Sony PlayStation 3 60Gb + WiFi + Card Reader Review

m4yall 30 januari 2008, 1.264 views

Sony PlayStation 3 60Gb + WiFi + Card Reader

Pluspunten

• Gamen, HD films & series, Bluray, foto's kijken, alles in één apparaat!
  • Mooie, goede, degelijke afwerking
  • Stil
  • Multiplayer en PSN zijn gratis (m.u.v. sommige DLC)
  • Game demo's en movie trailers op PSN
  • Gebruiksvriendelijk

Minpunten

• Nog niet ondervonden!

Randapparatuur Score: 5
Spelaanbod Score: 4
Multiplayer Score: 4
Multimedia Score: 5
Ongeveer 8 jaar geleden kwam de Playstation 2 op de markt . Met de nieuwste Dvd technologie en grafisch mooiere games. Tot die tijd vermaakte ik mijzelf altijd met games op de PC. Mijn oom had echter een PS2 gekocht, vooral voor de Dvd functie. Hier was hij zo snel klaar mee, dat hij maar een gewone Dvd speler heeft gekocht. Resultaat: een PS2 voor mij voor de schappelijke prijs van 400 gulden. Inclusief 2 controllers en Gran Turismo 3.
De PS2 heeft het tot juni 2007 uitgehouden. Toen heb ik hem verkocht. Hij heeft het al die jaren goed gedaan. Dit is dus ook één van de redenen voor mij geweest om ‘vroeg’ een Playstation 3 te kopen. De eerste Ps2’s hebben het altijd goed uitgehouden en ik vertrouw Sony erop dat dit ook bij de PS3 het geval zal zijn.

De PS3 heb ik uiteindelijk in juni 2007 gekocht voor ¤480,-. Ik kreeg toen nog 20% korting van mijn toenmalige werkgever. Direct heb ik er een tweede Sixaxis bij gekocht. Een spel heb ik nog even mee gewacht. Eerst wat demo’s gespeeld.
Uiteindelijk NBA 2k7 gekocht en daar heb ik me kostelijk mee vermaakt. Nu staat de gamesteller op 5: NBA 2k7, Heavenly Sword, PES2008, CoD4 en Singstar.

Algemeen
Mijn PS3 heb ik via HDMI aangesloten op een Philips 42 inch plasma TV (42PF5332). Het geluid wordt verzorgd door mijn Marantz / KEF home cinema combinatie. De PS3 is met een optische kabel aangesloten op de SR5600. De luidsprekers zijn KEF IQ5 fronts, IQ2c en IQ1 rears. De subwoofer is actief van JVC (nog geen reden tot overstap vanwege de ruimte).
Verder is de PS3 bedraad aangesloten op mijn Linksys WRT54G router. Dit werkte direct, eigenlijk zoals alles na het installatiemenu.

Bouwkwaliteit en afwerking
Omdat mijn PS2 het altijd goed heeft uitgehouden verwachtte ik niet anders bij de PS3. Toen ik de PS3 uit de verpakking haalde, viel mij het gewicht meteen op. De PS3 is geen lichtgewicht en voelt degelijk aan. Het uiterlijk is een stuk beter dan de PS2. De PS3 staat gewoon mooi in het zicht. De pianolak ziet er goed uit en maakt de PS3 ook chic. Het enige minpunt is het klepje van de cardreader, deze had iets steviger gekund, maar echt fragiel is het ook niet.

De ventilator hoor je alleen in stilte. Als je net even hebt gegamed en dan in het menu komt. Tijdens films hoor ik de ventilator niet, ook niet in stille scènes.

De afwerking is dus gewoon weer typisch ‘Sony PS-waardig’.

