Panasonic Viera TX-P50VT50 Review

MikeGSM 23 juli 2012, laatste update op 23 juli 2012, 4.928 views

Panasonic Viera TX-P50VT50

Pluspunten

• Design is strak, met alle aansluitingen op de juiste plaats.Beeldkwaliteit is zeer goed.Zwart is ook echt zwart.Geluid is goed genoeg voor een "gewone" TV uitzending.Montage is uitermate simpel, maar toch heel stabiel.Zeer compleet geleverd.

Minpunten

• 2e afstandsbediening is onbruikbaar"Flikkering" bij hoog contrast icm lichte beelden (minder dan bij de VT30 serie)De verticale kijkhoek is een aandachtspuntViera Connect heeft weinig Nederlandse "Apps"3D bril minder geschikt voor mensen die al een bril dragenGeen volwaardige "MediaSpeler"

Inbrandgevoeligheid Score: 4
Inleiding:
Na het lezen van de aankondiging van de 2012 serie van Panasonic en de review van de VT50 op Tweakers.net, was ik erg benieuwd naar de prestaties van dit scherm en de verschillen ten opzichte van de VT30 Serie. Toen ik de actie zag om mij in te schrijven voor een 2 weken durende test, waarbij ik het 50" model (de TX-P50VT50) in een thuissituatie mocht testen, heb ik geen moment getwijfeld.
Dit was de mogelijkheid om zelf te ervaren wat de verschillen waren en nieuwe mogelijkheden. Ik werd ingeloot, uitgenodigd op het hoofdkantoor en na een snelle "Tweakers maaltijd", uitgebreide rondleiding en de presentaties van Tweakers en Panasonic, kregen we alvast een preview van het toestel. Panasonic werd daarbij ruim vertegenwoordigd, zodat we direct de vragen konden stellen aan een team van deskundigen.

Uitpakken en in elkaar zetten:
Het toestel werd geleverd in een grote stevige kartonnen doos. Gelukkig was het bedrijf dat hem leverde behulpzaam genoeg hem mee naar boven te helpen dragen. Want ja, hoe krijg je een doos van rond de 36 kg anders boven? En daar stond dan een enorme doos in de huiskamer, en nu? Eerst de bovenkant maar eens opengemaakt, waarna ik tot de vraag kwam "en nu?". Toch maar even mijn pa gebeld om te vragen of hij wilde komen helpen. We kwamen op het idee dat er toch een makkelijkere manier moest zijn om dit scherm uit zijn verpakking te krijgen. We vonden aan de zijkant witte clipjes om de bovenkant eenvoudig los te maken van de onderdoos, waarna we deze er eenvoudig af konden tillen. Het scherm bleef in de onderdoos staan, en deze konden we er gemakkelijk uithalen, net zoals alle onderdelen en accessoires. De diverse onderdelen kunnen dan worden uitgepakt en in elkaar gezet. Met de handleiding werd al snel duidelijk welke schroeven waar hoorden. Een kleine opmerking hierbij: waarom niet 1 type schroef om het nog gemakkelijker te maken?

Design:
Het design is het eerste wat ik met mijn huidige VT30 kan vergelijken. Waar Panasonic vorig jaar nog koos voor afgeronde hoeken, heeft men dit jaar gekozen voor strakke en scherpe hoeken. De bekende glasplaat met een chromen rand aan de voorkant is gehandhaafd gebleven, waardoor het degelijk en strak overkomt. Zowel de leds als logos lijken kleiner te zijn, wat het design zeker ten goede komt. Een ander mooi stukje design is de bezel (zwarte rand tussen TV en begin paneel) die opnieuw dunner is geworden. Persoonlijk vind ik deze rand niet storend, maar hoe dunner hoe mooier.

