midden van keyboard mindel fel;
  • Aanpasbare Gaming-mode verlichting;
  • Als je niet blind kan typen kunnen toetsen niet goed leesbaar zijn als je te ver van het keyboard afzit.

Mijn eerste review, al is het moeilijk voor me objectief te zijn aangezien ik een echte Razor-fan ben. Heb zelfs ¤ 30,- voor een Razer Armadillo betaald wat niets meer is dan een stalen bonk om je draden bij elkaar te houden van keyboard/muis. Ik dwaal weer af, we hebben het hier om het Razer Lycosa keyboard.

Voorheen had de G15 van Logitech, maar sinds ik hoorde dat dit keyboard uit zou komen gelijk mijn vriendjes van PCLcomputers (sluikreclame }>) gebeld en besteld. Eerste week van december werd ik gebeld en kon ik hem ophalen.

Voor mijn onderbouwing nog even de specificaties:
  • Keytop with non-slip rubber finish
  • Backlight illumination with WASD cluster lighting option
  • Fully-programmable keys with macro capability
  • Gaming cluster with anti-ghosting capability
  • Slim keycap structure with Hyperesponse™ technology
  • TouchPanel™ easy access media keys
  • Gaming mode option for deactivation of the Windows key
  • 10 customizable software profiles with on-the-fly switching
  • 1000Hz Ultrapolling™ / 1ms response time
  • Earphone-out and microphone-in jacks
  • Detachable wrist rest
  • One integrated USB extension port
  • Approximate size: 469mm (length) x 168mm (width) x 15mm (height) – without wrist rest 469mm (length) x 221mm (width) x 15mm (height) – with wrist rest
Het keyboard lijkt op een kleinere versie van de Razer Tarantula, met dezelfde snelle drukknoppen en polling. Maar zonder de Battledock van de Tarantula of 3x18 macro-knoppen van Logitech's G15. De macro's kunnen helaas niet net zoals bij de G15 'on the fly' geprogrammeerd worden maar alleen met de bijgeleverde software wat verder geen probleem is. Jammer wel is dat er een limiet is in termen van key-stokes, namelijk 8. Wat voor bijv. Tiberium Wars jammer is omdat ik dan sommige bouw-instructies niet kan doen onder 1 knop omdat ze te lang zijn.

Het uitschakelen van de 'Start-button' is werkelijk een geschenk uit de hemel! Hoe ik vaak ik niet tijdens het knallen in COD4 plots op mijn desktop belandt. De anti-slip coating voelt aan als zijde en typt heelijk. Bij de G15 had ik wel eens het gevoel alsof ik op een ouderwetse type-machine aan het tikken was. De belichting is echt een eye-candy. Hier komen helaas 2 nadelen bij. Ik kan blind typen, maar kan je dat niet dan zou het misschien irritant kunnen zijn dat je niet goed alle toesten kan aflezen. Met name in het midden waar het lijkt alsof de belichting daar wat zwakker is.

De touchscreen is werkelijk prachtig, via de meegeleverde software kan je de 'play-button' instellen op Windows Media Player, iTunes, Winamp of RealPlayer. Met het Razer logo schakel je de 'Start-button' uit. Ook kan je de belichting aanpassen in 3 modes: Alles aan, Gaming-mode (WASD) en alls uit.

Gebruik bij Call of Duty 4 - Modern Warfare:
Bij een FPS moet je nou eenmaal snel reageren en dat gaat heerlijk met dit keyboard. Mijn vingers glijden over de fluweel zachte toesten als met een mes over een net uit de oven warm gebakken oerbrood met de smeerbare roomboter van de Albert Heijn. We kunnen WASD dromen, maar het staat zo mooi. Uiteraard de 'Start-button' uit en het gamed superieur.

Gebruik bij Command & Conquer - Tiberium Wars:
Wederom zijn de toetsen heerlijk voor snelle actie. Minpuntje zoals boven beschreven zijn toch echt de macro's, denk even aan de G15, zie het design & bvoel de touch van de Lycosa en ik weet waarom.