Multimediafeatures
In één woord: TOP! Dvd’s kijken doe ik nog gewoon met mijn Dvd-speler (Marantz DV6001) omdat die qua upscaling niets te onder doet voor de PS3. Muziek gebeurd ook nog via de Dvd speler, omdat ik vooral veel cd’s luister.
Maar de rest gebeurt tegenwoordig met de PS3. Foto’s kijken is ideaal. MS kaart in de reader en de PS3 leest hem meteen uit. Het doorkijken, roteren en dergelijk gaat snel, heel snel!
Films en series in HD kijk ik ook via de PS3. Streamen heb ik mezelf nog niet aan gewaagd, maar ik zet de bestanden gewoon op een externe harddisk in een map Video. Mkv bestanden zet ik om met behulp van GoTsent. (Respect voor Sentry23!)
De kwaliteit is top en het werkt allemaal heel soepel. De Divx update is natuurlijk nog een leuke extra, maar ik zelf maak meer gebruik van MKV -> MP4 bestanden. DE Divx bestanden die ik heb geprobeerd, deden het allemaal!

Dan natuurlijk ook nog even iets over Bluray. Sony wed natuurlijk vol op Bluray en via de PS3 hebben ze volgens mij ook al een aardige afzetmarkt gecreëerd. Ik ben erg positief over Bluray films. De teller staat hier nog maar op 7 discs (5 films, 2 concerten). Ik zit zelf ongeveer 3 meter van mijn 720p scherm af maar ik zie het verschil wel degelijk tussen Dvd en Bluray. Het concert van Justin Timberlake is natuurlijk erg gaaf op Bluray, maar een film als 300 nog vele malen gaver! Dat was echt genieten!

De multimediafuncties zijn dus helemaal goed!

Multiplayer
Deze functie gebruik ik vooral bij CoD4 en dat super. Je bent wel afhankelijk van de verbinding van de host, maar dit is even een kwestie van checken hoeveel blokjes verbinding je hebt met de host. Zijn dit er meer dan 2, dan zit het wel goed. Een ander nadeel is dat als de host weggaat, de game afloopt. Infinity Ward zou hier nog een patch voor uit brengen dat de game wordt overgeheveld naar een andere host, maar daar moeten we nog even op wachten.

PES2008 was een minder succes op de PS3. Vooral als je met zijn tweeën in één team speelt is het niet te doen. Tegen elkaar gaat redelijk, er is af en toe wel lag. Dit lijkt echter meer te liggen aan Konami, dan de PS3.

De PS3 ondersteunt gewoon vele vormen van multiplayer. Het is aan de makers van games om hier ook goed iets mee te doen zoals Infinity Ward.

Spelaanbod
Toen ik mijn PS3 kocht vond ik dit beneden de maat. Nu is het gewoon goed! Ik vermaak me kostelijk met COD4 en PES2008. Zijn we met een aantal mensen en hebben we zin om lekker flauw te doen; Singstar erin.
Voor ieder is er vaak wel wat wils. Zijn het geen grote games, dan is het wel iets kleins uit de store. Straks met LittleBig Planet gaat Sony denk ik een grote slag slaan.

De toekomst zie ik dan ook zonnig tegemoet. Grote exclusives zijn in aantocht zoals Gran Turismo 5 en Metal Gear Solid 4. Allebei must-haves!

Na een langzame start, heeft Sony het nu al goed voor elkaar en wordt het alleen maar beter!

Randapparatuur
De enige randapparatuur die ik gebruik zijn:
Externe harddisk
Bluetooth headset (gewone Sony ericsson oortje)
Dit werkt allemaal goed. Externe HD is plug and play en de Bluetooth headset is, na registratie, ook gewoon ingame aan te doen in CoD4. Ideaal!

Naast de Sixaxis controllers komen straks ook de Dual Shock 3 controllers naar Nederland. Zelf mis ik rumble nauwelijks, dus ik zal niet snel overgaan want ik ben meer dan tevreden over de Sixaxis. Lekker licht in de hand, heerlijk!

Zoals hierboven vermeld heb ik voor mijn PS3 ¤480,- betaald. In mijn mening geen cent teveel. Nu is er natuurlijk al de 40GB variant die al een goeie ‘bang for buck’ heeft met een prijskaartje van ¤399,-. Voor de mogelijkheden die de PS3 bied, vind ik de prijs rechtvaardig.

Voor mij is de PS3 gewoon een topapparaat. In eerste instantie aangeschaft als nieuwe gameconsole en Bluray speler, maar in werkelijkheid zoveel meer. Gewoon een compleet mediacenter, dat erg gebruiksvriendelijk is. Vandaar ook deze positieve review!

