Panasonic Viera TX-L47WT50 Review

mrdemc 25 juli 2012, laatste update op 26 juli 2012, 8.310 views

Panasonic Viera TX-L47WT50

Pluspunten

• Mooie en realistische kleuren.
  • 3D is echt(!) 3D.
  • 2D->3D boven verwachting
  • Functionaliteit is goed uitbreidbaar (software/hardware)
  • Snel switchen tussen geopende applicaties.
  • TV Werkt erg snel en soepel.
  • De Touchpad lijkt wennen, maar went snel en werkt dan erg fijn.
  • Touchpad ligt i.t.t. de normale afstandsbediening wel lekker in de hand.

Minpunten

• Het geflikker van de 3D-bril geeft snel last van de ogen. Hierdoor geen 3D-film in 1x kunnen afkijken.
  • Je kunt maar met max. 4 personen een 3D film kijken.
  • WIFI-punt met MAC-filter werkt niet.
  • Aparte kleurhelderheid kan niet worden ingesteld.
  • Niet alle bekende videocodecs worden ondersteund.
  • Geen echte multitasking maar Context Switching.
  • Multitasking is alleen bij skypen en TV kijken tegelijkertijd.
  • 2 verschillende remotes voor 1 device is niet handig.
  • De muis is niet te bedienen met de standaard remote (alleen touchpad).
  • de OK-knop op de hoofdafstandsbediening is te klein. Ik drukte vaak mis.
  • Wel alfabetisch toetsenbord op nummerieke toetsen op de afstandsbediening maar kan niet overal gebruikt worden.

Eerste indruk
De eerste indruk van deze TV in mijn thuisomgeving, was na het thuiskomen en het gelijk zien van een enorme verpakking voor de TV. Het is een vrij smalle doos van rond de 15/20cm dik waar alles voor de TV in zit verpakt. Een beetje optillen van de doos wekt mijn verbazing; het is een vrij lichte doos voor het formaat TV van wat ik gewend ben! Na het openen van de verpakking kom ik achter de inhoud van:

Inhoud
- de TV
- zijn standaard
- afwerkplaatjes voor de standaard/poot
- de afstandsbediening voor de TV
- de Touchpad afstandsbediening voor de bediening van het SMART gedeelte
- de handleidingen en bijgeleverde CD met software e.d.
- 2 meegeleverde 3D-brillen
- een hoop piepschuim om de TV tijdens het vervoeren op zijn plek te houden, evenals al het accessoires.

Voorbereidingen
De TV op zijn standaard plaatsen ging vrij makkelijk. Je moet er wel voor zorgen dat je minimaal met z'n tweeen bent om te zorgen dat de TV uit zijn verpakking gehaald kan worden en goed nadenken hoe je de poot er precies onder krijgt gemonteerd. Gelukkig waren alle onderdelen compleet waardoor we niet hoefden te zoeken naar een schoefje dat een belangrijk gedeelte moest vasthouden. Na alles gemonteerd en aangesloten te hebben stond binnen een kwartier de TV op de kast in de woonkamer om daar voor de komende twee weken zijn bestaan te verantwoorden. En dat heeft hij zeker gedaan!

De standaardfunctionaliteiten
Eerste stappen waren het doorlopen van de menu's. Het is een vrij eenvoudig en overzichtelijk menu, opzich niet zo heel lastig want de instellingen voor een TV zijn vrij gemakkelijk in te delen in categorieën. Toch kwam ik op een beperking terecht. Ik ben gewend dat ik op een TV de kleurwaardes per kleur kan instellen. Deze instellingen heb ik niet kunnen vinden en heb daarom de kleur alleen op een aantal presets kunnen zetten en aan de hand daarvan het contrast, helderheid e..d kunnen instellen. Uiteindelijk maakte het niet veel uit want ook met deze instellingen waren de kleuren uiteindelijk fantastisch voor deze TV. Zeer natuurgetrouw.