Wat me eigenlijk ook meeviel was de prijs ¤ 75,-, zeker in vergelijking met de ¤ 100,- kostende Razer Tarantula of de ¤ 79,95 kostende Logitech G15.

Bij de meeste keyboards zitten een afneembare polsondersteuning, die ik er altijd direct afhaal. Maar bij de Razer Lycosa zit en voelt hij prima. Het Razer logo erop had best verlicht mogen zijn.

Ik ga het nu maar afronden voordat ik een boek begin te schrijven. Naar mijn mening een heerlijk keyboard met leuke functie's, mooie belichting en een lekkere touch. En past natuurlijk perfect bij mijn Razer Copperhead (blue-led), Razer Barracuda en CM Stacker 832 (met 9 blauwe-led 120mm fans) waarvan ik de grillen blauw heb gespoten (zie foto) :9

Hoop dat jullie er wat aan hebben en hoop snel weer een review te schrijven, ben nu een uur bezig maar heb het met alle plezier gedaan.

Heb jij ook een Razer Lycosa?

Heel erg leuke review om te lezen. Uitgebreid en leuke woordkeuze.

Ik zit met de vraag:

G15 v1 houden of de v2 halen of deze lycosa.

v1 houden: tja gewoon fijn ding alleen issie idd wel breed, ik gebruik de macro's eigenlijk nooit. Toetsaanslag is fijn maar maakt idd veel geluid.

v2 Design is mooier, heeft ook een polssteun en eens wat anders. Echter weet ik niet of de oranje led backlight past bij mijn setup.

Lycosa: Past in het totaalplaatje (Habu - barracuda - destructor), hebben allemaal blauwe leds. Die zachte toetsen lijken me fijn. Dat glimmen is niet erg, tis meestal donker op mn kamer dus dat zal ik niet veel zien.

Maar wat misschien nog m'n grootste overweging is, kan ik zonder dat LCD schermpje? Klinkt misschien heel stom maar ik ben er zo aan gewend. Lees altijd de kloktijd er op af, niet in de OS. Vind het handig om te zien of je nieuwe e-mails hebt, je hebt snel door of je PC responsive is of niet, de hele waslijst aan applets die beschikbaar zijn en de game support in bijv. crysis (handig om server-IP af te lezen voor je team mates) en ga zo maar door.

Ook een vraag hoe de pastice polssteun bevalt? Niet te hard?

Wat is jou mening hier op Xelation en andere tweakers?

[Reactie gewijzigd door peakaboo op 19 november 2008 22:03]

Mocht je glimmen mooi vinden dan is er natuurlijk de 'Mirror' editie: http://www.razerzone.com/...lver-gaming-keyboard.aspx

De kwestie van het lcd-scherm is puur gemak en het is ook inderdaad bijzonder handig.
Dingen die voor mij volledig weg vielen door 2e scherm voor side-panel, temperaturen,
e-mail en xfire voor gaming.

Daarnaast kwa gebruik, wat doe je het meest. Naast typen, ook voor gamen tikt het zo
naar mijn mening verschrikkelijk lekker. De toetsen tikken lekker en zijn plat. Je glijdt als
het ware over de toetsen in tegenstelling tot de grote 'normale' toetsen.

De polssteun bevalt prima, hij glimt niet. Hij is schuin naar beneden en maakt het comp-
leet. Het zit niet in de weg zoals het me bij de G15 in de weg zat.