De voet dien je zelf in elkaar te zetten, en dit is zeer gemakkelijk met alleen een kruiskopschroevendraaier. Over de voet heeft men goed nagedacht, dit heeft geresulteerd in een stevige en solide opstelling. Ook is het mogelijk het scherm een stukje naar links en naar rechts te draaien. Persoonlijk ben ik van mening dat je schermen van dit soort klasse niet op een voet moet zetten, maar aan de muur moet hangen. Blijkbaar heeft Panasonic deze gedachte zelf ook, aanzien ze een haakse voedingskabel meeleveren. Ook is er een systeem bedacht tegen het losschieten van de voedingskabel.

De achterkant ziet er gewoon strak en netjes uit met 1 gebied, waar alle aansluitingen zitten. Al deze aansluitingen zijn gericht naar de onder- of zijkant, zodat dit bij het ophangen ruimte tussen muur en achterkant bespaart. Ook lijkt het er op dat Panasonic andere ventilatoren heeft gebruikt, deze lijken stiller te zijn dan bij de VT30. Aan de onderkant zitten de subwoofers en twee modules voor Wi-Fi en Bluetooth.

Aansluitingen:
  • 4* HDMI-ingangen
  • 1* Coax aansluiting voor DVB-T, DVB-C
  • 1* Coax aansluiting voor DVB-S
  • 1* Scart-aansluiting (via een verloopkabel)
  • 1* Digitale optische audio aansluiting (uitgang)
  • 1* PC aansluiting VGA
  • Ingebouwde Wi-Fi (Wlan) module
  • DLNA Gecertificeerd
  • CI+ Gecertificeerd
Toebehoren:
De TV wordt geleverd met 2 afstandsbedieningen, een traditionele afstandsbediening en een "Touch Pad". Persoonlijk vind ik het design van de afstandsbediening van het model van vorig jaar mooier. De afstandsbediening is duidelijk, ligt lekker in de hand en beschikt over toetsverlichting. De "Touch Pad" is voorzien van de basisfuncties, en dient via Bluetooth met de tv gekoppeld te worden. De "Touch Pad" is een leuk extraatje, maar persoonlijk vind ik de werking erg tegenvallen, bijvoorbeeld tijdens het surfen op internet. Aangezien ik in een gebied woon waar een "settopbox" nodig is om IPTV te ontvangen (glasvezel) zouden beide afstandsbedieningen snel in een lade verdwijnen. Je hebt hem eigenlijk alleen nodig voor de uitgebreidere handelingen en de setup, maar deze doe je als het goed is maar 1 keer. Ik denk dat veel gebruikers van digitale TV (DVB-C) hier hetzelfde gevoel bij zullen hebben.

Verder vind je in de doos 2 actieve 3D "shutter brillen" die niet oplaadbaar zijn (in tegenstelling tot vorig jaar), een adapterkabel voor SCART, een adapterkabel Component video/audio en Composiet video, en een haakse voedingskabel. Ook de stapel handleidingen, de cd met complete handleiding, verschillende ferrietkralen (ontstoring spoelen) en het garantiecertificaat mogen niet vergeten worden. Panasonic levert hiermee een complete TV, waar alles bij zit om direct te kunnen starten.

Installatie/Setup:
De VT50 die bij mij bezorgd werd, was al voorzien van een configuratie van de vorige tester, wat een mooie mogelijkheid was om het toestel te resetten en van begin af aan te beginnen. Na het resetten kwam de VT50 met een duidelijk installatie wizard, waar je stap voor stap door de belangrijkste instellingen moet lopen om de TV startklaar te maken. Hierbij moet je denken aan het land, maar ook instellingen als Analoog, DVB-T, DVB-C of DVB-S. Dit was voor mij lastig te testen aangezien ik een "settopbox" gebruik. Maar uit mijn ervaring met eerdere Panasonic apparatuur verloopt dit erg soepel. Ook kun je gelijk het type netwerk kiezen, bedraad of draadloos (via de ingebouwde Wi-Fi ontvanger, dus geen aparte dongle meer nodig).