Ethernetaansluiting
Volgende stap was het instellen van het internet op de TV. Nu is het zo dat wij op de plek van de televisie al een netwerkaansluiting in de muur hebben zitten met daarnaast een aansluiting voor de telefoon. Hiervoor is uitgegaan van een 100Mbps netwerkaansluiting en daarom hebben we ervoor gekozen om de niet benodigde adertjes van de netwerkkabel te gebruiken voor de telefonie om zo maar 1 kabel te hoeven trekken voor twee aansluitingen. Hier kon de TV "helaas" niet mee omgaan waardoor we geen vaste internetverbinding konden gebruiken zonder een losse kabel door de huiskamer te trekken. Helaas staat in dit verband tussen aanhalingstekens want stiekem is dit wel een goed teken. Dit betekent dat de TV alle 8 de aderen graag zou willen gebruiken en dat het dus om een snelle ethernetaansluiting gaat van max. 1Gbps. En bij streamingvideo (iets wat je zult willen gebruiken bij een TV met ethernetaansluiting) zul je daar graag gebruik van willen maken. Daarom hebben we ook maar een draadloze verbinding op gezet. Deze draadloze verbinding was echter ook niet zonder slag of stoot, de MAC-filter leek de TV ervan te weerhouden om überhaupt draadloze netwerken te ontvangen. Ondanks dat ik met mijn telefoon minimaal 3 tot 4 WIFI-netwerkpunten kon ontdekken en zelfs mijn laptop nog had ingesteld als accesspoint, kon de TV er geen ontdekken. Vervolgens maar panasonic gebeld en deze kwamen graag dezelfde dag nog even langs om mee te kijken. Uiteindelijk na het uitzetten van het MAC-filter kon de tv probleemloos verbinding maken met een wachtwoord en hadden we een internetverbinding.

Hoe SMART is deze TV
Één van de prachtige voordelen van deze Panasonic Viera TV is de SMART-TV functionaliteiten. Dit betekent dat Panasonic speciaal voor zijn TV's een soort Appstore hebben gemaakt waarin verschillende applicaties gedownload kunnen worden voor op de TV. Het aantal apps is nu nog beperkt tot max. 50 van wat ik zo snel heb kunnen zien, maar dat zegt niets over de toekomst, het is tenslotte een nieuwe functionaliteit van Panasonic die hopelijk zijn weg net zo goed zal gaan vinden als de appstores voor de smartphones. Een aantal applicaties zijn al standaard geinstalleerd op het startscherm van de Smart-TV. Je krijgt als je op het Smart Viera icoontje op de afstandsbediening drukt een scherm te zien met daarin 8 keuzes per pagina waarin je meerdere pagina's kan instellen voor nog meer applicaties. Één van de applicaties is de Youtube applicatie. Helaas zit je hier wel met een aantal beperkingen die je op de computer niet hebt bij youtube en welke je wel weer hebt als je op de telefoon kijkt: Een groot aantal video's zijn niet beschikbaar wegens rechten. Toch weerhoudt je dat niet om een groot aantal youtube-videos te gaan bekijken en met z'n allen eens gezellig allerlei grappige en opmerkelijke video's te gaan opzoeken. Dit biedt toch wel vermaak en iedereen weet wel eens een youtube-video die diegene wilt laten zien omdat het ó zo fantastisch is! Wederom een prachtige extra functionaliteit voor op de TV waarbij ook gekozen kan worden voor simpele spelletjes die je eventueel zou kunnen besturen met een toetsenbord met muis en/of een webcam. Deze extra's (toetsenbord, muis, webcam) zijn niet standaard meegeleverd bij de TV. Deze heb ik dan ook niet kunnen testen. Erg jammer, de Skype applicatie was namelijk ook beschikbaar en met een webcam erbij zou je een prachtige videotelefoon hebben op je TV. Iets dat je meestal ziet in de huidige CIA films e.d. maar standaard niet op een TV zit. Nu je een webcam kan aansluiten op de TV met de bijbehorende USB-aansluitingen heb je een hoop meer functionaliteit erbij gekregen. Denk bijv. maar eens aan een XBOX-Kinect achtige game dat standaard op de TV zit om de kinderen mee te vermaken. Zo'n spel was trouwens zover ik weet nog niet beschikbaar, maar het zou zo maar een ontwikkelaar kunnen inspireren.

MultiTasking
Verder wordt er de mogelijkheid geboden om meerdere applicaties open te houden en toch weer terug te gaan naar de TV. Vervolgens kun je dan weer teruggaan naar de SMART Viera omgeving en vanuit daar de openstaande applicaties openen en daartussen switchen. Een van de mogelijkheden zou kunnen zijn:
Open de webbrowser (die tevens Flash ondersteund; helaas geen Silverlight voor Ned1,2,3 uitzending gemist bijv.) en zoek op een website. Hier kom je een fantastische artiest tegen waar je meer van wilt zien. Vervolgens switch je naar de youtube applicatie die je nog open had staan en ga je naar het zoekveld toe. Dan kom je erachter dat je bent vergeten te checken hoe je de naam schijft. Je gaat weer terug naar de webbrowser en zie daar de pagina staat nog open. Je leest de naam, schrijft het eventueel op voor de zekerheid en gaat weer terug naar youtube om daar verder te gaan waar je gebleven bent. Nadeel? Als je naar een youtube filmpje aan het luisteren bent en op het web wilt browsen zit dit er niet in. There goes Multitasking belofte... Dit valt meer onder Context Switching en dat vind ik toch een flink nadeel gezien de belofte. Het moment waarop multitasking wel wordt nagekomen heb ik helaas niet kunnen testen. Dat is het skypen terwijl je TV aan het kijken bent.