Tja en het past bij de rest van je set, een must-have voor jou dus :)

Had de Mako speakers ook wel gewild maar absoluut te duur voor me haha

Hoop dat je hier iets aan hebt.
Alleen jammer dat het fluweelzachte rubber slijt na verloop van tijd, waardoor gladde toetsen en een lelijk rond ledlichtje achter blijven. De bouwkwaliteit laat weer eens, zoals vaker bij razer, te wensen over... Verder mooie review :)
@ Xelation
Heb je dit toetsenbord nog steeds in gebruik?
Ik vroeg me namelijk af hoe het zit met slijtage en dergelijke.
Blijven de knoppen bijvoorbeeld netjes of slijt de bovenlaag eraf?
En zijn de genoemde bugs onderhand al opgelost?
Nee helaas niet meer, ik verkoop jaarlijks mijn computer inclusief randapparatuur om te upgraden. Ik heb nu een Razer BlackWidow Ultimate Stealth Edition.
Oke, maar kun je me wel wat vertellen over de slijtage van het toetsenbord? Ik zit er namelijk over te denken om deze ook te halen (of je moet me de blackwidow aanraden) maar ik vind het vervelend om te lezen dat de verf van je toetsen af slijt. Is dit misschien opgelost in een nieuwe versie oid? of is het alleen bij een enkele?
Vindt het moeilijk hier antwoord op te geven. Ik had in ieder geval de eerste lichting en heb het langer dan een jaar gebruikt.

Kan toch zeggen dat ik het intensief heb gebruikt voor de studu, dagelijkse dingen en gamen. Mede doordat ik het als 'laptoptoetsen' heb ervaren en je van toets naar toets glijdt, in plaats van hard te rammen ben ik van mening dat ze lang mee zullen gaan.

Niet verkeerd bedoeld om de gene waarbij slijtage snel is opgetreden, doordat dit een slechte badge was of wellicht omdat ze erg ruw en grof typen.

Denk dat als je er één zou kopen en bij normaal gebruik al vrij snel slijtage zou krijgen je met gemak je kan berusten op de garantie (en dan zou mijn voorkeur uitgaan naar Razer zelf ipv de winkel waar je het zou kopen).

Heb in het verleden na 7 maanden problemen met een Razer Mamba, ik heb toen Razer gemaild en heb hierna een nieuwe toegestuurd gekregen.

Hoop dat ik je hiermee heb kunnen helpen.
bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb hem zojuist besteld voor een prijs van +- 75 euro. De voornaamste reden dat ik hem heb besteld is vooral omdat ik hiervoor altijd op een laptop heb gegamed en ik gewent was aan dat toetsenbord. nu heb ik een g15v1 maar kan hier niet aan wennen (deze gaat dan ook weer de verkoop in) Voorderest hoop ik dat boven genoemde bugs gefixed zijn.

Ik vind trouwens wel dat razer hun producten goed weet te presenteren, nu ik me een beetje erin verdiept heb zit ik meteen te twijfelen om mijn coolermaster storm centinel. en mijn fatality gaming headset te vervangen.. haha
Haha graag gedaan. Denk echt dat hij je goed zal bevallen. Welke versie heb je genomen eigenlijk?

De muizen van Razer zijn absoluut goed. De headsets ook wel, maar houd niet van die consoles die aan de draden zitten voor mogelijkheden die je toch nooit zal gebruiken.

Naast gamen gebruik ik ook veel voor Skype tijdens gamen. Omdat ik rook, niet binnen maar buiten ben ik overgestapt op een Logitech Wireless Gaming Headset G930 zodat ik Skypend buiten een sigaret kan roken.
Ik wou de normale bestellen bij 4launch, maar die site is gebugged. Heb ze een mail gestuurd dus zal hem morgen wel kunnen bestellen denk ik.

Die muizen zien er inderdaad slick uit. razer imperator lijkt me mooi :)
En hij bevalt me inderdaat beter als de g15 al is het nog wel een beetje wennen :)

Het viel me trouwens ook op dat er nu op de doos staat: Improved keys and mechanism.
Zou dat betekenen dat ze het een en ander verbeterd hebben met betrekking tot het slijten van de toetsen?