Beeld en geluid kwaliteit:
De beeldkwaliteit is voor mij de doorslaggevende factor geweest om vorig jaar te kiezen voor een Panasonic plasma (VT30). De kleuren van LED TV's komen bij mij vaak schreeuwerig en onnatuurlijk over. Waar de VT30 gewoon strakke natuurlijke kleuren heeft, een beeld waar je met plezier naar kijkt. Een punt die ik bij de VT30 serie ook al aangegeven had is een "Flikkering" bij hoog contrast i.c.m. lichte beelden (minder dan bij de VT30 serie). Waar ik deze bij de VT30 soms duidelijk waarneem zie ik dit nu alleen als ik langs het scherm kijk. Zowel met dvd als blu-ray zie je de kwaliteit van deze tv en hoe deze tot zijn recht komt op de VT50.

Voor mij als brildrager was het lastig de 3D kwaliteit te testen. De bijgeleverde 3D brillen passen bij mij niet goed in combinatie met mijn huidige montuur, en de 3D bril glijdt weg/af. 3D is een hele beleving zeker met de VT50 met zijn actieve brillen, de kleuren zijn goed, het beeld mooi en snel. Dit is echt een hele nieuwe wereld, zeker als je het vergelijkt met een 3D TV met een passieve bril. Persoonlijk vind ik het jammer dat Panasonic zijn brillen niet langer voorziet van een oplaadbare accu. De reden hierachter is mij ook gedeeltelijk duidelijk, een accu zal slijten en op den duur steeds korter meegaan. Het nadeel van een batterij (3V CR2025 Lithium) zoals Panasonic nu gebruikt is dat je altijd zal moeten zorgen voor een reserve exemplaar. Bij het koppelen/inschakelen van de bril met een schuifknop aan de bovenkant verschijnt er een batterij-indicator op het scherm. Deze schuifknop kan gebruikt worden om de bril in 2D-mode te zetten.
Er kan gekozen worden om een 2D signaal om te zetten naar 3D signaal, dit geeft een leuk effect, maar kan toch niet tippen aan echte 3D opnames. Een 3D film komt het best tot zijn recht in een donkere ruimte, aangezien je dan het minst last hebt van flikkeringen, veroorzaakt door open en sluitende glazen van de bril.

Dit jaar adverteert Panasonic met een nog beter scherm; een panel dat 1.5x helderder is dan de panels van vorig jaar, en ongeveer 4x sneller met een 2.500 Focussed Field Drive. In gewoon Nederlands komt het er op neer dat Panasonic het mooie en goede beeld van vorig jaar nog beter heeft gemaakt. De Panasonic VT serie blijft een plaatje om naar te kijken, zeker met het nieuwe design. De kijkhoek van deze tv is zeer goed horizontaal, maar verticaal is deze minder. Het is dus van belang dat de tv op de juiste hoogte staat of hangt. Het verschil merk je duidelijk als je met de Wii aan de gang gaat, en met je controller voor de TV staat.

De VT50 heeft de beschikking over 3D Real Sound met 8 speakers en een subwoofer. Omdat de huidige TV’s zo plat zijn, is mijn ervaring dat je hier niet te veel van moet verwachten. In de ouderwetse tv’s (met een grote toeter erachter), was genoeg ruimte om een heel arsenaal speakers kwijt te kunnen. De ruimte die hier nu voor beschikbaar is, 4 cm, is zeer beperkt. Toch denk ik dat het Panasonic gelukt hier een mooi setje speakers in te bouwen, die een zeer redelijk geluid geven. In vergelijking met de VT30 heb ik het idee dat het geluid verbeterd is. Maar wie echt voor het geluid gaat, zal toch moeten investeren in een surroundset (5.1 of 7.1) en een goede versterker.