3D-weergave
Deze TV is niet alleen een grote breedbeeld, maar bevat ook de functie om media in 3D te bekijken. Ik zeg media omdat je ook 3D foto's zou kunnen bekijken. Deze TV onderteund zowel 3D als 2D->3D. Dit betekent dat je via je bluray-speler een 3D film kan gaan bekijken en hiervan kunt gaan genieten. Dit betekent ook dat je een foto die je met een 2D camera hebt gemaakt op vakantie, of een doodnormale 2D serie kunt gaan bewonderen in 3D via een techniek waar Panasonic gebruik van maakt.
Dit werkt niet altijd even goed, maar ik merk bij foto's dat ik wel degelijk een 3D omgeving te zien krijg, en menselijke lichamen op TV schijnen erg goed 3Dbeeld te zijn. Verwacht niet dat ze er gelijk uitkomen schieten als riante 3D beelden, maar diepte is zeker wel te zien.
Verder is er natuurlijk de normale 3D functie voor het bekijken van een film in native 3D bijvoorbeeld. Dit werkt erg goed en bij bewegingen die richting het beeld worden gemaakt kun je echt zien dat het beeld de TV uit lijkt te komen en dit overtrof dan ook mijn verwachten hiervan omdat ik tot nu toe alleen matige 3D televisies heb kunnen bewonderen die diepte lieten zien i.p.v. dat het beeld er daadwerkelijk uit kwam. Grootste nadeel vind ik wel dat met de gebruikte techniek ik erg snel last van mijn ogen begon te krijgen door wat het leek een flikkerend beeld, en dat er maar maximaal 4 brillen tegelijk gebruikt konden worden. Wij hadden er dan maar 2 om te testen, maar bij een beetje gezin zullen er toch wel gauw 6 voor de buis zitten om een film te kijken (stel je voor met ouders + 2 kinderen + verkering = 6).
Deze TV maakt gebruik van een actieve 3D bril welke dus ook gevoed wordt op een kleine knoopcel batterij.
Hier is daar een simpele visuele uitleg van te zien door panasonic zelf.

Mediaondersteuning
Dankzij deze USB-aansluitingen kun je ook een externe schijf of USB-stick aansluiten om mediacontent op de TV te bekijken. Dit kunnen foto-, video- en muziekbestanden zijn. Ik heb via usbstick een aantal mogelijkheden geprobeerd om te kijken welke formaten er ondersteund worden. De meest gangbare fotoformaten worden geaccepteerd zoals JPG. Van muziek heb ik alleen mp3 kunnen beluisteren. Het FLAC bestand dat ik had werkte niet op de TV ondanks dat deze wel wordt aangeprezen als ondersteund. Ook video wordt dus ondersteund en hiervan heb ik meerdere MKV bestanden geprobeerd waarvan er 1 niet deed welke wel op de pc werkte. Opzich kan ik dat niet aanrekenen als een groot minpunt aangezien er een groot aantal encoders op de markt te vinden zijn en hee lastig zou zijn om elk formaat te gaan ondersteunen. Wat mooi is, is dat ook mobiele formaten zoals 3GPP en MP4 worden ondersteund waardoor de vakantiekiekjes kunnen worden bekeken, samen met de vakantievideo's op de TV zonder deze eerst op DVD te hoeven zetten e.d. Zelfs het plaatsen op een NAS in hetzelfde netwerk zal genoeg zijn omdat deze direct kunnen worden bekeken met de TV mits er een DLNA verbinding ondersteund wordt.