Heb jij ook een Sony PlayStation 3 60Gb + WiFi + Card Reader?

Reviews door de redactie

Ik vind je score te gekleurd. Je geeft naar mijn mening onterecht te vaak een score 'perfect'. Natuurlijk mag je blij zijn en de PS3 is een mooi apparaat, maar als ik zo je tekst lees (die overigens netjes is!) dan vind ik dat je voor bijvoorbeeld muliplayer absoluut geen maximale score mag geven. Ook ben ik het (nog) niet met je eens dat het spellenaanbod een 'perfect' verdient.
Derhalve vind ik dus ook dat je algemene scoren geen perfect kan zijn. Om zo'n hoge score te geven moet alles naar mijn mening altijd 100% perfect zijn zonder 1 enkel probleempje. De PS3 is zoals ik al zei een mooi apparaat, maar perfect is het zeker niet. Er zijn altijd dingen die beter kunnen.
Ik zal het spelaanbod aanpassen. Ik keek echter al in de glazen bol toekomst :Y). Dan mag deze, wat mij betreft wel helemaal groen zijn!
Verder de multiplayer, daar ben ik gewoon enorm over te spreken. Dat Konami nou geen fatsoenlijke multiplayer af kan leveren (voor zowel X360 als PS3) kan de PS3 niets aan doen.

Algemeen vind ik meer dan gewoon alle punten afwegen en dan alles maar gemiddeld nemen en tada.. Daarbij wegen, voor mij, andere dingen zwaarder. Vooral de Multimediafuncties zijn voor mij erg belangrijk en dit werkt voor mij perfect. Daarnaast is het spelaanbod voor mij op dit moment ook al perfect of dicht daar tegen aan.

In mijn mening mag de PS3 algemeen wel totaal groen scoren. Tuurlijk willen we graag ondertiteling en standaard mkv, maar in mijn visie is het daarom niet minder dan 'zeer goed' wat een mooi vol groen balkje oplevert :)
nice review! waar heb ik die opmaak toch eerder gezien? ;) i am flatterd!
Stja, ik zag, kwam en ....... nam over!! Gewoon lekker overzichtelijk! Top! bedankt voor het lenen dan maar? :+
Beter goed gejat dan slecht verzonnen dan maar? _/-\o_
Veel anders had de opmaak er niet uitgezien. Je pakt eigenlijk toch gewoon de beoordelingspunten en legt deze uit. ;)
Zeker, typisch een geval van een ps fanboy. 360 owned de ps3 op bijna alle fronten. En de ps3 mist heel wat games... en zelfs MGS komt naar de 360. En over de rumble feature... natuurlijk mis je die niet... omdat je hem niet hebt!
Het is dat ik geen verwijderknop heb om deze reactie van een 360fanboy te verwijderen. Waarom mist de PS3 heel wat games, omdat ie misschien 1,5 jaar minder lang op de markt is. Verder heb ik 7 jaar lang MET rumble op een PS2 gespeeld en ik mis em niet op de PS3, dan is dat toch niet omdat ik het niet heb gehad. Rumble kon ik in veel gevallen op de PS2 zelfs irritant vinden, vandaar. Zou ik het wel missen had ik al een DS3 uit Asia thuis liggen...

EN MGS op de 360... ik wacht het hele konami verhaal wel af, zou het knap vinden als ze het op een DVD krijgen en als jullie 360 owners MGS daadwerkelijk krijgen? Good for you! Kunnen jullie ook genieten van een topspel.. :)

Je zet jezelf een beetje te kijk met zo'n reactie. Ik vind de PS3 gewoon een topapparaat en heb niets tegen op een 360. Hou je loze opmerkingen als fanboy gewoon voor je.... |:(
xbox fanboy, hou je mond.

Ik heb even je geschiedenis bekeken, maar 2x 'xbox 360 owns ps3' zonder argumentatie en 1x 'hd dvd wint' zonder argumentatie van 5 reacties is niet echt een sterke historie.
Ofwel, ga buiten spelen.

Zeker jongetje. Een typisch gevalletje van: "de pot verwijt de ketel", lijkt me. ;)