Hier is een foto van mijn doos:
Wat een mooi toetsenbord. Ben zelf ook een enorme Razer fan (copperhead, exactmat, barracuda). Was zelf eerst aan het kijken voor een razer tarantula maar die was al afgevalle omdat ie geen led-verlichting had. Nu ik deze gezien heb ga ik hem morge meteen bestellen.

btw de review mag wat langer :P
Op verzoek wat langer gemaakt }>
Ik heb dit keyboard ook gehad, maar heb er toch één puntje van kritiek op: Zonder backlight aan zie je echt niet wat de knop voorstelt. Ze hebben namelijk gewoon een gaatje in de toets gelaten (met wat doorzichtig plastic over) en daardoor zie je de LED erdoor schijnen. Maar als je die LED dus afzet, zie je helemaal niets.

Dat vind ik toch een klein minpuntje...En jawel, ook ik ben hardcore Razer-fan ;)
Daarom hoop ik dat ze binnenkort een soort hybrid Tarantula/Lycosa uitbrengen :9~

En o ja, goeie review! Hij mag imho best wat langer. Bv. beschrijven hoe hij aanvoelt in games, welke games je getest hebt etc.

@Xelation: vraag eens aan Razer of ze een plekje vrij hebben bij de marketing-afdeling. De manier waarop je over Razer praat kan ik niet anders benoemen dan 'verafgoding' :P
Maar natuurlijk heb je helemaal gelijk, al kan ik als Belg niet meespreken over de roomboter van de AH ;)

[Reactie gewijzigd door darkjeric op 31 januari 2008 23:40]

Op verzoek 2 reviews van gebruik met games :+
Oeps, verkeer persoon voor reply 8)7
Ik ben vooral benieuwd of het echt laptoptoetsen zijn en produceren de toetsindrukken veel geluid ? Ik heb de Lycosa ook op het oog en wil graag iets wat aanvoelt als laptoptoetsen. Kort, maar zeer fijn en het geluid mag ook wat minder.

Ik heb nu een Saitek Eclipse en wil juist het blauw verlichte behouden en de oude G15 vind ik toch niet fijn typen. Dan zou dit echt een ideale opvolger zijn.
Ik heb hem atm ook. Naar mijn idee moet je ze wel iets verder indrukken dan 'echte' laptopkeys en zijn maken vrij veel geluid :P.

Zelf heb ik enorm last van bij alt+tab of veel toetsen tegelijk dus duckspringen in een strafe + voice knop dat in eens het licht in eens gaat en dat hij lockt. Maar ze zouden daarvoor aan een nieuwe firmware werken.
Die alt-tab snap ik niet zo? Doel je op het feit dat je dan het 'Start-logo' ook per ongeluk raakt?

En wat bedoel je met duckspringen in een strafe.... dat probleem nog niet ondervonden.
Zoals beschreven of het ze zijn weet ik niet. Maar ze voelen en typen als een laptop keyboard. En ik had de G15, kwa geluid is het een wereld van verschil 100%.

/EDIT Net getest met laptop: Asus G2. Het zijn laptopkeys volgens mij. Sterker nog, ik druk ze juist minder in dan bij de G2.

[Reactie gewijzigd door Xelation op 31 januari 2008 22:03]

Zal waarschijnlijk erg verschillen per laptop. Heb hier een oude sony vario.
Ok, ik weet hoe de G15 tikt en als dat al een wereld van verschil is, zal ik denk ik ook blij worden verrast! Hij staat in elk geval op het verlanglijstje. Dit TB heeft alles wat ik wens!

- Brede SHIFT-toets links
- Blauw verlicht
- Een DEL-toets welke niet lang verticaal is
- Korte laptoptoetsen
- Minder geluid dan normale toetsenborden
- Strak design

(hmm, zowat een minireview. Die komt binnenkort nog wel! :9 )

Nu nog ¤ 75,- ophoesten, ik heb net een 8800GT besteld. :(
Dat gedoe over geluid begrijp ik niet helemaal. Ik heb namelijk meestal het geluid van het spel zo hard dat ik de toetsen niet hoor. misschien heb ik wel net die ene hele stille lycosa :)
Misschien als je het toetsenbord ook gebruikt voor andere zaken als gaming. :)