Aansluitingen
Dat brengt mij tot het punt van de aansluitingen. Er zijn een hoop aantal aansluitingen te vinden op de TV waaronder:
  • 4 HDMI poorten
  • 3 USB 2.0 poorten
  • Tulpaansluitingen
  • Ethernetaansluiting
  • digitale audio-uitgang
  • SD-kaart lezer
  • WIFI-mogelijkheid
  • Bluetooth mogelijkheid
De bluetooth heb ik niet kunnen testen. Ik hoopte mijn iPhone apparaat erop te kunnen aansluiten maar dat wilde niet werken (mijn iPhone kon de TV niet vinden/herkennen). SD-Kaart lezer heb ik wel geprobeerd en dit werkte erg prettig. Een kaartje direct uit de camera waarmee foto's waren genomen in de TV gestoken en ik kon gelijk zien wat het resultaat was geworden. Direct ook in prachtige kwaliteit natuurlijk want de TV is erg scherp qua beeld. De pixels zijn met mijn neus op het scherm bijna niet van elkaar te onderscheiden. De digitale uitgang heb ik ook niet kunnen testen omdat ik geen digitale geluidsversterker in mijn bezit heb met een dergelijke aansluiting. Ethernetaansluiting werkt alleen met een volledige 8-aderig ethernetkabel. Op dat moment werkt de internetverbinding soepel en snel. Wel afhankelijk van de interne en externe netwerkverbinding natuurlijk.
De 3 USB2.0 poorten zijn perfect. Ik heb er maar 1 nodig gehad, maar ik kan me voorstellen dat je er 1 gebruikt voor de webcam, een ander voor een vaste opslag van opgenomen TV-beelden, en weer een ander om je eigen films naar de TV te brengen. De bluetooth verbinding zou je dan kunnen gebruiken voor de HID's (toetsenbord + muis).
WIFI-mogelijkheden ben ik niet zo tevreden over. Een goed beveiligd netwerk beveilig je vanuit twee kanten. Met een Clientside beveiliging waarin je een wachtwoord gebruikt en een routerside oplossing met een mac-filter waardoor er altijd vanuit beide kanten een verificatie uitgaat of het apparaat wel op het netwerk mag komen. Dat deze TV geen MAC-filtering WIFI-punten lijkt te accepteren vind ik allerminst vreemd en ook een groot nadeel. Dit zou betekenen dat als ik mijn TV via WIFI wil verbinden met het netwerk, ik deze alleen kan verbinden als ik mijn beveiliging verlaag. Vreemd en ik vraag mij ook af wat hiervoor de reden is geweest.

Afstandsbedieningen
De afstandsbedieningen van deze TV zien er leuk uit. De touchpad is leuk ontworpen en ligt erg fijn in de hand. Ook het wisselen van de vinger naar verschillende knoppen gaat eenvoudig zonder rare fratsen of twee handen te gebruiken.
Anders is de standaardafstandsbediening van de TV. Ik heb het idee dat hier te weinig aandacht aan is geschonken. De afstandsbediening is vrij lang en bevat van boven tot onder allemaal knoppen. Ze zijn functioneel en goed uitgebeeld
waardoor ik weet waar ze voor zijn, echter als ik één van de knoppen onderin wil gaan bedienen zit ik al gauw met een tweede hand omdat deze te lang is om helemaal naar onder te schuiven met je hand voor de knoppen die zich daar bevinden. Daardoor ligt de afstandsbediening niet lekker in de hand en moet je deze soms met een tweede hand bedienen.
Mijn idee is daarom een minder smalle afstandsbediening te maken zodat er net een extra rij knoppen aan de zijkant bij kan waardoor je de onderste rijen leeg kunt laten en deze eventueel nog eens een vormgeving kunt geven zodat het lekker in je hand ligt.Verder is de indeling wel erg handig en logisch van de afstandsbediening. Wat ik echter logischer had gevonden is als de touchpad achterwege was gelaten en de bediening gewoon via de hoofdafstandsbediening ging a.d.h.v. een controller o.i.d. die op de plek van de OK-knop en pijltjestoetsen had gezeten.

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-L47WT50?

Mooie review, lekker uitgebreid. Bij het maken van de review staat alleen: ''Wat zijn de negatieve eigenschappen van het product? Geef ook hier een korte opsomming''. Dat zie ik niet echt terug bij jou, het is meer een uitgebreider verhaal eraan vast. Probeer het wat beknopter en puntsgewijzer te maken, dat leest lekkerder weg. Nu lijkt het of je na de review in de positieve en negatieve eigenschappen gewoon verder reviewt.
Misschien nog wat fotootjes en video's? Maakt het helemaal compleet! Goed bezig in ieder geval.
Bedankt voor je reactie!
Ik heb de opsomming wat korter gemaakt per opsommingteken. Afbeeldingen heb ik wel maar staan helaas op mijn andere computer. Deze zal ik z.s.m. erop zetten. Zal echter wel pas vanavond worden.