Extra opties:
Panasonic levert zijn Tv’s altijd met heel veel extra opties. De VT50 is voorzien van Picture in Picture, een uitgebreide TV-gids en opnamemogelijkheden met timeshift. De opnamemogelijkheid lijkt heel mooi, maar werkt met dezelfde tuner waarmee je ook tv kijkt. Daarom is het niet mogelijk om tegelijk op te nemen en naar een andere zender te kijken. De TV geeft dan een waarschuwing dat je niet naar een ander kanaal kunt gaan. Dit betekent dat deze functie alleen gebruikt kan worden als je “live televisie” wilt pauzeren, of iets wilt opnemen omdat je niet thuis bent. Hoe en of dit werkt met DVB-C en een CI+ kaart is mij niet duidelijk geworden, helaas heb ik geen mogelijkheid gezien om dit te kunnen testen. Toch denk ik dat, door de beperkingen die hier aan zitten, het niet echt een interessante optie is, zeker omdat een groot deel van Nederland een “settopbox” thuis heeft staan.

De VT50 heeft een DLNA functie en kan overweg met streaming video, maar kan ook met media op USB en SD dragers afspelen. Al snel kwam ik er achter dat het afspelen van ISO bestanden niet mogelijk was. De meeste andere formaten werkten wel. Persoonlijk vind ik het jammer dat het Panasonic nog steeds niet gelukt is een volwaardige mediaspeler in te bouwen.

Viera Connect is het app platform van Panasonic. Jammer genoeg zitten hier weinig apps bij voor de Nederlandse markt, Facebook, Twitter, Skype en YouTube zijn de meest bekende. Wel is het Panasonic gelukt een internet browser toe te voegen, met gedeeltelijke flash ondersteuning. Dit was voor mij het moment om de 2e afstandsbediening (de "Touch Pad") te pakken. Helaas reageerde de "Touch Pad" niet geweldig en hiermee op een virtueel toetsenbord typen is nog lastiger dan je zou denken.

Panasonic heeft voor zowel iPad, iPhone en Android een “App” beschikbaar (Viera Remote app) om je device te kunnen gebruiken als afstandsbediening. Ook is het in theorie mogelijk “content” te delen met de tv, maar in de praktijk laat dit nogal te wensen over. Alleen de URL wordt overgedragen, maar cookies bijvoorbeeld niet.
Hierbij heb ik echter de vraag, hoe vaak men dit zal gebruiken, ook weer gezien het verhaal van de “settopbox” die een hoop mensen thuis hebben staan en waar je de meeste functies van gebruikt.

Energieverbruik:
Op internet ben ik eens gaan zoeken naar het energieverbruik, en toen ben ik pas echt geschrokken: 410 - 460 Watt. Maar met een energiemeter ertussen bleek dit eigenlijk redelijk mee te vallen. Een gemiddeld gebruik van 180 watt was het resultaat.

Conclusie:
De VT50 is ook dit jaar weer het paradepaardje van Panasonic, met opnieuw verbeteringen en altijd zo compleet zoals ik van Panasonic gewend ben. Maar het belangrijkste is opnieuw een super scherp en mooi beeld. Het is jammer dat Panasonic deze geweldige TV na 2 weken weer op kwam halen. Voor mij mag Panasonic mijn VT30 zo komen omruilen voor de VT50. Behalve het nieuwe design met de kleinere rand (bezel) is de verbetering dat witte/lichte beelden veel minder flikkeren op een VT50 ten opzichte van de VT30. De VT50 heeft een hoop extra opties, maar ik vraag me af hoeveel procent van de VT50 bezitters deze zal gebruiken, zeker aangezien een groot deel van de Nederlanders aan een Panel zonder tuner genoeg zou hebben i.v.m. de “settopbox”. Ik zou persoonlijk de voorkeur geven aan een uitgebreidere media speler, die onder andere met “ISO’s” om kan gaan.

Heb jij ook een Panasonic Viera TX-P50VT50?

Niet alle plasma's flikkeren wat een onzin, ik heb een Panasonic plasma 42 inch en die flikkert als de hel.

Daarvoor had ik een Samsung plasma (de helft goedkoper) en die heeft er totaal geen last van het is gewoon een "Panasonic" probleem.

Volgende wordt in elk geval geen panasonic meer :) hoe mooi de zwart-waardes ook zijn ik erger me groen en geel aan dat geflikker.
He roadhouse heb je nog garantie op het scherm.
De V20 had hier ook last van maar naar een paar weken was dat weg.

zet het contrast op 25 ofzo in begin.

[Reactie gewijzigd door matty___ op 24 juli 2012 10:48]

Ik merk het ook alleen bij een hoog contrast,
Bij normaal contrast is het bij de VT50 voor mij niet echt zichtbaar
Is dit echt zo erg?
Leuk gedaan deze revue maar het scherm vindt ik nog steeds niks zeker wat de flikkering betreft.
Heb hier thuis een week geleden een monteur gehad, want ik had de 50- vt-50 en de 50-vt-30 staan alle 2 hadden ze last van flikkering.
De monteur van e-care zette alle 2 de tv naast elkaar en had ze op een licht test beeld gezet.
Nou het leek wel disco in mijn huis,(stroboscoop) we kwamen tot de conclusie dat de vt-50 meer last van flikkering heeft dan de vt -30. De monteur zij ook tegen mij dat hij nooit zo scherm zou kopen wegens de flikkering.
Ik kreeg later een terug koppeling van e-care, en panasonic had besloten dat het hoorde bij de monitoren.
Na een hoop gezeur bij Panasonic hebben ze toch maar besloten mij 2 nieuwe schermen te geven Ik heb gekozen voor de TX-L55DT50 en de TX-L47DT50 deze schermen hebben een IPS led scherm ik kan je vertellen dat deze schermen mooier beeld geven en geen last flikkering hebben.
Ook de inkijk hoek doet niet onder voor de plasma.
Nee ik was altijd voor Plasma maar dan moet je niet meer bij Panasonic zijn.
En wat de afstandsbediening betreft vindt ik die van de vt 30 mooier dan die van de vt 50 lelijk plastic ding met grote dikke knopen.

En Mike moch je deze scherm is willen bekijken, je hebt mijn nummer en je weet waar ik woon.

Mvg Wim (fok)

[Reactie gewijzigd door Crutam op 23 juli 2012 23:23]

alle plasmas flikkeren, de een is er gevoeliger voor dan de ander.
Wim,

Het lijkt ook wel of de ene er gevoeliger voor is als de andere. Zelf zie ik het ook, maar een aantal maten van mij zien het totaal niet. Zelfs niet als je ze uitlegt waar je op moet letten.

Gelukkig had ik ook het voorrecht de VT30 en VT50 naast elkaar overlappend op te stellen, en daar kwam k tot de conclusie dat het bij deze VT50 echt minder was.
Wat mij betreft mag Panasonic mijn VT30 zo komen omwisselen

Mike
Nou ik heb op mijn zoon zijn kamer een plasma van panasonic hangen, geen flikkering in deze plasma.
Nee de vt serie is heel erg wat flikkering betreft, en je betaald 2000 euro voor een scherm met heel veel flikkering, terwijl het goedkopere broertje het niet heeft.
Nee als je naar dit scherm kijkt lijkt het net of je naar een oud crt scherm zit te kijken waar de hertz van je videokaart niet goed ingesteld staat.

[Reactie gewijzigd door Crutam op 24 juli 2012 09:17]

Nee, er zit geen meer gerantie op en hij is al voor reparatie bij Panasonic geweest maar echt veel heeft het niet geholpen :) na ja ... wel een stuk beter. Moet wel zeggen dat Panasonic een goede service heeft (want officieel zat de plasma al 8 maanden over de garantie-termijn heen)

Als je idd het contrast wat lager zet is het probleem is stuk minder, mischien ben ik ook wel een mierenn**kertje.

Best wel jammer dit euvel want de kleuren en zwart-waardes zijn gewoon een lust om naar te kijken vooral met volwaardige blu-ray films.
Mooie review, en eerlijk dat je het trillen aangeeft.
Bij de meeste reviews zie ik wat anders.
Hoop dat panasonic hier iets mee doet, en het ook voor je oplost.